Kesäkuntoon 2015

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja naksu
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitti TSA, näin mä vähän ennustelinkin, ettei siitä kovin suuria määriä tartu piffin kylkeen paistaessa. Kysyin koska ei harmainta aavistusta.

Jos sulla ei JayRay riitä äly vastata asiallisesti asialliseen kysymykseen niin miks vaivaudut?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuosta oliiviöljyn määrästä en ainakaan itse stressaa yhtään...! Paikallinen Persönäl Träiner sanoi ruokailurunkoa tehdessään että sellainen loraus oliiviöljyä pannulle on n. 5grammaa, eli sen 45kCal :) Sillä ollaan menty, sen enempää miettimättä :)

Riippuu varmaan lorauttajasta. Viimekäs oma loraus oli 14g eikä pannun pinta todellakaan uinut siinä öljyssä.

Miten olette laskeneet ruuanlaitossa käytetyn oliivi/rypsiöljyn määrän kokonaiskaloreihin? Itse olen laittanut paistinpannulle pienen lorauksen oliiviöljyä niin, että paistopinta-ala peittyy. Siinä paistan 2-4 broilerin minuuttileikettä kerralla. Olen merkannut fatsecrettiin broilerin minuuttileike 100g + 0.4rkl oliiviöljyä, onkohan ylä- vai alakanttiin? Toi ruuanlaitossa käytetyn rasvan määrän laskeminen tuottaa eniten harmaita hiuksia ja välillä mietin että laskenko kalorit oikein. Helposti voi mennä pieleen kun oliiviöljyssä on aika paljon kaloreita.

Nyt on menty 2 viikkoa maltillisilla miinuksilla (välissä oli römpöttely viikonloppu) ja huomenna vois vilkaista mitä puntari sanoo. Jäljessä varmasti oon tavoitteistani mutta onneksi on aikaa.

Fatsecretillä ainakin syöt liikaa. Aivan päin vittua kalorit siellä, alakantissa.

muoks. liputan my fitness palin puolesta jos englanti taittuu. Silti mikään ei voita kalorilaskuri.fi:ä

Miten olette laskeneet ruuanlaitossa käytetyn oliivi/rypsiöljyn määrän kokonaiskaloreihin? Itse olen laittanut paistinpannulle pienen lorauksen oliiviöljyä niin, että paistopinta-ala peittyy. Siinä paistan 2-4 broilerin minuuttileikettä kerralla. Olen merkannut fatsecrettiin broilerin minuuttileike 100g + 0.4rkl oliiviöljyä, onkohan ylä- vai alakanttiin? Toi ruuanlaitossa käytetyn rasvan määrän laskeminen tuottaa eniten harmaita hiuksia ja välillä mietin että laskenko kalorit oikein. Helposti voi mennä pieleen kun oliiviöljyssä on aika paljon kaloreita.

Ite pohtinu usein täysin samaa. Eihän toi loraus paljolta tunnu, mutta kun miettii että päivittäin paistat kaksi ateriaa rasvassa ja näihin käytät esim. 11g / paisto (öljy on yllättävän painavaa), tulee tuosta rasvasta 200 kcal ylimääräistä päivässä. Viikossa tämä tarkoittaa karkeasti 200 g vaikutusta painon pudotukseen. 20 viikon dieetillä vaikutus on 4 kg! Toki ei tietenkään ole näin suoraviivaista ja rasvasta ei ruokaan kulkeudu kuin varmaan muutama kymmenen prosenttia, mutta ei tämä ihan triviaali juttu ole. Omalla kohdalla en ole noita pohtinut kaloreiden osalta, mutta rasvan päivittäissaantiin olen paistoölyn ottanut osittain huomioon. Vaikka muutujia on paljon, olisi mielenkiintoista kyllä saada edes jonkinnäköistä osviittaa siitä, millä tasolla rasva voi imeytyä ruokaan paistosta.

Riippuu varmaan lorauttajasta. Viimekäs oma loraus oli 14g eikä pannun pinta todellakaan uinut siinä öljyssä.

Samaa mieltä tästä. 5 grammaa on tosi pieni määrä. Puhutaan teelusikallisesta. Mikäli pannu ei ole sellanen, jolla ei pala liha yrittämälläkään (eli siis öljyä ei tarvitsisi käyttää lainkaan) niin en kyllä näe miten tuolla pärjäisi. Oletuksena toki, että paistaa useamman kuin yhden kananrinnan kerralla.

Oma kokemus kovin väittäisi, että sitä öljyä menee helpostikin 15 grammaa (ruokalusikallinen) esim. yhden 300 gramman kananrintapaketin paistoon. Kaloreita tulee siis öljyn mukana noin 50% siitä mitä itse kanassa on, give or take. Tuokin sillon kun on tarkkana. Jos lähtee lotraamaan niin saa kertoa kalorit kahdella... :P

En tiedä sitten onko mun pannu jo niin kulunut, että joutuu käyttämään enemmän öljyä jottei kanat palaisi pohjaan. Mutta tosiaan joku teelusikallinen öljyä kanapaketin, saatika kahden paistoon? En usko ennen kuin näen.

Kannattaa varmaan keittää ne kanat jos rasvan määrä pannulla meinaa suistaa proggiksen ojaan..

Niin tai voi tehä kylttyyrisen mätön aka Amerikka ja keittää rasvassa :D

Itse lähinnä halusin tuoda esiin, ettei sitä rasvan määrää pannulla pidä pelätä, mutta jos paljon paistelee niin on kyllä hyvä ottaa dieetillä siitä tulevat kalorit huomioon. Kusee helposti tavoiteltu kalorivaje tolla.

Fatsecretillä ainakin syöt liikaa. Aivan päin vittua kalorit siellä, alakantissa.

muoks. liputan my fitness palin puolesta jos englanti taittuu. Silti mikään ei voita kalorilaskuri.fi:ä

Käytän fatsecrettiä lähinnä muistiinpanovälineenä, eli kirjaan tällä hetkellä 2-3 arkipäivänä ja 1 viikonloppupäivänä syömiseni ylös fatsecrettiin, jotta ei tulisi syötyä liikaa. Olen laskenut kalorit kalorilaskuri.fi ja luonut tällaisen ruokavaliopohjan:

Tämä siis niinä päivinä, kun syön kanaa. Oon tehnyt vastaavan myös esim. uunilohi-päivälle. Sportyfeel patukka ei ole mikään päivittäinen välipala, lähinnä helppouden takia reissussa yms. Välipala on yleensä rahka+hedelmä, proteiinipatukka tai tonnikalapurkki + salaattia.

Mun lähtömitat oli siis 176cm/95,5kg ja nyt pudonnut sellainen 2-3kg. Olen katsonut kalorit ~2500kcal, rasvaa tulee se melkein 1g per painokilo ja proteiinia yli 2g. Hiilareita vois alkaa jossain vaiheessa tiputtamaan ja annoskokoihin kiinnittää entistä enemmän huomiota. Voipi olla, että syön välillä liikaa. Maidon vois vaihtaa jommalta kummalta lämpimältä aterialta veteen.

Mitä mielipiteitä nykysestä ruokavaliostani? Onko kalorit väärin? Yks iso juttu tossa on se, että kaikki ruuat on valittu niin, että maistuu hyvälle eli tämän noudattaminen ei töki yhtään. Basmati/jasminriisin vois vaihtaa tummaan, mutkun se ei oo niin hyvää. Treenin jälkeen tietty on palkkarit mutta niitä en merkkaa koska kulutus ylittää palkkarin kalorit.

Fineli on paras data näihin ruokavaliojuttuihin, ainakin omasta mielestä - ja kokemuksesta. EI pitäisi olla kovin suuri urakka luoda muutamaa legitiä ruokavaliorunkoa ja seurata niitä. Säästyy jokapäiväiseltä makrojen ja kalorien laskemiselta ja on ainakin jonkinlainen "punainen lanka", jota seurata :). Muutamia ruokavaliorunkoja, samoilla makroilla, auttaa ainakin itseä ylläpitämään ruokailun riemun ja vaihtelevuuden dietillä. :D

En tiedä sitten onko mun pannu jo niin kulunut, että joutuu käyttämään enemmän öljyä jottei kanat palaisi pohjaan. Mutta tosiaan joku teelusikallinen öljyä kanapaketin, saatika kahden paistoon? En usko ennen kuin näen.
On kulunut. Uus pannu paistaa vaikka ilman rasvaa, korjaan hyvä ja uusi. Rasvalla saadaan vaan herkullisempi paistopinta.

Ei ny kannata halkoa hiuksia jonku paistorasvan takia, kokonaisuus ratkaisee, jos asiat kunnossa niin ei kiristyminen paistorasvaan kaadu.

Itellä menee aina nokare voita pannuun paistaessa munia tai broileria. Muute tarttuu kiinni tuohon hiiliteräspannuu nii herkästi ku niillä muovi (teflon) pannuilla ei kiinnosta leikkiä.

Jeeap varmaan ylihuomenna alkaa kiristely kesäksi. Lähtökunto on aika siisti, nostin painon 82.5 KG ja vielä kyllä vatsapalat paistelee, mutta kyljissä ja selässä näkyy kyllä selkeät läskit. Lähetään sillä liikenteeseen, että painoa ei juurikaan orjallisesti seurata, eikä ole mitään painotavoitetta. Kattellaan kondis kireäksi ja ajattelin ihan rennosti mennä sillä IIFYM periaatteella alkuun. Jos tulee vaikeuksia, niin mennään selkeästi VHH:lle. Mitäs ootta mieltä, jos rykäsis jotain 3-jakoista voimailupainotteista tähän dieetille? 2x6 toimi offilla parin kuukauden testillä massaliikkeissä kuin unelma, joten sitä tekisi mieli vielä jonninverran koitella. Summamutikkaa 5x salia viikkoon, katellaan sitten jos pitää aerobista lisäillä myöhemmiten. Jos jotakuta kiinnostaa, niin kuvia voin laittaa, mutta en minä omaksi iloksi.

On kulunut. Uus pannu paistaa vaikka ilman rasvaa, korjaan hyvä ja uusi. Rasvalla saadaan vaan herkullisempi paistopinta.

Tjooh, kuluu vaan pannut niin nopee et alkaa jo mietityttää onko levy paskana :D

Myydäänköhän suomessa sellasta fat-free "cooking spray" pulloja, jota oon monessa jenkkilästä tulleessa videossa nähny. Käytännössä siis sprayattavaa "rasvaa" jolla ei ruoka tartu/pala pohjaan, mutta josta ei kuitenkaan kerry kaloreita ruokaan öljyn muodossa.

Tjooh, kuluu vaan pannut niin nopee et alkaa jo mietityttää onko levy paskana :D

Myydäänköhän suomessa sellasta fat-free "cooking spray" pulloja, jota oon monessa jenkkilästä tulleessa videossa nähny. Käytännössä siis sprayattavaa "rasvaa" jolla ei ruoka tartu/pala pohjaan, mutta josta ei kuitenkaan kerry kaloreita ruokaan öljyn muodossa.
Se on öljyä siellä pullossa. Jenkeissä vaan lainsäädäntö sallii, että kun annoksessa eli pikku suihkasussa on tarpeeksi vähän kaloreita, niin saa lyödä kylkeen vaikka tarran jossa lukee "fat free, 0 kcal". Oletan vielä että aika paskaa öljyä niissä pulloissa. Osta mielummin öljylle tarkoitettu suihkepullo ja sinne laatuöljyä sisään suomesta :)

Ei periaatteessa paistettavasta tavarastakaan (esim jauheliha) saada kaikkea rasvaa mitä paketin kyljessä lukee jollei sitä pannua nuole...

Sitäpaitsi sisältöluettelossa parin % heitto ja yms. yms. Kokonaisuus, se kokonaisuus.

Se on öljyä siellä pullossa. Jenkeissä vaan lainsäädäntö sallii, että kun annoksessa eli pikku suihkasussa on tarpeeksi vähän kaloreita, niin saa lyödä kylkeen vaikka tarran jossa lukee "fat free, 0 kcal". Oletan vielä että aika paskaa öljyä niissä pulloissa. Osta mielummin öljylle tarkoitettu suihkepullo ja sinne laatuöljyä sisään suomesta :)

Joo, ei se ihan kokonaan "fat free" ole :D Googlesta nopeesti kattelin niin sekunnin spray heittää noin 7 kalorin edestä öljyä pannulle, joka ilmeisestikin vastaa sen rasvaamalta alueelta noin teelusikkaa ruoka/oliiviöljyä, joka on noin 40 kaloria. Eli ei fat/calorie free, mutta vähemmän kuitenkin.

Juu pitää kattoa ja perehtyä enempi. Ei mitään kauheeta kiirettä asialla, ei se dieetti tohon kaadu mikäli muut asiat kunnossa. Kuitenkin mielenkiinnon herätti ja vois olla ihan kätsy etenkin niinä päivinä kun paistelee enempi.

Hyvin on ruennu rasvat lähtemään ja kolmisen viikkoo vasta kuuria takana. Tänään vedin vapaan aterian ja ai että maistu mättökin hyvälle. Saa nähdä paljon paino nous. :D

Itellä otti dieetti vähän takapakkia viikon sairastelu takia, ja kroppa otti kovasti nestettä, mutta ei se mitään! Tästä huomenna uuteen nousuun onneksi aikaa on reilusti :)

Miten te muut dieettailijat teette ruokailujen suhteen ? Onko teillä ruokavalio mitä noudatatte vai laskeletteko vain, että päivän kalorit/makrot tulevat täyteen ? Itse viime dieetin laskin päivittin erikseen kaiken, mutta nyt tuntuisi helmpommalta, jos olisi kaikki mustaa valkosella ja senkun vain söisi.

E: Ja mitä mieltä olette siitä kun tuntuu, että kokoajan joutuu olla joko ostamassa tai tekemessä ruokaa :D... Oisko jotain hyviä vinkkejä tähän hommaan. Olen ennen yrittänyt purkitella 4pvn ruokia, mutta maistuu kyllä ihan skeidalta sitten loppuviikosta.

Lapulla kaikki mitä pitää syödä ja syön ne plus oon syöny pikkasen välillä yli ku meinaa tippua liian nopeesti toi paino. Kerralla teen päivän-kahden ruuat ja se onkin koko homman vaikein osuus. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom