Kesäkuntoon 2014

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oisko sulla neuvoo ruokavalion kaa mitä syöt ? mulla vähän enemmän painoo ja tarkotus ois tosiaa tiputtaa kans.. en vaan saa mietittyy tarpeeks pitkälle mitä kannattais syödä. Pituutta on se 183 ja käyn 3-4krt. viikossa puntilla, lenkillä koulun jälkeen tai salin jälkeen.

Aamupalalla menee puuroa, jonka seassa marjoja,raejuustoa ja mehukeittoa. Tämän lisäksi viellä yksi keitetty kananmuna ja protskudrinkki.

Välipala on yleensä purkki rahkaa/kermarahkaa sekä mehukeittoa.

Lounas ja päivällinen on lähes sama, jauhelihaa/kanaa/seitiä/tonnikalaa sekä perunaa/riisiä. Lepopäivinä lounaalta jää hiilarit pois. Joka annoksella lisäksi vihanneksia ja raejuustoa.

Iltapalalla rahkan lisäksi kananmuna ja protskudrinkki.

En ton tarkemmin laittanut määriä, koska kaikki on yksilöllistä kulutuksen suhteen. Viisi kertaa tulee kuitenkin päivän aika syötyä.

Kerro ihmeessä lisää, millaisilla kalorimäärillä ja miten syklittelit?
Joskus T-nationia lueskellessani törmäsin Christian Thibaudeaun artikkeliin nimeltään Carb Cycling Codex, joka vaikutti aika järkeenkäyvältä (T NATION | Carb Cycling Codex). Tuon mukaan menin. Löysin jostakin tosin valmiin excel-laskurin, joka laski kaiken valmiiksi syötettyjen arvojen mukaan. Laiska kun olen :D Lyhykäisyydessä näin: jos viikossa on neljä treeniä, niin lepopäivinä mennään matalilla hiilareilla. Kahtena päivänä hiilareita syödään kohtuudella ja kahtena päivänä paljon. Treenipäivinä hiilareiden määrä valitaan lihasryhmän mukaan (esim. jalka- ja selkäpäivinä enemmän). Jos treenataan kolmesti viikossa, niin kaikkina treenipäivinä lihasryhmästä riippumatta paljon hiilaria ja lepopäiivnä vähemmän.

Otin itse pienen tauon diettaamisesta tuon 14 kg:n jälkeen, mutta nyt on pieni kiristelyprojekti käynnissä, joten pistän mallilksi esimerkin, miten syön nykyään.

LEPOPÄIVÄ p216, hh122, r72, 2000 kcal
YLÄKROPPAPÄIVÄ p256, hh229, r93, 2780 kcal
JALKAPÄIVÄ p256, hh 272, r100, 3011 kcal

Tässäkin mennään tuntuman mukaan. Punnitus noin kerran viikossa lähinnä kalorimäärien arvioimisen takia. Peili ja mittanauha kertovat enemmän. Kuitenkin jos huomaa, että paino junnaa paikallaan, niin esimerkiksi treenipäivinä saatan pudottaa kaloreita 50-100. Nyt olen omalla kohdalla huomannut, että voin syödä huolella enemmän ruokaa kuin mitä esimerkiksi laskuri antaa ymmärtää. Aineenvaihdunta lienee tehostunut tai jotakin. Joku voi toki mussuttaa tuosta rasvan määrästä, joka on 30% kokonaiskaloreista.

Alotin itekkii diettailemaan. Kun alotin treenaamaan niin painoin 62kg ja nyt sitte 82kg eli 20kg painoa tullu lisää. Ainakii 10kg tosta on lihasta :puntti: dont be mad
Tavote olis muuttaa tää sikabulkki enemmän lean bulkiks. Tavote 70-72kg eli pieni kesäkireys. Heti ekana diettipäivänä vedin suklaalevyn, tästä tulee pitkä diettii...

Alotin itekkii diettailemaan. Kun alotin treenaamaan niin painoin 62kg ja nyt sitte 82kg eli 20kg painoa tullu lisää. Ainakii 10kg tosta on lihasta :puntti: dont be mad
Tavote olis muuttaa tää sikabulkki enemmän lean bulkiks. Tavote 70-72kg eli pieni kesäkireys. Heti ekana diettipäivänä vedin suklaalevyn, tästä tulee pitkä diettii...

Ai sä pidit mättöpäivän heti alkuun :rolleyes:

Dieetti vai maltillinen, ujo bulkki? Olen aikalailla kysymysmerkkinä tässä mitä tehdä. Lähtötilanne oli se, että vajaa vuosi sitten painoa oli 105 kg. Lihasta ja läskiä molempia; olin hyvin pitkään ollut sortuneena perinteiselle "bulkkisika"-linjalle (ainakin luulen, että Pakkiksella muutamat muutkin tuntevat ja ovat kokeneet tämän); syödään paljon ja treenataan paljon välittämättä siitä, että näkyykö six-back nyt niin viimeisen päälle. Pudotin sen 105 kilon huhtikuussa 2013 alkaneella dieetillä aika nopeasti 94 kilon korville. Pudotus tapahtui tuonne elo-syyskuulle mennessä. Sen jälkeen tasoitin ruokavaliota, eli pyrin sen verran tankkaamaan kaloreita, että lihaskasvukin voisi toteutua, mutta hyvin "ujoa" tuo linja oli. Päätin viime syksynä painon pudottua, että en enää ikinä bulkkaa yli tuolla "syö sikana/treenaa kovaa"-mentaliteetilla. Paria uutta lihaskiloa kohden tulee turhan paljon nestettä ja rasvaa, jos ei mieti yhtään kireyden ja ennen kaikkea terveyden päälle.

Veikkaan, että hyvin mennyt diettaaminen jäi jotenkin päälle, koska loppusyksystä paino putosi vielä pari kiloa aina 92 kiloon asti. Kai minun ruoansulatukseni jäi johonkin nopeaan tilaan tms. Nyt olen pari kiloa joulukuusta saanut takaisin... varmaan niin lihasta, nestettä kuin rasvaakin on kertynyt. Treeni on kulkenut tosi mukavasti tällä "ujolla" bulkilla ja voimaa on tullut lisää.

Mietin, että jos jatkaisin tällä linjalla jonnekin heinäkuulle tai elokuulle ja sitten yrittäisin dietata itseni kohtuu kireäksi tai ainakin lähelle sellaista matalaa rasvaprosenttia. Mutta onko siinä kyse vain dieetin siirtämisestä; kannattaisiko se ennemminkin tiukasti vaan aloittaa nyt heti ja kasvatella niitä lihaksia sitten dieetin loputtua? Siirränkö vain sitä, mikä on edessä kumminkin, jos alan dieettaamaan vasta loppukesästä? Ja jos nyt alan jo diettaamaan, niin heitänkö turhaan roskakoriin tämän hyvän treenin, joka on nyt tässä kulkenut oikein kivasti?

Itseäni arveluttaa myös työvaatteideni kohtalo; olen töissä puku/smart casual+pikkutakki-linjalla ja yli 10 kilon pudottaminen aiheuttaisi pakosti työvaatteiden uusimisen ainakin puvunhousujen ja pikkutakkien osalta. Onko tyhmää jännittää tuollaisiakin asioita; eikö dieetti tuo mukanaan niin paljon kuitenkin hyvinvointia, että se kannattaa siitä huolimatta, että joutuu vähän uusimaan pikkutakkeja ja pukuja? Olenko tyhmä, että edes olen pohtinut koko asiaa?

Tässä tällaista sekavaa mietiskelyä. Jos jotain hyvää hakee, niin koin viime vuotisen dieetin helpoksi. Työkavereiden vittuilua ja hulluksi neurootikoksi leimaamista lukuunottamatta kaikki sujui todella hyvin. Söin niukasti hiilareita, vaikka totaalisesta karppaamisesta ei ollutkaan kyse. Paljon salaattia ja hiukan hiilaria täysjyväleipien, -riisien ja -pastojen muodossa. Yksi kunnon cheattipäivä muutaman kaljan kera kuului omaan perusviikkooni ja se ei kyllä näyttänyt mitenkään haittaavan tahtia.

Viikko mennyt ja vieläpä ei ole painossa mitään tapahtunut. Tosin vasta muutaman aamuaerobisen olen lisännyt ja pahimmat herkut jättänyt pois. Selkeästi ei riitä "pieni sorvaus" vaan näin vanhemmiten keho pitää tiukemmin kiinni saavutetuista eduista :D

Miten ketjun kaksinumeroisen kilomäärän (10 kg tai enemmän) laihtuvilla kehittyy toi leuanveto dieetillä? Lihaskasvu/voiman saaminen on hyvin hankalaa dieetillä, mutta toisaalta painon vähetessä selkeästi vastus pienenee ja näin ollen tuloksen paraneminen ei kai ole mahdotonta?

Miten ketjun kaksinumeroisen kilomäärän (10 kg tai enemmän) laihtuvilla kehittyy toi leuanveto dieetillä? Lihaskasvu/voiman saaminen on hyvin hankalaa dieetillä, mutta toisaalta painon vähetessä selkeästi vastus pienenee ja näin ollen tuloksen paraneminen ei kai ole mahdotonta?

Mulla on aina lähteny leukatulokset aika hulppeaan nousuun dieetillä. Viimeksi kun laihdutin juurikin about 10kg, leukojen toistomäärät nousi 5 -> 10. Nytkin olen ollut viikon dieetillä ja pystyn tekemään yhden leuan enemmän sarjoissa.

Ruokavalio:

Aamupala 6:00
1,5dl jogurttia, 1,5dl mysliä/pähkinöitä
3 paistettua munaa, 100g raejuustoa
Kuppi kahvia

Lounas 11:00
Normaali ruokailu, esim. 4 perunaa, nakkikastiketta, 1/3 salaattia

Välipala 15:00
Banaani/omena/appelsiini
Kuppi kahvia

Päivällinen 17-19 välissä
Normaali ruokailu + 2-3 lasia maitoa

Iltapala 21-23 välissä
1,5dl jogurttia, 1,5dl mysliä/pähkinöitä
Banaani/omena/appelsiini

Tässä pisti silmään sokerin määrä!

Kaupan valmismysleissä - jos sellaista siis syöt - on lähes kaikissa pirusti sokeria. Suosittelen ehdottomasti vaihtamaan puurohiutaleisiin nuo myslit, ellei kyse ole jostain itse tehdystä sokerittomasta myslistä. Samoin hedelmät kannattais ainakin välillä korvata marjoilla. Ja jos jogurtti on tavallista hedelmä- tai marjajogurttia (ei siis maustamatonta tai jotain aspartaamiversiota), niin siitä tulee dieettaajalle ihan turhan paljon sokeria ja sitä myöten turhia kaloreita.

Mulla pudotellessa painoa about 90 kilosta 73 kiloon leuanvetotulos omalla painolla parani noin kymmenestä 24:ään.

Viimeks, kun tein leukoja niin leveällä myötäotteella tuntu ettei jaksa tehä mitään, mutta V-kahvalla tehdyt leuat tuntu paljon kevyemmiltä.

E: En tosin ole laihdutellu kaksnumeroisia, halusin vain ilmaista itseäni:D

Mulla pudotellessa painoa about 90 kilosta 73 kiloon leuanvetotulos omalla painolla parani noin kymmenestä 24:ään.

Sulla varmaan jerkku kasvoi dieetin aikana. Vaikka kuulemma lihakset vaan surkastuu tai maksimissaan pysyy samana dieetin aikana, niin sulla on varmaan kyllä lihakset kasvaneet? On nimittäin niin hurja nousu tuo kymmenestä 24:ään, että ei pitäisi selittyä pelkällä vastuksen pienenemisellä...?!

Voimankasvuhan ei aina tarvitse lihaskasvua kaverikseen, eli siitä syystä myös dieetillä voi sarjapainot nousta, vaikka lihas ei kasvaisikaan.

Tässä pisti silmään sokerin määrä!

Kaupan valmismysleissä - jos sellaista siis syöt - on lähes kaikissa pirusti sokeria. Suosittelen ehdottomasti vaihtamaan puurohiutaleisiin nuo myslit, ellei kyse ole jostain itse tehdystä sokerittomasta myslistä. Samoin hedelmät kannattais ainakin välillä korvata marjoilla. Ja jos jogurtti on tavallista hedelmä- tai marjajogurttia (ei siis maustamatonta tai jotain aspartaamiversiota), niin siitä tulee dieettaajalle ihan turhan paljon sokeria ja sitä myöten turhia kaloreita.
Hyviä pointteja. Tällä hetkellä kroppa on ainakin toiminut hyvin tuolla ruokavaliollani. Tiedostan kyllä, että myslissä ja hedelmäjogurteissa on turhia kaloreita ja sokeria. Täytyy nyt ainakin vaihtaa kokonaan maustamattomaan jogurttiin, ja että illalla syön pelkän jogurtin, en mysliä/pähkinöitä lisää. Ja tosiaan voisi korvata tuon myslin pelkillää auringonkukansiemenillä. :D eli kevyempi iltapala ja raskaampi aamupala.

Sulla varmaan jerkku kasvoi dieetin aikana. Vaikka kuulemma lihakset vaan surkastuu tai maksimissaan pysyy samana dieetin aikana, niin sulla on varmaan kyllä lihakset kasvaneet? On nimittäin niin hurja nousu tuo kymmenestä 24:ään, että ei pitäisi selittyä pelkällä vastuksen pienenemisellä...?!

Nyt kun tarkemmin mietin, niin se 9-10 toistoa tuli 98 kilon massalla 2011 alussa. Armeijassa (tammikuusta heinäkuuhun) paino tippui 83:een ja leuanvetotulos parani vain neljääntoista.
Noin kuukausi armeijasta pääsystä meni 18 leukaa painon ollessa sama, kuin armeijan päättyessä.
Vuoden 2011 loppuun mennessä paino nousi sinne 90 tuntumaan ja leuanvetotulos tippui noin neljääntoista.
Vuosi 2012 meni sitten dieettaillessa elokuuhun asti, jolloin paino oli siis sen 73 ja leukoja omalla painolla 24, eli ei ollut ihan noin hurjasta noususta kyse kumminkaan.

Voima kasvaa miinuskaloreillakin ja ei ole ennenkuulumatonta, että sarjapaino ennätyksiä rikotaan dieetillä. Itellä sain 80 kilosena leukoja n. 10. Intissä laihduin n. 9 kg ja täysi treenaamattomuus 6 kk aikana. 71 kilosena heti kun alotin salin uudestaan leukoja meni suht kevyesti se 20 kuitenkin, ja en usko että lihakset kuitenkaan olivat kasvaneet :rolleyes:

Hyviä pointteja. Tällä hetkellä kroppa on ainakin toiminut hyvin tuolla ruokavaliollani. Tiedostan kyllä, että myslissä ja hedelmäjogurteissa on turhia kaloreita ja sokeria. Täytyy nyt ainakin vaihtaa kokonaan maustamattomaan jogurttiin, ja että illalla syön pelkän jogurtin, en mysliä/pähkinöitä lisää. Ja tosiaan voisi korvata tuon myslin pelkillää auringonkukansiemenillä. :D eli kevyempi iltapala ja raskaampi aamupala.

Hyvä idea :) Sokerittomaan tottuu nopeasti, vaikka aluksi voi tuntua ettei se maistu miltään.. Viikossa alkaa jo sokeri ällöttää :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom