Kenkäthread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simba
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en kyllä ymmärrä, että minkä takia kukaan haluaa inttimaihareita "siviilikäyttöön". Ne ovat kyllä hyvät kengät maastossa riehumiseen, mutta en kyllä koe niitä mitenkään toimiviksi arkikäyttöön. Hankalat pukea, kankeat kävellä ja autoilla, hiostavat, "one size fits all" -mentaliteetillä tehty lesti, raskaat, kesällä kuumat ja pakkasilla kylmät, turvakenkiäkin tehdään tyylikkäämmän näköisiä... Ehkä jossain kevät loskassa kahlaamiseen voisin maihareita harkita. Siihenkin on vain mun mielestä paljon miellyttävämpiä kenkiä tehty.

Ehkä jossain kevät loskassa kahlaamiseen voisin maihareita harkita. Siihenkin on vain mun mielestä paljon miellyttävämpiä kenkiä tehty.

Yleensäkin kengät kannattaa valita vuodenajan, olosuhteiden ja tilaisuuden mukaan. Kesällä miellyttäviä ja tyylikkäitä jalkineita ovat esimerkiksi loaferit tai mokkasiinit. Juhlatilaisuuksissa taas tulee käyttää oxfordeja ja hieman arkisempiin tilanteisiin sopivat vaikkapa derbyt.

Janpa, MP myymälästä Bundeswehrin malli. Kerta on 80€, niin taitaa olla uusi, joten on kunnon puolesta riskitön ostos, toisin kuin Varustelekan käytetty versio. Niissä on pohja paaaaljon parempi, mitä suomalaisissa m91:ssä, sen voi vaihtaa uuteenkin. Eli niissä on pohja sama, kuin jenkkiarmeijan vanhan mallin maihareissa, mutta kenkäosa on nykyaikaisempi.

Olen ennenkin sanonut, että m91:n pohja on kahdesta syystä huono: 1) se on lenkkarimaisen pehmeä ja joustava (makuasia, moni tykkää tuosta ominaisuudesta kovasti, minä en) ja 2) pohja kovettuu pakkasella ja on erittäin liukas (niin on toisaalta talvella toikin Bundeswehrin saappaan pohja, ite vaihatin ne).

NHB, mitvit?!? :confused: Jos on laatumaiharit, niin niissä on pikanauhoitus ja voi pistää jalkaan ja nauhat kii erittäin nopeasti.

En myöskään allekirjoita ollenkaan kävelemisen ja autoilemisen kankeutta. Maihareiden hiostamista voi vähentää rajusti laatusukilla ja pitämällä niitä auki. Väitän oman kokemuksen pohjalta, etteivät ne hiosta yhtään sen enempää, kuin saman laatuiset muutkaan kengät. Halpispaskat ja halpispaskamateriaalit ovat sitten asia erikseen, ne ovat epämukavia ja erittäin hiostavia aina. Kunnon kengät hiostavat malliin katsomatta vähemmän joka tapauksessa.

Maihareissa on niin paljon eroja materiaalien, pohjan kovuuden/jäykkyyden, lestin, nauhoituksen ja eristysmatskun laadun ja määrän suhteen, että ihan mahdotonta on niistä esittää mitään yleispätevää kommenttia tyyliin "Kaikki maiharit ovat perseestä!" tai "Maiharit ovat aina parhaat!".

Pakkasilla jalkineiden kylmyys riippuu eristysmateriaalin laadusta ja määrästä, ei siinä mitään sen kummempaa ole. Jos on tottunut valmiiksi vuorattuihin kenkiin ja niiden kanssa käyttämään ohuita sukkia, niin pitäisi olla itsestään selvää, että vuorittomissa maihareissa sitä eristysmatskua pitää ite järkätä (huopasisäkenkä on ehkä paras, mutta kahdet laatusukat myös aika hyvä), ei pelkkä nahka voi mitenkään lämpöä pitää, onhan se nyt selvä asia.

Mua häiritsee kevyissä ja joustavissa kengissä (perinteiset pehmeät kävelykengät a'la Ecco tai purjehduskengät tai loaferit tai mokkasiinit) juurikin se keveys ja pehmeys. Haluan, että mulla on perusta kunnossa myös jalkineiden suhteen, eli niiden pitää olla jämerät, kestävät ja luotettavat. Tosin kesällä oon useimmiten laatusandaaleissa, paitsi festareilla. Mutta joo, tilanteen mukaan. Ei siinäkään järkeä ole, että väenvängällä menee juhlatilaisuuksiin joissain muissa, kuin juhlavissa ns. pikkukengissä.

Täytyy todeta, että vaikka lenkkarit olisivat kuinka junttimaiset, niin jatkossa en kävelykenkiä pidä ellei ole pakko. Kyllä lenkkarit on niin paljon paremmat jalassa ja vitutuskynnys pysyy korkeammalla jos pitää enemmän kävellä.

Itse ostin hulluilta päiviltä pari vuotta sitten rockport-merkkiset kävelykengät (linkki). Nuo on varmaan mukavimmat kengät joita olen pitänyt. Kenkien kävelymukavuus on lenkkarien veroista ja ne on kehitetty muistaakeseni reebokin kanssa. Ensi viikolla olisi taas hulluilla päivillä jotkut rockportit tarjolla, joten täytyypä ne käydä katsastamassa.:rock:

Onko kellään maihari-ihmisellä kokemuksia Oakleyn Assault Bootseista? Jotain infoa löytyy ainakin http://www.finnrappel.fi/oakleyboots.htm . Vaikuttavat ainakin erittäin mielenkiintoisilta ja hyviä arvosteluja on ympäri nettiä.

Eihän nuo mitkään maiharit varsinaisesti ole. Varsi on useamman sentin intin maihareita lyhyempi ja kengän konstruktio on muutenkin kevyempi.

Kenkänä tosi kevyet ja mukavan tuntuiset, helppo juosta, kävellä ja ajaa autoa. Suomen oloissa miinuksena se että kengissä ei ole mitään kalvoa joten vesi tulee läpi aika ripeästi. Kalvon puuttumisesta huolimatta jalka hiostuu lämpimilä ilmoilla aika reippaasti. Kestävyydestä en osaa sanoa tässä vaiheessa yhtään mitään. Hinta on melko suolainen, jopa ylisuolainen kun ajattelee että kengissä ei ole sen suurempia Hi-Tech-maihareista tuttuja ominaisuuksia. Kyseisen mallin valmistus on lopetettu johtuen jenkkiarmeijan standardeista, varsi kun oli niihin liian lyhyt.

Uudistetussa versiossa on pidempi varsi, muuten en siitäkään osaa sanoa mitään. Tai no, on siinä tuolla jalkaholvin kohdalla kaksi tuuletusaukkoa jotta vesi pääsee vielä paremmin sisään.

Noiden lisäksi kaapista löytyy Magnumin perusmalli kokonahkaisena, jotkut järeämmät Magnumit, Jollyn korkeavartiset maiharit ja Haixin Airpower Prot.

Kaupungilla tsippaillessa 99% ajasta skedet tai jotkut tennarit, perinteisiä juoksulenkkareita en käytä kuin lenkillä (jos sielläkään).

Edit: tiedän vastanneeni saaaatanan vanhaan postiin.

[paljon hyvää infoa assaultmonoista...]
Edit: tiedän vastanneeni saaaatanan vanhaan postiin.

Kiitos infosta. Eipä tuo postin ikä haittaa, kengät on aina ajankohtainen asia. Itseasiassa olenkin tässä taas hieman silmäillyt mahdollisia vaihtoehtoja talvi/syksy/kevät kengiksi joilla olisi mahdollista pärjätä tarvittaessa myös maastossa. Mahdollisuus käyttää myös pidempiä aikoja sisätiloissa ilman sukkamehujen kiehumista olisi plussaa.

Nuo Oakleyt näyttävät kaatuvan meikäläisen osalta nyt pääasiassa vedenpitämättömyyteen sekä moniin samassa hintaluokassa oleviin, monen hyväksi kokemiin kilpailijoihin. Muista nettijutuista olen myös saanut sellaisen käsityksen että ko. monot pitävät aivan mieletöntä natinaa ja kirskumista sisätiloissa kävellessä, erityisesti hieman kosteana.

Nuo Oakleyt näyttävät kaatuvan meikäläisen osalta nyt pääasiassa vedenpitämättömyyteen sekä moniin samassa hintaluokassa oleviin, monen hyväksi kokemiin kilpailijoihin. Muista nettijutuista olen myös saanut sellaisen käsityksen että ko. monot pitävät aivan mieletöntä natinaa ja kirskumista sisätiloissa kävellessä, erityisesti hieman kosteana.

Juu, Oakleyt on swattailukengät, ei varsinaisesti mitkään vaelluskengät tms joissa on oikeasti ominaisuuksia maastoon. Ja tosiaan, kova narskunta noista lähtee kun pohja on märkä.

Semmoinen kommentti tähän väliin, että jos vaatii vedenpitävyyttä, niin turha on haikailla sitten hiostamattomuuden perään ihan hirveästi. Kovasti mainostetaan muka hengittäviä kalvoja, mutta paskat. Jos se pitää vettä, niin se myös hiostaa. Sisällä pitää pitää sitten sandaaleja tms. nopeasti vaihdettavia, jos tietää, että sisätiloissa tulee olemaan pitempään, kuin vartin. Muuten pitää sit kärsiä sukkamehuista/jalkahiestä.

Sukillakin on väliä. Pahin on puuvillainen froteesukka, oikeastaan joka tilanteessa. En käytä niitä nykyään muuten, kuin salilla joskus, ovat ne niin surkeita. Laatusukka hikoiluttaa jalkaa sisällä vähän tai ei ollenkaan, mutta lämmittää ulkona hyvin. Jos oikein hyvä sukka on (yleensä ns. vaellussukkia, noin 20€/pari), niin yhdellä sukkaparilla (yllättävän ohuillakin) pärjää jopa -10 pakkasilla vuorittomilla kengillä. :eek:

Semmoinen kommentti tähän väliin, että jos vaatii vedenpitävyyttä, niin turha on haikailla sitten hiostamattomuuden perään ihan hirveästi. Kovasti mainostetaan muka hengittäviä kalvoja, mutta paskat. Jos se pitää vettä, niin se myös hiostaa. Sisällä pitää pitää sitten sandaaleja tms. nopeasti vaihdettavia, jos tietää, että sisätiloissa tulee olemaan pitempään, kuin vartin. Muuten pitää sit kärsiä sukkamehuista/jalkahiestä.

Omalla kokemuksella voisin sanoa samaa. Jos kalvo pitää vettä, se hiostaa eikä todellakaan pidä vettä. Ja jos kalvo hengittää, se ei pidä vettä.

Sukillakin on väliä. Pahin on puuvillainen froteesukka, oikeastaan joka tilanteessa. En käytä niitä nykyään muuten, kuin salilla joskus, ovat ne niin surkeita. Laatusukka hikoiluttaa jalkaa sisällä vähän tai ei ollenkaan, mutta lämmittää ulkona hyvin. Jos oikein hyvä sukka on (yleensä ns. vaellussukkia, noin 20€/pari), niin yhdellä sukkaparilla (yllättävän ohuillakin) pärjää jopa -10 pakkasilla vuorittomilla kengillä. :eek:

Puuvilla on huonoin materiaali kaikessa aluspukeutumisessa, sukissa ja alusasuissa. Itse olen siirtynyt käyttämään Coolmax-sukkia lämpiminä vuodenaikoina työkäytössä. Kylminä vuodenaikoina sitten muita teknisiä sukkia. Puuvillaisia sukkia ei missään nimessä ammattikäyttöön, karseat.

Nämä pitäs tulla nytten tällä viikolla...

Tämä on sakemannien vakiomallin jalkaväen maihinnousukenkä, vuosimallia 2000, eli Kampfstiefel mod 2000. Todellista germaanilaatua, tässä on kestävä maihari, jolla on hyvä kävellä. Koko joukko ominaisuuksia, joita yleensä mainostetaan kalliimpien merkkimallien erikoisuuksina.

* Päällinen erittäin kestävää, vedenpitävää pintanahkaa.
* Vuorattu pehmeällä nappanahalla, tekee kävelystä mukavaa kesät talvet
* Paksusti pehmustettu varsi
* Kengissä on ilmanvaihtojärjestelmä - kävellessä vuoren ja ulkopinnan väliin kerääntynyt kosteus pumppautuu varren reunan poistorei'istä ulos
* Huolellisesti muotoiltu, iskua vaimentava kolmikomponenttipohja, rullaa hyvin ja kaikkea sellasta
* Metallinen pikanauhoitus

Saimme nämä kengät älyttömän isossa erässä suoraan Bundeswehrin varikolta. Ne ovat samaa tavaraa, mitä varusmiehille jaetaan, eli käytettyjä ja vaihtelevassa kunnossa. Suoraan armeijalta ilman välikäsiä, nyt lähtee kenkää halvalla. Aitoja, Saksassa tehtyjä Bundeswehrin maihareita ei ihan joka paikasta löydä, mutta nyt niitä saa Varustelekasta.

Bundeswehrin kokojärjestelmänä toimii Mondopoint, eli jalan pituus millimetreinä. Suluissa on ilmoitettu vastaava tavallinen eurokoko.

http://www.varusteleka.fi/~Z5B9x0000001/?Y999=PIF&Y104=bw-ks2000g

Kokemuksia?

Janpa, noi Varustelekan on mun nähdäkseni saman malliset maiharit, mutta MP-Myymälä myy niitä uutena. Eli Saksan armeijan maiharit. Hintaahan tossa tulee 60€ enempi, mutta on varmempi ostos, kun on uudet. Käytetyt pitäisi ite valkata paikan päällä, että saisi mahd. hyväkuntoiset, netitse/postitse tilaamalla on melko riskaabelia.

Joo, noi mp-myymälän uudet tilasin, kun noiden käytettyjen kunnosta on paha sanoa juuta tai jaata näin netin kautta, niinkuin sanoit...

Löysin tänään kirpputorilta käyttämättömät ja melko hyväkuntoiset Adidaksen painonnostokengät. Sinistä mokkanahkaa, Made In West Germany. Ikää kengillä todennäköisesti yli 30 vuotta. Helvetin siistit!

Nyt kun on tuo helvetin talvi tekemässä tuloaan niin kenkävalinta muodostuu aika vaikeaksi. Onko edes olemassa talvikenkiä, jotka eivät näytä pomarfineilta tai vaelluskengiltä? Oon näihin keleihin asti pitänyt tennareita mutta eipä nuo Lacosten kengät ole okein talvea varten tehdyt ja rupee jo jalat palelemaan:( Mitä porukka laittaa jalkaansa talvisin kun lähtee esim. ulos tai jos ei muuten vaan halua näyttää kenkien osalta eräjormalta? Tarkoituksena siis löytää jotkut tennarityyliset (valkoiset?) tai siistit nahkakengät, joilla tarkenisi edes pikkupakkasilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom