Kenkäthread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simba
  • Aloitettu Aloitettu
Itellä ollu neljä vuotta samat buutsit ja hyvässä kunnossa pysyy kun muistaa välillä lankkailla. Kesälä hiostaa nii pirusta ja talvella kylmät ja liukkaat eli ovat joka kelin kengät

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noniin, itse olen varmaan jonkinasteinen kenkäfriikki, vaikka omistan "vain" viidet monot, kaikki mukaan lukien... Työni puolesta olen joutunut opettelemaan virallisiin tilaisuuksiin pukeutumista, ja sitämyötä olen alkanut kiinnittämään huomiota myös kenkiin. Mielestäni antaa tökerön kuvan jos kaverilla on muuten puku, kravatti, asiallinen paita, jne, mutta jalassa jotkut ihme monot.

Vapaa-ajan kengät ovat asia erikseen, eikä ainakaan itseäni kiinnosta yhtään minkälaisilla monoilla itse kukin hiihtelee.

Saa haukkua metroseksuaaliksi, vanhoilliseksi, jne, mutta mielestäni jos pukeudutaan virallisiin tilaisuuksiin tai työpaikalle, niin silloin pukeututaan oikein.

Alla havainnollistavia linkkejä (toivottavasti ei mene mainostukseksi).

1. Linkissä ulkomaisen valmistajan ns. Oxford-kenkä. Tämän näkoinen kenkä on kaikkein korrektein malli puvun kanssa. Väri musta tai tummanruskea. Musta on hillitympi ja sopivampi iltatilaisuuksiin, hautajaisiin, työhaastatteluun, jne. Huomaa "suljettu" nauhoitus ja kärjessä oleva ylimääräinen nahka ('cap'). Kärki voi olla myös sileä, mutta 'cap'-malli on perinteisempi:

http://www.crockettandjones.co.uk/New Pages/bedford.html

2. Myös puvun kanssa kelpaava, mutta hieman arkisempi kenkä. Todellinen puristi ei pidä puvun kanssa, mutta nykyään täysin hyväksyttävä. Erona "avoin" nauhoitus:

http://www.crockettandjones.co.uk/New Pages/bradford.html

3. Ns. loafer, jota usein näkee puvun kanssa, mutta periaatteessa ei saisi ikinä pitää puvun kanssa. 80-luvun suosikki on tietenkin tupsuilla varustettu loafer :rock: :

http://www.crockettandjones.co.uk/New Pages/langhamnew.html

Jos pukeutumisasioita (puvut, paidat, kravatit, kellot, vyöt, sukat, jne jne) haluaa kunnolla alkaa opiskelemaan niin esim. kirjakaupoista tai netistä löytyy lisätietoa. Dressmannin, Stockmannin, yms myyjiin ei ole läheskään aina luottamista, joukossa on myös todella osaamatonta väkeä. Nyrkkisääntönä kannattaa etsiä käsiin kaupan vanhin miesmyyjä.

Kiitos ja anteeksi. :david:

Onko kellään maihari-ihmisellä kokemuksia Oakleyn Assault Bootseista? Jotain infoa löytyy ainakin http://www.finnrappel.fi/oakleyboots.htm . Vaikuttavat ainakin erittäin mielenkiintoisilta ja hyviä arvosteluja on ympäri nettiä.

Kampela sanoi:
Mielestäni antaa tökerön kuvan jos kaverilla on muuten puku, kravatti, asiallinen paita, jne, mutta jalassa jotkut ihme monot.

Vapaa-ajan kengät ovat asia erikseen, eikä ainakaan itseäni kiinnosta yhtään minkälaisilla monoilla itse kukin hiihtelee.

jos pukeudutaan virallisiin tilaisuuksiin tai työpaikalle, niin silloin pukeututaan oikein.
Olen täysin samaa mieltä! Ei tuossa mitään ihmeellistä ole, vaan totta kai pitää ottaa tilaisuus ja sen vaatimukset myös kengissä huomioon. Ulkonäöltään puvun kanssa hyväksyttävät kengät saa toki halvallakin, mutta jos investoi kerralla esim. jo mainittuihin Lloydin kenkiin, niin niitä ei pistä jalkaan vain velvollisuudesta, vaan sitä on tyytyväinen fiksuun valintaan ja jalkojen hyvinvointiin. Mulla ainakin jalkojen olotila heijastuu ylös asti. Jos jalkoja ahdistaa, niin kyllä ahdistaa pollaakin.

Siis toki mullakin on useampia kenkiä, kuin kahdet maiharit. Niitä vain käytän arkena kaikkein mieluimmin ulkona. Juhlaa, tansseja tai virallista tilaisuutta varten on kahdet erilaiset laadukkaat ns. pikkukengät, maihareiden lisäksi vedenpitävät retkeilykengät (pakko olla Suomen keleissä, jos meinaa ulkoilla ja muahan ei ulos menemästä vesisade estä! :evil: ), kevyemmät kävelykengät (Timberlandin, maksoivat pirusti, mutta ovat erinomaiset) ja kunnon lenkkarit, joita en tietenkään käytä ikinä muuten, kuin juostessa. Noi siis ulkokenkinä.

Varsinkin noissa maihareissa ja Timberlandin kengissä arvostan sitä, että jos mun tarvitsee, voin kävellä niillä vaikka kymmeniä kilometrejä putkeen ja varmasti kestävät, eivätkä hierrä. No ok, tuossa tulee toki mukaan myös sukat, joiden on pare olla laadukkaat myös, mutta kenkä on kumminkin pääosassa. Jotenkin vain haluan sellaiset arkikävelykengät, joiden kestävyyteen voin luottaa täydellisesti.

Sisäkengistä en puhunut aiemmin mitään, koska en osaa niitä edes jotenkin pitää oikeina kenkinä. Niitä ovat esim. painitossut ja painonnostokengät punttireenejä varten, sisäpelitossut ja kahdet sandaalit (toisia voi käyttää hyvin myös ulkona, toisia mieluiten ei).

Eli olen sitten vissiin loppujen lopuksi metroseksuaalinen kenkäfriikki minäkin, vaikka yritän kovasti esittää karun käytännöllistä Miestä. :D

Näinkin pitkä ketju ja vasta edellisessä viestissä kehaistiin Timberlandia. Mulla on kolmannet Premiumbootit menossa ja ei voi muuta sanoa kuin että niistä ei kengät paljoa enää parane. Tyylikkäät, mukavat, hyvät, kestävät, komeat, hienot ja ajattomat. Mustat kusiluistimet, Prestot ja premiumbootit niin kenkävarasto on riittävä ja täydellinen.

Joo tosiaan kun kengistä puhutaan, niin ei sillon yleensä lasketa ns. sisäkenkiä, jotka on tarkoitettu harrastamiseen. Se on käytännön sanelema pakko.
Tähtityttö kommentoi (juoksu)lenkkareiden pitämistä muualla kuin lenkillä: SE on todella hirveää, varsinkin keski-ikäisten miesten suosima ns. kauppareissu-look. Lenkkarit lenkille!
Itse en ole bootsimiehiä, lähinnä maihari-superstar-tyyppiä.

Superstarit tai vastaavat "lenkkarit" toimii lähes aina :thumbs:
Poikkeuksena juhlat, urheilut tms.
Nyt loskapaskakeleillä on kyllä alkanut tehdä mieli ostaa jotkut asialliset "kunnon kengät", joilla pärjää paremmin lumessa.

Kenkiä... vuosikaudet olen luottanut kesäkengissä kunnon wanhan ajan sämpylöihin (mallia lomapuku m39), Clarksin tekeleillä on menty monta vuotta niin arkena kuin tumman puvun kanssa. Kerran vuodessa ehkä plankattu ja pari kertaa nauhat vaihdettu. Nyt alkaa pohja pikkuhiljaa irrota, joten jouduin investoimaan uusiin, eli tällaiset Sievin ESD-kengät mutta ruskeina:
http://www.sievi.com/finnish/amm-pk-sara.html
Aivan taivaalliset jalassa, ei hiosta mitä monet muut kengät tekee.

Talvella on käytössä jotkut pomarfinnin kalossit. Hyvät jalkaan ja lämpöiset.

:lol2:

Yleensä dekkikengät, mutta löytyy onneksi ihan siistejä kävelykenkiä jos pitää vähänkin edustaa. Mokkaa ja nahkaa.

Tähtityttö sanoi:
Pakko vielä palata tänne. Miten määritellään "kamalat kengät"? Asuun sopimattomat, yleisesti epäsiistit, risat vai joku tietty kenkätyyppi?

Minun mielestä kamalat kengät on joko asuun sopimattomat tai tietty kenkätyyppi. Rumat kengät naisella on esim. skeittikengät (näkee onneksi yleensä vain teinitytöillä), tai lenkkarit hameen kanssa joka oli aika pop jonkun aikaa sitten. Myös 90-luvun tolppakorko/pallokärki kengät on järkyttäviä, niitäkin vielä näkee. Syksyllä kauppoihin alkoi tulemaan naisten saappaita pyöreällä kärjellä, ne on ihan hirveitä. Tulee mieleen joku japanilainen söpö sarjakuvahahmo.

Tunnustan olevani myös miesten kenkien kyttääjä. Aina kun tapaa mielenkiintoisen tyypin tulee tsekattua kengät. Joskus rumat kengät oli täysi turn off, mutta nykyään olen ainakin olevinani vähän fiksumpi :jahas: Ehkä kamalinta mitä miehellä voi olla on perinteiset tanssikengät. Jos tanssikengät ovat vielä 5 sentin korolla niin avot! Hyvänä kakkosena tulee nilkkabootsit, farkun lahkeet tietysti rutussa varren päällä :eek:

Mut jos on hyvä pylly niin saa kävellä vaikka toppakengissä :haart:

Miesten kengistä "parhaat" on sellaiset ihan perusperus kävelykengät, harmaat.

Naisilla jo mainitut chewbacca-kengät, kaikki pitkävartiset kengät farkkujen päälle tungettuna ja hiirentappokengät (näissä on pitkä ja kapea kärki jolla on hyvä litata hiiri huoneen nurkkaan). No ei naisillä bootsitkaan mitenkään hyvältä näytä.

Nyt tällä hetkellä käytössä on cat:in vaaleen ruskeet mokka kengät, ne "klassikko" mallit. Hyvät on jalassa jne, kieltämättä ostin myös siksi kun aina oon aikonu ostaa Catrpillarin kengät, mutta korkeahko hinta on estänyt.
Erittäin hyvät on jalassa jne jne..Toivottavasti kestää monet talvet.

Kyllä kengät oltava "joka" tilaisuuteen sopivat, työkengät, arki. biletys, ja nämä voi jopa vaihdella vuoden ajan mukaan:eek: ..

Ja mä menin kokeilemaan kenkäostoksia pokerin kiehtovassa maailmassa ja sille tielle jäivät, nyt on käytössä broidin kengät jotka on n. puol tuumaa liian isot ellei enemmänkin.

AF1-003.jpg

Ja olen hyvin, hyvin rakastunut.
Harjaa ja rättii on joutunut useesti näyttämään. En kyl nyt moneen kuukauteen ole putsannut kun koht saa uudet.
Sain noi 9. luokan keväällä ja vieläkin HYVIN käyttökelposet (nyt lukion 3.).

Kenkiä löytyy muutenkin n.10 paria. Putsattua tulee. Talvikengät ainoot jotka tulee jollain aineella suihkutettua.

Paljastakaapa arvon herrat parhaat kenkienhuoltovinkkinne aloittelijalle. Kuinka nahkapopot saa pysymään uuden veroisina läpi vuosien? Minkälainen harja on paras? Villasukkaa vai tyttöystävän t-paitaa kiillotusta varten? Millä tropeilla saa aikaan aivan tahdittoman kiillon? :arvi:

Juuspo sanoi:
Paljastakaapa arvon herrat parhaat kenkienhuoltovinkkinne aloittelijalle. Kuinka nahkapopot saa pysymään uuden veroisina läpi vuosien? Minkälainen harja on paras? Villasukkaa vai tyttöystävän t-paitaa kiillotusta varten? Millä tropeilla saa aikaan aivan tahdittoman kiillon? :arvi:

Riippuu nahasta, mitä tököttiä siihen pitää laittaa. Ensin kengät pitää pyyhkiä pölystä ja liasta, sitten antaa kuivua kunnolla. Tämän jälkeen levitetään vahaa/lankkia sopiva kerros, aine kuitenkin imeytyy jonkin verran, joten sitä pitää laittaa tarpeeksi. Sitten täytyy antaa kuivua, ite kuivattelen joskus yön yli mutta useimmiten ei ehdi niin sitten muutama tuntikin riittää. Parhaan kiillon saa kun ottaa villasukan, kääntää sen väärinpäin ja hinkkaa pinnan hohtamaan.
Wollyn lankkia oon aina käyttänyt ja taitaa mehiläisvahakin olla samaa merkkiä.

Tintsu sanoi:
Minun mielestä kamalat kengät on joko asuun sopimattomat tai tietty kenkätyyppi. Rumat kengät naisella on esim. skeittikengät (näkee onneksi yleensä vain teinitytöillä), tai lenkkarit hameen kanssa joka oli aika pop jonkun aikaa sitten. Myös 90-luvun tolppakorko/pallokärki kengät on järkyttäviä, niitäkin vielä näkee. Syksyllä kauppoihin alkoi tulemaan naisten saappaita pyöreällä kärjellä, ne on ihan hirveitä. Tulee mieleen joku japanilainen söpö sarjakuvahahmo.

Mullapa onkin paljon rumia kenkiä! :D :D

Täytyy muuten tässä kohtaa todeta, että "nyrkkeilijäkengät" sekä saappaat pitkulaisella kärjellä ovat järkyttävintä mitä maa päällään kantaa!!

Edit: Ja olen myös teinityttö, kun skeittarit on joskus jalassa! Ei Savierien voittanutta..

Mxm:ltä hyviä ohjeita. Yön yli on hyvä imeyttää sitä lankkia/vahaa, jonka jälkeen kiillotus. Joskus saatan vielä levittää kerroksen tämän jälkeenkin, jonka jälkeen kiillotus. Vanhalla t-paidalla on myös hyvä kiillottaa, kannattaa "pingottaa" rätti kireäksi ja siten vedellä edes-takas kenkää, eikä suinkaan vain hieroa sitä. Tällöin saa röyhkeämmän kiillon aikaan, kun saa juuri sopivan kitkan kengän pintaan...:)

btw: intin huulirasvalla saa kaikista kovimman hetkellisen kiillon.

btw2: intin huulirasvalla saa kaljuun armottoman puhto-kiillon:) :david:

Täytyy todeta, että vaikka lenkkarit olisivat kuinka junttimaiset, niin jatkossa en kävelykenkiä pidä ellei ole pakko. Kyllä lenkkarit on niin paljon paremmat jalassa ja vitutuskynnys pysyy korkeammalla jos pitää enemmän kävellä.

Nonnih, tämä ketju löyty kuin etsittynä, sillä meissä kaikissa tosimiehissä asuu se pikkunen kenkä-fabio...:david:

Elikkäs tarkotus ois hankkia kengät syksy/talvi/kevät ajalle, olen ajatellu maihareita. Tällä hetkellä löytyy kenkiä 2 paria, toiset sisäpelikengät ja toiset cirkan kengät... Noi jälkimmäiset alkaa olla sen verran huonossa kunnossa että pakko jo ostaa uudet popot.:D

Onko nämä minkälaiset? Ainakin "halvat" on...

Ja sitten se että mitä naiset ajattelevat maihareissa tallustelevista tyypeistä, osa tykkää, osa pitää junttina? Eli farkkujen lahkeet tulee siihen päälle, eli näyttää aika perus nahkakengiltä..?:david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom