Kenellä puutuu sormet/kädet ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitsku
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
http://www.assh.org/Public/HandConditions/Pages/CubitalTunnelSyndrome.aspx

Puutuminen on joka öistä.
Nyt olen yrittänyt opetella (osittain tuon linkin innoittamana) nukkumaan kädet suorina selällään, vaan ei perkele saa unen päästä kiinni.
Liekkö sitten lapsuudessa on pehmoleluista syrjäytetty vasta liian myöhään tai jotain,
kun on pakko puristaa tyynyä tai peittoa omaa kehoa/käsivarsia vasten.

Pakko palata tänne syömään sanojaan - VIIME YÖNÄ SE ONNISTUI!
En kyllä muista heränneeni näin virkeänä ainakaan kolmeen vuoteen, taisin yölläkin herätä vain kaksi kertaa (ehkä 10-20sekuntia).

Aluksi kädet suorana nukkuessa kyynerpäissä tuntuu aavistuksen verran painetta,
ja ainakin allekirjoittaneella meinaa kyynerpäät taipua aavistuksen verran yli (yliliikkuvuutta löytyy).
Sitä jotenkin myös automaattisesti koittaa varata painoa käsien varaan, vaikka kehollaanhan sitä on tarkoitus maata.
Luin myös muiden nukkumisergonomiavinkkejä, joista viimeöisen perusteella pätee ainakin seuraava:

Pidä pääsi samansuuntaisena kuin kehosi, eli esim. selällä nukkuessasi, nuku takaraivollasi, äläkä käännä poskea tyynyyn.
Muuten niska on koko yön ajan kiertyneenä, eikä ole mikään ihme, jos hartiaseutu jumittaa, eikä käsistä löydy tuntoaistia.

Tahattoman kiertämisen estämiseen yön aikana, löytyy niinkin helppo konsti nimeltä tyyny.
- Tyyny siis asetellaan vain niskan taakse (huom! ei _ollenkaan_ hartioitten alle)
- Pää asetetaan keskelle tyynyä
- Pään sivuilla olevat "tyynyn ylijäämät" nostetaan korvien korkeudelle ns. tukivalliksi, jolloin pää pysyy tukevasti paikallaan, eikä aiemminmainittua pään poskelleen kellahtamista toivottavasti pääse tapahtumaan.

Todella yksinkertaiselta kuulostavia asioita (ja sitä ne onkin!), mutta ennen viimeyötä ei tuollaisiin asioihin ollut hoksannut kiinnittää huomiota.

Mulla on myös tota puutumista/tikkuilua käsissä öisin heräämisiä sekä välillä duunissa, työpaikan lääkärissä kävin niin kliinisten kokeiden perusteella rannekanavan oireyhtymä tuli diagnoosiksi. Eli puukkoa tulee jos pahenee, mut rannelastat käsiin niin sit kuulema saa nukkuu rauhassa eipä oo vielä tullu ostettua...

Mulla on myös tota puutumista/tikkuilua käsissä öisin heräämisiä sekä välillä duunissa, työpaikan lääkärissä kävin niin kliinisten kokeiden perusteella rannekanavan oireyhtymä tuli diagnoosiksi. Eli puukkoa tulee jos pahenee, mut rannelastat käsiin niin sit kuulema saa nukkuu rauhassa eipä oo vielä tullu ostettua...

Kyllä ne tuet kannattaa hommata,hyvät semmoset saa Vantaan KIR-FIX Oy:stä,Ligaflex Classic noin 50:-/käsi.Huomioitavaa,sisällä oleva tuki metallia.

Mulla puutuu joskus kädet kun pidän tankoa hartioilla, esim. kyykkyjä tehdessä. Ja ehkä joskus ihan muuten vaan. Onneksi ei kuitenkaan kovin usein.Tosiaan rintalihasten ja hartioiden venyttely vois auttaa asiaan, niin kuin joku jo on maininnutkin..

Kyllä ne tuet kannattaa hommata,hyvät semmoset saa Vantaan KIR-FIX Oy:stä,Ligaflex Classic noin 50:-/käsi.Huomioitavaa,sisällä oleva tuki metallia.

Ja jos tahtoo selvitä ihan budjettiluokan ratkaisulla (oman harkinnan/varallisuuden mukaan),
niin lidlissä on ihan päteviä neopreenitukia tällä viikolla myynnissä ranteisiin, selkään, polviin ja nilkoille.
Rannetuet taisivat olla 3,99€ / kpl, ihan pätevän oloiset tuet IMO. Yön ajaksi kuitenkin otan peukalon pois tuesta, jottei ala ahdistamaan.

Perkeles, ei ois pitäny lukea tätä ketjua. Aiemmin todella harvakseltaan heränny yöllä käsien puutumiseen ja yleensä sillon syynä on ollu käden jääminen ruhon alle tms. Nyt on kuitenki kahtena edellisenä yönä vasen käsi puutunu silleen että sormia ei pysty hetkeen liikuttamaan ollenkaan. Tällä hetkellä käytössä on kyllä aivan liian pehmeä sänky joka on muutenkin aiheuttanut selkävaivoja, toivomma että vaiva johtuu siitä. Ärsyttäväähän tuo on herätä siihen että sormia pistelee ja sen jälkeen nukahtaminen kestää, koska tuo tunnon palaaminen sormiin ei tunnu kovin mukavalta.

Täällä kanssa yksi jolta puutuu sormet ja kämmenen alaosa. Etenkin jos nukkuu kädet rinnan päällä. Jos on käsiä tullut treenattua kovaa aikaisempana päivänä niin silloin etenkin puutuu.

Ku mä oon harjoitellu puristusvoimaa gripperillä ja roikkumisella ni kun otan paidasta kiinni etusormella ja peukalolla ja vedän sitä alas perseen päälle ettei näy tunnilla perse koulus niin puutuu koko käsi sekunniks ihan kokonaan ranteesta sormienpäihin... erikoista ei oo ennen ollu pitäis varmaa venytellä ja hieroo.....

Mulla puutuu ainakin kerran pari viikossa käsi/kädet nukkuessa, tosin tykkään nukkua kädet tyynyn tai yläkropan alla niin saattaa johtua siitä :D
Välillä on ollut myös pidempiaikaisia puutumisia sormissa ja muuallakin, jotka varmaankin johtuu jostain jumeista ja hermopinteistä. Pari vuotta sitten tein salilla vipunostoja ja ilmeisesti onnistuin saamaan jonkun hiukan isomman hermon toiminnan blokattua, kun yhtäkkiä hävisi tunto koko vasemmalta puolelta kaulaa, leuasta ja vasemmasta korvasta :rolleyes: Kesti melkein viikon, ja meni sitten itsestään ohi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itellä rintapäivän jälkeen illalla kun menee nukkumaan niin yöllä herää usein sellaisesta asennosta, että nukkuu mahalleen ja kyynerpäät koskevat patjaan, ja niska ja pää ylhäällä. Sitten herää siihen kun rinta on niin saatanan puutunut kun nukkunut tossa asennossa vaikka kuinka kauan. Tulee yleensä kovien rintatreenien jälkeen kun ottaa jotai penkkiä vaikka 5x5 tai 4x6 sarjoja. Oon vaan miettinyt että mistäköhän hitosta toi johtuu, kun sitä käy nykyään jo useasti.

Tämä sama vaiva on nyt 2 viikko vaivannut joka aamu sama homma: peukalo, etusormi, kämmen ja ranne ihan puutuneita kun herään, en saa melkein sammutettua herätyskelloa puhelimesta. Pitää varmaan käydä hierojalla tässä joku päivä, muutenkin paikat aika jumissa kun ei melkein vuoteen ole hierojalla tullu käytyä..

Mulla ei oo onneks pitkään aikaan puutunut sen kummemmin, mutta tuota sormien puutumista tapahtui aika paljon sillon kun alottelin maastavetoa hieman "isommilla" painoilla. Nyt vissii hermot "tottunut" tjsp.
Aika pelottavaa jos herää yöllä siihen ettei koko kädessä ole tuntoa. Pelkään aina, että poikkasen käden jotenkin, vaikka eihän se kovin mahdollista vissiin ole :D

Heitetäänpäs tänne kysymys tosta sormien puutumisesta.. nyt jo parin viikon ajan molempien käsien sormenpäät on jatkuvasti(24/7) puutuneet. Puutuminen vaikeuttaa pienten esineiden käsittelyä, esim koulussa nuppineulat pysy näpeissä(opiskelen siis vaatetusta). ongelma alkoi ekojen jalkatreenien jälkeen, kun olin parin kuukauden verran ollu tauolla selän revähtämisen takia.. soitin ongelmasta terveysasemalle ja neuvoivat siellä vaan venyttelemään ja levittään voltareenii tms. voiteita. Ei ole apua ollut minkäänmoista. Lisäksi hiukan pisti ihmettelemään, kun maastavetoa tehdessä tuli isoja "puutumisaaltoja" koko kroppaan ja jalkoihin.. Mahtaako olla ihan vaan jotain lihasjumia, joka lähtis perus hierojalla pois vai kenties kyse jostain muusta?? olis kiva kun joku osais hiukan antaa vinkkii :)

Itsellä tuli ekaa kertaa nyt vastaan tämä vaiva. Olin pitkään poissa salilta (n.7kk) ja kun viimein menin takaisin, penkkiähän piti ensin koettaa että missä ollaan.
No aika surkeaa oli vääntö, mutta tein sarjat kuten ennenkin toki pienemmillä painoilla. Seuraavana aamuna vasemman käden pikkusormi ja nimetön puuduksissa ja ovat sitä vieläkin. Tätä on jatkunut nyt 1 ½ viikkoa. Öisin ja aamuisin pahimmillaan.
Hieman kuumotti mahdollinen sukeltajantauti, koska tein penkkipäivää edeltävänä päivänä hieman kyseenalaisen dyykin, mutta tätä ketjua luettaessa se tuntuu kaukaiselta mahdollisuudelta, vaikka yhtenä oireena ovat esim. käsien puutuminen ja pistely.
Töissä ollessani (jos en ole sukeltamassa) nojailen jatkuvasti vasempaan kyynerpäähän läppäriä nysvätessä, joten ehkä myös sieltä löytyy osasyyllinen.
Katellaan josko se tästä helpottaa. Pitää painua hierojalle, mutta nämä hierojat täälä eivät oikein tiedä mitä tekevät.. Yhden ainoan kerran aiemmin olen käynyt täälä hieronnassa, enkä ole ikinä ollut niin kipeä edes salin jälkeen :david:

Pikkusormen ja nimettömän puutuminen johtuu vissiin siitä, että kyynerpäässä on joku hermo jumissa. Tämmösen luin netistä. Hyvin voi ollakin joku hermo sinulla puristuksessa, jos kerran nojaat paljon vasempaan kyynerpäähän.

Itsellä aina noin kerran viikossa puutuu nimetön ja pikkurilli yöllä. Ja vasemman kyynerpään kanssa muutenkin melkosia ongelmia, joten en omalla kohdalla ihmettele ollenkaan. Ei vaan kiinnosta mitään reenitaukoja pitää, koska niistä ei ole mitään hyötyä.

sormien puutumiseenhan on monia syitä ja tässä muutama; niska/hartiaseudun lihakset jumissa jolloin painavat hermoja, toinen yleinen syy on rannekanava oire yhtymä jossa rannekanavassa olevat hermot painuneina ja sen voi helposti päiväpolilla kirurgisesti leikata, tämä voi tulla jos työskentelee sillai että joutuu käyttämään työssään paljon pihtiotetta jolloin rannekanava on jatkuvassa jännityksessä. Itselläni alkoi jälleen oikean käden sormien puutuilu ja syynä jumittuneet lihakset selässä sekä niskahartia seudulla, uskon että tähän auttaa jälleen kerran oikein intensiivinen venyttely.. ja aika hupaisaa tosiaankin herätyksen sammuttaminen kun ei tunne sormia, mutta moottoripyöräilyssä toi on inhotavaa kun ei tunne jarrukahvaa..

Luin otsikosta että "keneltä PUUTTUU sormet/kädet" -.-

Luulin että täällä olisi keskustelua siitä miten mavettaa ilman nimetöntä ym. mielenkiintoista. Lukihärö, petit minut jälleen!

Tämä oire kiusaa minuakin.. yhdistän sen siihen että olen nostanut painoani pari kiloa ja sormet on ihan pökkelössä, kihlasormus ei lähde enää sormesta ja mahtuukin pikkurilliin samanlailla kuin nimettömään vuosi sitten.

Pitäähän sitä massakuurista kärsiä.. kunnes joku päivä alkaa rasvanpolttelu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom