Kenellä puutuu sormet/kädet ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitsku
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tuo on kyllä pirun tuttu tunne...
Varsinkin jos on nostanut omaa massaa ja treenannut olkapäitä/ ojentajia vähän kovempaa.

Jalkanikin ovat puutuneet monia kertoja.
Se on kyllä tosiaanki aika huvittava tunne kun heräät esim. puhelimen soittoon, eikä pysty liikkumaan mihinkään ku on kädet ja jalat tunnottomina. Sätki siinä sitten. Hiukan avuton olo...:D

naprapaatti, kiropraktikko, osteopaatti. siinäpä ne ketkä pystyvät auttamaan. perushieronnastakin voi olla apua jos ei kovin pahoja lukkoja oo päässy syntymään. sormien puutuminen on yleensä merkki selkänikamien lukoista, noista sormista(pikkusormi, nimetön) jos häviää tunto on lukko todennäköisesti lapaluitten puolivälissä olevassa nikamassa. tukilihasten treenaus auttaa sen jälkeen kun nikamat on laitettu kohdalleen.

hmm

Onkohan samasta asiasta
Mulla on ollut monta kuukautta lapaluun lähellä nahassa outoa pistelyä, puutumista ja kutinaa. Se voimistuu joskus kun laittaa kyykätessä tangon nikamien väliin ja tuntuu niinkuin kiristäis. Välillä ei ollut pariin viikkoon ongelmia.

Onko kellään samoja ongelmia

Täällä myös samanlaista puudutusta.
Vasenman käden pikkusormi melkein koko ajan
vähän puuduksissa.
Juttelin salilla asiasta yhen jannun kans jolla oli
sama juttu ja hän sanoi,jotta fysioterapeutti
kertoi vaivan johtuvat kireistä hartia/niskalihaksista.

Yees, koettu on. Kävin jopa tutkimuksissa ja siellä annettiin sähköiskuja kyynärpäihin ja ranteisiin. Ja vika löytyi kyynärpäistä, hermoratoja poikki. Ammattitauti kuulemma (ATK), nyt ei sais pitää kyynärpäitä tuolin nojilla :mad:

Joitakin syitä sormien puutumiseen:
-hermoratoja poikki jostain ranteiden seudulta
-hermoratoja poikki kyynäpäiden seudulta
-hartiat / niskat jumissa

Ja vielä ikävämmät jotta jäisi mietiskeltävää ;)
-välilevyn pullistuma
-aivokasvain

Silloin kun itselläni havaitsin ton niin kysyin asiaa tutulta lääkäriltä joka heitti heti noi 2 alinta vaihtoehtoa. Kyllä muuten uni maittoi ennen kuin pääsin tutkimuksiin :rolleyes:

Itsellä oli myös alku syksystä samoja vaivoja.. Puutumista ja pistelyä käsissä.

Onneksi huomasin eräällä olikohan se nyt anatomian vai fysiologian luento, että käsiin menevät hermot sekä verisuonet kulkevat pienen rintalihaksen ja solisluun alla olevan lihaksen alitse.. Mikäli nämä lihakset ovat kireällä ei hermotus ja veri pääse kulkemaan parhaalla mahdollisella tavalla käsiin. Kysyinkin sen jälkeen eräältä fysioterapeutilta venyttely ohjeita kyseisille lihaksille.
Muutama venyttely kerta ja vaiva oli poissa!

Valitettavan tuttua toi käsien puutuminen. Yöunet tuppaa olemaan levottomia, kun käsille on vaikea edes löytää hyvää asentoa. Paras asento olis kai nukkua selälään kädet rentoina sivulla, mutta aina jompikumpi vaan eksyy pään (tyynyn) alle.

No entäpä onko muilla seuraavaa hölmöä ongelmaa ? Puhuessa kännykkään (seisten) sitä täytyy jatkuvasti siirrellä kädestä toiseen, kun olkapää + olkavarsi puutuu ja väsyy aivan hetkessä! Mitähän sitten oikein tapahtuukaan, kun tumppu joskus (hope!) turvota pullahtaa yli puolimetriseksi? (nyt on vielä hiukan alle...huoh).

Millaista pielusta (eli tyynyä) muuten käytätte? Itsellä on ehdoton minimi kaksi kappaletta, joista ainakin toisen on oltava paksu murikka. Ilman korkeata päänalusta kyljellä nukkumisesta ei voi uneksiakaan, tuntuu kuin alla oleva olkapää olisi pakotettu epäluonnolliseen asentoon, litistettynä kohti korvaa. Ja pääkin tuntuu roikkuvan kohti lattiaa. Ei oo helppoo ei...olisko maratoonarin fysiikalla paremmat yöunet?

Ehkä toi puutuminen ei sittenkään ole merkki lähestyvästä kuolemasta jos kerta noin monella on samanlaisia vaivoja.

Mulla puutuu noi nimettömät ja pikkulillit silloin jos työpaikalla nukun. työnantaja kun ei ole viihtyvyyteen panostanut eikä meillä ole kuin tavalliset (lue:helvetin huonot) toimistotuolit. Olen aina epäillyt että puutuminen johtuu siitä kun kyynerpäät on nukkuessa käsinojia vasten (jos painaa jotain hermoa), mutta täytyykin seuraavalla kerralla kun käyn hierojalla (se ukkeli opiskelee osteopaatiksi) kysäistä että voisko johtua jostain muustakun..noita jumejakin kun myös tuolla selääsä riittää!

Mulla lähtee tunto melkein joka yö joko toisesta tai molemmista käsistä. Hierontaa ja vaikka mitä on kokeiltu mut ei auta. Jos vain nukun vatsallani niin varmasti lähtee tunto. Vittumaista koittaa kääntyä selälleen ku on molemmat kädet tunnottomina:mad:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joskus pari vuotta sitten heräsin yöllä ja huomasin toisen käteni halvautuneen. Sitä ei pystynyt kertakaikkiaan enään liikuttamaan, eikä siinä ollut mitään tuntoa. Otin toisella kädellä (joka oli onneksi toimiva) halvaantuneesta raajasta kiinni ja se vaan lerpsahti epämääräisesti alas. Oli kyllä friikki tunne! Onneksi tunto alkoi palautua jonku 20 sekunnin jälkeen. Sittemmin vastaavaa on tapahtunut aina silloin tällöin. :(

Kun nyt kesällä alotin treenaamaan punttisalilla ja painokin noussut reilusti, niin aamuisin herätessäni käteni (ranteesta alaspäin) ovat melkein aina puutuneet. Samoin suihkussa ollessani, kun istun lattialla jalat vaakasuorassa, jalkani puutuu melkein aina.

Näihin vaivoihin en ole pahemmin kiinnittänyt erityistä huomiota, eikä ne ole minua sinänsä häirinneet. Nyt kun luin tätä threadia, niin yhdistin vaivan punttisaliharjoitteluun ja lisääntyneeseen massaan.

Voi olla että hyvä sänkykin estäisi yölliset puutumiset. Nukun karusti kovalla futon-patjalla ja tyynykin on joku epämääräinen lättänä Ikeasta. Olen aina kritisoinut kalliita Hästens-vuoteita. Mielestäni ne on osteoporoosimummoille.

Originally posted by -Stone Cold-
No entäpä onko muilla seuraavaa hölmöä ongelmaa ? Puhuessa kännykkään (seisten) sitä täytyy jatkuvasti siirrellä kädestä toiseen, kun olkapää + olkavarsi puutuu ja väsyy aivan hetkessä! Mitähän sitten oikein tapahtuukaan, kun tumppu joskus (hope!) turvota pullahtaa yli puolimetriseksi? (nyt on vielä hiukan alle...huoh).

Tuttu tunne. Joskus duunista salille kävellessä juttelin puhelimessa jonkun kanssa koko matkan (n. 10min.) ja salilla huomasin lämmittelyjuoksun aikana kipeentyneet olkapäät ja hauikset. Se kyllä meni ohi pikkuhiljaa, mutta ottaa päähän jos treenaamisella on tässä iässä (25v) jo tällaisia sivuvaikutuksia. Jos oltais jenkkilässä voisin haastaa puhelimen valmistajan oikeuteen ja saada ziljardimiljardia korvauksia.

Käsien puutuminen nukkuessa on toinen v****mainen juttu. Yöllä herää vaikka kuselle ja huomaa ettei tunne ollenkaan toista kättä. Siinä sitten yrität nostella "terveellä" kädellä elotonta lihamötikkää ja varoa ettei se retkahda pahasti ja loukkaannu. Se nimittäin painaa aikalailla. Tuntuu että olkapää pamahtaisi paskaksi heti jos tekisi kropalla kiertoliikkeen ja käsi pääsisi koko painolla retkahtamaan. HYI HITTO! Sitten alkaisi tunto (lue kipu) palata.

Mistähän syystä vasta nyt huomasin tämän threadin. Ovat meinaan tuttuja vaivoa tiälläkin. Ei nyt joka yö, mutta olen kyllä pannut merkille. Tosin olen pannut sen huonon asennon piikkiin tai sitten se on johtunut koholla olemisesta. Miulla on ääreisverenkierto yleensäkin kehno, pitäis varmaan hiihellä ja aerobista muutenkin harrastaa enemmän.

Stone Cold, olen pannut merkille olkavarren väsymisen ja puutumisen puhelimessa. Miulla ei naisena tosin ole sitä vaaraa, että käsvarsi yhtäkkiä pullahtaisi niin hurjan isoksi.

Tyynyni voisi varmaan olla isompi, jos haluan nukkua kyljelläni. Miun kohdalla vaiva on taatusti useamman tekijän summa: tyyny, asento, lihasjäykkyys mm. Hierojalla käyn säännöllisesti, kohta taas aika.

Katos vain, ompa mukava tietää, että tämä vasemman käden pikkurillin ja nimettömän puutuminen onkin treenistä johtuvaa. Ehdin jo vähän huolestua, kun terveydenhoitaja ehdotti reissua lääkäriin tekemään tuttavuutta kirurginveitsen kanssa... ;)

Originally posted by Tenson-M
Mulla puutuu noi nimettömät ja pikkulillit silloin jos työpaikalla nukun.

LOL! Mitähän työterveyshoitaja sanoisi kun menisi valittamaan että "kädet ja selkä puutuu niin pirusti kun nukun työpöydän ääressä. ja näppiksestäkin jää ikävät jäljet otsaan..."

Asiaan: mulla menee joskus tunto käsistä ja niitä alkaa pistelemään kun venyttelee rintalihaksia. Olisko olkapäässä joku tiukka paikka joka puristaa hermoa? Kuten niin moneen muuhunkin juttuun, niin itse olkapään venyttely on vähän auttanut, helpotti samalla kyykkyä kun siinä oli samaa oiretta.

Täällä on ihan sama ongelma. Aamulla herätessä toisen käden sormet voivat olla hieman kohmeessa. Ensimmäisellä kerralla herätyskellon sammuttaminen tunnottomalla kädellä oli kyllä outo kokemus.

Itse huomasin kyseistä ongelmaa intissä täkyn kannon mukana, eli vasen käsi alkoi puutumaan. Tutkimuksissa selvisi, että niskan ja olkapäiden tuntumassa on ahtaumaa ja verisuonet/hermot hankalasti pinnassa. Repun remmit painoi kyseisiä hermoja/verisuonia hankalasti.

Tutkimuksissa stetoskoopilla mm huomattiin, että eri raajan asennoissa verenkierto heikkeni huomattavasti vasempaan käteen. Esim pitäessä kättä suoraan ylöspäin ojennettuna. Vaiva ei kuitenkaan ole vakava, enkä siihen juurikan ole intin jälkeen törmänny, harvoin nukkuessa.

Kuulemma hyvin yleistä tällainen. Treenatut niskalihakset ja olkapäät ovat treenin jälkeen usein kireät ja jumissa. Näistä saattaa seurata hyvinkin helposti puutumisia yms.

Mikäli vaiva on toistuva niin suosittelisin käymään lekurissa ihan pikatutkimuksissa, tuskin kyse on mistään vakavammasta.

Vasemmalla kädellä on paha tapa puutua öisin. Oon kyllä kuvitellu
että se johtuis siitä kun oon nukkunu sen päällä ja veri ei kierrä
kunnolla.
On epämiellyttäviä kokemuksia kun yrität nostaa ylös täysin
tunnotonta kättä ylös ja juuri kun luulet olevasi voiton puolella
se retkahtaa hervottomana alas ja kas, olet mustan silmän omistaja!

Tossa joskus olin nukkunut jossain vammasessa asennossa kädet tyynyn alla mahallaan ja aamulla puhelin sitten herätti kun piti töihin lähtee. Oli molemmat kädet siis niin umpipuutuneet ja yritin työntää itteeni ylös siitä, oli aika outo olo kun ei kädet totellu.

Tää johtu vaan huonosta asennosta mutta kyllä mullakin kädet puutuu tosi herkästi esim. just kännykkään puhuessa kuten Stone Coldillakin, vois kai mennä fysioterapiaan kun joutuu ite maksaa vaan joka kymmenennen käynnin.

Minulla käsien puutumisen syyksi diagnosoitiin tukossa olevat hartiaseudun lihakset. Paikat oli kertakaikkiaan niin kireänä, että lepotilassa veri ei kiertänyt kunnolla käsiiin. Venyttelyllä ja hieronnalla vaiva ohi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom