Kelle femakko kostuu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Dean Kuntz sanoi:
...samasta työstä pitäisi maksaa sama palkka molemmille sukupuolille (Edit: mikä toteutuukin kuten kaikki VARSIN HYVIN TIETÄVÄT)...

Mitää? Minulle on maksettu lähes koko työhistoriani ~8v vähemmän palkkaa kuin täysin samaa työtä tekeville miehille. Ja täysin puppua väittää että nuo miehet tuottaisivat enemmän firmalle kuin minä, olen vuokratyöntekijä ja asiakas maksaa minusta aivan saman verran työnantajalleni kuin miehistä. Palkka on kuitenkin yli työehtosopimuksen minimin & suosituksen, joten turha valittaa. Ja ennen kaikkea tienaan paljon paremmin kuin jos työskentelisin perinteisellä naisten alalla.

miisa sanoi:
asiakas maksaa minusta aivan saman verran työnantajalleni kuin miehistä.

Jos asiakas maksaa vuokrausfirmalle saman verran sekä miehistä että naisista (tai oikeastaan siis vuokrausfirmalle maksetaan saman verran kuin omille työntekijöille maksetaan palkkaa) niin silloinhan asia on selvä, vai mitä? Vuokrattuja työntekijöitä ja yrityksen omia taas ei voi verrata, koska vuokrausfirma ottaa välistä oman palkkionsa.

Dean Kuntz sanoi:
Jos asiakas maksaa vuokrausfirmalle saman verran sekä miehistä että naisista (tai oikeastaan siis vuokrausfirmalle maksetaan saman verran kuin omille työntekijöille maksetaan palkkaa) niin silloinhan asia on selvä, vai mitä? Vuokrattuja työntekijöitä ja yrityksen omia taas ei voi verrata, koska vuokrausfirma ottaa välistä oman palkkionsa.

Taisin kirjoittaa epäselvästi. Työnantajani on vuokrannut minut ja useita työkavereitani toiselle firmalle. Asiakas maksaa meistä saman verran, mutta minun kuukausipalkkani on pienempi kuin miespuolisten työkavereideni (sama työnantaja, samalle asiakkaalle myyty). Ts. asiakas maksaa sukupuolesta riippumatta, mutta työnantajani ei.

Edit. :offtopic: Tässä tapauksessa (normaalia alallani) on niin päin että saan parempaa palkkaa vuokratyöntekijänä kuin olemalla suorassa työsuhteessa asiakkaaseen jonka tiloissa työskentelen.

Mulla on samanlaisia kokemuksia kuin Protskullakin. Sosiaali- ja terveydenhoitoalalla näki hyvin naisvaltaisten alojen kuppikunnat ja paskanjauhamiset. Sairaalassa vanhoilliset hierarkiset järjestelmät (sairaanhoitaja ei pessyt persettä jos ei ollut pakko jne.) olivat omiaan ylläpitämään kauhun tasapainoa. Naiset ovat tunnepohjaisia sosiaalisia eläimiä olivat he sitten korkeasti koulutettuja tai eivät. Miehet tuovat tälläisiin paikkoihin hyvää tasapainoa, koska ovat näissä juorukerhoissa eri tasolla ja toimivat jonkinsortin puskureina leirien väleissä. Näitä juorukerhoja ehdin näkemään vuodeosastolla, päiväkodeissa sekä vanhusten hoitokodeissa. Ja naiset itsekin valittivat, että se on alan yksi kiroista, kun miehiä on niin vähän stabiloimassa työyhteisöä.

Telaketjufemmareista sen verran, että on huomattavasti helpompi elää kun ei tarvitse vihata mitään. Ignorance is a bliss.

edit: ja niinkuin Strappadokin sanoo, "jokainen kirjastotätikin haluaa, että joku oranki naulaa ne kirjahyllyä vasten". I miss you my bitch.

miisa sanoi:
Mitää? Minulle on maksettu lähes koko työhistoriani ~8v vähemmän palkkaa kuin täysin samaa työtä tekeville miehille.
Miksi näin?

Tulee mieleen Dr Philin jakso siitä kuinka naiset maksavat liikaa. Ts eivät tingi. Se on kuulemma halpamaista ja antaa köyhän vaikutelman. Autokaupassakin esimerkki(nais)asiakas teki kauppaa sanomalla "kyllä mulla rahaa piisaa". Välillä tarvitaan röyhkeyttä. (ei sillä että itse olisin kaupanteon kuningas)

Gilly sanoi:
Mehän emme koskaan yleistä, emmehän?
Kouluaikoina yksi tyttö ihmetteli miksi kaikki pojat ovat kavereita keskenään. Tytöillä taasen oli tarkat porukat joihin kukin kuului, ja muiden kanssa riideltiin. En väitä että tämä pätee jokaiseen yksilöön, mutta yleisellä tasolla näin. Eihän toki pojatkaan kaikki kavereita olleet, mutta niiden vatipäidenkin kanssa tuli yleensä toimeen sen verran mitä oli pakko. Tytöillä tämä ei onnistu alkuunkaan, piikittely alkaa välittömästi ja homma lähtee käsistä ja jaloista.

Huolestuttava ilmiö tämä Feminismi joka tuntuu voimistuvan entisestään hirveällä vauhdilla. Huolestuttavaa kun media on ihan feministien vietävissä ja tuntuu että, yksikään miehistä joka vaikka mediassa saisi äänensä kuuluville ei us uskalla sanoa mitä todella ajattelee, peläten joutuvansa feministien riepoteltavaksi.

Oma kanta telaketjufeministeille on selvä, montun reunalle!

miisa sanoi:
Taisin kirjoittaa epäselvästi. Työnantajani on vuokrannut minut ja useita työkavereitani toiselle firmalle. Asiakas maksaa meistä saman verran, mutta minun kuukausipalkkani on pienempi kuin miespuolisten työkavereideni (sama työnantaja, samalle asiakkaalle myyty). Ts. asiakas maksaa sukupuolesta riippumatta, mutta työnantajani ei.

Edit. :offtopic: Tässä tapauksessa (normaalia alallani) on niin päin että saan parempaa palkkaa vuokratyöntekijänä kuin olemalla suorassa työsuhteessa asiakkaaseen jonka tiloissa työskentelen.
Kannattaisko mennä ja sanoa, että nyt rahaa pöytään, saatana! Ookkonää ihan tyhmä, jos suostut pienempään palkkaan olettaen, että työsi on ihan samaa jayhtä tuottavaa kuin muidenkin.?

Ei ihme, jos naisten palkat on samoistakin töistä pienempiä Tästä on ihan tutkimuksiakin, että naiset eivät vain pyydä sitä samaa palkkaa. Tyhmäähän se olisikin vapaaehtoisesti maksaa, jos ei sitä kukaan vaadi. Tulisit muuten sille vuokraajalla varmaan halvemmaksi, jos siirtyisit kokonaan sen leipiin samalla palkkalla mitä miehet saa nyt omalta työnantajaltasi.

Älä nyt suutu, ilmaisin ehkä mielipiteeni aika voimakkaasti. :piis:

Hyvä ketju! Mikä siinä tosiaan on tänä päivänä, kun onnittelet vaikka naistenpäivästä, niin vastaukseksi tulee kylmän kampelan lailla päin naamaa, että "onko kaikki muut päivät sitten miesten päiviä?". Mitäpä tuohon enää lisäisi.

Ja sitten se, että ei osata olla enää ylpeitä naiseudesta, vaan sitä yritetään päin vastoin peitellä. Ei mun silmissä ainakaan nainen menetä uskottavuuttaan, jos hän antaa esim. miehen vaihtaa sen pyöränkumin tai sulakkeen tai tiskaa vapaaehtoisesti. Päin vastoin luulen monen miehen pitävän sitä jollain tapaa söpönä ja saavan siitä päivän egobuustin (no siis tuo tiskaus nyt ei varsinaisesti kuulu tähän jälkimmäiseen). Eikä toisaalta mun habitus siitä kärsi, jos mä hoidan ne tiskit tai teen ruuan. Housuja en ala ompelukoneella korjaamaan, koska en osaa, mutta en sitä myöskään häpeä. Ja sitten ihmetellään, miksi suomalaismiehet hakevat vaimoja Filippiineiltä, kun omat elämänohjeet haetaan Cosmosta ja Sex and the Citystä.

Annas sen sijaan olla kun naisella on vaikka vuotava tiskiallas, niin sitähän pitää itse värkätä tuntikausia ja sen jälkeen kutsua putkimies, vaikka se tuttu mies tahi poikaystävä jne. olisi hoitanut homman kädenkäänteessä pullakahvipalkalla. Avunpyynnöt vaan eivät kuulu modernin naisen arkeen. Yleistäen voisi sanoa, että naiset eivät halua eivätkä osaa enää tunnustaa naisille "tyypillisiä" heikkouksia. Sellainen "minähän en miestä tarvitse muuksi kuin leluksi" -asenne yleistyy jatkuvasti. Eivätpä varmaan monet tarvitse, mutta haluavatko he tosiaan olla ilman? Toisaalta sama lienee vaivannut miehiä jo vuosituhansia, joten vertailukohtaa tuossa muutosprosessissa ei vain ole.

Suuremmassa mittakaavassa tämä kaikki liittynee näin äkkipäätä ajateltuna siihen iät ja ajat velloneeseen valtataisteluun, joka ennen oli miesten yksinoikeus. Jostain se on naistenkin aloitettava ja koska politiikan ja yritysmaailman valtaaminen ja ei käy käden käänteessä, aloitetaan kotoa verhoamalla se "sukupuolten väliseen taistoon", vaikka kyse on ainoastaan vallan hamuamisesta itselle. Naiset ovat vieläpä kautta aikojen pelanneet miesten säännöillä ja tuntevat ne siten hyvin, kun taas naisten pelatessa omilla säännöillään, menee alfauroilla herkästi sormi suuhun. Vaviskaa miehet ja olkaa varuillanne, sanon minä.

Toivottavasti itselleni osuisi kohdalle joskus sellainen kiva, aidosti muita sukupuolesta riippumatta kunnioittava yksilö, jotta olisi edes yksi paikka maailmassa, missä ei tarvitsisi mistään selkäänpuukotuksista tai valtataistoista murehtia. Ja tämä ei siis tarkoita, että haluan itse olla se ehdoton pomo, ei todellakaan, vaan sitä, että jos leppoisana luonteena jätän selustani hetkeksi auki, ei minuun olla lyömässä saman tien suitsia. Näin siis siksi, että en itsekään sitä tekisi.

P.S. Mua keskeyteltiin aina välillä, joten saattoi tulla vähän sekava teksti ja tilaa väärinkäsityksille varmasti jäi. Koittakaa suodattaa se asia sieltä välistä.

Eugen sanoi:
Mulla on samanlaisia kokemuksia kuin Protskullakin. Sosiaali- ja terveydenhoitoalalla näki hyvin naisvaltaisten alojen kuppikunnat ja paskanjauhamiset.

Jeps. Olen muuten ollut kirjastossakin töissä ja siellä sentään vahtimestari - miespuolinen - sanoi mulle heti ensimmäisenä työpäivänä suoraan että "jos rupeat näitten akkojen päähänpistojen mukaan juoksemaan paikasta toiseen niin et ehdi muuta tekemäänkään". Hoidettiin sitten tämän vahtimestarin kanssa jämptisti ne miesten hommat mitä tuossa firmassa on ja hyvin meni. :)

Olen ollut vanhainkodeissa, kirjastoissa ja keloissa töissä sekä kiskonut moppia perässäni useita kilometrejä, mutten noihin kuppikuntiin ole törmännyt. Tai sitten olen vaan tyhmä. Feministiksi tunnustaudun. Teen mitä haluan oli se sitten kuinka naisellista tai epänaisellista tahansa. Telaketjufeminismi taas menee yli, ihan samanlaista sortamista kuin sovinismikin. Naurettavaa tuo femakoitten ja myös sovinistien yleistäminen "Naiset ovat yliherkkiä ja epäkäytännöllisiä pihtareita", "Miehet ovat sikoja, jotka haluavat vain "SITÄ" ".

Täytyy sanoa, että missään en ole törmännyt niin hirveään juonitteluun, juoruiluun ja selkään puukotteluun kuin nykyisellä, miesvaltaisella työpaikallani. Yhdellä naisvaltaisella työpaikalla olen ollut (pankissa) eikä siellä kyllä ollut mitään kuppikuntaisuutta tms, mistä naisia niin usein syytetään. Mutta kun otos on näin pieni, saattaa olla vain sattumaa, etten ole naisten halpamaisuuteen törmännyt. Paitsi yläasteaikoina, kun tyttöporukkaan ei päässyt mukaan, ellei peesannut "johtajan" mielipiteitä -tosin havaintojeni mukaan oli myös niitä poikia, jotka jätettiin poikaporukan ulkopuolelle. Mutta kuten sanottu, omista kokemuksistani on turha vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

En minäkään kiellä sukupuolierojen olemassaoloa mutta väitän, että jotkut panevat niille paljon enemmän painoarvoa kuin olisi tarpeen. Lisäksi stereotypiat vaikeuttavat poikkeusyksilöiden elämää -ts. kun naisten ei oleteta olevan hyviä jossain, yksilöä ei kannusteta asiaan mihin olisi edellytyksiä. Ja yksilöitähän me kaikki olemme, joten väkisinkin täytyy puhua yksilöistä(kin), ei miehistä ja naisista homogeenisina massoina.

Haluaisin, että jos minut pakotetaan istumaan johtoryhmän palavereissa ääneni olisi yhdenvertainen muiden äänten kanssa -kuitenkin ainakin meillä on "nainen vaietkoon seurakunnassa" -mentaliteetti -vaikka minä olen firman ainoa ihminen, joka tietää talousasioista mitään. Olisi myös mukavaa, jos saisin palkankorotuksen silloin kun toimenkuvani laajenee -kun samoihin aikoihin miehet saivat palkakorotuksen muuten vain. Ja voi kyllä, minä pyysin sitä palkankorotusta useampaan otteeseen.

Haluaisin myös, että jos satun osaamaan jonkun "miesten homman", en kuulisi kommenttia: "teet tuon aika hyvin naiseksi". Ylipäänsä haluaisin, että minua ajateltaisiin ensisijaisesti ihmisenä, ei naisena. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö saisi ajatella, että onpa hyvä perse jne, mutta kun tullaan tieto-taito- keskusteluihin, en halua että minut leimataan sukupuolen takia.

Haluaisin, että minut otettaisiin vakavasti, ihmisenä ja työntekijänä, eikä jatkuvasti vähäteltäisi. Saattaa toki olla, että vähättely ei johdukaan naiseudesta vaan ehkä minä vain olen oikeasti huono.

En näin kiireessä duunissa ehtinyt lukea koko threadia läpi mutta mua vituttaa suunnattomasti että nämä arkkityyppifeministit eivät suostu vastuuttamaan naisukupuolea lainkaan epätasa-arvosta. Ikäänkuin miehet olisivat aseella uhaten palkkaneuvotteluissa sanoneet että se sun euros on nyt 98 senttiä tai muuten ammun sun aivot seinään. Ja joo, joo, kyllä mä tiedän että se on "aikuisten oikeesti" 80 senttiä mutta siinä luvussa ei ole otettu huomioon sitä että miehet ja naiset hakeutuvat eri aloille, miehet kovan liksan ja naiset matalan. Erittäin karkeasti yleistäen tottakai.

Tasa-arvo tai sen puute on mitä suurimmissa määrin YHTEISKUNNAN RAKENTEISSA OLEVA TEKIJÄ, ei sukupuolisuuden vastakkainasettelun tuottama intentionaalinen valinta! Mä en ymmärrä miksi tämän fundamentaalisen erottelun tajuaminen on niin vaikeaa joillekin. Ei se tee epätasa-arvosta yhtään sen legitiimimpää mutta silti nämä vellit ja jauhot kun on eri kupeissa niitä tulisi myös eri kupeissa tarkastella!

Njaa..olen kait erilainen "nuori", koska itselleni feminismi on positiivinen asia. En todellakaan ajattele, että feministi on joku hiton läskip*rse, frigidi ämmä, vaan oman arvonsa tunteva nainen. Muutenkin pidän jotenkin vahvoista naisista, joteka pitävät kiinni oikeuksistaan jne. Tuollaiset hiirulaiset, jotka suostuvat kaikkeen mitä joku sovinistin p*skiainen sönköttää, ei kiinnosta mua.

Feministi ei siis ole nainen, joka leikkii miestä, vaan mitä naisellisin nainen. (Näin aamutuimaan tämä ulosanti ei ole parhaimmillaan..)

Naiset, te tätä maailmaa oikeestaan pyöritätte, joten pitäkää kiinni oikeuksistanne ja pitäkää myöskin meteliä, että asemanne paranee.

Sovinisti on mulle siis negatiivinen sana, mutta feministi ei missään nimessä. Kait Subotaikin sitten on feministi? Häh? :)

reinhardt sanoi:
Haluaisin, että jos minut pakotetaan istumaan johtoryhmän palavereissa ääneni olisi yhdenvertainen muiden äänten kanssa -kuitenkin ainakin meillä on "nainen vaietkoon seurakunnassa" -mentaliteetti -vaikka minä olen firman ainoa ihminen, joka tietää talousasioista mitään. Olisi myös mukavaa, jos saisin palkankorotuksen silloin kun toimenkuvani laajenee -kun samoihin aikoihin miehet saivat palkakorotuksen muuten vain. Ja voi kyllä, minä pyysin sitä palkankorotusta useampaan otteeseen.
Tuo voi johtua ihan siitäkin, että olet firman ainoa henkilö joka tietää talousasioista mitään, eli uskon, että samoin voisi käydä miehellekin samassa tilanteessa. Oma työhistoria on mitä on, mutta hieman tuon suuntaista olen huomannut. Ainakin, jos muut ovat itseoppineita "liikemiehiä", jotka ovat vielä huomattavasti vanhempia ja tietävät kaikesta kaiken. Tosin ainakin vanhoilla parruilla saattaa muutenkin olla jotain naisia vastaan vastaavissa tehtävissä.

lej sanoi:
Tuo voi johtua ihan siitäkin, että olet firman ainoa henkilö joka tietää talousasioista mitään, eli uskon, että samoin voisi käydä miehellekin samassa tilanteessa. Oma työhistoria on mitä on, mutta hieman tuon suuntaista olen huomannut. Ainakin, jos muut ovat itseoppineita "liikemiehiä", jotka ovat vielä huomattavasti vanhempia ja tietävät kaikesta kaiken. Tosin ainakin vanhoilla parruilla saattaa muutenkin olla jotain naisia vastaan vastaavissa tehtävissä.

Tuokin on varmaan totta. Ja tällaisissa PK-insinöörifirmoissa taloushallintopuoli nyt on muutenkin vain välttämätön menoerä -joka voidaan tarvittaessa kokonaan ulkoistaa. Lisäksi kuulemma näytän nuoremmalta kuin olen, joten ei taida katu-uskottavuus olla huipussaan, ei.

Mutta on vain kovin helppoa saada feminismiuhokohtaus silloin, kun kokee tulleensa kaltoin kohdelluksi ja asianosaisena on yksikin mies; ei tarvitse ajatella todellisia syitä.

reinhardt sanoi:
Saattaa toki olla, että vähättely ei johdukaan naiseudesta vaan ehkä minä vain olen oikeasti huono.

Saattaa toki olla, että se johtuukin sun persoonasta. Keittiöfreudini sanoo, että sua vaivaa isänmaidossa imetty krooninen riittämättömyyden tunne, mikä on luonteenpiirteenä melko sukupuolivapaa. Luuletkos, että se ei vaikuta sun olemiseen maailmassa ja työpaikalla? Ei täällä ketään vähätellä. Ei ainakaan, jos on hyvä työssään ja nätti kaupan päälle. Mene terapiaan, hoida pääsi kuntoon ja ryhdy onnelliseksi. Toisaalta jos sä olet nätti ja pantava, niin se voi tuottaa miesvaltaisessa yhteisössä sellaista käytöstä, jonka sä tulkitset välinpitämättömyydeksi. Se on miehiltä ihan sellaista lauman itsesuojeluvaistoa. Kukaan ei lähde lämmittelemään sua, että lauma ei hajoaisi yleiseen verilöylyyn. Mitä mä olen ollut ihan tällaisissa 50/50 työyhteisöissäkin, niin kyllä mä sanoisin, että naisiin pidetään pientä etäisyyttä. Oikeesti se tunne, että haluaa panna jotain naista on aika tuskainen. Älä ota sitä henkilökohtaisesti. Naisten pitäisi laajemminkin tajuta, että mies on evoluutiossa paljon lähempänä apinaa kuin nainen. Miesten käytös on aika usein ihan sellaista eläimellisten viettien kanssa painimista. Ja muuten: Kolme miestä on yksi lauma ja kolme naista on kahden kimppa ja yhden dissaus. Se on vittu evoluution fakta. YKSILÖISTÄ puhuttaessa, sanoisin silti, että sukupuolten sisäiset erot ovat paljon suurempia kuin sukupuolten väliset erot.

:offtopic: mutta sisäinen psykiatrisi on varmaan ihan oikeassa. Olen tässä viime aikoina pistänyt järkyttyneenä merkille, että olen alkanut muistuttaa huolestuttavassa määrin äitiäni: tunnen syyllisyyttä pesemättömistä pyykeistä ja töihin täytyy mennä vaikka vähän kipeänä (äidistä poiketen tunnen myös syyllisyyttä ellen treenaa räkä poskella xx kertaa viikossa). Kysyin tässä yhtenä päivänä itseltäni, että mitä tapahtuisi, jos oikeasti ottaisin sairaslomaa ollessani kipeä? No, töissä olisi hetken hienoinen kaaos, mutta eiköhän se olisi firman johdon ongelma, ei minun. Avainhenkilöillä (mitä palkanlaskentaa tekevä ihminen väistämättä on) pitäisi aina olla tuurajaa katsottuna. Ylipäänsä olen miettinyt, mitä tapahtuisi jos vähän hellittäisin. No, minä olisin onnellisempi ja luultavasti myös lähipiirini. Anyway katselen uutta työpaikkaa ja koitan saada ihmissuhdeasiat paremmalle tolalle (=samaan kaupunkiin miehen kanssa) ja sitten jos vielä tunnen itseni äidikseni, käyn hoitamassa pääni kuntoon.

Tietysti minä olen myöskin nätti ja pantava. ;)

Anteeksi avautuminen...

Tomppa85 sanoi:
Tiedätkö miltä tuntuu teininä istua luokassa täynnä toinen toistaan seksikkäämpiä naisia? Erektio haittaa keskittymistä. Tämä on fakta. Tunneilla kököttäminen on helvettiä, kun koko kropan hormonaalinen toiminta käskee naida kaikkea mikä liikkuu kahdella jalalla ja omaa pimpin ja tissit.

Koulujärjestelmä suosii ihmisiä, jotka a) eivät saa erektiota joka tunnilla b) osaavat istua paikallaan ja keskittyä aiheeseen c) eivät ajattele seksiä joka kerta, kun seksikäs opettajatar kääntyy taululle ja pyllistää luokkaa kohden.

Näille "pojat on poikia" jutuille voi toki nauraa, mutta kyseessä on todellinen ongelma. Jos luokassa on vaikeuksia keskittyä asiaan, siirtyy opiskelu kotiin. Ja aika harvassa ovat ne pojat, jotka 8 tunnin lukiopäivän jälkeen pystyvät täysipainoisesti vääntämään jotain läksyjä, kun ainoa muistikuva tunnista on jonkun likan perse...

Tässä on se aihe, joka sai mut kannattamaan kaiken poliittisen vaikuttamisen siirtämistä internetin keskustelufoorumeille. Olen tosissani, tätä mielipidettä ei tuoda normaalisti esille lähes ikinä, koska harva uskaltaa ottaa tätä näkemystä omana itsenään esille. Naiset nauraa ja jotkut miehistäkin. Kuitenkin Tompan postissa ( ja ringsidekin viittasi tähän äsken) on vissi perä. Jos naiset pystyisi elämään päivän miehenä, ne järkyttyisi... Akateemisessa maailmassa tosiaan pärjää keskimääräistä munattomammat hiirulaiset, ja sen huomaa ihan yliopiston ruokalassakin. Nämä taas ovat sitä "eliittiä" jotka kirjoittaa kirjoja esim filosofiasta ja psykologiasta ja feminismistä jne. eikä mikään ihme että niissä on aina niin vahva kuivuneen sperman lemu. (kuinka moni filosofian klassikkokin on kuollut neitsyenä...)

Mulla on Pakkiksessakin vaikeuksia joidenkin avatarien kanssa (Trebla, Faidra jne.).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom