- Ikä
- 40
Heikki M. sanoi:Luetaan ne edelliset postit ennen kuin ruvetaan laukomaan totuuksia. Tätä asiaa käsittelin jo aiemmin. Jos taas et viitannut minun posteihini, olisi se kohteliasta kertoa, koska minä tässä tätä johtajuus asiaa käsittelin. Ärsyttää kertoa samoista asioista.
Teidänkin ah niin täydellisessä suhteessa, jossa päätökset tehdään yhdessä, syntyy tilanteita, joissa ollaan eri mieltä asioista ja niitä päätöksiä ei välttämättä synny yhdessä. Ehkä näitä tilanteita tulee enemmän 20 vuoden päästä, ehkä 30 vuoden päästä tai sitten ei. Jomman kumman on sitten alistuttava tai väittely jatkuu ja jatkuu. Se kumpi tuon edun saa on siinä tilanteessa "johtaja". Mielestäni mies sopisi tuohon tilanteeseen paremmin, mikä selkiinnyttäisi tilannetta.
Luin koko ketjun läpi. En vain ole samaa mieltä. Yhtenä perusteena mielipiteelleni on mm. se, mitä tiedän itsestäni, ominaisuuksistani, kyvyistäni ja haluistani. Parisuhteeni ei ole suinkaan täydellinen, kyllä on asioista riidelty. Jomman kumman mielipiteen mukaan sitten on menty.
Heikki M. sanoi:Johtajuudesta vielä. Tutkimusten mukaan biologiset erot aiheuttavat miehen paremman kyvyn päättelyyn, mikä on hyödyllistä johtaessa. Naiset taas ovat parempia jossain toisissa asiossa, kuten verbaalissa taidoissa. Tämähän ei tarkoita, etteikö naisista löytyisi hyviä ja halukkaita johtajia. Heitä vain on keskimääräisä enemmän miehissä. Toisaalta naiset voivat hyödyntää "naisellisia" ominaisuuksiaan johtaessaan, kuten empatiaa tai verbaalista kyvykkyyttä.
Sukupuolten taidot -tutkimuksistahan sanotaan, että nämä erot ovat hyvin marginaalisia. Ja koskevatko ne todella sellaista päättelykykyä, josta on apua päätöksenteossa juuri parisuhteessa? Matemaattis-looginen päättelykyky mielestäni ei ole kovin merkityksellistä tässä asiassa. Näissä eroissa pätee aina se, että yksilöiden väliset erot ovat sukupuolten välisiä eroja suuremmat. Siksi tämä perusteena miehen "johtajuuteen" on kestämätön. Jos löytyy parisuhde, jossa tällainen ero on, ok, mutta näin ei ole meillä eikä monissa monissa muissakaan suhteessa.
Heikki M. sanoi:Se mitä nainen on oikeasti on aina paikka ja aika sidonnaista eikä neiti(?) Beamin käsitys asiasta ole ainoa ja oikea. Uskoisin, että nainen on aina ollut seksistä kiinnostunut. Se on vain ennen ollut sosiaalisesti säädellympää ja purkautunut enemmän yksityisesti ja pienemmän kumppanimäärän kanssa.
Tämä oli erinomaisen hyvä huomio. Tämän näkökulman kaipasin tulevan esiin tässä keskustelussa. Juuri näin on asia. Ja juuri tästä syystä en voi sietää evoluutiopsykologiaa, koska se mitätöi kulttuurin merkityksen ja olettaa juuri tällä hetkellä vallitsevien tapojen olevan suoraan geenien sanelemaa, riippumatta siitä, ovatko ne joskus olleet päinvastoin tai muuten aivan eri lailla.
Muuten, siitä testosteronista: olen tietoinen sen vaikutuksista. Ovatko oikeasti miehet silti useammin aggressiivisia mielestäsi? Entä kaikki se naisyhteisöjen kyräily, mistä täälläkin on puhuttu, eikö se ole aggressiota? Naisten tapa esittää vihaa on verbaalinen ja ilmenee eri tavalla kuin mieheillä. Verbaalinen aggressio, selkään puukottaminen ja joukosta sulkeminen on aggressiota siinä, missä turpaan vetäminenkin, ja näin laskien naiset osoittavat pikkulapsesta saakka enemmän aggressiota kuin miehet.
Olen tutkinut näitä asioita itseopiskelemalla enemmän tai vähemmän aktiivisesti jo neljä vuotta. Olen tutustunut biologiaan (jo kolutukseni puolesta) biokemiaan, psykologiaan, evoluutiobiologiaan, feminismiin, anti-feminismiin todella monien teosten, artikkelien ja tutkimusten kautta, ja törmännyt kyllä ihmeellisiin asioihin jotka välillä ovat täyttä paskaa, välillä asiaa. Mielipiteeni nykyään ovat muokkautuneet vertailemalla eri lähteiden teoriota. En halua mitenkään kehuskella, vaan ilmoittaa vaan, että nämä jutut eivät ole mitenkään uusia minulle. Mutta aina on mielenkiintoista kuulla uusia näkökulmia ja keskustella aiheesta.