Keittiövälineet ja ruuanvalmistus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arse
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
No teen siis niin että tilaan omaan käyttööni pari jotain kunnon veistä ja jätän nuo fiskarssit naikkoseni käyttöön. Hän kun ei tunnu arvostavan teräviä veitsiä ja veitsen terotus ennen käyttöä muodostuu aina ongelmaksi. Kuulemma kotona ja kaikilla kavereilla on veitset pysynyt ihan hyvinä vaikka pyörinyt vaan kaikki sikinsokin laatikoissa, kommeintoi kun itse etsin hyvää puutukkia laatikkoon :jahas:

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla ei oo niin hirveesti keraamisista kokemusta, mutta joku hämärä muistikuva on, että erittäin hienojakosella timanttiterottimella ja jos veitsen mukana ei ole omaa terotuskulmaohjetta tullut niin se 20 on aika yleispätevä sääntö.. Tosin keraamisiahan ei periaatteessa tarttis hirveesti edes terotella, jos leikkuutekniikka on kohillaan eikä yritä leikkiä mitään Jamie Oliveria ja hänen hakkuutekniikkaansa :D Minkälainen se veitsi on, merkki ja terä (suora vai kaareutuva)?

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=syvvxx3eGpI tossa, mut tosiaan ei tarvii noi helvetisti höylätä 2-4 per puoli sit ku löytää sen tekniikan, maceillä 15 asteen kulma ja tarkistin, et muilla on 20 asteen kulma, ellei erikseen veitsen mukana ohjeessa ole sanottu toista kulmaa.. :) Pitäis toimia keraamisellekkin hienojakosella timanttiterottimella.. :)

Victorinoxeja sekä timanttipuikko että santoku. Huono teroitustekniikka vissiin sitten. Eihän noiden pitäisi juurikaan tylsyä, mutta kun tylsyi jo vuodessa sen verran että teroittamista aloin haikailemaan.

Victorinoxeja sekä timanttipuikko että santoku. Huono teroitustekniikka vissiin sitten. Eihän noiden pitäisi juurikaan tylsyä, mutta kun tylsyi jo vuodessa sen verran että teroittamista aloin haikailemaan.

Todennäköisesti tekniikka mättää, ei se oo niin helppoa oikeesti miltä se näyttää :) Itekki harjottelin ihan kiitettävästi, mutta nykysin käytän macin omaa semmosta mis on kulma valmiina. Ja kyllähän ne tylsyy ennen pitkää, käyttötavaraa kuitenkin kun ovat :)

IMG_6293.webp

Onko siitä timanttipuikosta kuitenkaan niin suurta hyötyä verrattuna perus teräksiseen teräsveistä teroitellessa?

Onko siitä timanttipuikosta kuitenkaan niin suurta hyötyä verrattuna perus teräksiseen teräsveistä teroitellessa?

On, se terottaa helpommin ja nopeemmin ja on kans pitkäkestosempi. Säästää terää kans enemmän. Mutta jos teräksisellä on tähän mennessä pärjänny eikä uutta tarvii lähiaikoina ostaa, eikä mitkään hirveen kalliit veitset kyseessä, niin ei mun mielestä tarvii varta vasten sitä teräksisen tilalle ostaa. Tietty jos on ylimäärästä rahaa ni sitten, mut kelläpä ois :)

Toi mun kepakko kylläkin makso vaan 20 €, mutta tolla voi olla hankala saada sitä 20 asteen kulmaa. Väärä kulma pilaa veitsen.. Puikko on parempi mut mulla kun on vaan mun macit ni ostin ton. Tosin macille on keraaminenki terotin.. Oon kyllä tolla ton kodin victorinoxen kierteet ottanu pariin kertaan, mutta sen kulman kanssa saa olla tarkka..

Millä sen kulman oikein katsot niin tarkkaan? Itse kun tulee vaan vedeltyä "noin kulmassa", ei tohon hommaan kerran mitään kulmamittaakaan oikein ole.

Mulla on tosiaan pitkä, soikeaprofiilinen Victorinoxin timanttipuikko

Tota kokeillakin on suurimmaks osaks :) Hintansa väärti mööpeli :)

Millä sen kulman oikein katsot niin tarkkaan? Itse kun tulee vaan vedeltyä "noin kulmassa", ei tohon hommaan kerran mitään kulmamittaakaan oikein ole.

Jos ottaa siitä terän lappeen juuresta kiinni eli kahvan yläpuolelta (toi Ramsey otti niin veitsestä kiinni) ni peukalo jää semmosen hyvään aseentoon, että se on aika prikulleen se peukalon paksunen väli.. Toi Gordon alotti nyt yläpuolelta tossa videossa vetelee tota veistä mut jos kattoo tarkkaan ku se vetää alapuolelta ni siinä näkee sen peukalon ja sen välin). Äääh, hirveen hankalaa selittää. Mutta ei se veitsi nyt ihan pillun päreiksi mene jos pari astetta heittää sinne sun tänne.. Silmä harjaanuu siihen ku tekee vaan :)

Olettekos ikinä kuulleet ruskistavasta pannusta? Meidän äiti selitti mulle jokin aika sitten, miten sen täytyisi hommata ruskistava pannu. Saman termin kuulin joku vuosi sitten meidän äidin kaverilta, kun kokkailtiin äidin synttäreitä varten. Se oli tuonut kotoaan hyvän "ruskistavan pannun" mukanaan. Itse haluaisin nähdä ruskistamattoman pannun. En ole ikinä nähnyt, enkä ikinä käyttänyt. Joka ikinen pannu kyllä ruskistaa, kunhan on tarpeeksi lämpöä ja rasvaa pannulla. Sama vaikka pannu olisi lasia, niin varmana ruskistaa, jos lämpö riittää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Näin tommosesta pannusta mainosvideon ostostvssä, osaako joku sanoa että mihin toi perustuu? Jotenkin tuntuu että on paskaa vaikka näkee noissa videoissa kuinka skulaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Näin tommosesta pannusta mainosvideon ostostvssä, osaako joku sanoa että mihin toi perustuu? Jotenkin tuntuu että on paskaa vaikka näkee noissa videoissa kuinka skulaa.
Ööööö...? Mihin toi perustuu? No keraamiseen pinnoitteeseen. Eikä se mitään paskaa ole siinä mielessä, että keraamit on liukkaita ja hemmetin kestäviä. Tosta pannusta en muuten sitten tiedä, mutta onhan noita keraamisia pannuja joissakin muissakin kaupoissa, ettei toi mikään one and only ostostvpaskakeksintö ole.

No joo, jos on laiska ni kyllähän tommosen voi hommata.. Sitä voita ja öljyä käytetään siin ruuassa muutaki varten ku ehkäsemään tarttumista.. Ja ketä idiootti käyttää metallia teflon pinnotettuun pannuun?? Jos toi ei maksa 40€ enempää ja rahaa on ni osta pois jos rahaa ja kiinnostusta on :)

Ja ketä idiootti käyttää metallia teflon pinnotettuun pannuun??
Vaikkei käyttäisikään, niin ainakin teoriassa keraamin kulutuskestävyys on huippuluokkaa tefloniin verrattuna. Teflon on muovia ja se ei yllättäen kulutusta oikein kestä, mutta toisaalta siinä on pienempi kitkakerroin. Ainakin hetken aikaa ennen kuin se kuluu. Siitä syystä muakin kiinnostaisi keraaminen pannu. Ei jaksa koko ajan vaihtaa teflonpannua uuteen. Täytyis nyt vaan hommata sellainen, niin näkisi miten hyvin se sitten käytännössä toimii.

E: Tuli sanottua vähän huonosti. Keraamin kulutuskestävyys on myös käytännössä huomattavasti parempi kuin teflonilla, mutta sitä en sitten tiedä miten se tarttumattomuus säilyy paistinpannussa.

E: Tuli sanottua vähän huonosti. Keraamin kulutuskestävyys on myös käytännössä huomattavasti parempi kuin teflonilla, mutta sitä en sitten tiedä miten se tarttumattomuus säilyy paistinpannussa.

Kaipa noihin luulis pätevän samat säännöt kestävyydet ku keraamisiin liesiin? Eli tietyt pesuaineet ja jotkut ruoka-aineet (järjettömän happamat/emäksiset?) kiellettyjä ja oikein ku huoltaa ja putsaa ni kestää käytännössä ikuisuuden, verrattuna tefloniin siis joka itel kestää sen 4-5v/pannu. Ja eihän kukaan kiellä varmaan käyttämästä pientä määrää rasvaa keraamisella pannulla, säästää kenties pinnotusta kun tarttumattomuus tulee osaltaan rasvasta eikä kokonaan siitä materiaalista, noin nopeesti insinöörin järjellä ajateltuna.

Itteenikin tuo kiinnostas kun noi ihme bisfenolit ja muut kuumennettaessa vapautuvat muovimyrkyt ollu tapetilla viime aikoina. Ite kun sillä pannulla tulee ruokaa tehtyä parikin kertaa päivässä ja melkein joka päivä, ni ei tuommonen keraaminen pannu varmasti pahaa tekis, ellei siinä sitten ole jotai muita vastaavia paskoja :D

Kaipa noihin luulis pätevän samat säännöt kestävyydet ku keraamisiin liesiin? Eli tietyt pesuaineet ja jotkut ruoka-aineet (järjettömän happamat/emäksiset?) kiellettyjä ja oikein ku huoltaa ja putsaa ni kestää käytännössä ikuisuuden, verrattuna tefloniin siis joka itel kestää sen 4-5v/pannu. Ja eihän kukaan kiellä varmaan käyttämästä pientä määrää rasvaa keraamisella pannulla, säästää kenties pinnotusta kun tarttumattomuus tulee osaltaan rasvasta eikä kokonaan siitä materiaalista, noin nopeesti insinöörin järjellä ajateltuna.
Ken tietää päteekö vai ei, kun keraami ei ole keraami, vaan niitä on miljoona erilaista. Ei liene samaa tavaraa noi liedet ja pannun pinnoitteet.
Et muuten tee paljoa ruokaa, tai sitten käytät pannut ihan loppuun, jos 4-5 vuotta selviät yhdellä pannulla. Kunnioitettava saavutus. Mulla kestää about vuoden ja sitten on pakko vaihtaa. Ihan parissa viikossa tuntuu jo vähitellen haihtuvan pannusta se uutuuden kiilto ja tarttumattomuus ja loppua kohden huononee koko ajan. Ja tosta rasvasta puhuit, niin henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ilman rasvaa ei paisteta mitään muuta kuin pekonia ja jauhelihaa. Niistä irtoaa itsestään sitä tarpeeksi. Yksi syy on maku, toinen on paistotulos ja kolmas on se tarttumattomuus. Rasva tietysti parantaa sitä, mutta siitä huolimatta kuluneelle teflonpannulle tietyt raaka-aineet jämähtää kiinni niin perkeleesti.

Et muuten tee paljoa ruokaa, tai sitten käytät pannut ihan loppuun, jos 4-5 vuotta selviät yhdellä pannulla. Kunnioitettava saavutus. Mulla kestää about vuoden ja sitten on pakko vaihtaa. Ihan parissa viikossa tuntuu jo vähitellen haihtuvan pannusta se uutuuden kiilto ja tarttumattomuus ja loppua kohden huononee koko ajan.

Kyl tuota tulee tehtyä ihan kiitettävästi, voi olla et mulla se pannu alkaa olla loppuunajetun olonen myöhemmin kun sulla, en oo koskaan tullu ajatelleeks et se on paskana siinä vaiheessa ku rupee jäämää kamat kii, lisään vaa reippaammi öljyä alle semmosilla kamoilla jotka sitä vaatii ja lastalla sekottelen vähä tiheempään tahtiin. Ei mun perse kestäs ostaa kerran vuodessa uutta 50e pannua, sillä saa monta kiloa hyvää lihaa kaappiin :D Ja tosiaan mitään ei paisteta ilman öljyä jos ei ite paistettava sisällä rasvaa riittävästi...

Mulla on 2 vuot vanha Teflonin teflon pannu, pinnote täysin ehjäkin vielä.. Mutta joo tottakai keraaminen kestää paremmin ku polymeeripinnote.. Sit on tietty valuraudat erikseen teflonin lisäks. Hiiliteräswokkipannun haluaisin viel ni sit ois kaik tarpeellinen. Grillis on parila ni en tarvii parilapannua erikseen.. Tietty jos lahjaks saisin ni kelpais mut en ite ostais.. :)

Kai se on seuraavana koitettaa tuollaista keraamisella pinnoitteella olevaa. Alkaa taas nykyinen pannu veteleen viimeisiään, kun loraus oliiviöljyä ja silti alkaa paistetut munat oleen tiukassa. Nykyinen pannu ollut varmaan juuri sen reilun vuoden käytössä.

Gigantissa näytti olevan OBH Nordican keraamisella pinnoitteella olevia pannuja noin 50 e hintaan. Muualla en ole vielä törmännyt, niin pitää vähän alkaa katteleen hintoja.

Back
Ylös Bottom