Keittiövälineet ja ruuanvalmistus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arse
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Heipähei!

Olisi hakusessa kunnon veitsi. Nyt ei siis puhuta mistään kalleimmasta päästä, mutta kuitenkin jotain käytettävää. Olen noita Chez Mariuksen verkkokaupan veitsiä kahtellut.

http://kauppa.chezmarius.fi/suoritapikahaku.php?txtHakuehto=kokkiveitsi&btnSuoritaPikahaku=Hae+tiedot

Kunnon lihaveitsi löytyy jo, ja hakusessa olisi tosiaan kokkiveitsi. Tuommoista vähän huonompaa lyhyehköteräistä santokua muistuttavaa veistä on tullut tähän asti käytettyä, ja muoto tuntuisi miellyttävän. Onko teillä jotain ohjenuoraa tuota muotoa koskien, vai onko se vain siitä kiinni mistä tykkää?

Silmään iski myö tuo että osa on taottuja, ja osa ei. Hintaeroakin noiden välillä on monia kymppejä. Onko taottu käytännössä huomattavasti parempi ja tuon hintaeron arvoinen?

Kaveri joskus oli tuommoisen yli satasen veitsen ostanut, ja sitä polleana esitellessään ja tomaattia viipaloidessaan taittoi jo hieman terää. Vähän likaa omaan käyttöön, vaikka olihan se terävä...

Mutta mikä noista olisi käytettävä, mutta silti laadukas veitsi? En hae tässä tosiaankaan mitään parasta, vaan ensimmäistä parempaa veistä joka kestäisi käytössä hyvin hoidettuna pitkään. Hintaluokka riippunee lähinnä siitä onko tuo taottu oikeasti myös käytännössä huomattavasti parempi kuin takomaton...

Aikaisemmin täällä muistelisin nähneeni jotain ekskustelua veitsistä, mutta en muista tuota taottu/ei-taottu keskustelua.

Mutta arvostaisin kovasti jos joltain löytyy kokemusta ja/tai tietoutta näistä ja on valmis avittamaan. :)

Edit: Mielessä oli alustavasti nuo kaksi vaihtoehtoa:
MAC, SANTOKU 16,5CM TAOTTU
MAC, SANTOKU 16,5CM

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla on Fiskarssin Takumi veitsisarja joka oli ainakin mainospuheiden mukaan taottu veitsisarja. Pirun tyytyväinen olen ollut, veitset on äärimmäisen teräviä ja tykkään kahvoista jotka on soft touch materiaalia ja pysyy napakasti otteessa märkänäkin. Tota Takumi sarjaa ei tosin taida saada enää, sen sijaan näyttäis olevan Fuzion sarja jonka veitset on täsmälleen samannäköisiä. Kuvauksessa ei tosin puhuta taotuista veitsistä enää mitään.

Sen verran vielä, että jos vain yksi veitsi pitäisi valita tosta sarjasta tai ylipäätäänkin niin se olisi ilman muuta ton sarjan Deba veitsi joka kulkee kai vihannesveitsen nimellä. Käytän sitä 98% ajasta koska se on just sopivan kokoinen ja erittäin näppärä käsitellä. Terä on myös ohut ja perkeleen terävä niin sillä sujuu monenlaiset hommat mallikkaasti. Noita isompia veitsiä ei juuri tule käytettyä.

Yks Fiskarssin veitsi miulla on, ja se on kyllä luvalla sanoen aivan paska. Aika äkkiä sen ostamisen jälkeen siirryin takasin vanhempaan veitseen, se kun kestää terävänä pidempään, sopii käteen huomattavasti paremmin eikä terä oo sitä 20 senttiä pitkä... Tuo miun hommaama ei kyllä oo mitään Takumi sarjaa, mutta Fiskarssia en kyllä uutta enää osta ihan vaan tuon edellisen kokemuksen takia.

Se vanhempi on sit joku ihme, terässä lukee toisella puolella Hasaki. Näyttää koko veihti teräksiseltä, terä on ovaalihiottu, vähän kokkiveitsen ja santokun välimaastosta muodoltaan ja noin suunnilleen tuon 16,5cm pitkä.
Tuntuu ihan mukavalta muuten, mutta terottaminen on haastavaa eikä tosiaankaan pysy terävänä pitkään. Toivosin parempia ominaisuuksia.

Zone-sarja -42%
Pitäisi ostaa emaluoitu valurautapata ja jäin ihmettelemään noita Heirolin kevyitä valurautapatoja. Sellainen käsitys jäänyt, että massa on voimaa myös padoissa, jotta mitenköhän tuo vaikuttaa? Eukko kun tykkäisi noiden väristä ;)

http://extranet.heirol.fi/kategoria/140/tuote/6385

Mistä löytäisi halvalla jonku ison kattilan? nyt on kotona yks 5L, mutta kun tekee ruokaa moneksi päiväksi, niin tuo jää auttamatta liian pieneksi, eli varmaan 7-10L saisi olla :D

Noista keraamisista pannuista kun innostuin, niin hankin tossa joulun alla Matadorin. Siitä oli paljon huonoja kokemuksia netissä ja olisi pitänyt uskoa. En vain uskonut että niin kallis pannu voi olla niin huono. Joku 3-4 kk siinä kai meni ja nyt ei voi edes munia paistaa kamalassa rasvamäärässäkään, kun ne on sen jälkeen niin kovaa kiinni ettei lähde katuporallakaan irti. Helposti paskin pannu mitä mulla on ikinä ollut. Ja kallein. Kaikenlaisia tefloneita on tullut nähtyä ja mikään halpakaan ei ole ollut noin surkea. Jonkun vuoden päivät mun kovassa käytössä pysyy teflon käyttökelpoisena, vaikka uudenveroisinahan nekään ei kauaa kestä. Mutta pystyy kuitenkin käyttään. Tota ei voi edes käyttää enää. Pinta näyttää ihan hyvältä, ei ole raavittu eikä näytä kuluneelta, mutta tarraa kiinni niin perkeleesti. Laitoin jo palautetta ja täytyis lähettää pannu sinnepäin.

Noista keraamisista pannuista kun innostuin, niin hankin tossa joulun alla Matadorin. Siitä oli paljon huonoja kokemuksia netissä ja olisi pitänyt uskoa. En vain uskonut että niin kallis pannu voi olla niin huono. Joku 3-4 kk siinä kai meni ja nyt ei voi edes munia paistaa kamalassa rasvamäärässäkään, kun ne on sen jälkeen niin kovaa kiinni ettei lähde katuporallakaan irti. Helposti paskin pannu mitä mulla on ikinä ollut. Ja kallein. Kaikenlaisia tefloneita on tullut nähtyä ja mikään halpakaan ei ole ollut noin surkea. Jonkun vuoden päivät mun kovassa käytössä pysyy teflon käyttökelpoisena, vaikka uudenveroisinahan nekään ei kauaa kestä. Mutta pystyy kuitenkin käyttään. Tota ei voi edes käyttää enää. Pinta näyttää ihan hyvältä, ei ole raavittu eikä näytä kuluneelta, mutta tarraa kiinni niin perkeleesti. Laitoin jo palautetta ja täytyis lähettää pannu sinnepäin.

Itse ostin jonku Heirol cerasafe tms pannun ja just sama ongelma oli siinä. Varmaan 10kk sen kans tuskailin, sitte palautin ja ostin halvimman kovanaaman tarjouksesta tilalle. Tuo 25e pannu on toiminu ihan loistavasti mun käyttöön, kananmunien, jauhelihan ja kanansuikaleiden paistoa. Eikä oo mikään jääny ikinä mitenkään kiinni toisin kuin siihen keraamiseen Heiroliin jäi ihan kaikki kuumuudesta riippumatta. Pinta oli mullakin siinä täysin virheettömän näköinen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^Myös Lidlistä ostettu ERNESTO-paistinpannu on toiminut mulla erittäin hyvin. Ainakin kauemmin kuin Kovanaama, jonka sai heittää roskiin puolen vuoden käytön jälkeen. Ernestolla hintaa sen 12.99e, muistelisin.

Hackmannin pannut on kyllä järjestään niin kauheen huonoja kokemuksia olleet etten ottaisi vaikka saisin minkä tahansa niistä ilmatteeks.

Pitäis ensi viikolla lähettää Tefalin Jamie Oliver-paistinpannu huoltofirmaan, kun pistin pannusta reklamaatiota. Kai sieltä taas uus pannu tulee tilalle. Toisen kerran nimittäin reklamoin vastaavasta. Kauanko nuo pannut pitäisi kestää normaalikäytössä? Me ei koskaan käytetä metallisia välineitä pannulla, vaikka se niitä muka kestäisikin. Eikä koskaan pestä pannua tiskikoneessa. Pannua toki käytetään liki päivittäin meidän taloudessa.

Alle vuodessa meni muka helvetin hyvä pannu käyttökelvottomaksi.

Mutta tosiaan kannattaa pistää reklamaatiota menemään, niin lähes poikkeuksetta sieltä saa uuden pannun tilalle. Jos yhden Jamie Oliverin hinnalla saa käyttää 3 pannua, niin sitten se alkaa jo olemaan hintansa väärti :)

Itse ostin jonku Heirol cerasafe tms pannun ja just sama ongelma oli siinä. Varmaan 10kk sen kans tuskailin, sitte palautin ja ostin halvimman kovanaaman tarjouksesta tilalle. Tuo 25e pannu on toiminu ihan loistavasti mun käyttöön, kananmunien, jauhelihan ja kanansuikaleiden paistoa. Eikä oo mikään jääny ikinä mitenkään kiinni toisin kuin siihen keraamiseen Heiroliin jäi ihan kaikki kuumuudesta riippumatta. Pinta oli mullakin siinä täysin virheettömän näköinen.
Outoa, sillä meidän Heirol Cerasafen wokki on toiminut virheettä useamman vuoden. Pihvit ja vastaavat paistan valurautapannulla, kaiken muun tuolla. Toiminut todella hyvin.
http://www.heirol.fi/astiat/paistinpannut/wokki-28cm-cerasafe-steely-induction-4-l

Ja ei, en myy näitä :D

Outoa, sillä meidän Heirol Cerasafen wokki on toiminut virheettä useamman vuoden. Pihvit ja vastaavat paistan valurautapannulla, kaiken muun tuolla. Toiminut todella hyvin.
http://www.heirol.fi/astiat/paistinpannut/wokki-28cm-cerasafe-steely-induction-4-l

Ja ei, en myy näitä :D

Niin ne kokkimanillakin meinasivat että oudolta kuulostaa, mutta antoivat rahat takaisin ilman mukinoita, etsivät kuitit mun puolesta jne. Palvelu oli hyvää, mun kohdalle vaan sattu paska pannu :D Oli hyvä ehkä viikon ja sitten alko vastustamaan tuon käyttö. Uudelta se vielä tuon 10kk jälkeen näyttikin kaikinpuolin, että ihmetytti itseäkin kun ei kuitenkaan toiminut vaikka pinnoite oli erinomaisen näköisessä kunnossa..

Ikean pannut ovat olleet hintaisikseen hyviä. Teflon pannut ja pinnoitetut pannut ovat muutenkin täytyy vaihtaa uusiin säännöllisin väliajoin, niin älyttömiä summia en ole niihin kehdannut käyttää. Scanpan olisi ainut johon voisin sijoittaa enemmän rahaa, koska niiden pinnoitus on oikeasti laadukas ja kestävä.

Pakko avautua kun meinasi jäädä pekonit syömättä.

En ymmärrä tätä valurautapannua, kun sen pitäisi kuulemma olla niin mahtava. Mulla on Hackman Brasserie ja on varmasti maailmankaikkeuden paskin pannu. Pannu on ollut mulla viitisen vuotta ja olen yrittänyt rasvapolttaa sen noin kymmenen kertaa.

Olen vuoroin pessyt pannun pata-padalla, raapinut teräsharjalla, pessyt astianpesuaineella, suolannut, pessyt ja käryttänyt aurinkoa kuumemmaksi, jonka jälkeen olen suorittanut rasvapolton.

Otin tän ihanuuden taas kaapista ja päätin kokeilla huumorintajun rajoja. Rasvapolton tein tällä kertaa ensin rypsiöljyllä, laittamalla välissä useamman ohuen kerroksen noin 200 asteessa (jäähdyttämällä välillä), ja tämän jälkeen vielä pekonirasvalla pitämällä pannua nelisen tuntia 150 asteessa. (joo ja tuubisilavaa on kokeiltu ainaki kaks kertaa)

Ja ensimmäisen aterian tulos tänään: pannuun palaa jo pekonikin sekunnissa kiinni, kananmunaa en ihan herkkään testaa. Mahtava pannu. En kyllä käsitä millä taikatempulla muut tekevät valurautapannusta ruoantekolaitteen, mun ainaki tekis mieli käyttää sitä mieluummin vaikka aseena. Heleppoo on.

Valurautapannuihin tai Hackmaniin en koske enää koskaan. :dance:

En ymmärrä tätä valurautapannua, kun sen pitäisi kuulemma olla niin mahtava. Mulla on Hackman Brasserie ja on varmasti maailmankaikkeuden paskin pannu. Pannu on ollut mulla viitisen vuotta ja olen yrittänyt rasvapolttaa sen noin kymmenen kertaa.

Olen vuoroin pessyt pannun pata-padalla, raapinut teräsharjalla, pessyt astianpesuaineella, suolannut, pessyt ja käryttänyt aurinkoa kuumemmaksi, jonka jälkeen olen suorittanut rasvapolton.

Otin tän ihanuuden taas kaapista ja päätin kokeilla huumorintajun rajoja. Rasvapolton tein tällä kertaa ensin rypsiöljyllä, laittamalla välissä useamman ohuen kerroksen noin 200 asteessa (jäähdyttämällä välillä), ja tämän jälkeen vielä pekonirasvalla pitämällä pannua nelisen tuntia 150 asteessa. (joo ja tuubisilavaa on kokeiltu ainaki kaks kertaa)

Ja ensimmäisen aterian tulos tänään: pannuun palaa jo pekonikin sekunnissa kiinni, kananmunaa en ihan herkkään testaa. Mahtava pannu. En kyllä käsitä millä taikatempulla muut tekevät valurautapannusta ruoantekolaitteen, mun ainaki tekis mieli käyttää sitä mieluummin vaikka aseena. Heleppoo on.

Tuossa 200c ei rypsi taida edes palaa vielä, parempi kuumentaa vaikka noin 300c varmuuden vuoksi. Pihvit ja lihat tykkään paistella valuraudalla, tietysti maustettu pihvi jättää jäämiä pannuun, mutta ne lähtee pesulla. Nuo lämpenee reilusti joten ruoka saattaa palaakkin aivan vahingossa, pihveille joku 170-200c maksimi.

- - - Updated - - -

Tuossa 200c ei rypsi taida edes palaa vielä, parempi kuumentaa vaikka noin 300c varmuuden vuoksi. Pihvit ja lihat tykkään paistella valuraudalla, tietysti maustettu pihvi jättää jäämiä pannuun, mutta ne lähtee pesulla. Nuo lämpenee reilusti joten ruoka saattaa palaakkin aivan vahingossa, pihveille joku 170-200c maksimi.

Jos pannussa ei ole muoviosia/puuta niin heitä takkaan. Palaa turhat paskat pois. Sitten uuniin, tai helalle ja niin kuumaksi kun menee, silavaa (eli possun rasvaa, saa ihan normi kaupoista yleensä) siihen ja annat sulaa ja jätät siihen lojumaan. Annat pannun jäähtyä ja pyyhit paperilla ylimääräset pois. Kun säilytät kaapissa niin pistä talouspaperi pannulle, kerrä turhat kosteudet pois.

Back
Ylös Bottom