Keitetty kananmuna

Kannattaako syödä keltuaisen kanssa vai ilman? Kolesteroolit nousee varmaan aika vauhdilla jos mättää jokapäivä monta munaa keltuaisten kanssa? :wtf:
Eikös kaikki proteiinit ole kuitenkin valkuaisessa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaako syödä keltuaisen kanssa vai ilman? Kolesteroolit nousee varmaan aika vauhdilla jos mättää jokapäivä monta munaa keltuaisten kanssa? :wtf:
Eikös kaikki proteiinit ole kuitenkin valkuaisessa?
keltuaisessa taitaa olla melkein yhtä paljon protskua kuin valkuaisessa.

Hyvvää rasvaa ja rotteiniahan se keltuainen on, jos ei ole tarkoitus puottaa painoa niin kokonaisena huviin mutta jos pitää varoa rasvaa niin sitten funtsia kuinka monesta munasta sen keltuainsen heittää pois.

Kananmunan ei ole todettu nostavana kolesterolia, jos sen kanssa ei ole muutenkaan ongelmia. Ja keltuaisessa vitamiineja, hyvää rasvaa ja protskua kans.

Joo, kyllä itekki tulee päivittäin heitettyä useita kokonaisia kananmunia nassuun. Joka tuutista tulee "kolesterolit nousee"-paasausta, mutta meizi vaatii tutkimustuloksia eka.

Täällä on empiirinen koe mittausvaiheessa. Olen syönyt pari vuotta lähes joka päivä 10 kokonaista kananmunaa pääasiassa keitettynä. Kävin terveystarkastuksessa ja samalla mitattiin kolesteroli. Oli kyllä hyvä ilme hoitajalla, kun kerroin syöväni kennon päivässä :D Tulokset tulevat tämän viikon aikana.

Kannattaako syödä keltuaisen kanssa vai ilman? Kolesteroolit nousee varmaan aika vauhdilla jos mättää jokapäivä monta munaa keltuaisten kanssa? Eikös kaikki proteiinit ole kuitenkin valkuaisessa?

Olet ihan pihalla tässä kananmuna-asiassa :D

Valkuiaisessa on 10g proteiinia / 100g
Keltuaisessa on 15g proteiinia / 100g
...eli keltuaisessa on itse asiassa enemmän proteiinia kuin valkuiaisessa.

Joskin valkuiasta on 2/3 kananmunan massasta ja keltuaista 1/3, joten yhden munan valkuiasessa on vähän enemmän proteiinia kuin keltuaisessa.

Keskikokoinen kananmuna painaa 85g, joten sen valkuaisessa on 5,6g prodea ja keltuaisessa 4,2g.

Valkuainen ei sisällä rasvaa, kun taas keltuainen sisältää. Joskaan kolesteroliin sillä ei ole mitään vaikutusta ellei siihen ole muutenkin perinnöllistä taipumusta... jolloin sitä aiheuttaa ihan kaikki muutenkin.

Keltuainen sisältää ylivoimaisesti suurimman osan kaikista kananmunan hivenaineista, vitamiineista sun muusta parhaudesta ja tämä juuri (proteiini lisäksi) on se syy miksi keltuaiset kannattaa ehdottomasti syödä.

PS. Jos minun olisi pakko joku osa kananamunasta heittää roskiin niin heittäsin valkuaisen ja söisin keltuaisen.

Nimim. 5 - 10 kananmunaa / pvä (joka päivä)

Kolesteroli hysteria on historian suurin lääketieteellinen huijaus.Ja en ole ikinä ymmärtänyt tota munaerottelu sotkua.Jos haluaa laihtua niin eikö löydy helpompia keinoja ?

Kolesteroli hysteria on historian suurin lääketieteellinen huijaus.

Jaahas, taas näitä. Voidaan siirtyä tänne jatkamaan aiheesta.

Mutta itse alkuperäiseen kysymykseen:

Kolesterolin hyperabsorptiota (liikaimeytymistä) voi esiintyä tietyllä prosenttiosuudella väestöstä. Perinnöllinen taipumus on arvioista riippuen 5-15% mutta erityisesti sepelvaltimotautipotilaat, diabeetikot ja merkittävästi ylipainoiset ovat riskiryhmässä.

Terveillä, normaalipainoisilla nuorilla ihmisillä kananmunan syönti TUSKIN nostaa kolesteroleja ja vaikka nostaisikin totaalia, myös HDL ("hyvä") nousee. Kananmunansyönti voi myös muuttaa veren lipoproteiineja vähemmän aterogeeniseen suuntaan.

Kananmuna on täynnä helvetin tärkeitä vitamiineja, hivenaineita yms, joista ylivoimaisesti suurin osa sijaitsee keltuaisessa => ei kannata heittää pois.

Munat kannattaa myös syödä keitettynä, sillä proteiini imeytyy silloin paremmin. Lisäksi raakana syödyissä voi olla pieni salmonellariski.

Kuten ystäväni jhulmi sanoisi: Ilman munaa ei ole elämää :D

(tutkimusviitteitä en tähän hätään jaksa kaivaa mutta jokaiselle esittämälleni väitteelle ne kyllä löytyvät)

PS. Jos minun olisi pakko joku osa kananamunasta heittää roskiin niin heittäsin valkuaisen ja söisin keltuaisen.

Nimim. 5 - 10 kananmunaa / pvä (joka päivä)

Kuten myös. Itse vedän luomumunia joissa on ravintoaineita vielä enemmän. Käyn hakee luomumyymälästä aina 90-120 munaa kerralla, joten siinä mummot ihmettelee, kun sanon tulevani 1-2 viikon sisällä uudestaan :D

Kuten myös. Itse vedän luomumunia joissa on ravintoaineita vielä enemmän. Käyn hakee luomumyymälästä aina 90-120 munaa kerralla, joten siinä mummot ihmettelee, kun sanon tulevani 1-2 viikon sisällä uudestaan :D

voinko udella, paljonko tulee hintaa tollaselle 90-120 munan kertaostolle?

voinko udella, paljonko tulee hintaa tollaselle 90-120 munan kertaostolle?

Ostan kakkoslaadun munia. Näissä on hieman kokoeroja ja kuoret vähän skeidassa, mut sisältö on samaa kamaa. 30 munaa maksaa vitosen.

Olen syönyt pari vuotta lähes joka päivä 10 kokonaista kananmunaa pääasiassa keitettynä. Kävin terveystarkastuksessa ja samalla mitattiin kolesteroli. Oli kyllä hyvä ilme hoitajalla, kun kerroin syöväni kennon päivässä :D Tulokset tulevat tämän viikon aikana.

Olet sen verran nuori ja pari vuotta on lyhyt aika, joten tuloksista ei oikein voi sanoa mitään. Kannattaa pitää mielessä, että rasvainen ruokavalio aiheutti paljon sydänsairauksia muutama vuosikymmen sitten, joten jos nyt palataan takaisin siihen niin aikapommi tikittää. Mutta siis internetistähän löytää vertaistukea melkein mille tahansa ruokavaliolle, oli se sitten miten idioottimainen tahansa.

Mielenkiintosta. Luomumunissa on siis ravintoaineita enemmän? Ja mikä tekee eron tavallisiin muniin?

Olet sen verran nuori ja pari vuotta on lyhyt aika, joten tuloksista ei oikein voi sanoa mitään. Kannattaa pitää mielessä, että rasvainen ruokavalio aiheutti paljon sydänsairauksia muutama vuosikymmen sitten, joten jos nyt palataan takaisin siihen niin aikapommi tikittää. Mutta siis internetistähän löytää vertaistukea melkein mille tahansa ruokavaliolle, oli se sitten miten idioottimainen tahansa.

Juu no eihän tuosta mitään voi tietenkään yleistää, mutta kyllä se nyt omalla kohdallani jotain suuntaa jo antaa. En tarvitse myöskään vertaistukea. Kunhan mainitsin asiasta. Ehkä jotain kiinnostaa tulos.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom