Keihäänheitto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eepee
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
moro, mistä keihäs kannattaisi ostaa?

Täällä on pariin otteeseen mainittu seuraavat paikat:

http://www.ana-sport.com/
http://www.urheilukiilunen.fi/

Itse tilasin juuri viime viikolla Kiiluselta tässäkin topicissa mainitun Crown Competitionin 600-grammaisena sekä Healthin keihäspiikkarit. Pitäisi lähteä tällä viikolla toimitukseen.

---

Sitten itse asiaan, jonka vuoksi tuli rekisteröidyttyäkin tänne (eka postaus). Satuin alkutalvesta törmäämään tähän topiciin ja on tullut lueskeltua läpi ja bookmarkattua. Nyt sitten tuli itselle kysyttävää, joten täällä ollaan.

Taustaksi kerrottakoon, että harrastin keihäänheittoa jostain 8-vuotiaasta sinne viidentoista ikävuoden korville. En koskaan ollut missään valmennuksessa, enkä kilpaillut, lähinnä omaksi iloksi ja harmiksi heittelin. Harrastus loppui osaltaan innon puutteeseen, osaltaan hajoileviin paikkoihin (kyynärpää eritoten). Tuloksilla ei juhlittu, koska mitään voimaharjoittelua en tehnyt, enkä muutenkaan ole uskomattoman atleettinen. Aikanaan 600-grammainen lensi hieman alle 45m.

Nyt ikää on mittarissa 25 ja heittotiheys on ollut viimeiset 5-10 vuotta mallia "kerran kesässä". Keihäskärpänen kuitenkin puraisi uudelleen ja on ollut pitkin kevättä kamala polte päästä heittämään. Kävin avaamassa kesän tuossa noin viikko sitten, enkä yllätyksekseni rikkonut mitään paikkaa. :) Nyt on tosiaan keihäs ja piikkarit tilauksessa ja into tapissa. Keihäänheittoinnostuksen myötä tullut nyt myös pariin kertaan heiluttua punttien kanssa, mikä on varsin tervetullutta muutenkin tällaiselle rimpulalle, jolla ei ole voimaa nimeksikään.

Kuvasin jokaisen heiton (kamera penkillä heittopaikan vieressä) ja yritin itse analysoida heittojen välissä, mikä mättää pahiten. Paikalle sattui myös joku aikanaan keihästä heittänyt vanhempi mies, jota pyysin kuvaamaan yhden heiton ja sain yhden paremmankin clipin. Päivän paras heitto tarttuikin juuri tälle videolle. Nyt kaipaisin kommentteja tekniikasta enemmän ymmärtäviltä heitostani.

Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=eTQCRpVnlCQ&fmt=18
Ladattava: http://gwarth.kapsi.fi/MVI_1609.MOV (Parempi laatu ja voi katsoa hidastettuna, jos joku jaksaa ladata, 16,5MB)

Paljonhan tuossa on tekniikkavikaa ja vauhti on todella hidas, koska nopeammalla ei pysy yhtään kasassa. Pidetään mielessä, että heittokertoja on viimeisen kymmenen vuoden ajalta se noin kymmenkunta. Mittaa tuolla vedolla aika tarkalleen 40 metriä, keihäänä urheilukentän 600-grammainen Crown.

Eli, kaikenlainen palaute tekemisestä olisi oikein tervetullutta heitosta, täällä kun vaikutti asiantuntevia kavereita olevan! :)

Viimeksi muokattu:
Tuolta itse tilasin muutama vuosi sitten keihäspiikkarit ja 800g keihään.
http://www.sportmixer.fi

Itse en ole koskaan harrastanut keihäänheittoa sen enempää mutta 15-vuotiaana tuli voitettua jotkut koulun keihäskisat, tuolloin 700g lensi 50m ja sentit päälle. Sitä ennen en ollut keihääseen koskenutkaan kuin muutama kerran vaan mallaillut sitä kädessäni. Kaikkea muuta on tullut heitettyä siitäkin edestä, palloa, kiviä ja puusta tehtyjä keihäitä, eli ei ole ollut kovin kummoiset aloittelu olosuhteet lajille;)

Heittokärpänen taas puraisi 2006 ja tosiaan tuli hommattua noi heittokamat ja alettua treenaan muutaman vuoden tauon jälkeen. 54m meni 800g:lla rikki 2008 syksyllä, että aika ruosteessa paikat oli mutta eiköhän se taas tästä ala lähtemään.
Mennyt talvi meni treenatessa rinnallevetoa, tempausta, etukyykkyä ja muita keihäänheittoon liittyviä lajiharjoitteita unohtamatta tietenkään heittoharjotteita painopalloilla pressuun (800g ja 1kg).
Tälle kesää en ole vielä päässyt heittoja tekemään keihäällä, kun on ollut vähän muita hidasteita mutta tarkoitus olisi ennen juhannusta päästä koittaa mitä se keppi lentää ja meneekö 60m tälle kesää rikki? Aika näyttää...

Paljonhan tuossa on tekniikkavikaa ja vauhti on todella hidas, koska nopeammalla ei pysy yhtään kasassa. Pidetään mielessä, että heittokertoja on viimeisen kymmenen vuoden ajalta se noin kymmenkunta. Mittaa tuolla vedolla aika tarkalleen 40 metriä, keihäänä urheilukentän 600-grammainen Crown.

Kattelin tuota Grrr videoo ja ensimmäisenä tosiaan kiinnitin huomiota tuohon vauhtiin, oli aika sipsuttelua:)
Mutta niinkuin mainitsit ettei paketti pysy oikein kasassa kovemmilla vauhdilla on totta. Itsellä ainakin tuohon vauhdin saantiin ja paketin kasassa pysymiseen on auttanut että on vaan juoksennellut sen keihään kanssa siellä kentällä ristiaskelein ilman heittoja, siinä tulee mietittyä kasassa pysymistä.
Ei tuo muuten ollut hullumpi heitto kun miettii noita sun heittokertoja. Annat vaan sen käden rävähtää rennosti ja ei muuta kun pitkiä kaaria.

En todellakaan tiedä keihäänheitosta mitään ja vaikea sanoa tekniikkavirheistä kun itseltäkin niitä varmasti löytyy.

Tuolta keihästestiä tekemään ja kattomaan minne ne rahkeet riittää jos tekniikka olisi kunnossa...
http://kotisivu.dnainternet.net/perkor/index.htm

Viimeksi muokattu:
Tilasin tuossa viime viikolla 600g Crownin Competition keihään ja nyt tuli toissa päivänä tuli postista. Lentää yhtä pitkälle kuin tämä 400g ja käsikään ei ole enää niin herkästi kipeänä heittojen jälkeen. Onko hyvä tulos, jos juuri 15-vuotta täyttänyt heittää 600 grammasen keihään paikoiltaan n.30m? Voisin lisäillä tässä nettiin videota heitosta, niin voisitte kertoa mitä vikoja siitä löytyy.

Tilasin tuossa viime viikolla 600g Crownin Competition keihään ja nyt tuli toissa päivänä tuli postista. Lentää yhtä pitkälle kuin tämä 400g ja käsikään ei ole enää niin herkästi kipeänä heittojen jälkeen. Onko hyvä tulos, jos juuri 15-vuotta täyttänyt heittää 600 grammasen keihään paikoiltaan n.30m? Voisin lisäillä tässä nettiin videota heitosta, niin voisitte kertoa mitä vikoja siitä löytyy.

Mulla taitaa olla sama keihäs, mukava keppi ollu. Itse olen 17 ja vauhdista menee 60 metriä. En ihan ole tyytyväinen tohon vauhdista heittämiseen, kun tekniikka pysy aina kasassa.

Vielä tämän kesän aikana pitäisi siirtyä 800g keppiin, mutta rahaa ei paljoa ole siihen sijoittaa. Saahan tuota kättä nyt vielä treenattua noilla kevyemmillä ja varsinkin tekniikkaa.

Mulla muuten kun siirryin joskus varmaan 14 vuotiaana olisiko ollut niin tuohon 600g, niin lensi todella huonosti verrattuna 400g. Mutta nyt kun tekniikat kunnossa ja puntiltakin voimaa hankittu koko pimeä syksy ja talvi niin alkaa voimatasotkin löytymään. Heitin muuten ihan edellisvuoteen asti paljon heittoja sorapohjalta, ja eihän siinä tietenkään jalka pitänyt ikinä. Oli aika muikea tunne kun tukijalan käyttöä oppi kunnon alustalla, alko tavallaan vasta hahmottua tämä heittelyn idea. :D

Turha noita miettiä, että "onko kova tulos" ym, kovaa ja mahdollisimman oikeaoppista harjoittelua vaan, se on tärkeintä. Turha myöskään keihästä kenenkään muun iloksi heittää, tai hakea sillä jotain hyväksyntää, se intohimo heittelyyn pitää lähteä itsestä. Videota vain kehiin ja paljon mietintää tekniikan kanssa, niillä itsekin ilman minkäänlaista valmennusta ikinä on tullut tulos nosteltua 400g 20m heitoista nyt 600g 60m heittoihin. Onhan sitä ikääkin tullut välissä, mutta samalla on tekniikkaa viety vuosi vuodelta uudelle tasolle.

Taisi olla Tapio Korjus joka sanoi että keihästä heitetään jaloilla...edellyttää hyvää tekniikkaa että vauhti yhdistyy heittoon oikein.Joillakin on luonnostaan kova ja nopea heittokäsi, jolloin esim.pallonheitto tai paikaltaan heitettynä keihäs lähtee pitkälle.Mutta nimenomaan keihäänheitossa tulee jossain raja vastaan pelkällä kädellä repäisyllä.Jos jollakin on siis tuo HEITTÄJÄN lahja, niin sitten kyllä tekniikalla ja vahvoilla jaloilla saadaan lisämetrejä.

Vanha viesti mutta tää on ihan totta. Itse kun olen viskonut, niin heitän sen samat about 40 metriä paikoiltaan tai vauhdilla. Joten kaipailis vain jalkatekniikkaa niin menis 50m rikki.

tekeekö nuilla crownin ja feiyun 800g keihäillä mitään? esimerkkinä 90m ja hintaa 200e crownilla. Hiilikuitukeihäitä ei tässä vaiheessa varmaan kannata ku tänä vuonna täytän 18 ja keihäs lentää sen 52 ja rapiat. Onko nemeth muuten hiilikuitukeihäs. Turhan kalliita myös.

Tokaa kertaa tänä vuonna heittämässä ja 3v vanha ennätys parani yli 2 metriä. Tekniikan sain yhtäkkiä kerralla paremmaksi ja 6 heittoa meni peräkkäin päälle 50 metrin, pisimmän ollessa 52.80m. (600g keihäs) Ainoastaan painopistettä eteenpäin siirtämällä heittovaiheessa sain enemmän voimaa taakse ja pidempiä heittoja. Tätä ennen enkkani siis oli 50,5m, ja viime vuoden pisin kaarikin vain 48m. Voimaa mulla on vähemmän kuin viime vuonna, joten eipä ole voimalaji tämä. Kyllä tässä taas vähän palasi usko tähän lajiin, eiköhän ainakin 55m rikkoudu jos saa tekniikan vielä vähän paremmin pelaamaan.

Noniin, ensimmäistä kertaa kentällä heittämässä tänä vuonna. Ennätys parantui reilun metrin ja on nyt n.25 m. Neljän päivän päästä 14 vuotta täyttävälle se ei kovin hyvä ole mutta toivoa on, nimittäin tekniikan olen löytänyt. Heitot lähtevät todella hyvin suorina mutta voima alkaa loppumaan.

Viestin idea oli se että millä saisin voimaa lisää? Salille en pääse ja käytössä vain käsipainot. Minkälaisia liikkeitä kannattaisi tehdä ja mielellään ei mitään vaikeita. Onko ilman salilla käymistä oikeasti mahdollista saada esim. punnerruksilla yms. voimaa lisää kunnolla? Tämän hetkinen taso on lähinnä se että harvoin nostelen painoja. Kolmen kilon käsipainot ovat aika sopivia että saa hieman tehdä töitä.

Toivoisin vastauksia pikaisesti.

Tosta heiton pituudesta päätellen ihan perus käsipainorääkki ja punnerrukset sun muut luulis kehittävän voimatasoo ainakin jonkun matkaa, kannattais varmaan myös panostaa siihen että käyt usein heittelemässä, koska se tekniikka siitä sitten kehittyy kokoajan enemmän. Harvoin noi sun ikäset vielä puntilla käy erityisemmin ja tekniikalla viskovat yli 40 metriä.
Eli suosittelisin maltilla vaan ottaan sitä peruslihaskuntoo paremmaks ja keskittyyn tekniikkaan.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Kiitoksia vastauksesta.

Nyt aloin miettimään että mitä liikkeitä sitten tekisin käsipainoilla? Jos joku osaisi kertoa jotain helppoja mutta keihäänheittoa auttavia niin olisin hyvin kiitollinen. Lähinnä siis keihäänheittoa varten treenaan käsiä joten niiden liikkeiden olisi sitten kanssa autettava sitä. Niin ja entäs sitten nuo painot? Auttaako se jos tekee painoilla jotka tuntuvat ja värisyttävät käsiä hieman vai tarvitseeko siinä oikein kunnolla nostaa viimeisillä voimillaan?

Entä tuo selkä- ja vatsalihaksien merkitys? Riittääkö jos tekee viikossa n. 100 kumpiakin?

Toivoisin vastauksia nimittäin himottaisi saada kunnon kaaria!

itte nyt en entisenä pikajuoksina hirveesti noita keihäänheiton lajinomaisia reenejä tiedä, mutta ei siitä haittaa ainakaan ole jos treenaat noilla painoilla esim. olkapäitä ojentajia ja haukkareita.
Liikkeet kannattaa tehdä loppuun asti ja kun alkaa tuntuun helpolta niin lisäät vaan toistoja/sarjoja. Itte joskus kun kotona alotin reenaileen niin ei löytyny just kun 3kilon ja 5kilon kässärit, 3-kilosilla jauhoin pari kuukautta 3-5 kertaa viikossa kaikenlaista ja kyllä siinä pitkillä toistosarjoilla kehitty ihan hyvin.
Vatsoja ja selkiä suosittelisin tekeen vaikkapa alkuun kumpiakin 3x20 3 kertaa viikossa, jos halukkuutta riittää niin miksipä ei melkein jokapäivä.

Kiitoksia.

Vieläkään en ole saanut selville että mitä liikkeitä niillä sitten tekisin? Toivoisin että joku tähän vastaisi! :)

Sitten muutama kysymys:

- Ensinnäkin miten tuuli vaikuttaa keihäänheittoon? Kumpaan lentää pidemmälle, myötä- vai vastatuuleen?

- Mihin kulmaan keihäs sitten pitäisi laittaa? Jostain olen lukenut että 31-39 asteen kulmaan mutta eikös voima vaikuta että kuinka korkealle voi heittää? Minkälaiseen kulmaan minun tasoisen pitäisi heittää?

- Onko hiihdosta tai pyöräilystä hyötyä keihäänheittoon?

Toivoisin että joku vastaisi kaikkiin. Kiitos!

Kokeilin tuossa ennen heittoharjoitusta tehdä jaloilla pitkiä askelia rauhallisesti. Mikäs siinä löyty heittoon 5m lisää mittaa.

Mikähän mahtaa olla ongelmani heitossa, kun forkku "väsähtää" nopeasti ja välillä tulee voimakasta kipua? Ja tämä ongelma siis ilmenee lähes täysin vain kun heittää 500g, mutta 800g kanssa ei ole. Välillä meinaa myös keppi lentää täysin poikittain, mitenkäs sen sais pois? Ja tätäkin ilmenee vain tuolla pienemmällä kepillä.

Mikä voisi olla syynä, kun heti keihään lähdettyä perä laahaa? Millä tämän hurjasti metrejä syövän ongelman saisi korjattua?

Mikä voisi olla syynä, kun heti keihään lähdettyä perä laahaa? Millä tämän hurjasti metrejä syövän ongelman saisi korjattua?

Perä laahaan koska keihään takaosa liian alhaalla, nosta keihään perää ylemmäs,ja kokeile myös tuoda se keihäs siihen silmän lähelle vaikeaa siihen on varmasti tottuam mutta kun tottuu niin heittäminen helpottuu huomattavasti

Ajattelin tänä talvena treenata keihästreeniä ja kattoa miten pitkälle lentää... Nykyinen ennätys päälle 50m (800g) ja ristiaskelista ei mitään hajua.
Tavoite ensi kesäksi yli 60m... treenistä sen verran 4 krt viikko puntti ja pari kertaa vko heitto/tekniikkatreeni.
Puntti: Rive, Tempaus, Kyykky/etukyykky, Maastaveto, yliveto(Pullover), Penkki... 2 treeniä voimaa ja 2 treeniä pumppailua/huoltavaa.

tuossa vielä hyväksi todettu linkki--->
http://www.keihaskarnevaalit.com/index.php?option=com_content&task=view&id=50&Itemid=69

keihäs laahaa

Voisitteko kertoo vastauksia ku mä harjottelen keihäänheittoo ja ongelmana on ku joka heitto lähtee pahasti laahaan mut saan kunnolla voimaa keihääseen:puntti: Et mikä on vikana ja kuinka monta kertaa viikossa kannattaa harjotella ku onn tämmönje 12v nulikka ja mitä toistoja kannattais tehä. oon vä tehny käsipainoja,punnerruksia,vatsoja,selkiä et auttaaks ne mitään. miten noi puntit et kannattaisko mun ruveta niitä vetämään ja mitä liikkeitä. kannattaisko ees ajatella ruveta kilpaileen ku heitän nyt 400g polanikillä parhaat heitot noin 26-30m.:dance:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom