Keihäänheitto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eepee
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Oon tässä vuoden treenannut keihäänheittoa ja kilpaillut Uudenmaan alueella. Ikää löytyy 17v ja motivaatiota löytyy todella paljon, jotta ensi kaudella keppi lentäisi pidemmälle. Sillon kun alotin keihäänheiton niin heitin keihästä vaivaset 33m 700g keihäällä ja 800g keihäs lensi 31m :wtf: mutta tänä vuonna olen heittänyt sen 46m (45,95m) kilpailussa (700g keihäs) ja 43,41m 800g. Ennätys on parantunut ihan mukavasti ilman mitään lajivalmennusta, ehkä kahta treeniä lukuunottamatta alkuvaiheissa. Laitan videon nykyheitostani ja tekniikasta viestin loppuun. (Kokeneemmilla keihäänheittäjillä jotain huomioitavaa heitossa? tekniikassa?) Jos on niin otan kaikki avut vastaan mielelläni.
Elikkä vaikka tämä kuullostaa tyhmältä niin en ole saanut omalta seuraltanikaan mitään apua tähän asti, eikä minulla ole ollut valmentajaa. Ensi kaudeksi saatan vaihtaa seuraani johonkin toiseen. Nyt kun kausi loppuu niin olis todella iso hinku saada enemmän voimaa. Punttitreeniinkään en ole oikeen saanut mitään ohjeistusta enkä punttiohjelmasta. Rinnallevedon tekniikkaa ja tempausta haluisin opetella kunnolla. Pystyiskö joku tekemään mulle jonkinlaisen kuntosaliohjelman? (Perusvoiman saaminen ja sen jälkeen kunnolla treeniä) 3 kertaa viikossa aattelin käydä kuntosalilla 1-2h päivässä.

Ens vuonna olis tavote heittää 700g keihäällä se 50-55m ja 800g lähemmäs viittäkymppiä, joten olisin kiitollinen jos joku vois avustaa mua eteepäi.

Tässä vielä tämä linkki jossa itse heitän: http://www.youtube.com/watch?v=I9BRzz9cGO4

Kiitos jo etukäteen kaikille vastauksista!

Nurmi, sun heitto näyttää mun silmään aika hyvältä. Osaat jopa soft-stepata oikean jalan askeleen suht nätisti ennen tukijalan asettamista. Liikkuvuus näyttää yläkropan kohdalla olevan kohillaan ja keihään irroituspiste on suht korkea, joskin tukijalan pettämisen takia ei ihan niin korkea mitä pitäs. Tukijalka pettää, koska voimaa ei todennäkösesti ole tarpeeksi.

Rintamasuunta on eteenpäin vedon alkaessa ja heitto jatkuu loppuun saakka myös kropan osalta. Aika hyvin. Yks asia mikä kans pistää silmään on keihään kuljettaminen oikein. Se ei huitele missä sattuu ja ennen vedon alkua keihäs viedään odottamaan sinne minne pitää. Varsin hyvin maltat odottaa tukijalan osumista maahan.

Videon kuvakulma muuttuu just ratkaisevalla hetkellä, joten viimeisen ristiaskelhypyn korkeutta vaikee sanoa. Näyttäis olevan liian korkea. Se on varsin tyypillinen ongelma. Ideaali tapausha on "leijua" mahdollisiman matalalla, tiputtaa oikea piikkari maahan, antaa sen pyörähtää ja samalla venyttää kohti tulevaa tukijalan iskua. Sitten heitto onkin yks kaks jo ilmoilla, ja kaukana. Sekin vaatii treeniä, treeniä ja treeniä. Sen viimeisen ristiaskelhypyn pituus ei välttämättä ole niin ratkaiseva, vain se, että nopeus pysyy maksimissaan (mahdollisimman matala hyppy) ja että oikea jalka ei tuhlaa liian kauan aikaa maassa ennen tukijalan osumista.

Tosin Youtubessa on video Thorkildsenin penultimate stepist eli viimeistä edeltäväst askeleesta, ja siinä todetaan, että mitä pidempi leijunta/hyppy, sitä pidempi heitto. Saman totes myös Thorkin valmentaja. Toisinsanoen, se tarkoittaa vaan, että pisimmässä heitossa vauhti säilyi parhaiten, siksi hyppykin on pitempi.

Ootko tehnyt mitään muuta lajikohtaista treeniä, kuten kuntopallojen ja/tai kuulien heittoja? Molemmat on yks perus kivijalka keihästreenissä, lisää koordinaatiota ja voimaa/nopeutta. Entäs loikkia, juoksuvetoja tms? Punttihan ei pelkästään ratkaise, se on kuitenkin ainoa tapa kerätä tarvittavat voimatasot heittää pitkälle.

Tuossa kyllä näkyy mielestäni erinomainen lahjakkuus yhdistettynä puutteelliseen lajitreeniin. Tuon näköisellä tekniikalla vois odottaa hyvinkin 60m+ kaaria.

Sun on aivan PAKKO hankkia valmentaja. Luontaiset kyvyt heittää pitkälle näyttää varsin ilmeisiltä. Tolla videolla kehtaa kysyä valmentajaa melkei mistä tahansa, ihan varmasti löytyy halukkaita. Jokelilta tosiaan hyvä pointti omasta vihkiytymisestä määrätietoiseen oma-aloitteiseen treeniin, ja en mä väitä, että ihan kuka tahansa lähikylän wanha keihässankari olis se paras valmentaja. Päinvastoin, huono tai totaalisen paska valmentaja voi olla isokin haitta kehitykselle ja omalle uralle, mutta hyvä valmentaja ja valmennussuhde on kultaakin kalliimpaa, jos haluaa joskus oikeasti menestyä.

Joo katoin kanssa, että hämmästyttävän hyvältä näyttää heitto taustan huomioon ottaen. Lahjoja on. Jos jotain negatiivista pitää etsiä, niin yläkroppa ehkä aukeaa liian aikaisin, ja vetomatka näin hivenen lyhenee. Hämmästelin lähinnä, että miten et tuon enempää ole heittänyt. :D Treeniä vaan niin tulokset kasvaa kohisten.

Valmentaja on hyvä olla ja jossain vaiheessa välttämätön, mutta omalla omistautumisella pääsee jo pitkälle. Malttaa tutkia tekniikoita ja penkoa nettiä, mistä löytyy kyllä paljon tietoa treenauksesta.

Ensinnäkin kiitän kommenteista. Olin kyllä itse hieman yllättynyt näistä teidän vastauksista.

Ootko tehnyt mitään muuta lajikohtaista treeniä, kuten kuntopallojen ja/tai kuulien heittoja? Molemmat on yks perus kivijalka keihästreenissä, lisää koordinaatiota ja voimaa/nopeutta. Entäs loikkia, juoksuvetoja tms? Punttihan ei pelkästään ratkaise, se on kuitenkin ainoa tapa kerätä tarvittavat voimatasot heittää pitkälle.

Itselläni on toinen harrastus taustalla. Harrastin viime vuonna vielä salibandya. Sitä jaksoin harrastaa 5-6v. kunnes lopetin pelkästään keihäänheiton takia. Lajikohtaista treeniä en ehkä ole niin aktiivisesti tehnyt, mutta viime talvena tein joskus näitäkin.

Olisko teillä alustavaa viikko-ohjelmaa antaa minulle, josta voisin alottaa ja jossa olisi kaikki nuo spurtit, loikat yms. yms? Lähden 2 viikon matkalle Keski-Eurooppaan ensi maanantaina, jossa minulla olisi treenimahdollisuudet ja kenttä missä voin heitellä keppiä. Voisin jo alottaa omakohtaisen lajitreenin sielä kunnes sopiva valmentaja löytyy. Onko mitään ehdotuksia mistä alottaisin?

Kiitän vielä näistä kommenteista mitä sain :)

Jooh, sussa on kyllä potentiaalia heittää pitkälle. :)

Tosta ohjelmasta sen verran, että mielellään kannattais sumplia se ite. Nimittäin näin netin välityksellä vähän hankala mitään ruveta väsäämään, koska kukaan ei oikeestaan tiedä pohjia, tai miten paljon oot valmis antamaan treenaukselle aikaa. Keihäskarnevaalien sivuilta löytyy muutamia hyviä vinkkejä ohjelman laatimiseen.

Sanoit tossa aikasemmin, että punttia tekisit 3 krt viikossa. Mun mielestä liikaa ainakin alkuun. Riittää varmaankin kerta tai pari viikkoon. Pääliikkeinä nyt varmaan RV, Tempaus, Etu- ja takakyykky, Penkki.

Sitten keskivartaloa suosittelen treenaamaan paljon. Siinä vaiheessa kun aletaan saamaan kunnon kiristyksiä ja kaarijännityksiä, keskikropan tulee kunnossa. Eli tähän juuri sitä kuntopalloa, vatsoja, selkiä, staattisia pitoja jne..

E. Kirjottelen tätä siis rapelossa niin elkää välittäkö typoista tai muusta virheistä...

Viimeksi muokattu:
Kannattaa varmaan ihan perusrungolla lähteä liikenteeseen:
-Heitto 2xvko. Molemmissa treeneissä paikaltaan heitosta pikkuhiljaa täyteen vauhtiin. Toisessa treenissä voi painottaa vauhtiheittoja. Keihäsjuoksuja vaikka päälle.

-Puntti 2xvko. 1. treeni: rinnalleveto, etukyykky, penkki ja 2. treeni tempaus, takakyykky, kapea penkki. Joka liikkeessä 3-6x3-6. Alussa vaan tekniikat opetteluasteelle. Paljon lyhyitä ja helppoja sarjoja, niin oppii tekniikat helpoiten. Loppuun keskivartaloa.

-Nopeus/räjähtävyys 2xvko. Juoksuvetoja, kuulanheittoja (Pyt, Ae, Pye) ja loikkia (tasamaalla, portaissa, aitahypyt). Noita yhdistelemällä erilaisia treenejä. Tietysti näissäkin alussa tekniikkaa joutuu opettelemaan, ennen kuin niistä todellista hyötyä saa.

-Lisäksi lihashuoltoa ja aerobista liikuntaa. Ei voi oikein tehdä liikaa, mutta rajansa kaikella.

En oikein tiedä treenitaustaasi, niin on vähän huono antaa muuta kuin yleispätevää ohjetta. Kuulostele kroppaasi. Alussa voi tuntua, että treeniä on liikaa, jos pohjat ei ole kunnossa. Silloin kannattaa kevennellä.

Mites sitte tämä valmentajapuoli? Mistä kannattais alottaa tälläsen asian etsinnässä?

OffTopic: Olisko sulla Jokeli antaa messengeriäs jos mulla olis lisää kysyttävää?

Terve kaikille. Olen tämmöinen juuri 13-vuotta täyttänyt pienikokoinen (150cm/50kg) nuori poika joka on kiinnostunut keihäänheitosta, ja tarvitsee teidän apua. Viime kesänä aloin innostumaan keihäänheitosta ja silloin heitin noin 9-12m täysiä heittäessä puukeihäällä. :D Tänä vuonna olen alkanut heittämään sitä 16-19m. Ostin eilen Polanikin 400g keihään. Heitin eilen ennätykseni, 19.99m ja 20m menee helposti tänä vuonna. Elikkäs kertokaa miten pystyn parantamaan tuloksiani?

Laitan lähiaikoina ehkä videoklippiä kehiin, kunhan saan jonkun kuvaamaan heittoni. =)

E: Niin joo, elikkäs minulla ei seuraa ole, eikä välttämättä vähään aikaan tule olemaan. Syynä siihen on se, että täällä pienessä paikassa ei ole seuraa.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Terve kaikille. Olen tämmöinen juuri 13-vuotta täyttänyt pienikokoinen (150cm/50kg) nuori poika joka on kiinnostunut keihäänheitosta, ja tarvitsee teidän apua. Viime kesänä aloin innostumaan keihäänheitosta ja silloin heitin noin 9-12m täysiä heittäessä puukeihäällä. :D Tänä vuonna olen alkanut heittämään sitä 16-19m. Ostin eilen Polanikin 400g keihään. Heitin eilen ennätykseni, 19.99m ja 20m menee helposti tänä vuonna. Elikkäs kertokaa miten pystyn parantamaan tuloksiani?

Laitan lähiaikoina ehkä videoklippiä kehiin, kunhan saan jonkun kuvaamaan heittoni. =)

E: Niin joo, elikkäs minulla ei seuraa ole, eikä välttämättä vähään aikaan tule olemaan. Syynä siihen on se, että täällä pienessä paikassa ei ole seuraa.

Puntti treeniä kehiin vaan ja kannattaa katsastaa tämä sivusto http://www.keihaskarnevaalit.com/index.php?option=com_content&task=view&id=50&Itemid=69

siel on paljo video klippejä miten opetellaan heittää oikein

Entä mikä muu parantaa tuloksia kuin voima? Jos juoksen täydessä vauhdissa verrattuna siihen että hölkkään kovaa, niin kuinka paljon tulos paranee?

Noniin nyt tuli sitten Crownin grade-keihäs haettua matkahuollosta! Torstaina tilasin, perjantaina oli matkahuollossa, joten pisteet siitä Kiiluselle! :) Kunhan vielä pääsisi kokeilemaan jo kentälle..

Tuota... Unohtui siis mainita että kyllä se tekniikka on ihan hyvässä kuosissa, keihäs lentää hyvin suoraa ja muutenkin. =) Eli vastauksia vaan!

Kovasta vauhdista ei tosiaan oo mitään hyötyä, jos ei hallitse viimeisiä kriittisiä riskiaskelten vaiheita oikein. Alottelijoiden kannattaa myös muistaa, että idea ei ole juosta täysiä ja sitten alkaa harppomaan kohti tukijalkaa, vaan ristiaskelvaiheessakin ideana on kiihdyttää kohti heittoa. Oikealla rytmillä on erittäin suuri merkitys. Ilman hyvää rytmitajua (en nyt välttämättä tarkoita mitään musiikillista lahjakkuutta, tosin tuskin siitäkään haittaa on) heitoista tulee huonoja, ja epätasaisia.

Alottelijan kannattaa alottaa pienestä vauhdista ja opetella kiihdyttämään vauhtiaan kohti vedon alkua. Yksi tärkeimmistä seikoista on viimeinen ristiaskelhypähdys ennen vedon alkua, jos taaempi (oikeakätisellä heittäjällä oikea) jalka töksähtää maahan liian tukevasti ennen tukijalan (eli vasemman) osumaa, syö se liikenergiaa ja vauhtia merkittävästi. Yks parhaita tapoja tuon osalta on vain "tiputtaa polvi" ja jäädä odottamaan tukijalan osumista. Ei tosin todellakaan ainoa, eikä kovinkaan monelle heiton kannalta paras, mutta vauhdin ylläpidon kannalta erittäin tehokas tapa.

Vadims sen nykyheittäjistä osaa parhaiten http://img401.imageshack.us/img401/6025/vadimspolvenpudotus.gif (lisää kysymysmerkki ? urlin perään jossei aukee)

Ei tota Vadimsin tekniikkaa kannata kuitenkaan missään nimessä lähtee apinoimaan, sen verran extreme tollanen maata hipoen polven vieminen on, ja vetokin on meikäläisen kyynerpäätä vihlovan matala. Vadims heittää vähän niin kuin turboahdettu Zelesny, ilman ubertehokasta keskivartalon kiertoa, tasaisuutta tai välineen hallintaa, ja taitaa se vähän enemmän heiton perään kaatuakkin, kuin Z-man. Tosin kyllä se Zelesnykin kärsi aikoinaan vauhdistaan ja toisinaan keppi lensi aikas matalalla, mutta pitkälle. Ton giffin idea on havainnollistaa ja onhan Vadimskin helvetin pitkälle heittänyt. Tuokin heitto kuulemma yli 94m, ja videon perusteella metrin verran yliastuttu, eli ehkä 91-93m oikeaan osuneella askelmerkillä...

Joo, kiitoksia kommentista. Vielä pari kysymystä:

1.) Onko minulla mahdollisuuksia pärjätä omassa ikäluokassa? (Enkka 22m nurmikolla ja juuri 13v täyttänyt)

2.) Minkä kokoisella keihäällä 14 vuotiaat heittää, entä 15 tai 16? Mitä merkkiä suosittelette minulle seuraavaksi, nykyinen on polanik.

3.) Kuinka paljon parantaa tulosta esim. jos nykyään nostelen 2kg käsipainoja, ja siirryn 5kg painoihin ja teen saman pituisia sarjoja?

4.) Listatkaa top-5 tärkeimmät asiat keihäänheitossa.

Kiitoksia kaikille etukäteen ketkä vastaa!

No voi vittu, 60% noista kysymyksistä on ihan päättömiä.

14-vuotiaat alkaa heittelee jo 600 grammasella. Suomen ennätykset on jossain yli 60m tienoolla niin 400g 13-vuotiailla, kuin siitä eteenpäin isommilla malleilla, mutta kyllä kai tolla 22m jossain pikkukisoissa voi ihan huoletta käydä heittelee. Ei sillä tuloksella ole tossa vaiheessa mitään väliä. Pääasia, että alat harjoittelemaan ja mielellään kisaamaan ennakkoluulottomasti.

Suosittelen paikallisen urheiluseuran puheille menoa ja tutustumista lajiin edes jonkinlaisen valmennuksen kautta. Heiltä voit sitten kysyä ihan mitä mieleen tulee ja perusjutut tulee tutuiksi. Täysin itsenäinen harjoittelu kun ei tuossa iässä onnistu.

Kiitos. Voisitko vielä suositella jotakin 600g keihästä ensikaudeksi? Semmoinen jolla saa lisämetrejä. ;D Tai semmoist olen kuullut että joillain keihäillä saa jopa 5-10m pidemmälle kuin polanikilla, ja max.hinta joku 150€.

Olen todella kiitollinen.

Ei ainakaan kannata ostaa helvetin kalliita Nemettei tai Nordicceja, niistä ei oo mitään apua sulle tällä hetkellä..

Vähän oma-alotteisuutta kehiin, tossa sivu aikasemmin puhuttiin mitkä keihäät on hinta-laatusuhteessa parhaita.

ps. Toi kysymys nro. 3 oli ihan vitun David..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom