Kehonrakentajan ruokavalio - keksikäämme pyörä uudestaan

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
naruranne sanoi:
miksi kofeiinia puolituntia ennen treeniä?
Antanee hieman piristystä. Eikös kofeiini nopeuta hermosynapsien toimintaa tai jotain?

pikku kirppu sanoi:
Onko Hulkilla sitte vaa nii paljo kovempi tarve että täytyy niin paljo protua saada eikä keräänny fläsäks. Onha noita tietty muitaki ku Hulkki esim. minä syön varmasti ainkai 3-4g protua per rasvaton painokilo eikä oo pahemmi fläsää tullu.
Siis tottakai Hulkillakin elimistö valmistaa tuollaisesta määrästä sokeria/rasvaa. Eikä tämä välttämättä tarkoita etteikö hänelle tuollaisesta määrästä olisi hyötyä. Ainakin placebo-vaikutus tuossa lienee suuri. :) Mieli lepää, kun tietää, että keho saa proteiinia ylenmäärin.

Mr. Smith sanoi:
Eli onko liiallisesta rasvasta haittaa? Ei oo, mut liika hiilarista on. Mitää tieteellistä faktaa ei oo heittä ainoostaan omat kokemukset. Luulisin et Critter tai Anssi manninen osais vastata vähä tieteellisemmin :)
Niin. Eli hiilihydraattien rajoittamisen terveysedut lienevät kaikille melko kiistattomat. Toinen asia sitten on tämä treenauspuoli. Tottakai lihasta voi kehittää myös ketogeenisella dietillä ja monelle tämä onkin runsashiilarista ruokavaliota selkeästi parempi ratkaisu. Kuitenkin on myös niitä, joille toimii vastaavasti paremmin runsaammin hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio. Eli tällainen n.200-250g hh sisältävä ruokavalio. Ja nuokin hiilarit sitten hyvistä lähteistä.

Critter sanoi:
Niin. Eli hiilihydraattien rajoittamisen terveysedut lienevät kaikille melko kiistattomat. Toinen asia sitten on tämä treenauspuoli. Tottakai lihasta voi kehittää myös ketogeenisella dietillä ja monelle tämä onkin runsashiilarista ruokavaliota selkeästi parempi ratkaisu. Kuitenkin on myös niitä, joille toimii vastaavasti paremmin runsaammin hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio. Eli tällainen n.200-250g hh sisältävä ruokavalio. Ja nuokin hiilarit sitten hyvistä lähteistä.

Mulle sopii just toi ketoilu, mut luulisin et jos lisäisin hiilaria ruokavalioon ja vetäisin plussakalorit, niin kasvaisin nopeemmin ku ketoruokavaliolla vaikka plussalla oltais sillonki. Ainoostaan ketolla olo on paaaljon parempi.

Vaihtoehtona perusruokavaliolle vois olla se Anabolic/Metabolic diet, sitä kokeilen kunha laihdutus loppuu. Siis kun pluskaloreilla meen taas.

Critter sanoi:
Siis tottakai Hulkillakin elimistö valmistaa tuollaisesta määrästä sokeria/rasvaa.
Heh, kuinkas sitten selität sen, että Doggcrappilla treenatessani (kroppa läpi 2 kertaa 8 päivässä ja sarjat täysin loppuun saakka) palautuminen kärsi huomattavasti kun viikon parin ajan korvasin 50-100 g päivän proteiinimäärästä vastaavalla määrällä hiilareita?

Doggcrappissahan suositus on jopa 5 g proteiinia per painokilo päivässä. Itse en saanut mitään mainittavia lisähyötyjä 400 gramman yli menevistä määristä, mutta treenipäivinä 400 gramman (ja lepopäivinä 300-350 gramman) alapuolelle jäävät määrät tuntuivat jo parin päivän sisään heikompana olona ja lihasten vaillinaisena palautumisena. Tämä siis bulkilla, kun kaloreita tuli reippaasti yli kulutuksen. Miinuskaloreilla en enää uskaltanut edes kokeilla noita liian alhaisia proteiinimääriä.

Keholle on hieman eri asia treenata kroppa kovaa läpi 2 kertaa 8-9 päivässä kuin pumppailla jollain 4-jakoisella jokaista lihasta keskimäärin kerran viikossa. Itse olen oppinut tämän käytännössä kantapään kautta; treenifrekvenssi, -volyymi ja -intensiteetti vaikuttavat yllättävän paljon kropan vaatimuksiin niin kalorien, hiilihydraatin kuin proteiininkin suhteen.

pikku kirppu sanoi:
Onha noita tietty muitaki ku Hulkki esim. minä syön varmasti ainkai 3-4g protua per rasvaton painokilo eikä oo pahemmi fläsää tullu.

Mun mielestä et todellakaan tarvitse 4g/per painokilo; korvaa osa proteiinista hiilihydraateilla.

Hulkki sanoi:
Heh, kuinkas sitten selität sen, että Doggcrappilla treenatessani (kroppa läpi 2 kertaa 8 päivässä ja sarjat täysin loppuun saakka) palautuminen kärsi huomattavasti kun viikon parin ajan korvasin 50-100 g päivän proteiinimäärästä vastaavalla määrällä hiilareita?
En mielestäni sanonut, ettei sinulle olisi tuollaisesta määrästä hyötyä (esim. tuo mainitsemasi palautuminen). Olen edelleenkin sitä mieltä, että tuosta määrästä menee proteiinia "hukkaan". En vain pysty keksimään, mitä elimistö sillä kaikella proteiinilla tekisi. Lihasten rakennus ja hormonituotanto eivät vaadi tuollaisia määriä. Mutta korostan edelleen, että toisilla korkeat proteiinimäärät ovat hyväksi (kuten sinulla) ja toisille sillä ei ole merkitystä ja toisille haittaa.

En varmaan tarttekkaa, mutta niinkaua kun ei tosta mitään haittaa koidu ni tulen syömään varmaan ton verran. Mun ajatus että johonkihan sen on pakko mennä ja kun ei kerta fläsäks ni se menee johonki tarpeellisee ja niin kauan kun voin näin todeta meinaan jatkaa samaan malliin ellei, joku tule sanomaan että kuolen huomenna protun takia, tuskin. En ole hirveästi funtsinu noita makroravinne jakautumia mun ruokailuissa. Se on varmaa että saan kaikkea ainaki tarpeeks (paitsi ehkä rasvaa). Sitä ruokaa menee aika lailla, eikä nimittäi oo mitää roskaruokaa vaan "bodysafkaa" ja toisaalata oonhan mä niitä sen verran funtsinu että protua tulee ainaki tarpeeks. Niinkauan ku en näytä lliianlihavalta omaan silmään tai ala läskiä tulla yllätys nopeasti meinaan jatkaa samaan malliin. Kyllä sitä sitte kun sen tarpeelliseks nään lasken noi makroravinne jutskat kuntoon, nyt mennää mutulla ja kaikki on menny uber hienosti tähän mennessä.

Olishan ehkä ihan viisasta laskea tarkkaan oma kulutus ja siitä että mitä pitäs vetää ja kui plajo, mutku juttuhan on se että en voi ihan tarkkaan päättää mitä ruokana on, mutta voin itseasiassa tähän heittää 3 mun viidestä ateriasta

Aamiainen n.7:30 arkisin ja viikonloppusin 8-11 aikaan

140 grammaa rainbown tonnikala hiutaleita vedessä
pari ruispalaa joden päällä leikkelettä
banaani

välipala n.15-16
purkki ehrmannia sekoitettuna trinax:in perhemysliin
banaani

iltapala 9 ja 11 välillä
200g raejuustoa
pari kanamunaa
2 porkkanaa
5 verilettua
tähän ateriaan monesti kuuluu vielä jotaki esim. tonnikalaa tai jotaki missä ei oo pahemmi hiilareita ja paljo protua

Tuleeko noista porkkanoista muute hiilareita (taitaa tulla, pitäsköhän ne jättää pois)

Mä tosin saan suurimman osan protustakin 2 lämpimän ruoan kautta ja niin päivässä menee vähintään 2 litraa rasvatonta maitoa

Rasvat jää ehkä vähän vähiin, että pitäskö otta illalla pari rkl vaikka rypsäriä

pikku kirppu sanoi:
En varmaan tarttekkaa, mutta niinkaua kun ei tosta mitään haittaa koidu ni tulen syömään varmaan ton verran.

Nyt on kyllä periaatteet vinossa. Eli jos jostain ei oo haittaa, niin se on hyväksi? Mutta entäs jos jostain toisesta vaihtoehdosta voisi sen "haitatta olemisen" sijaan olla vaikka hyötyä?
Ihan hyviltä noi sun sapuskat näytti, hiilaria ja protua löyty kumpaakin. Iltapalalta voisit tosiaan ne porkkanat heivata pois.

pikku kirppu sanoi:
Tuleeko noista porkkanoista muute hiilareita (taitaa tulla, pitäsköhän ne jättää pois)
Anteeksi tylytys, mutta älä viitti skitsota. Porkkanoissa on hiilareita, mutta naurettavan vähän. Syö enemmän porkkanoita, hyvää tekevät, kuten muukin rehu (banaania ja pottua ei lasketa ns. rehuksi, ovat hiilarin lähteitä). Eivät ne hiilarit tosiaan mitään immuunikatoviruksia ole, varsinkin jos ottaa suurimman osan laadukkaista lähteistä, ei esim. karkeista tai limusta. Täysjyväviljatuotteita ja kasviksia (jep, jopa pottua ja banaania hillitysti) kun vetää, niin tuskin on huolta liiasta hiilarinsaannista, varsinkin, jos harrastaa säännöllisesti liikuntaa.

Ihmeellistä demonisointia kokeneet hiilarit viime aikoina, ihan turhaan. Jos suurin osa ihmisistä vetää niitä liikaa, ei se sitä tarkoita, etteivätkö ne voisi olla hyödyllisiä liikunnallisille ihmisille, jotka kattovat, että hiilarit tulevat kuitua ja vitskuja sisältävistä laatulähteistä.

päivässä menee vähintään 2 litraa rasvatonta maitoa
Hyvä. Maito on halpa ja kätevä (koska on juotavaa, uppoaa helposti) laatuproteiinin lähde.

Tiesitkö muuten, että siitä kahdesta litrasta maitoa tulee melkein 100g sokeria? Jep, laktoosi on sokeria. Ennen kuin hämmästyt ja pelästyt, notta "Oumaigaaaad! :eek: Vedän vahingossa 100g sokeria maidosta!", niin lue toki maidosta lisää. Siitä on monenlaista mielipidettä. Itse olen sitä mieltä, että se on erittäin sopivaa voimailijan tai kehoilijan juomaa raanaveden, kahvin ja teen lisäksi (ilman sokeria toki). Kahvin ja teen määrä on toki hyvä pitää hillittynä, piristeitä kun ovat.

Rasvat jää ehkä vähän vähiin, että pitäskö otta illalla pari rkl vaikka rypsäriä
Kannattaa juu. Vielä parempi esim. 1rkl kalaöljyä, jonka lisäksi se pari rkl rypsäriä. Hyvä nyrkkisääntö rasvan minimimäärälle per vrk olisi 0,5g/painokilo, kumminkin vähintään 30g, eikä 1g/painokilo/vrk ole mielestäni useimmille liikaa, jos ei kiristellä eikä ketoilla.

Fiona sanoi:
Kahdesta porkkanasta (yht.100 g??) tulee hurjat 5 grammaa hiilaria, eli vähemmän ku purkillisesta rahkaa :rolleyes: :jahas:

En sanonutkaan porkkanoiden tappavia olevan, mutta parempiakin vaihtoehtoja iltapalalle varmasti löytyy(?) Ja helposti voi porkkanakin sen 100grammaa painaa, niitä 2 ja onkin jo hups se lähemmäs 15grammaa hiilaria. Sitten vielä rahka päälle yms yms. ni johan kertyy.

Omasta mielestäni myös iltapalalle kannattaa voimailijoidenkin ottaa jotain vihanneksia. Esimerkiksi kaalit ovat erinomaista iltaruokaa, sisältäen paljon ravinteita ja vähän hiilihydraatteja.

Tuo maito juttu olikin ihan uutta, mutta täytrypä tutustua asiaan tarkemmin.
Syön muuten kukkakaalia aika usein.

Semmosen haluaisin sanoa että uskaltaisin väittää että kaikki hiilari lähteeni ovat hyviä, en syö nimittäin karkkia, pullaa, valkoista leipää ja ylipäätäänkin vältän (oliko se nyt) valeaaa sokeria kuin ruttoa. Vaaleaa makaronia tulee kyllä sillon tällöin syötyä, mutta väitän että ei tämä nyt siihen kaadu. Tuossa joku valitti mun ideologiasta ja okei noin nopesati ajateltuna se kuulostaa tosi tyhmälle, mutta jos nyt parempia ideoita mitä voisin kokeilla/toteuttaa niin anna tulle vaan.

Kaikki hiilareita kun pelkäävät, niin lukekaa:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...d&dopt=Abstract&list_uids=15879168&query_hl=7

"In conclusion, the ERK1/2 pathway appears to be unaffected by muscle glycogen content. However, muscle glycogen availability appears to contribute to regulation of the Akt pathway, which may influence cellular growth and adaptation in response to resistance exercise in a low-glycogen state."

Eli kun olette bulkilla, älkää reenatko lihasten hiilarivarastot tyhjinä...

jhulmi sanoi:
"pumediksi" herjaa. Mutta jutut löytyy Anssin "Muutama uusi MD-artikkeli"-tredistä alempaa.

Edit aiheesta, hyvä nyrkkisääntö on syödä vihreitä (kasvis, hedelmä, marja) joka aterialla, myös iltapalalla. Eiköhän niiden edut pitkälti kata sen jopa 15g hiilaria mikä niistä saattaa illalla tulla.

Iivilin maitokommentista, en oikein tiedä mitä maidosta tulisi ajatella. Olen antanut itseni kuunnella mm. A. Heikkilän maitoherjaa, ja nyt en ole enää ollenkaan varma, onko se tavallinen rasvaton maito hyväksi ihmiselle vai onko se pikemminkin valkoiseksi värjättyä homogenoitua pastöroitua kannenpesuvettä - ja jonkinlainen eläinmaailman vastine kuumapuristetulle auringonkukkaöljylle tms. virallisesti "ihanan terveelliselle".
Sanottavaa kellään?

jhulmi sanoi:
Kaikki hiilareita kun pelkäävät, niin lukekaa:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...d&dopt=Abstract&list_uids=15879168&query_hl=7

"In conclusion, the ERK1/2 pathway appears to be unaffected by muscle glycogen content. However, muscle glycogen availability appears to contribute to regulation of the Akt pathway, which may influence cellular growth and adaptation in response to resistance exercise in a low-glycogen state."

Eli kun olette bulkilla, älkää reenatko lihasten hiilarivarastot tyhjinä...

Sanokaas te tietäjät mulle, että kun oon ketodieetillä ja sit viikonloppusin vedän hiilaria moonta sataa grammaa et olis sitä hh:ta lihaksessa kun reenaan Ma TI ja Pe.

Että millanen hiilari olis tähän parasta, jotkut tyypit sano et fruktoosi ei olis hyvää ku se varastoituu mukamas eka maksaan ja sit joku sano et vitargo olis hyvää toho lataamiseen? eikös se oo jotai helvetin nopeesti imeytyvää. Nii ja kolmas suositteli et dekstroosi on hyvä. Ite oon vedelly cornflakeseja maidon ja prodejauhon kans.

dieetti on kyl toiminu, mut haluisin kyl kaikin keinoin säilyttää noi lihasten rippeet mitä oon kerännyt tässä.

Edit- www.c-k-d.com <-- tuolta tän dieetin hokasin, onko kukaan tutustunu?

Mr. Smith sanoi:
Että millanen hiilari olis tähän parasta, jotkut tyypit sano et fruktoosi ei olis hyvää ku se varastoituu mukamas eka maksaan
Nimenomaan fruktoosi on pahaa hiilihydraattia. Fruktoosi on kyllä erittäin hidas sokeri, mutta se rasittaa maksaa melkoisesti. Tietenkään tämän takia ei kannattane lopettaa hedelmien, marjojen ja vihannesten syöntiä, sillä niiden muut aineet ovat hyödyllisiä.

Mr. Smith sanoi:
Edit- www.c-k-d.com <-- tuolta tän dieetin hokasin, onko kukaan tutustunu?
En ko.diettiä tunne niin hyvin, mutta mitä olen kuullut, niin melko monella toimii. Cockton voisi varmaankin kertoa tästä enemmän?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom