Kehoanalyysi

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tutkiskelin tuossa erään kuntosalin tarjontaa ja siellä mainittiin kehoanalyysi. On kuulemma sellainen masina missä lyödään plugit kiinni ja se kone sitten mittaa rasva%, painon, lihasmassa yms. (sitten se ilmottaa, että käsi ei parane ikini jos ei lopeta runkkaamista). Kuullosti kyllä aika hifi-vehkeeltä. Onko jolloin kokemuksia tällaisten kehoanalyysien luotettavuudesta?

Kyllä sellanen meidänkin salilta löytyy ja on siinä jokunen kerta tullut käytyä. Tuntus että se rasvaprosentti nyt on sinneppäin, en sitten tiedä mitä näyttää jos joku sikakiree bodari siihen astuu. Eli silleen en voi sanoo että ois kokemusta sen härvelin oikein näyttämisestä. Mutta meillä se kuuluu salikortin hintaan niin mikäs siinä on käydessä. Ei se mitään ota jos ei annakkaan...

Timba79 sanoi:
Kyllä sellanen meidänkin salilta löytyy ja on siinä jokunen kerta tullut käytyä. Tuntus että se rasvaprosentti nyt on sinneppäin, en sitten tiedä mitä näyttää jos joku sikakiree bodari siihen astuu. Eli silleen en voi sanoo että ois kokemusta sen härvelin oikein näyttämisestä. Mutta meillä se kuuluu salikortin hintaan niin mikäs siinä on käydessä. Ei se mitään ota jos ei annakkaan...

Kävin nyt ensimmäistä kertaa ja täytyy sanoa, että olin positiivisesti yllättynyt. Tulokset olivat kutakuinkin sitä mitä olin odottanut. Rasvat näytti 13 % mikä oli varmaan vähän alakanttiin. Vaikka olinkin painoindeksin yläpäässä, niin masiina ei väittänyt läskiksi vaan ATLEETTISEKSI :D (onkohan siellä vielä joku bodari tasokin?). Promillen tarkkuudella oli myös lihasmassa, rasvamäärä jne. Vaikka arvot eivät olekkaan aivan eksakteja, voi niitä käyttää indeksinä kehitystä seurattaessa.

Minkälaisia arvoja Timba79 olet koneesta saanut, olisi kiva vertailla esim. vesimäärää (olen nimittäin kratiinikuurilla ja se ilmeisesti lisää kehon vesi%:ia)?

Kopsin tähän ton testin tulokset, testi suoritettiin siis 23.2.2004

Pituus: 175
Paino: 79,6
Painoindeksi: 26,0
Rasva %: 15,6
Rasva kg: 12,4
Rasvaton paino 67,2
Perusaineenvaidunta: 1878 kcal
Vesi%: 61,8

Edellinen testi oli 15.12.03 ja tällöin alotin diettiä:

Paino: 84,5
Painoindeksi: 27,6
Rasva %: 20,3
Rasva kg: 17,2
Rasvaton paino 67,3
Perusaineenvaihdunta: 1945
Vesi%: 58,4

Tästä vertaillessa toi rasvaton paino on käytännössä sama ja sitäkautta voi päätellä että ei paljon oon lihasta hävinnyt tän diettipätkän aikana. Kreatiinit on ollut päällä molemmissa testeissä.

Kesäkuun puolivälin tienoilla ois tarkotus mennä taas uudelleen ja tehdä kuntotesti samalla, siihen asti oon taas dietillä. Pidin tossa reilun 3 viikon plussakalorijakson ja taas on mieli virkeä diettiin ja tulostaso nousussa.

Laittakaapa muutkin testissä käyneet tuloksianne tänne.

Tuon laitteen kanssa pitää olla tarkkana, että kaikilla mittauskerroilla on syöny/juono samanverran. Itse kävin ekan kerran tammikuussa ja toisen kerran viime viikolla. Toka kerralla en ehtinyt nauttia mitään aamupalaa ennen mittausta ja kropassa oli liian vähän nestettä. Nestediagnoosi-kohdan lukemien mukaan olin pienentynyt ja epätasapainottunut viime kerrasta, vaikka tiedän tilanteen olevan juuri päinvastainen. Veikeä vehje kuitenki

Toi on totta mitä Alexei sanoi ja mulle sitä myös painotettiin, että mahollisimman samanlaiset lähtökohdat on oltava mittauksiin. Siksi käynkin maanantaina heti työpäivän jälkeen, täsmälleen samaan aikaa sapuskat sun muut.

Timba79 sanoi:
Kopsin tähän ton testin tulokset, testi suoritettiin siis 23.2.2004

Paino: 79,6
....
Kesäkuun puolivälin tienoilla ois tarkotus mennä taas uudelleen ja tehdä kuntotesti samalla, siihen asti oon taas dietillä. Pidin tossa reilun 3 viikon plussakalorijakson ja taas on mieli virkeä diettiin ja tulostaso nousussa.

Laittakaapa muutkin testissä käyneet tuloksianne tänne.

Tässä omat tulokset:

Pituus: 183
Paino: 82,8
Painoindeksi: 24,7
Rasva %: 12,9
Rasva kg: 10,7
Rasvaton paino 72,1
Perusaineenvaidunta: 1935 kcal
Vesi%: 63,8

laitetaan vielä noita muitankin tietoja:

Impedanssi: 497 ohms
Total Body Water: 52,8 kg

Tää testi tehtiin siis eilen.

Täytyy tosiaan mistää tarkasti mieleen mitä tuli syötyä ja juotua
tuona päivänä. Itse olin sen 4 tuntia syömättä, mutta kävin mättämässä
helvetisti kanaa ja muuta lihaa just 4 tuntia ennen. 2,5 tuntia aikasemmin
vedin kyllä kevyen palautusjuoman.

Minkätyyppistä diettiä Timba vedit noitten testien välissä? Näytti tosiaan
vaan aika hyvin pysyneen noi lihat päällä, että voisi itse ottaa vähän oppia. Veditkö rasvat alas liikunnalla vai pelkästään kaloreita vähentämällä?

Aika yksinkertanen oli mun dietti, kaloreita tottakai vähensin...etupäässä huonoista hiilareista. Mutta nälkää en kärsinyt, vaan sellaset 3-4 kertaa viikossa aerobista. Treenasin tossa pitkään 1 on ja 1ff systeemillä ja välipäivinä tuli käytyä tekemässä aerobista. 20 minuuti intervallipyöräilystä tunnin rauhalliseen kävelyyn. Treeniohjelma oli nelijakonen ja kaikki treenit kovaa. Lepopäiviä sitten 1-2 ylimäärästä väliin jos kroppa sitä vaati. Proteiinia lähemmäs 3 grammaa per painokilo, hyviä rasvoja reilummin eli ilta ja aamupalle rypsäriä. Aamupainoa seurasin lähes joka aamu ja peiliä tottakai. Paino putos alussa reilun kilon viikossa tasottuen sitten reiluun puoleen kiloon viikossa. suurinpiirtein tällasilla eväillä mä tän elämäni ekan dietin vetäsin. Ja tossa oli tosiaan 3-4 viikon plussakalorijakso. Ja nyt ois tarkotus vielä dietata tonne kesäkuulle, että jos ne rasvat tonne 10% pintaan saisi. :whip:

Timba79 sanoi:
Aika yksinkertanen oli mun dietti, kaloreita tottakai vähensin...etupäässä huonoista hiilareista. Mutta nälkää en kärsinyt, vaan sellaset 3-4 kertaa viikossa aerobista. Treenasin tossa pitkään 1 on ja 1ff

...
dietin vetäsin. Ja tossa oli tosiaan 3-4 viikon plussakalorijakso. Ja nyt ois tarkotus vielä dietata tonne kesäkuulle, että jos ne rasvat tonne 10% pintaan saisi. :whip:

Hieman samoilla linjoilla olen. Vähentelen kaloreita suurimmaksi osaksi päivinä jolloin en treenaa. Treenipäivinä olen yrittänyt panostaa parempiin hiilareihin ja hieman vähentänyt niitä (peruna -> ruisleipä). Laiskana kaverina yritän yhyttää tähän "dieettiin" peruskuntoharjoittelun, eli vedän 2 kertaa viikossa tunnin lenkin sellaisella 140 sykkeellä. Tuo lenkkeily voi tietysti olla vaarallista lihaksille, mutta se riski täytyy ottaa. Kuinka pitkä toi sun kiristelysessio oli? Itse ajattelin vetää hiljalleen toukokuun loppuun suht. normaaleilla kaloreilla ja lenkkeillä ja sitten kesäkuun alusta 2 viikkoa vetää nopeen loppurykäyksen matalilla kaloreilla, miltä kuulostaa?

Pari kertaa olen testissä käynyt, viimeksi vuoden 2002 lopulla

pituus 188 cm
kokonaispaino 105,5 kg
lihasmassa 94.1kg
rasvaton massa 99kg
luumassa 4,85
rasvamassa 6,5kg
rasvaprosentti 6.3
rasvajakauma 0.88

solunsisäinen neste 48,2
solunulkoinen neste 20.0
proteinimassa 24.9

base metabolic rate 2814,4 kcal

paljon muitakin arvoja testi antaa, mutta tuossa tärkeimmät

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Richard75 sanoi:

pituus 188 cm
kokonaispaino 105,5 kg
lihasmassa 94.1kg
rasvaton massa 99kg
luumassa 4,85
rasvamassa 6,5kg
rasvaprosentti 6.3
rasvajakauma 0.88

solunsisäinen neste 48,2
solunulkoinen neste 20.0
proteinimassa 24.9

Perkele, että voi jätkä olla kovassa kuosissa!

Kuinkas luotettavana pidät näitä testejä? Ilmeisesti tuo nautitun nesteen määrä ennen mittausta vaikuttaa aika paljon (luulisi ainakin koska vesi johtaa aika hyvin sähköä).

Pidän kyllä aika luotettavana tuota testiä, nesteen vaikutuksesta testiin ei ole tosin tietoa.
Tuo testi oli aikaisin aamulla tehty, suht tyhjänä.

vilho_kanuuna sanoi:
Hieman samoilla linjoilla olen. Vähentelen kaloreita suurimmaksi osaksi päivinä jolloin en treenaa. Treenipäivinä olen yrittänyt panostaa parempiin hiilareihin ja hieman vähentänyt niitä (peruna -> ruisleipä). Laiskana kaverina yritän yhyttää tähän "dieettiin" peruskuntoharjoittelun, eli vedän 2 kertaa viikossa tunnin lenkin sellaisella 140 sykkeellä. Tuo lenkkeily voi tietysti olla vaarallista lihaksille, mutta se riski täytyy ottaa. Kuinka pitkä toi sun kiristelysessio oli? Itse ajattelin vetää hiljalleen toukokuun loppuun suht. normaaleilla kaloreilla ja lenkkeillä ja sitten kesäkuun alusta 2 viikkoa vetää nopeen loppurykäyksen matalilla kaloreilla, miltä kuulostaa?

Ihan hyvältä toi kuulostaa. Mulla oli reilun 3 kk mittainen toi eka diettijakso. Tosin alussa aika säätämistä kun ei juuri kokemusta ollut. Ja nyt siis vielä tällainen vajaan 2 kk:n mittainen jakso ois tarkotus pitää. Ja senjälkeen energiasyklitystä hyväksikäyttäen yritän nostaa lihasmassan määrää rasvan kertymistä vältellen, jottei sitten ensivuonna ois taas sama määrä diettiä edessä. Sellanen 2 kk dietillä vuodessa on vielä ihan ok, mutta jos melkein puolet vuodesta on diettiä niin se on jo aikalailla liikaa.

Kiinnostais myös tietää missä Hesassa noita tehdään.
Omat testit tehtiin opiskellessa terveydenhuolto-oppilaitoksessa ja urheiluopistolla Rovaniemellä.

Harvasta salista noita löytyy, ovat sen verran hintavia laitteita, ja pääkäyttötarkoitus on sairaalassa.
Suurimmista fysioterapiapaikoista kannattas kysellä ainakin.

Richard75 sanoi:
kokonaispaino 105,5 kg
lihasmassa 94.1kg
rasvaton massa 99kg
luumassa 4,85
rasvamassa 6,5kg

Siis mitä ihmettä!!!!! Eihän ihmisessä voi olla noin suuri osa lihaksia. Richard 75:stä on 89 % painosta lihasta?!?! Mun mielestä jossain on lukenut, että ihmisessä on 1/3 painosta lihaksia. Olenko nähnyt jotain unta vai mitä. Eihän ton mukaan herrassa olisi ollenkaan aivoja, eikä sisäelimiä. Sanokaa kuka on väärässä ja miten.
:rock:

Joo, ihmettelin itsekin tuota tulosta, esim.luitten pieni paino, mutta tossa on mitä tulostuneessa lapussa luki. Olis kivä tosiaan tietää paremmin miten kone laskee kaiken.

Richard75 sanoi:

pituus 188 cm
kokonaispaino 105,5 kg
lihasmassa 94.1kg
rasvaton massa 99kg
luumassa 4,85
rasvamassa 6,5kg
rasvaprosentti 6.3
rasvajakauma 0.88

solunsisäinen neste 48,2
solunulkoinen neste 20.0
proteinimassa 24.9

Missä tilanteessa kävit noissa mittauksissa? Rasvojen perusteella ainakin luulisi, että dieettivaihe olisi ollut päällä. Missä rasvoissa olet kun bulkkaat tai toisinsanoen hankit lihasta? Itselläni tuo rasvaprossa on nyt siis jossain 12 -13 välillä. Tarkoitus olisi pudottaa tohon kympin tuntumaan ja saada ne pysymään siinä. Onko lihaksenhankinta vielä optimaalista jos rasvat on tuossa 10 hujakoilla ja kalorit vaan vähän plussalla ja välipäivinä jopa vähän alle (proteiinit tietysti siinä 2 - 3 g / painokilo)?

Kävin uudelleen mittauksissa noin kuukauden päästä edellisestä. Yritin laskea vähän kaloreita ja aerobista tuli harrastettua oikein kunnolla. No tuloksena oli, että olin lahtunut 1,5 kiloa joista huimat 200 grammaa laardia ja loput LIHASTA. Tulokseen saattaa vaikuttaa se, että ennen 1. testiä söin 4 tuntia ennen testiä n. 400 g kanaa. Nyt toisessa testissä ainut mitä söin olis pari maitorahkaa ja aamulla veetabixia. Olisko mahdollista, että tuo ruokailuhomma olisi vienyt tuota testiä noin paljon harhaan. Oli miten oli niin jää miinustouhut vähemmälle ja yritän alentaa rasva% lihasmassaa lisäämällä. Täytyy olla tulevaisuudessa todella varovainen tuon liiallisen bulkkailun suhteen ja laskea päivän kaloritarve todella tarkasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom