Kehitystä ei tule, varsinkaan penkissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hesse
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En kiistä suunnitelmallisen treenin järkevyyttä, johon myös deloadit kuuluvat. Sen sijaan joudun oman kokemukseni pohjalta kyseenalaistamaan psykologisen valmiuteni sioutua noudattamaan tällaista suunnitelmallista treeniä. Nyt varmaan joku ajattelee, että enhän mä sitten edes välitä kehityksestä yms. Päinvastoin, mä en ole koskaan nauttinut treenistä itsestään niin paljon, kuin itse tuloksista. Mä vaan tunnen itseni, ja tiedän, että jos mä en henkisesti kykene sitoutumaan treeniohjelman noudattamiseen, niin homma kusee motivaation loppumiseen. Näin siis, vaikka ohjelma itsessään olisi toimiva, tai jopa erittäin toimiva.

Ja olen siis aina pitänyt kevennyksiä, saattaa olla, että olen jopa pitänyt niitä liikaakin stallien ja resettien jne. muodossa, mutta olen pitänyt ne "tarpeen" mukaan. Tietty jos on kyse oikeasta kilpaurheilijasta, jolla on skabat x päivänä, niin silloin ilman muuta ymmärrän, että kisat ovat se tilaisuus, jossa otetaan irti. Sen sijaan musta kuulostaa vähän oudolta, jos on kyse harrastajasta ( niinkuin mä ), jolla treenit on suunniteltu 6kk päähän. Mitä sen 6 kk päästä sitten tapahtuu? Tulee kehitystä? Miksei sitä kehitystä voi tulla jo 2 kk päästä? Mä kärjistän, mutta ymmärrätte varmaan pointin.

Toinen ongelma on kropan valmius kovaan treenaamiseen ja loukkaantumiset, joita ei voi aina ennakoida. Mitä suunnitelmalle sitten tapahtuu, kun ekan 4 viikon jälkeen Smolovista polvi poksahtaa rikki? Nyt menee taas suunnitelmat uusiksi. Sitten taas, jos ei ole mitään vammoja, tai osaa kuunnella kroppaa niin hyvin, että onnistuu välttämään ne, niin homma toimii toki paljon paremmin.

Kokeile ihmeessä säännöllisiä deloadeja ja kevyempää lähestymistä. Pari ekaa viikkoa pari toistoa varaa tai mikä nyt sitten esim. toisto/prosentti vastine tälle olisi mielessä, kuitenkin jotenkin eteenpäin työmäärässä koko ajan ja keskittyy siihen, että toistot kauniita ja ripeitä ja hyvä fiilis ajatus siinä et ens viikolla menee enemmän yhtä helposti. Jos vaikka teet neljä viikkoa ylös niin vasta vikalla viikolla oikeesti sellasia tavotteita ettei ihan saletti meneekö läpi. Ja sit heti kevennys perään. Pysyy ihan eri lailla fressinä ja ei tule vaivoja. Sit vähän ylempää tai muuten pikkusen kasvattaa työmäärää/painoja/tavoitteita seuraavaan blokkiin. Mut siis vähän, eli suhteuttaa sen että mikä olis realistinen kehitys vaikkapa 6 kuukaudessa, niin paljonko tarttee edetä 5 viikossa että se toteutuu. Niin uskon että ei tartte miettiä mitä tän jälkeen, kun voi tehdä ihan mitä vaan ja samakin mahdollisesti toimii edelleen ja loukkaantumis/vaiva riski minimaalinen.

Kokeile ihmeessä säännöllisiä deloadeja ja kevyempää lähestymistä. Pari ekaa viikkoa pari toistoa varaa tai mikä nyt sitten esim. toisto/prosentti vastine tälle olisi mielessä, kuitenkin jotenkin eteenpäin työmäärässä koko ajan ja keskittyy siihen, että toistot kauniita ja ripeitä ja hyvä fiilis ajatus siinä et ens viikolla menee enemmän yhtä helposti. Jos vaikka teet neljä viikkoa ylös niin vasta vikalla viikolla oikeesti sellasia tavotteita ettei ihan saletti meneekö läpi. Ja sit heti kevennys perään. Pysyy ihan eri lailla fressinä ja ei tule vaivoja. Sit vähän ylempää tai muuten pikkusen kasvattaa työmäärää/painoja/tavoitteita seuraavaan blokkiin. Mut siis vähän, eli suhteuttaa sen että mikä olis realistinen kehitys vaikkapa 6 kuukaudessa, niin paljonko tarttee edetä 5 viikossa että se toteutuu. Niin uskon että ei tartte miettiä mitä tän jälkeen, kun voi tehdä ihan mitä vaan ja samakin mahdollisesti toimii edelleen ja loukkaantumis/vaiva riski minimaalinen.

Siis kyllä mä ymmärrän teoriassa, että tämä on fiksumpi lähestymistapa, kuin vetää tappiin, ja toivoa parasta. Ja käytännössähän moni täälläkin parjattu "valmisohjelma", kuten starting strength, 5/3/1 tai Texas method perustuvat ainakin jossain määrin näille samoille periaatteille. Okei 5/3/1 eroaa noista kahdesta muusta ollen paljon selkeämmin jaksotettu, mutta jopa noissa 5x5 koulun ohjelmissa tulee silti kevyet treenit jne. mukana paketissa, eli koko ajan ei hakata rajoittimeen, tai vedetä sarjoja loppuun jne.

Itseasissa mä treenasin n. 5 ekaa vuotta just tolleen, harvoin tein sarjoja todelliseen failureen, volyymiä oli rajallisesti jne. Lopputuloksena joissain liikkeissä, kuten kyykyissä ja maveissa tuli hyvää kehitystä, mutta esim. penkissä taas ei. Siinä kohtaa mä sitten vaihdoin lennosta treenityyliä, aloin kokeilemaan eri ohjelmia, vähän jopa vedin homman läskiksi, ja yhtäkkiä kehitystä alkoi taas tulemaan. Ihan vaan vaihtelun takia. Eli täälläkin jotkut ovat sanoneet, miten rpe tyylinen, autoreguloitu treeni auttoi pääsemään tasanteista yli, ja mä voin allekirjoittaa tämän täysin. Jotkut vaan kutsuvat sitä oman kropan kuunteluksi.

Ja noista loukkaantumisista, niin mä en edes mieti niitä, ennenkuin ne tulevat ajankohtaisiksi. Kyse on vaan risk vs reward ajattelusta: onko esim. kyykkytuloksen nostaminen mulle henk. koht niin tärkeää, että mä olen valmis käytttämään seuraavat 3 kk hinkaten takakyykkyä niin isolla viikkovolyymillä, että pääsen vanhasta 165kgx5 enkasta ohi? Vastaus tähän on, ei se ole. Ehkä mun pitäisi vaihtaa harrastusta, hmm..

Rinnalta lähtöhän on vaan tekninen asia(tai sitten painoa on yksinkertaisesti liikaa) ja ilmeisesti nytkin se ongelma on sama kuin suurimmalla osalla ihmisistä eli vähän irti rinnasta -> treenaa ojentajia, ojentajia ja yläselkää.

Ite oon melkein kaiken voimailuun liittyvän oppinut westsiden äijiltä ja concurrent/conjugate tyyliin siirryin sen ensimmäisen muutaman kuukauden 5x5 pelleilyn jälkeen niin ''kevyt'' viikko on ihan vieras käsite kun vuodesta 50 viikkoa nostellaan yli 90% kuormia viikottain. RPE on kans ihan turhaa jos ei tiedä mitä on tekemässä ja prosentitkin on henkilökohtaisia.
Tuon ensimmäisen kappaleen ymmärtää hyvin sen jälkeen kun kerrot, että olet oppinut melkein kaiken WSB:n kautta. Se kun on varustenostosysteemi ja nosto on aina ojentajista kiinni. Raakapenkki on eri asia ja siinä rinnaltalähtö voi olla kehitettävä asia siinä kuin mikä tahansa muukin kohta.

Ja mitä tulee kuormiin ja kevennykseen, niin nehän ei korrelloi millään tavalla keskenään. Kevyellä viikolla voi ihan hyvin ottaa vaikka melkein 100 % kuorman, kunhan kokonaisvolyymi on tiputettu huomattavasti normaalista. Kokonaisrasitus on se juttu tässä, ei suhteellinen kuorma. Toisaalta kevennystäkään ei tarvita välttämättä ikinä, jos volyymi ei ikinä nouse kriittisen pisteen yli, vaikka kuormat olisikin korkeat. Silloin tosin ei tuloksetkaan ole ihan sitä mitä ne voisi olla.

Mulla on ylipäätään vähän heikko luotto WSB-hommiin nykypäivänä. Se on vanha systeemi ja siksi vähän vanhentunut. Viimeisen kymmenen vuoden aikana kun raakanosto on saanut valtavasti jalansijaa varustenostoon nähden ja kun katsoo mitä nykyiset kovat raakanostajat tekee, niin treenit on melkein WSB vastakohtia.

Kyllä WSB pelaa natuilla ja raw-nostajilla myös. Se kun ei ole kiveen kirjoitettu tarkka systeemi. Siellä tehdään tosi monella tavalla treenejä.

Vaikken nyt itseeni mainosta, noi valmisohjelmat ei edelleenkää oo .SE juttu, jos selkeempiä ongelmia treeneissä. Sillon varsinkaan ne ei uppoo niihin yksilöllisiin ongelmiin.

Millä ojentajien vahvuus mitataan ? Ei se ole ihan suoraan verrannollinen penkkiin. Pesenhän minäkin monta tyyppiä ranskalaisessa ja muussa ojentaja liikkeessä, mutta häviän 100-0 heille penkissä. Penkissä on koko yläkroppa työssä. Se voittaa kellä on kauttaaltaan vahvin yläkroppa ja parhaat välitykset sanoisin. Jos oletetaan että tekniikka sama kaikilla.
Tässä nyt pitää olettaa että jos minusta tehdään klooni ja toinen treenaa ojentajien sijaan rintaa niin tiedän että kumpi vie, eli lähtötilanne olisi suunnilleen sama. Esim. ranskalainen on ihan pumppiliike eikä suoraan paljoa auta voiman kanssa vaan ojentajille pitää antaa kyytiä 3-6 toiston sarjoilla lattiapunnerruksia, pinnapenkkiä, JM pressiä ja muita raskaita ojennuksia jotka laittaa ison kuorman kyynärnivelelle ja sivutuotteena myös ranteille(hyvällä tavalla). Ja jos on vähemmän kokenut nostaja kyseessä niin se heikoin kohta on tekniikan jälkeen erittäin todennäköisesti ojentajissa. Koko yläkropan massahan on toki tärkeä. Yksilöllisiä eroja on mutta en jaksa uskoa että kellään oikeasti penkki jää nyrkin verran irti rinnasta ja ongelma olisi rintalihaksissa tai olkapäissä. Varsinkin jos tanko lähtee ajelehtimaan naamaa päin niin ojentajissa se vika on.
Tuon ensimmäisen kappaleen ymmärtää hyvin sen jälkeen kun kerrot, että olet oppinut melkein kaiken WSB:n kautta. Se kun on varustenostosysteemi ja nosto on aina ojentajista kiinni. Raakapenkki on eri asia ja siinä rinnaltalähtö voi olla kehitettävä asia siinä kuin mikä tahansa muukin kohta.

Ja mitä tulee kuormiin ja kevennykseen, niin nehän ei korrelloi millään tavalla keskenään. Kevyellä viikolla voi ihan hyvin ottaa vaikka melkein 100 % kuorman, kunhan kokonaisvolyymi on tiputettu huomattavasti normaalista. Kokonaisrasitus on se juttu tässä, ei suhteellinen kuorma. Toisaalta kevennystäkään ei tarvita välttämättä ikinä, jos volyymi ei ikinä nouse kriittisen pisteen yli, vaikka kuormat olisikin korkeat. Silloin tosin ei tuloksetkaan ole ihan sitä mitä ne voisi olla.

Mulla on ylipäätään vähän heikko luotto WSB-hommiin nykypäivänä. Se on vanha systeemi ja siksi vähän vanhentunut. Viimeisen kymmenen vuoden aikana kun raakanosto on saanut valtavasti jalansijaa varustenostoon nähden ja kun katsoo mitä nykyiset kovat raakanostajat tekee, niin treenit on melkein WSB vastakohtia.
Täsmennän että westside ei ole sama asia kuin conjugate. Määrittelen sen että treenataan useampaa asiaa saman ajanjakson sisällä eikä blokin tyyliin eritellä peräkkäin. Westside on sitten ihan westside. Concurrent ja DUP voi laittaa samaan kastiin, eri nimiä ja lähestymistapoja vaan. Niinkuin jto mainitsikin niin ei sitä ihan voi Ohiosta kopioida vaan pitää muuttaa sopivaksi. Ei sitä kovin vanhentuneeksi systeemiksi voi sanoa kun on vuosikymmeniä kehitetty, selvästikin toiminut ja varustenostajien osuus conjugaten käyttäjistä on aika olematon kun heitä ei enää juuri ole. Westiden pojilta voi kyllä ottaa vinkkiä että mitkä asiat ja lihasrymät on tärkeitä kun halutaan siirtää mahdollisimman isoja painoja kunhan vaan hieman prosessoi ja miettii että päteekö tämä minuun. Kovia raakapenkkaajiahan siellä varsinkin vielä ysärillä oli kun ne varusteet ei kummosia olleet niin ilmeisesti ihan toimiva systeemi. WSBB:ltä lähtöisin olevaa informaatiota vaan löytyy ihan loputtomiin netistä ilmaiseksikin niin lähdin sitten siihen touhuun. Elitefts ja etenkin Dave Tate on jumalan lahja koko lajille vaikka ei conjugatea käyttäisikään. Jos on kasvanut blokkiin ja uskoo siihen ja edistyy niin sitten ei kannata muita kuunnella ohjelmoinnin kannalta, mutta jos on jumissa ja haluaa ideoita niin tää on se mitä tarjoan.

Kaipa se mitä ajan takaa on; nostakaa jatkuvasti saatanan painavia tavaroita saatanan hyvällä tekniikalla. Sen jälkeen apuliikkeenä ojentajilla niin saatanan painavia liikkeitä ja lopuksi lihasmassaa koko yläkroppaan, etenkin selkään.

About 30v olen voimaa valmentanut ja vallan runsaasti löytyy niitä, kellä se heikoin kohta on se alin 10cm rinnalta. Se on hankalin korjattava ja jos semmosta alkaa ilmeneen, ehdottomasti kova fokus siihen. Suurimmalla osalla se ongelmakohta kuitenkin on puolenvälin huitteilla.

Ite teetän jollain tasolla maksimiorientoitunutta treeniä lähes kaikille valmennettaville ympäri vuoden. Sitä ei kuitenkaan erityisesti painoteta toki kuin suht lyhyitä aikoja kerrallaan. Samassa treenissä voi olla aika laaja toistoalue käytössä.

Hyvin tiukoilla toistoaluerajoilla tulee hyvää tulosta niilläkin, mutta jos tekee pitkää sarjaa kauan ja ellei mukana ole lainkaan esim ylirautaherättelyjä, maksimin esiinkaivaminen voi olla hankalaa.

WSB:hen tutustuin 1990-luvun alussa jo ja onhan sielläkin paljon hyvää, ellei laput silmille mene. Louie itekin silti myönsi, ettei se missään nimessä mikään kaikkivoipa systeemi ole. Mutta edelleen pitää korostaa, ettei ole mitään ehdotonta ja lukittua WSB-tekemistä. Muuntelumahiksia on pirun paljon ja hyvin intuitiivistä se on ja pitää ollakin.

About 30v olen voimaa valmentanut ja vallan runsaasti löytyy niitä, kellä se heikoin kohta on se alin 10cm rinnalta. Se on hankalin korjattava ja jos semmosta alkaa ilmeneen, ehdottomasti kova fokus siihen. Suurimmalla osalla se ongelmakohta kuitenkin on puolenvälin huitteilla.

Eikö muuten kässäripunnerrukset hyvällä tekniikalla auta rinnaltalähtöön? Niissähän just joudutaan tuottamaan voimaa kuolleesta lähdöstä, ainakin eka toisto. Aloin funtsia tätä, koska nykyisellä ohjelmalla on tullut kehitystä ojentajiin, kapea pena, ranskis ja lattiapunnerrus tangolla sekä käsipainoilla ovat kehittyneet ( vähän ), mutta esim. normi käsipainopenkki on jopa heikentynyt.

Käsipainopenkkiä käytän penkin apuna jossain määrin, mutta se pitää tehdä sillai, että käsipainojen tankolinja menee muutaman sentin rintakehän alapuolelle. Yleensä stopilla ja riippuen nostajan kisakaaren määrästä, myös jalat ylhäällä. Onhan sitä kaikenlaista hyvää apua, mutta pääasiassa ne kehityksen ongelmat on ohjelmoinnista kiinni. Jos ei millään meinaa tulla kehitystä, sillon ihan perusmeno ei auta.

Hieman oudoksuin, kun joku sanoi, että pitää jättää kyykky ja mave pois kehittyäkseen penkissä. Penkkiähän jaksaa aina tehdä (siksihän se on niin suosittu), eri asia sitten kestääkö esim. olkapäät tai jos muuten on paska kunto. Penkin jälkeen kyykky esim. kaksi kertaa/vko ja kerran mave. Kyykky ja mave ovat taas toisiaan poissulkevia, eli ei samana päivänä tai edes peräkkäisinä päivänä. Itsellä ei ainakaan selkä tykkää. Eri asia sitten jos kroppa on jotenkin suhteettoman epätasapainossa eli ylävartalosta puuttuu voimaa ja kokoa. Yleensä kyllä on toisin päin, varsinkin vanhemmiten, ylävartalo on tyhjän päällä.
Monesti valitellaan, että huono penkki. Määritelkää huono penkki, onko se esim. normi 80 kiloisella jantterilla <120 kg vai peräti <150 kg. Penkillä nyt sinänsä ei mitään normielämässä tee, vahvoista jalosta ja selästä on enemmän hyötyä.

Ja lisätään vielä, ettei mitään varsinaisia kevennysviikkoja vaan sitten ylimääräisiä lepopäiviä tai jopa lepoviikko. Nämä täysin subjektiivisia näkemyksiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hieman oudoksuin, kun joku sanoi, että pitää jättää kyykky ja mave pois kehittyäkseen penkissä. Penkkiähän jaksaa aina tehdä (siksihän se on niin suosittu), eri asia sitten kestääkö esim. olkapäät tai jos muuten on paska kunto. Penkin jälkeen kyykky esim. kaksi kertaa/vko ja kerran mave. Kyykky ja mave ovat taas toisiaan poissulkevia, eli ei samana päivänä tai edes peräkkäisinä päivänä. Itsellä ei ainakaan selkä tykkää. Eri asia sitten jos kroppa on jotenkin suhteettoman epätasapainossa eli ylävartalosta puuttuu voimaa ja kokoa. Yleensä kyllä on toisin päin, varsinkin vanhemmiten, ylävartalo on tyhjän päällä.
Monesti valitellaan, että huono penkki. Määritelkää huono penkki, onko se esim. normi 80 kiloisella jantterilla <120 kg vai peräti <150 kg. Penkillä nyt sinänsä ei mitään normielämässä tee, vahvoista jalosta ja selästä on enemmän hyötyä.
80 kiloiselle 80 penkki on paska, 100 on amatööri, 120 on jo 1,5x oma paino, 140 on jo jotain tehty oikein ja 160 on 2x oma paino ja saa ottaa paidan pois. Riippuu vähän välityksistäkin, jos on 3 metrin siipiväli niin kusessa ollaan mutta kyllä suurimman osan pitäisi pystyä ensimmäisen 3-5 treenivuoden aikana saamaan 1,5x jos vähän yrittää.
Hölmö liikehän se on ja enemmän haittaa kuin hyötyä. Lantion seudun voimasta ja lihasmassasta toisaalta hyötyy kaikki. Mutta kivaa se on.
Jos ei oo eliittipenkkispesialisti niin ei hyödytä mitään karsia muista pois että voi tehdä paskasta penkistä huonon. Jos foorumeilla kyselijät on samoja kuin mitä saleilla näkee niin ensimmäinen vinkki on että "just learn to fucking bench!". Kaikki tunnetuimmat ohjelmatkin toimii kun niitä noudattaa ja treenaa tarpeeksi kovaa.

Käsipainopenkkiä käytän penkin apuna jossain määrin, mutta se pitää tehdä sillai, että käsipainojen tankolinja menee muutaman sentin rintakehän alapuolelle. Yleensä stopilla ja riippuen nostajan kisakaaren määrästä, myös jalat ylhäällä. Onhan sitä kaikenlaista hyvää apua, mutta pääasiassa ne kehityksen ongelmat on ohjelmoinnista kiinni. Jos ei millään meinaa tulla kehitystä, sillon ihan perusmeno ei auta.

Ok, eli täydellä liikeradalla siis tulee parempaa tulosta. Kiitos selvennyksestä!

No hui hirvitys sentään.. Ei kai kukaan pakota jättämään mitään tekemättä, jos itse haluaa tehdä.. Mutta se on vaan valitettava tosiasia, että pitkään treenanneella natulla, jolla on vielä erinäisiä loukkaantumisia, liikkuvuusongelmia ja lihasepätasapainoa ( johtuen pitkästä treenitaustasta, tasapuolisella treenillä kehityvät yksilökohtaiset vahvuudet aina heikkouksia paremmin, kysykää keneltä tahansa, jos ette usko minua ), esim. ylä- ja alakropan kehittäminen saman treeniblokin sisällä vaatii jo sellaista kikkailua, että helpompi vaan valita 1 tai max 2 liikettä/lihasryhmää, ja laittaa kaikki paukut niihin.

Itsellä tulokset olivat tasapuolisella koko kropan treenillä mave 210kgx5, kyykky 165kgx5 ja penkki 100kgx3. Penkki oli siis ihan huolella jäljessä kaikkea, eikä se tuosta olisi miksikään enää kehittynyt vastaavalla treenillä. Voi tietty olla, että noita kyykkyjä ja vetoja pystyisi myös vielä kehittämään, mutta vaatisi huomattavasti kovempaa panostusta vrt. penkin kehittäminen. Ja nyt voidaan puhua motivaatiosta. Mulla ei ole nimittäin yhtään halua edes kehittää noita liikkeitä tässä vaiheessa, käytännössä tekisin kropasta vaan vielä epätasapainoisemman. Eli mulle rhp moodi on tässä kohtaa tie balanssissa olevaan fysiikkaan, hahhahhaaa!!

No hui hirvitys sentään.. Ei kai kukaan pakota jättämään mitään tekemättä, jos itse haluaa tehdä.. Mutta se on vaan valitettava tosiasia, että pitkään treenanneella natulla, jolla on vielä erinäisiä loukkaantumisia, liikkuvuusongelmia ja lihasepätasapainoa ( johtuen pitkästä treenitaustasta, tasapuolisella treenillä kehityvät yksilökohtaiset vahvuudet aina heikkouksia paremmin, kysykää keneltä tahansa, jos ette usko minua ), esim. ylä- ja alakropan kehittäminen saman treeniblokin sisällä vaatii jo sellaista kikkailua, että helpompi vaan valita 1 tai max 2 liikettä/lihasryhmää, ja laittaa kaikki paukut niihin.

Itsellä tulokset olivat tasapuolisella koko kropan treenillä mave 210kgx5, kyykky 165kgx5 ja penkki 100kgx3. Penkki oli siis ihan huolella jäljessä kaikkea, eikä se tuosta olisi miksikään enää kehittynyt vastaavalla treenillä. Voi tietty olla, että noita kyykkyjä ja vetoja pystyisi myös vielä kehittämään, mutta vaatisi huomattavasti kovempaa panostusta vrt. penkin kehittäminen. Ja nyt voidaan puhua motivaatiosta. Mulla ei ole nimittäin yhtään halua edes kehittää noita liikkeitä tässä vaiheessa, käytännössä tekisin kropasta vaan vielä epätasapainoisemman. Eli mulle rhp moodi on tässä kohtaa tie balanssissa olevaan fysiikkaan, hahhahhaaa!!
Sitten ei pidä treenata tasapuolisesti vaan paiskoa lähinnä niitä heikkouksia ja korjata epätasapainot. Voimaa jos ajatellaan niin äkkiä tulee se seinä vastaan että kaikki kolme nostoa ei kehity samaan aikaan vaan yksi tai kaksi ja loput on paikallaan. Yleensä mave jää vähemmälle kun siitä on vaikein palautua ja kyykky on vaikeampi kehittää. Mavehan kasvaa melkein itsestään kun samoilla lihaksilla se liikkuu kuin kyykkykin.
Enkä nyt ole ihan varma edes tavoitteistasi että miten tähän vastaisi, ilmeisesti kuitenkin bodauspainotteista?

SivariKing: Jos se penkin alaosa on ongelma, kyllä. Muuten täyden liikeradan jutut ei oo mitenkään itsestäänselvästi tie onneen.

Enkä nyt ole ihan varma edes tavoitteistasi että miten tähän vastaisi, ilmeisesti kuitenkin bodauspainotteista?

Tavoitteeni eivät ole siinä mielessä bodauspainotteisia, että mitään halua esim. kilpailla noissa lajeissa olisi. Tähän verrattuna voimannoston 3 liikettä olivat pitkään mukana treenissä, mutta loppupeleissä tein niitä kuitenkin kropan yleivoiman ja perusmassan kehittämiseksi, enkä niinkään ykkösmaksimeita jahdaten. Ja olihan niiden sarjaenkkojenkin rikkominen vedossa ja kyykyssä helvetin hienoa ja palitsevaa. Penkissä mitään sarjaenkkoja taas ei tullut, lololloo.

Nyt kuitenkin on alaselässä ja polvissa sen verran kulumaa, että takakyykky ja kapea veto liikkeinä ovat risk/reward suhteiltaan vähän kuin venäläisen ruletin pelaamista kropan nikamien kustannuksella. Penkissä tätä ongelmaa ei ole, esim. olkapäiden suhteen olen päässyt aika helpolla, mikään punnerrusliike ei aiheuta liikaa kipua jne. Etukyykkyä tein myös monta vuotta, ja on muuten liikkeenä aika voittamaton: ei jumita alaselkää- tai polvia, ja on silti helvetin tehokas liike juuri etureisille. Harmi vaan, että jos listataan top5 vittumaiset liikkeet suortittaa, etari on myös nro. uno. Eli tässä suhteessa myönnän olevani ainoastaan mukavuudenhaluinen.

Hirvee rant, mutta joo, eli tavoitteiltaan treeni muistuttaa tälllä hetkellä bodausvoimailua ( heheh ), mutta ilman voimannostoliikkeitä. Eli puhdas bodaus ei motivoi, haluan nähdä sitä progressiota sarjapainojen muodossa, mutta mulle käy tässä suhteessa mikä tahansa liike, en ole nirso. Eli jos saan missä tahansa liikkeessä/lihasryhmässä kehitystä 13v treenin jälkeen, ja kaikilla näillä loukkantumisilla, olen tyytyväinen. Eli voisi sanoa, että tavoitteena on kehittää niitä kropan fyysisiä ominaisuuksia, joita on ylipäätänsä enää mahdollista kehittää.

SivariKing: Jos se penkin alaosa on ongelma, kyllä. Muuten täyden liikeradan jutut ei oo mitenkään itsestäänselvästi tie onneen.

Ok, huomasin tämän saman ilmiön dipeissä. Tein pitkään erittäin vajaata dippiä, jonka ei pitäisi toimia, koska vajaa liikerata. Tissit ja ojentajat kasvoivat silti, ja olkapäät eivät tulleet kipeiksi = toimii siis. Miinuksena mitään siirtovaikutusta esim. penkkiin ei tullut. Eli bodauksessa noi vajaat liikeradat tuntuisivat toimivan voimailua paremmin, ehkä osittain koska vajaalla liikeradalla voi käyttää isompia painoja + pitää helpommin jännityksen kohdelihaksessa.

Tavoitteeni eivät ole siinä mielessä bodauspainotteisia, että mitään halua esim. kilpailla noissa lajeissa olisi. Tähän verrattuna voimannoston 3 liikettä olivat pitkään mukana treenissä, mutta loppupeleissä tein niitä kuitenkin kropan yleivoiman ja perusmassan kehittämiseksi, enkä niinkään ykkösmaksimeita jahdaten. Ja olihan niiden sarjaenkkojenkin rikkominen vedossa ja kyykyssä helvetin hienoa ja palitsevaa. Penkissä mitään sarjaenkkoja taas ei tullut, lololloo.

Nyt kuitenkin on alaselässä ja polvissa sen verran kulumaa, että takakyykky ja kapea veto liikkeinä ovat risk/reward suhteiltaan vähän kuin venäläisen ruletin pelaamista kropan nikamien kustannuksella. Penkissä tätä ongelmaa ei ole, esim. olkapäiden suhteen olen päässyt aika helpolla, mikään punnerrusliike ei aiheuta liikaa kipua jne. Etukyykkyä tein myös monta vuotta, ja on muuten liikkeenä aika voittamaton: ei jumita alaselkää- tai polvia, ja on silti helvetin tehokas liike juuri etureisille. Harmi vaan, että jos listataan top5 vittumaiset liikkeet suortittaa, etari on myös nro. uno. Eli tässä suhteessa myönnän olevani ainoastaan mukavuudenhaluinen.

Hirvee rant, mutta joo, eli tavoitteiltaan treeni muistuttaa tälllä hetkellä bodausvoimailua ( heheh ), mutta ilman voimannostoliikkeitä. Eli puhdas bodaus ei motivoi, haluan nähdä sitä progressiota sarjapainojen muodossa, mutta mulle käy tässä suhteessa mikä tahansa liike, en ole nirso. Eli jos saan missä tahansa liikkeessä/lihasryhmässä kehitystä 13v treenin jälkeen, ja kaikilla näillä loukkantumisilla, olen tyytyväinen. Eli voisi sanoa, että tavoitteena on kehittää niitä kropan fyysisiä ominaisuuksia, joita on ylipäätänsä enää mahdollista kehittää.
Siinä tapauksessahan joutuu soveltamaan. En ole minkään alan ammattilainen mutta boksikyykyt ja reverse hyper on hyviä keventämään rasitusta polvissa ja selkärangassa. Isompi loukkaantumisriskihän toistoissa on kuin ykkösissä. Viiden toiston maksimissa se viimeinen toisto alkaa olla melko väsynyttä rämpimistä ja silloin niitä vahinkoja sattuu.
Etukyykky on tosiaan ihan perseestä mutta eihän salille mennä siksi että se on helppoa 😁

Siinä tapauksessahan joutuu soveltamaan. En ole minkään alan ammattilainen mutta boksikyykyt ja reverse hyper on hyviä keventämään rasitusta polvissa ja selkärangassa. Isompi loukkaantumisriskihän toistoissa on kuin ykkösissä. Viiden toiston maksimissa se viimeinen toisto alkaa olla melko väsynyttä rämpimistä ja silloin niitä vahinkoja sattuu.
Etukyykky on tosiaan ihan perseestä mutta eihän salille mennä siksi että se on helppoa 😁

Jep. Ssb kyykky matalalle boksille ja reverse hyper on tarkoitus ottaa mukaan treeniin viimeistään seuraavassa ohjelmassa. Olen tehnyt myös etaria boksille perseilyn maksimoimiseksi, mutta olin siinä tosi heikko vrt. normi etariin. Ehkä siellä oli joku heikkous, luultavasti nimenomaan perseessä ( kuten aina ). Itseasiassa kaikki noi aikaisemmat alaselkävaivat luultavasti johtuvat nimenomaan heikosta pakarasta, ehkä noi boksikkykyt työstäisivät juuri tätä..

Oliskohan jotain ideoita miten saisin penkissä kehitettyä nostossa juuri sitä siirtymäkohtaa rinnalta ojentajille? Maksimia yrittäessä tanko lähtee rinnalta kuin tykistä, mutta nosto loppuu kuin seinään siihen 10-15 cm päähän. Toisaalta lankulta se sama maksimi (175) tulee todella helposti. Olen päissäni päätynyt toteamaan että vika on tuossa siirtymässä ja ihmettelen miksi nyt koska aikaisemmin moista ongelmaa ei ole ollut. Sekä rinta että ojentajat ovat minusta ihan kunnossa ja voimasta tuo ei ole kyllä kiinni. Mikä avuksi?

Back
Ylös Bottom