Kehitys on seis.

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Originally posted by Little boy
Vois vetää päätelmän et hst on enemmän yleisurheilijoiden perus treenistä muokattua ku lihaksen kasvuun tähtäävää..

Vois vetää mutta veto menee päin seiniä :)

Nimenkin mukaan HST on lihaskasvuun tähtäävää eikä mitään punttijumppaa. Tuosta lihaksen rikkomisesta en tiedä, mutta jos sitä ei tapahtuisi kuin kuoleman rajoille vievillä maksimipainoilla, niin mitä ihmeen hyötyä väsytyssarjoista ja pudotusseteistä on?

edit: tuli vain vielä mieleen, että lepotauko on HST:ssä nimen omaan sitä varten että saataisiin lihaksen rikkomista estävät adaptaatiot nollattua, ja pienemmillä kuormilla harjoitusvaikutus aikaan...

Tähän alkuperäiseen viestiin annan pari neuvoa jotka kyllä kannattaa muistaa kaikkien jotka haluavat pysyä terveenä ja kehittyä:

- Pese kädet todella usein. Aina kun menet ja lähdet salilta. Koulussa tai työpaikalla myös vähän väliä. Myös juomapuolloa kannattaa virautella salilla koska siihen kosket kuitenkin likaisilla käsillä kokoajan ja älä ainakaan ime sitä pulloa jonka korkin nostit juuri auki asentoon likaisilla sormilla! Pane paita väliin kun avaat.. :D
- Muista pukeutua hyvin ja varsinkin salilta hikisenä lähtö tai märällä tukalla on erittäin helppo tapa tulla flunssaan. Suojaa pääsi siis kunnolla ja pipo on siihen oiva väline.
- Syö vitamiineja ja hivenaineita. Varsinkin C:tä ja sinkkiä.
- Ole positiivinen asioihin suhtautuja äläkä nega, joka on aina sairas.
- Syö hyvin ja nuku aina kun väsyttää.
- Älä syö lääkekuureja eikä buranaa yms. kuin vasta pakon edessä. Silloin oma kehosi oppii taistelemaan ilman apujoukkoja..

PS. en ole mikään bakteerikammoinen vaan olen näillä asioilla saanut itseni pysymään terveenä vuosia. Ennen olin aina kipeä ja varsinkin tuo hikisenä vilustuminen oli tyypillistä minulle. Nuha oli läpi talven päällä.

Originally posted by Little boy
Vois vetää päätelmän et hst on enemmän yleisurheilijoiden perus treenistä muokattua ku lihaksen kasvuun tähtäävää..

Mielellään kuulisin sinulta lisää näitä yleisurheilijoiden treenimuotoja, olettaen, että olet asiantuntija kyseisen lajin kohdalla, viitaten yllä olevaan kommenttiisi.

Originally posted by Mike
Eli HST ei perustu lihassäikeitten rikkomiseen vaan pelkästään rasvanpolttoon lätkyttelytreenillä?

Mike "selkä kasvuun..."-keskustelussa:

"Itse olen tehnyt kulmasoutua 170x6, oikeesti, en voisi painavammin sanoa, miten paljon parempi on tehdä esim 100-120 kilolla."

Ehkä se perustuu tuohon. Ei kai se HST sen kummempaa ole. Periaatteessa jakaisit nykyisen selkätreenisi _volyymin_ kolmelle päivälle.

Originally posted by JSmith
niin mitä ihmeen hyötyä väsytyssarjoista ja pudotusseteistä on?

Ja tuoko ei sitten ole loppuun asti tehtyä? Mä nyt en ymmärä miten te saatte esim käsitreenistä niin raskaan että ollaan kuolemanporteilla? Itse treenaan niin, että en voisi kuvitella tekeväni samaa treeniä 3 kertaa viikossa, jos tekisin, joutuisin radikaalisti tiputtamaan intensiteettiä.

HOMOSEXUALLY-SUPERFICIAL-TRAININGIÄ vielä puolustellen... Miten joku ohjelmaa kokeilematon voi sanoa että se ei toimi, kun esim. minä joka on junnannut paikallaan 3-jakoisen kanssa saakin 4:llä eka viikolla HST:llä huomattavia tuloksia (ks. se HST threadi for more info)?

Originally posted by kekexx
Mike "selkä kasvuun..."-keskustelussa:

"Itse olen tehnyt kulmasoutua 170x6, oikeesti, en voisi painavammin sanoa, miten paljon parempi on tehdä esim 100-120 kilolla."

Ehkä se perustuu tuohon. Ei kai se HST sen kummempaa ole. Periaatteessa jakaisit nykyisen selkätreenisi _volyymin_ kolmelle päivälle.

Wrooooong, ei mun intensiteetti ole laskenut minnekään. Sarjat on vain paremmin kontroloitavissa treenattavilla lihaksilla.

Mutta edelleen, tuohan ei riko lihassäikeitä jos treenataan niin että palautuminen onnistuu kolme kertaa viikossa. Miten kevyesti teet esim reidet jos kykenet tekemään ne turvallisesti 3 kertaa viikossa, tähän päälle tukilihakset vatsat 3 kertaa viikossa, pitkät selkälihakset 3 kertaa viikossa, rinta 3 kertaa viikossa, kädet ja hartiat 3 kertaa viikossa. Itse en suosittelisi ikipäivänä kenellekään noin.

Enpäs tiedä tieteellistä selostusta asialle. Homma toimii käytännössä ja sillä selvä.

Lihakset saavat olla hieman arat seuraavan reenin alkaessa, eli palautumisen ei tarvitse olla täydellistä. Tässä oli ilmeisesti taustalla joku lihaksistollinen ylikunto vs. hermostollinen ylikunto. Osaavampi selittäköön tarkemmin.

En ymmärrä minäkään miksei voisi treenata 3 kertaa viikossa koko kroppaa läpi.
Jos se lihas kasvaa vaan keskimäärin sen 36-48 tunnin jälkeen treenistä niin miksi odottaa sitten viikko jos pystyy palautumaan treenistä tuossa 48 tunnissa..`?

Aluksi jouduin tekemään esim. rinnalle tai hauikselle vähintään 6 sarjaa, joskus jopa 9 putkeen, kerran viikossa, että sain ne 'kipeäksi'. Koko kroppa siis kerran viikossa läpi.
Ei tosin tapahtunut kehitystä, ei juuri mitään tuolla koko kroppa kerran viikossa.
Kokeilin lyhentää sarjoja, enemmän toistoja, vähemmän toistoja, ja muita erikoiskeinoja mitä tuossa massaa voimaa kirjassa on.
Mutta ei kun ei, ei vaan toimi.
Tuntui että palauduin aivan liian 'nopeasti' tai en vaan saanut treenista tarpeeksi kovaa, parissa päivässä vaikka treeni oli miten kova.

Ehkä mulla on sitten saatanan huonot geenit peritty ja vittumaisen kova kestävys mutta puolessa vuodessa ei juuri mitään kasvua kroppa kerran viikossa systeemissä.

Nyt sitten olen kokeillut tuota HST-systeemiä eli sarjoja tulee viikkoa kohti sama tai vähemmiin.
Samanlailalla olen syönyt ja levännyt, kehitystä on tullut siihen malliin sekä tuloksissa että kasvussa että mulle ainakin sopii.
Kasvu tapahtuu niin että sen jopa itse huomaa peilistä.
Samanlaista lihaskipua ei ole ollut kun ennen mutta lihakset vaan tuppaavat kasvamaan, edelleen.
Jos ei voi mittanauhaan uskoa niin mihin sitten?

Ehkä HST ei toimi ja joku salikeiju tulee aina öisin mun kotiin ja viilaa painoista joka yö metallia pois niin että luulen et mun tulokset nousee.
Ja sen saman salikeijun kaveri varmaan lyhentää mun mittanauhaa.

Yleiskunto on aina ollut kova, ei ylikunnosta tietoakaan.

Kaikki on yksilöitä, en ymmärrä miten jokaiselle voi sopiva sama ja yksi ainoa oikea systeemi..

3 sykliä ja sanot että toimii? Millä perusteella toimii?

3 sykliä on aika pitkä aika, siis 3 x 6 viikkoa, kyllä siinä ajassa jo huomaa toimiiko vai ei.

Originally posted by Mike Et treenaa sitten kunnolla jos kerkeet palautumaan.

Palautuminenko mittaa sen, että treenaako kunnolla? Mikä on kunnolla treenaamista? Sekö että on lihakset viikon kipeinä? HST:ssä on tarkoituksena antaa sopivaa ärsytystä lihaksille, ei vetää loppuun asti joka kerta ja rasittaa hermotusta.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Voi lollo. Isot pahat roinamiehet hyökkäävät HST:n kimppuun sinänsä ihan validein mutta pohjaltaan puuttellisin argumentein, ja natut kynäniskat yrittävät parhaansa mukaan puolustautua, mutta...

HST perustuu teoriaan, jonka mukaan mm.
1. Lihassolujen rikkoutumiseen riittää jo 70 prosentin painoilla maksimisarjapainoista tehty sarja (eli lihassoluja rikkoutuu jos teet yhden toiston 70 prosentilla ykköspainoista, ja/tai kun teet kympin 70 prosentilla maksimikymppipainoista)

Ts. roinamiehet on tässä tapauksesa ihan oikeassa siinä ettei lihas kasva ellei sitä riko. On vain niin, että lihassoluja saadaan rikki jo paljon pienemmälläkin painomäärällä / intensiteetillä kuin jaetuissa ohjelmissa yleensä treeneissä tehdään.

2. Lihaksen anabolia eli suorien kudosvaurioiden korjaus ja superkompensaatio kestää no more than 36 tuntia. Sarjojen loppuunvienti lisää vain hermostollista rasitusta ja hermoston palautumisaikaa, ei tätä 36 tunnin lihasvaurioiden korjausaikaa. Eli kahdessa päivässä pitäisi lihasvaurion kuin lihasvaurion olla korjattu, hermoston palautuminen voi viedä kauemmin mikäli on treenattu "kovaa".

HST:ssa aloitetaan edellä mainittujen periaatteiden takia 2 viikon blokin ekassa treenissä tekemään esim. kymppejä 70 prosentilla siitä painosta, jolla saa juuri ja juuri kovan kympin tehtyä. Sitten joka treenissä nostetaan painoja tasaisesti kunnes vikassa treenissä käytetään niitä "oikeita" kymppipainoja. Tässä vaiheessa on jo hermosto varmasti mennyt hieman ylikuntoon, mutta pelastus tulee seuraavasta 2 viikon blokista jonka alussa taas tehdään kevyemmillä painoilla ja hermosto saa lepoa.

En itse treenaa enää HST:lla, syistä jotka aiemmin tässä threadissa jo mainitsin. Tuloksia HST:lla omien kokemusteni mukaan saa, itse sain aikaan lähinnä voimaa ja kiristymistä sillä en tajunnut nostaa kalorimääriäni radikaalisti HST:n ajaksi. Vaikka teoria onkin Bryan Haycockin puolelta hyvin vakuuttavaa ja tieteellisesti perusteltua, tuntuu siinä silti noin mututuntumalla olevan jotain häikkää. Esimerkiksi juuri se että vaikka tehtäisiin 10 sarjaa 20 toiston hengityskyykkyä oksennuskuolemaan saakka jalat palautuisivat muka lihasvaurioista 36 tunnissa, ja seuraavat 2 viikkoa käveltäisiin kuin ruotsalaisvankilasta karanneet vain sen takia että hermosto on paskana? Tämä on tietysti melko äärimmäinen esimerkki.

Oli miten oli, HST oikein toteutettuna on mielestäni varsin kelpo menetelmä saada lisää lihasta ja voimaa. Menetelmän sopivuudesta natujen ja roinaajien välillä en osaa sanoa mitään, sen näkisi uskoakseni vasta pidemmällä aikavälillä käytännössä.

En tosin jaksa uskoa, että HST olisi jotenkin täysin ylivoimainen tapa treenata. Varsinkaan jos vertaa fiksuun 3- tai 4-jakoiseen perusohjelmaan.

Eli turha roinamiesten on lähteä ristiretkelle vääräoppista ja pelottavan erilaista HST:ta vastaan, sillä se on vain treenimenetelmä siinä missä muutkin. Useat (natut) saavat sillä parempia tuloksia kuin muilla ohjelmilla, roinaajien tuskin tarvitsee noin pitkälle treenejään lähteä muuttamaan saadakseen aikaan kehitystä koska sitä on uskoakseni roinan avulla tullut aina ihan kiitettävästi perinteisemmilläkin ohjelmilla.

Antaa natujen tehdä HST:ta, roinamiesten MD:ta ja kunkin ihan mitä itse haluaa. Menee taas tosi hienoksi keskustelu kun eräskin varsin raskaasti rojutellut ja itsensä härän kokoiseksi MD-treenillä saanut mutta toisaalta HST:n suhteen varmasti täysin käytännön kokemusta vailla oleva herrasmies heittää ilman sen kummempia perusteluja että HST on paskaa...

1. Mä nyt en ymmärä miten te saatte esim käsitreenistä niin raskaan että ollaan kuolemanporteilla?

2. Itse treenaan niin, että en voisi kuvitella tekeväni _samaa_ treeniä 3 kertaa viikossa, jos tekisin, joutuisin radikaalisti tiputtamaan intensiteettiä.

1. HST:ssä ei pyritä kuolemanporteille.

2. Et tekisi _samaa_ treeniä, vaan mm. jakaisit _saman_ treenin voluumin kolmelle päivälle.

Muuten, onko kukaan (HST:n kritisoija) vaivautunut selvittämään mitä se HST oikeasti tarkoittaa treenin suhteen?
(ei tarvi vastata: "No HOMOSEXUALLY-SUPERFICIAL-TRAININGIÄ tietty :p )

Originally posted by apophis
HOMOSEXUALLY-SUPERFICIAL-TRAININGIÄ vielä puolustellen... Miten joku ohjelmaa kokeilematon voi sanoa että se ei toimi?

Olen sitä testannut, eivätkä tulokset nousseet samalla tavalla kuin perusspliteillä, päinvastoin.

Näyttää jälleen kerran asenteet riitelevän enemmän kuin asiat. Itse treenaan tällä hetkellä HST:llä, mutta en todellakaan palvo sitä ainoana oikean treenimetodina kuten en mitään muutakaan. HST perustuu lihassolujen hypertrofiaa käsitteleviin tutkimuksiin ja sen teoriapohja on todella vankka. Ainoastaan siitä en ole täysin varma onko HST -ohjelma nykyisessä muodossaan paras sovellutus teorioista joihin se pohjautuu.

Lihassolujen rikkominen. Lihassoluja rikkoo:
-suuri lihasjännitys ts. käytettävä painot
-toistojen negatiivinen vaihe
-traumaattiset venytykset

Mitä noista ei sovelleta HST treenissä? 10 ja 5 toiston jaksojen lopussa käytettävät painot ovat taatusti riittäviä rikkomaan lihassoluja. Toistojen nogatiivinen vaihe ja traumaattiset venytykset ovat lähinnä suoritustekniikkaa ja liikkeiden valintaa koskeva kysymys. Lisaksi alkuperäinen HST sisältää periodin lopussa jakson jossa tehdään mahdollisuuksien rajoissa vain negatiivisia toistoja.

Originally posted by Hulkki
Esimerkiksi juuri se että vaikka tehtäisiin 10 sarjaa 20 toiston hengityskyykkyä oksennuskuolemaan saakka jalat palautuisivat muka lihasvaurioista 36 tunnissa, ja seuraavat 2 viikkoa käveltäisiin kuin ruotsalaisvankilasta karanneet vain sen takia että hermosto on paskana?

Hulkki, toi "rautakanki perseessä 2 viikkoa" -DOMS on jo käsittääkseni sitä huonoa DOMSia, eli lihasta on traumautettu liikaakin. Saahan sitä tarpeeksi treenaamalla itselleen vaikka tulehduksen lihakseen, mutta ei sillä ole enää mitään tekemistä sen kanssa että ärsyke olisi mennyt jotenkin sikahyvin perille. Vai ei kai kukaan ole sitä mieltä että DOMSin määrä ja kesto on suoraan verrannollinen siihen kuinka paljon lihas kasvaa?

Mun mielestä se HST:n nyrkkisääntö DOMSista on pirun hyvä. Jos seuraavana päivänä lihaksessa tuntuu pientä kireyttä ja venyttäessä lievää DOMSia, voluumi ja kuorma on kohdallaan.

Vaikka teoria onkin Bryan Haycockin puolelta hyvin vakuuttavaa ja tieteellisesti perusteltua, tuntuu siinä silti noin mututuntumalla olevan jotain häikkää. Esimerkiksi juuri se että vaikka tehtäisiin 10 sarjaa 20 toiston hengityskyykkyä oksennuskuolemaan saakka jalat palautuisivat muka lihasvaurioista 36 tunnissa, ja seuraavat 2 viikkoa käveltäisiin kuin ruotsalaisvankilasta karanneet vain sen takia että hermosto on paskana? Tämä on tietysti melko äärimmäinen esimerkki.

Minustakin tuo teoria kuulostaa varsin vakuuttavalta (niin vakuuttavalta, että aion uskaltaa kokeilla sitä). Paljon vakuuttavammalta kuin esim. K-P Ouraman "Pumppi on vain tunne lihaksessa, ei sen kummempaa. Pumppi ei kasvata lihaksia. Piste.", joka sekin kuulostaa sopivassa mielentilassa aika vakuuttavalta.

Mutta tosiaan, jokin siinä teoriassa epäilyttää. Esim. juuri tuo "36 tunnin sääntö". Että loppuun saakka rääkätyn hermoston takiako lihaksia tuntuu särkevän yli viikon? Mielessä kun kalvaa epäilys, että HD/MD-treeni pakkotoistoineen ja pudotussarjoineen yms. särkisi kuitenkin lihakset sen verran pahemmin, että lihassolujen korjaaminen kestää muutaman päivän pidempään, ja ne kivut olisivat kuitenkin siis lihaskipuja, eivätkä hermostosta johtuvia.

Useat (natut) saavat sillä parempia tuloksia kuin muilla ohjelmilla, roinaajien tuskin tarvitsee noin pitkälle treenejään lähteä muuttamaan saadakseen aikaan kehitystä koska sitä on uskoakseni roinan avulla tullut aina ihan kiitettävästi perinteisemmilläkin ohjelmilla.

Tätä asiaa minä kävin pohtimaan lähinnä ns. akateemisesta mielenkiinnosta. Jotenkin se vaan tuntuu kummalta, että todella kovassa kunnossa olevista HC-roina-HST-bodareista ei tarinoita kerrota. Bodauksessa on kuitenkin käytännössä aika selkeä päämäärä; olla isoin ja kirein, ja mitä nopeammin tuo tapahtuu, sitä parempi. Natubodarillahan HST-teoria siis näyttäisi paperilla toimivan erinomaisesti (ja foorumikirjoitusten perusteella monilla myös käytännössäkin), koska natubodarilla niitä bodarin suosikkihormoneja elimistössä harvoin liikaa kiertää. Mutta jos teoria toimii, pitäisi sen toimia myös roinabodarilla, niin minä sen maalaisjärkeilen. Onko ammattikehonrakennus maailman huipulla vielä niin kaukana ehdottomasta maksimitasostaan, että tällä hetkellä perinteiset ohjelmat riittävät, koska niillä tulee tulosta "ihan kiitettävästi"? Vai antaako roina niin paljon anteeksi, että se etu, minkä natubodari HST:llä mahdollisesti saavuttaa, häviää roinabodarin tapauksessa taustakohinaan? Vai eikö teoria muuten vaan toimi?

Hannibal - ammattibodareita ei häiritse hermoston polttelu, koska ekstensiivinen roinaaminen nopeuttaa hermoston palautumista, ja on otettava niinikään huomioon, että huiput ovat genetiikaltaan toisesta laidasta kuin suurin osa meistä. Flexiä ym. on tutkittukin, ja äijät on osottautunu melkoisiksi friikeiksi.

Originally posted by AK-47
Hannibal - ammattibodareita ei häiritse hermoston polttelu, koska ekstensiivinen roinaaminen nopeuttaa hermoston palautumista

Jaaha, niinkös siinä käy. Miksei tästä ole kukaan aikaisemmin maininnut täällä mitään.

Originally posted by AK-47
ja on otettava niinikään huomioon, että huiput ovat genetiikaltaan toisesta laidasta kuin suurin osa meistä. Flexiä ym. on tutkittukin, ja äijät on osottautunu melkoisiksi friikeiksi.

Friikkejähän ne ovat. Aika friikki pitää kuitenkin olla, jos kehitys on vakio menetelmistä riippumatta. Ehkä HST ei ole roinabodarille paras vaihtoehto, ehkä HST-teoria ei pidä täysin paikkaansa.

Keskusteluhan menee hyväksi...

Aihe jota oon joskus miettinyt myös, eli mikä on liian hiljaa, ja mikä turhan kovaa. Riippuu toki treenityylistä.

Tarkoitan että mikä on ero, teetkö ne 5 sarjaa sellaisella painolla että jokainen on "suht tiukka" mutta ei mitään radikaalia, vai että valitsetko painon jossa taistelet jo kolmannessa sarjassa ja viides sarja on pistävää painetta lihaksissa ja ärjyntää hikipisaroiden takaa, mutta päätetty toistomäärä vedetään vaikka sitten luut ratisis.

Ylikunnon oireita on mulla tullut HST:n aikana mutta ei ikinä spliteissä vaikka millä raivolla on vetänyt ja erikoistekniikoitakin satunnaisesti pistänyt mausteeksi, eli ilmeisesti tavallisessa 4-jakosessakin splitissä saa pistää itsensä likoon niin kovin treenissä kun miehestä vaan ikinä irtoaa? Ainakin kun 2 vuotta kokemusta (ei 110% edes voi osata itsestään ottaa) ja nuori ikä, palautuu äkkiä. Johtopäätös metsässä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom