Kehitys body pumpissa

Mäyräkoira sanoi:
Eihän esmes combattia tai spinninkiä ole pakko jättää pois tai vähentää. Jos ostaa sykemittarin, voi vaan päättää että tänään sykkeet ei ylitä tiettyä lukemaa missään vaiheessa ja sitten reenata sen mukaan. Eli jättää hyppyjä pois, keventää vastuksia ynnä muuta.

:offtopic: Jatkuu...

Combatissa mulla ei tuo kevyemmin treenaaminen onnistu - jotenkin se aina vetää mukanaan. :) Spinning sen sijaan on ihan loistava tunti jos haluan ottaa rauhallisemmin, kun voi itse määritellä vastuksen. Itse vaihdoin toisen combatin just Dance tuntiin osaksi senkin takia, että kaks combatia viikossa + punttitreeni oli aika raskas olkavarsille... Oon silleen onnekas, että mulla käsiin kehittyy lihakset tosi tehokkaasti (muu kroppa onkin sitten eri juttu!).

En nyt ole treenannut vuoteen muuta kuin pumppia ja spinnigiä.

Pumpissa painot per pääty

lämmittely 3,5
kyykyt 10-12,5 (riippuu miten tukossa on spinnigin jäljiltä)
rinta 6
selkä 7,5 (pitää lisätä kilolla kun sit uus ohjelma menee jakeluun kunnolla)
ojentajat 6
hauis 2,5 (ei mee lisää ni ei mee :/ ja tämäkin polttelee lopussa reilusti)
askelkyykyt 8,5
olkapäät 3 kg käsipainot

Silloin kun ekoja kertoja kävin pari vuotta sitten painot oli muistaakseni

lämmittely 2,5
kyykky 5
rinta 2,5
selkä 3,5
ojentajat 2,5
hauis 2
askelkyykyt 2,5
olkapäät 1 kg

Mäyräkoira sanoi:
.

Ei tuo sun reenimäärä ihan tolkuttomalta kuulosta, mutta pari neuvoa:
1. Lisää lihashuoltoa (en näe missään venyttelytuntia tai pitempää venyttelylle omistettua aikaa). Venyttely jää ainakin allekirjoittaneelta aivan liian helposti - ja heppoisin perustein - pois. Aina on muka "kiire" vaikkei olisikaan.
2. Salilla voi käydä hyvin useammin kuin 2krt/vko jos tahtoo kehitystä, mutta sitten niiltä viikoilta voi jättää pumpin pois. Voithan sä muokata ohjelmaa niin, että välillä mukaan mahtuu pumppi ja välillä ei. Jo ihan mielenkiinnon säilymisen takia kannattaa vaihdella ohjelmaa. Ei se hauis tiedä, miten sitä reenaa, mutta tekijälle voi olla mielekästä vaihtelun vuoksi reenata sitä eri tavalla.
3. Nuo aerobiset mitä teet, ovat kaikki aika kovatehoisia, miten olisi esim. yksi matalampitehoinen mutta vastaavasti pidempi aerobinen harjoitus?

Mutta hei, jokainen tyylillään. :) Ei kai täydellisen oikeaa ja mahtavaa tapaa reenata edes ole. Kunhan olo on hyvä, muistaa syödä tarpeeksi ja venytellä. Ja jos kroppa on kovin väsy, reenin voi jättää hyvällä omalla tunnolla välillä väliin.

Kiitän ja kumarran! :worship: juuri tällaisia neuvoja otan mielelläni vastaan... tiiän ettei siitä vähentämisestä mittän tuu, ja tota kävelyä jne tulee töissä jo sellaset 12 000 askelta päivässä pakostakin, et sitäki iha riittämiin...ei oikee kävelylenkit sit vapaa aikana enää niin kiinnosta :jahas:

Venyttelyt on jääny aika vähille kyllä... pitänee alkaa tosissaa siihe kiinnittään huomiota :evil:

Tänään saan 3-jakoisen ohjelman, niin pääsee taas painaan täysillä :hyper:
ei auta ku jättää pumpit sinne "hamaan tulevaisuuteen" :wanha:

Tähtityttö sanoi:
Mäkin ohjaan pumpia, tosin just nyt en vakkarina vaan tuurailen pari kertaa kuussa. Alkuun vedin itsekin pienemmillä painoilla ohjatessa, mutta nyt on ilmeisesti "harjoitus" tuottanut tulosta, ja pystyn vetämään jo noilla kunnon painoilla ohjatessakin. Eli siis, pitää saada hengitys jaksotettua oikein, että puhe ei kärsi. Hankalaa, mutta harjoiteltavissa! :) Niinkun varmaan ohjaajana tiedät..;)

Vedätkö muuten jotain muita tuntejakin?

Nyt kun aloitin opiskelun niin en pidä muuta kuin pumppia, joskus koulussa aerobiccia tai vastaavaa. Noin kerran-kaksi viikossa siis pumppia ainoastaan, kun ohjaan eri kaupungissa kuin opiskelen. Ennen opintoja ohjasin myös kuntonyrkkeilyä ja syvävenyttelyä kuntosaliasiakkaiden lisäksi.

Hengityksen jaksotus on tosiaan harjoiteltavissa, auttaa paljon jos saa äänen tulemaan "palleasta" niin kuin laulajat. Tosin nyt kun noin vähän ohjaan niin sama juttu ettei ääni kulje niin helposti, vaikka tietenkin meillä on head set. (selityksen makua:D )

Pumppi ei kasvata lihaksia, eikä juuri aerobista kuntoa. Mitä se sitten tekee, miten vaikuttaa kroppaan ja lihaksiin? Tuntuu kumminkin kroppa paljon timmimmältä, kun pumppia on ohjelmassa :) . Voisiko joku selittää tämän?

Säde sanoi:
Pumppi ei kasvata lihaksia, eikä juuri aerobista kuntoa. Mitä se sitten tekee, miten vaikuttaa kroppaan ja lihaksiin? Tuntuu kumminkin kroppa paljon timmimmältä, kun pumppia on ohjelmassa :) . Voisiko joku selittää tämän?

Pump toki kasvattaa lihaksia varsinkin jos se on ainoa lihaskuntoharjoittelun muoto. Se ei siitä huolimatta ole tehokkain mahdollinen tapa kasvattaa lihaksia, sillä toistomäärät ovat sen verran suuret. Jos käy sata lasissa salilla monta kertaa viikossa, pump ei ole paras mahdollinen ohjattu harjoitus sillä se rasittaa lihaksia jotka eivät ole vielä ehtineet palautua edellisestä harjoituksesta. Pump on lihaskestävyystunti, ei massanhankintatunti. Riippuu tavoitteista ja muusta ohjelmasta, kannattaako pumpia ottaa liikunta-aikatauluun ja jos niin kuinka paljon.

Kommenttia, jos oli ihan :david: . Näin olen antanut itseni ymmärtää asian. :)

Painot tämän hetkisessä ohjelmassa (per puoli)
Lämmittely 5 kg
Kyykky 10 kg
Rinta 8,75 kg
Selkä 8,75 kg
Ojentaja 5 kg
Hauis 3,75 kg
Askelkyykky ilman painoja (polvivamma kiusannut välillä)
Hartiat 2,5 kg

Pumpissa oon säännöllisesti (kolme kertaa viikossa) käyny reilun vuoden ajan. Ekat pumpit tuli kokeiltua 2003 syksyllä ja muistaakseni painot oli ihan olemattomat. (Jos ei ne nytkään päätä huimaa...) Olen huomannu et mulla painot riippuu aika paljon ohjelmasta, esim nyt menevän ohjelman hauikset on niin nopeetahtiset et jouduin vähentämään painoja (edellisen ohjelman painoista) mukana pysyäkseni.

Säde sanoi:

Ei varmaankaan kasvata missään hurjassa mielessä. Tunnin jälkeen lihaksissa tuntuu kuitenkin olevan jonkinlainen pumppi päällä. Käsissä sen tuntee selvästi. Ehkä selittää timmin olon...:D

Nykyisessä ohjelmassa btw kamalan nopeatempoinen hauisbiisi. En voi edes uneksia vitosen kiekoista...:nolo:

Olin ensimmäisellä pump-tunnilla kuukausi sitten ja jäin koukkuun. Käyn pumpissa noin neljä kertaa viikossa.

Painot ohjelmassa (per puoli)
Lämmittely 7 kg
Kyykky 7 kg
Rinta 6 kg
Selkä 7,5 kg
Ojentaja 3 kg
Hauis 3,5 kg
Askelkyykky ilman painoja
Hartiat 4 kg (käsipainot)

Pyrin nostamaan painoja viikoittain, mutta välillä teen palauttelutreenin pikkupainoilla. Pumppitunnit on kivaa vaihtelua yksinäisiin lenkkeihin ja salikäynteihin. Porukassa tulee tsempattua enemmän!:)

Pumppiin jäin koukkuun noin vuosi sitten, mut en ole mitenkään hirveän säännöllisesti käynyt paitsi nyt keväällä :)

Painoja mulla on seuraavanlaisesti:
alkulämppä 5kg
kyykky 25 kg
rinta 10kg
selkä 15kg
ojentaja 10kg
haukkari 10kg
askelkyykky 17kg
hartiat/olkapäät 2-3 kg käsipainot

Ohjelmasta vähän riippuu noi hartia/olkapää painot, mut muut on suunnilleen samat joka ohjelmassa Pumpissa käyn yhden kerran viikossa, muut päivät menee puneilun ja lenkkeilyn puolel :D
Ja olen samaa mieltä siitä, että pumppi on hyvää vaihtelua yksinäiseen puurtamiseen. Ryhmäkin motivoi lisäpainoihin:)
Meidän salilla on kyl ollu pienoisena haittana se, et ne uusimmat ohjelmat tulee käyttöön jotenkin "hitaasti". Ymmärrän kyllä todellakin sen että ne on tosi vaikeita opetella ulkoa nopeasti, koska ne on joskus niin pirun monimutkasia :D!

Siis tämä keskustelu on vieläkin täällä! En olekaan vieraillut piitttkään aikaan pakkiksella ja huomasin viestini yllätäen. Ihme, kun muistin salasanan.

Viime viestini oli siis 25.10.2004 eli kauan aikaa sitten. Silloin haaveilin salilla käymisestä ja pelkäsin liian bodypumpin pilaavan kaiken...

Lopetin haaveilun ja jätin pois ylimääräiset tunnit. Nyt salia 5krt/vko ja ohjauksessa ainoastaan 1 Bodypump/vko. Tämä sopii loistavasti ja kroppa saa aikaa palautua. Olin nimittäin puoli vuotta sairaslomalla, kun kroppa alkoi sanoa vastaan. Yksi syy oli juuri liikaa yksipuolista harjoittelua eli Bodypumpia ja liian vähän palautumista. Kroppa ensin, jumpanveto sitten, on uusi ajattelumaailmani.

Osa teistä ihmetteli noita painojani: Niin minäkin. Jestas, kuinka oikein pystyin puhumaan:)! Nykyään teen yli puolet pienemmillä painoilla. Ehkä joskus teen kädet / jalat täysillä riippuen treenien syklistä.

Aloin myös pitämään Bodybalancea, johon myös jotkut ovat hurahtaneet! Se on aivan mahtavaa! Liikkuvuus paranee ihan huomaamattomasti ja selkä on mahtavassa kunnossa.

Uusi Bodypump on muuten mahtava! Nyt kaikki kokeilemaan (muttei liian usein:))

Ihmettelen, kuinka vähän sitä kehitystä loppujen lopuksi onkaan tapahtunut! Aloitin pumpin 2001, jolloin alkulämpässä oli painot (per pää) kutakuinkin jotain 3½ kg, kyykyissä 5kg, rinnassa 3½ kg, selässä 5 kg, ojentajat ja hauperit 3½-4½ kg ja ojentajissa lisäksi 3 kg käsipainot jos tarvis oli (esim. kickback), askelkyykky 3½ kg, olkapäät tein ilman tankoa 3 kg:n käsipainoilla. Siihen aikaan pienet painot oli osaksi myös "rohkeuden" puutetta: pelkäsi laittaa enemmän, kun mitäs jos ei jaksaisikaan? Ai kauhia, jokuhan voisi nauraa.:D ;)

Nykyään teen pumpin ehkä 1-2 krt viikkoon, riippuu siitä, onko ollut salilla/jumpilla minkä verran ja millainen viilis muutoinkin on. Yleensä painot ovat per pää sellaista luokka, kuin

alkulämppä 5-6kg
kyykky 12,5 kg
rinta 8½ kg
selkä 8½ kg, biisistä riippuen joskus on mennyt myös 10-11 kg per pää
ojentaja 5-6 kg
haukkari 4½-5 kg
askelkyykky 8½ kg
hartiat/olkapäät 4 kg käsipainot, tanko 5 kg.

Että suhteellisen tuskastuttavan hitaasti sitä painot tuntuvat kasvaneen viiden vuoden aikana... :nolo:

IinesAnkka sanoi:
Uusi Bodypump on muuten mahtava! Nyt kaikki kokeilemaan (muttei liian usein:))

Millanen tää uus ohjelma on verrattuna vanhaan? Onko suunnilleen kevyempi vai raskaampi? Onko kyykkybiisi yhtä helppo kuin edellinen?

mc emakko sanoi:
Millanen tää uus ohjelma on verrattuna vanhaan? Onko suunnilleen kevyempi vai raskaampi? Onko kyykkybiisi yhtä helppo kuin edellinen?

Uusi ohjelma on mielestäni aika kiva, enpä osaa sanoa olisiko mitenkään huomattavasti raskaampi tai kevyempi. hauskaa vaihtelua on vähän erilaiset rytmitykset esim. hauis- ja ojentajabiiseissä. Hauisbiisi muuten on hitaudestaan huolimatta tosi rankka...:curs: Kyykyt on mielestäni helpot, ainakin itse olen pystynyt pitämään hyviä painoja kyykyissä, ykkösiä ei ole hirveästi ja kellaritouhuakin kohtuullisesti.

Lueskelin tätä ketjua taaksepäin ja huomasin että on ne omat painotkin kuitenkin nousseet vaikka taannoin toisin yritin väittää.:)

Kyykyt 23 kg
rinta 10 kg
Selkä 15 kg
Hauis 9 kg (tässä pirun biisissä ei mene millään enempää:whip:
Ojentaja 9-10 kg
Askelkyykyt 15 kg
Olkapäät 3-4 kg käsipainot (ikuinen murheenkryyni...;) )

Ja nehän oli yhteensä tietty!

Musta uuden pumpin hartiaohjelma on ehkä huonoin ikinä. Mutta tämähän on toki vaan mun mielipide - joku voi tykätä ihan hulluna. :)

Aikalailla yhtä kevyt/raskas kuin viime ohjelmakin.

Tais mennä vähän offtopic. Sori!

Nyt on kevyt viikko, joten kävin eilen pitkästä aikaa pumpissa. Käytin seuraavia vastuksia / puoli.

- Lämppäri 5
- Jalat 10 (myös askelkyykky)
- Selkä ja rinta 7,5
- Hauis 5
- Ojentaja 5

Yllättävän rankkaa tuo lihaskestävyys, kun yleensä vetää 3x8-12 -sarjoja. Sai kunnon reenin yllättävän pienillä painoilla! :D

Jalkoihin ja selkään täytyy kyllä keskiviikkona tosin laittaa lisää.

Muutaman kerran vaan oon pumppaillu, enkä oo jääny koukkuun. Jotenkin tuntuu typerältä tehdä niin nopean hätäisesti ja vajaalla liikeradalla. :jahas:

Ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa, kun olen jonkun kuntoklubin, (jossa jumpat kuuluu hintaan) jäsen, niin voisin harkita, että kävisin kevyellä punttiviikolla bodypumpissa. Salilla tulee helposti tehtyä liian kovaa kevyelläviikolla ja pumppi ois varmasti hyvää vaihtelua. Tosin sielläkin saattais innostua tekemään liian rankasti..

Kohta taas vaihtuu uuteen pumppiin. Meidän salilla uusi ohjelma on ensi viikosta alkaen. Nyt on menty pari lihasryhmää uudella ohjelmalla. Vieläkö täältä löytyy bodypumpissa kävijöitä? Mitä mieltä olette uudesta ohjelmasta jos sellainen on käynnistynyt? Jännä miten on lihaskunto kehittynyt kuntosalin ansiosta: vaikka en ole käynyt bodypumpissa tosi pitkään aikaan, niin sain ladattua painoja aika paljon enemmän kuin joskus viime keväänä eikä edes tehnyt tiukkaa! Ihanaa nähdä joskus konkreettisia tuloksia, jotka ovat punttiksen ansiota :rock: .

Suositut

Back
Ylös Bottom