- Ikä
- 43
Halusin nostaa tätä otsikkoa..täällä on varmaan vielä paljon pumpissa käyviä mimmejä.
Opiskelen liikunnanohjaajaksi ja keskustelimme juuri koulussa pumpista ja siitä onko se esim. painonpudottajalle hyvä tunti. Itse olen vähän sitä mieltä, että jos fiilistä ei lasketa niin en pidä pumppia kovin hyvänä tuntina. Tiedän muutaman tyypin jotka käy jopa viisikin kertaa viikossa pumpissa ja olen yrittänyt sanoa, että ei välttämättä järkevää mutta he vannovat pumpin nimeen. Tottakai - jos vaihtoehto on "ei mitään" niin kaikki liikunta on hyvästä. Vajaat liikeradat, mahdollisesti lihasmuistiin tallentuvat huonot tekniikat sekä pelkästään lihaskestävyyden treenaus on mun mielestä tässä se suurin ongelma. Mielipiteitä!
Ensin vastaus HERHIlle: Nyt on menossa ohjelma 79, eli joko oot sekasin laskuissa tai sitten teet jotain muuta kun les millsiä. ;)
Ja sitten Kiirahvin kyssäriin. Olen itse vannoutunut PUNTTImimmi, mutta koska ohjaajana ohjaan myös pumpia 2-4 krt/vko, niin voisin tähän kommentoida. tietenkään pelkkä lihaskestävyyden treenaaminen ilman mitään muuta ei pidemmän päälle ole järkevää. Monipuolisuus kannattaa aina pitää mielessä, myös liikuntaa harrastaessa. Mutta jos ajatellaan painonpudottajaa, ja (ilmeisesti) nimenomaan sellaista ihmistä jonka on vaikea aloittaa liikkuminen, on bodypump mitä parhain tunti. Vaikka inhoaisi lihaskuntotreeniä (mikä olisi kuitenkin se tärkein osa-alue nimenomaan painonpudottajalle) se tulee ehkä tehtyä, kun on hyvää musaa, ohjaaja joka kertoo mitä ja miten tehdään ja muita ihmisiä vääntämässä samaa.
Liikeradat ovat vajaita, se on totta, MUTTA tätä perustellaan turvallisuussyillä ja pitkään pumpiakin ohjanneena voin yhtyä kyllä tähän, vaikka alussa olin samaa mieltä kuin sinä.
Ohjaajasta riippuu se, miltä ryhmän tekniikka näyttää. Vaikkei lavalta/edestä saakaan poistua korjaamaan tekniikoita, niin suullisesti voi korjata PALJON. Lisäksi ohjaajan oma tekniikka on oltava 100% kunnossa jos sitä vaatii asiakkailtaan. On mielettömiä eroja: Jos lavalla on ohjaaja joka osaa itse tekniikan ja kiinnittää siihen huomiota, asiakkaat ovat hyvin pitkälti myös liikkeellä hyvällä tekniikalla. Auta armias, kun olen välillä käynyt tuuraamassa tunteja, joiden ohjaajalla on kyseenalainen tekniikka ja ohjauksessa ei kiinnitetä tekniikkaan juurikaan huomiota, niin liikkeellä onkin salintäydeltä hirveän näköistä tekniikkaa -VALITETTAVASTI!
Noin muuten aloittelijan liikuntaa ajatellen lihaskestävyyden treenaaminenhan on pelkästään järkevää.
Pumppia ei muuten suositella tehtäväksi kuin max 3 krt viikko kropan palautumista ajatellen, joten sanopa noille 5 krt viikossa käyville että voisivat miettiä, voisiko sen 2 krt vko tehdä sitten vaikka kävelylenkin. Hyvä kehityksen mittari on se, kuinka paljon painoja pystyy lisäämään. Varsinkin alussahan painoa pitäisi tulla sen 3 kk yhden ohjelman aikana ihan reilusti lisää kaikissa liikkeissä, jos ei niin jotain tehdään väärin.