Kehitys body pumpissa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Laitan tämän tähän, kun en viitsinyt uuttakaan threadia aloittaa, kun kutakuinkin samaa asiaa koskee ;) Elikkäs, minullekin pumpia on moni suositellut, mutta jotenkin se vaikuttaa kauhean nopeatempoiselta? Mikä siis on se pumpin konkreettinen hyöty? Pitääkö se les mills-mainoksen "Got to get in shape" (tjsp) paikkansa? Kannattaisiko siis ottaa pump viikko-ohjelmaan salin ja spinningin lisäksi? Mikä sitten olisi sopiva kertamäärä? Suht noviisi olen salillakin, mutta jotenkin se miellyttää enemmän :)

Minä käyn pumpissa kerran viikossa ettei muu reenaaminen kärsi liikaa, pumppi on mulle sellanen hienlennätys tunti jolloin voi purkaa agressioita ja muuta huonoa tuulta kunnon rääkin muodossa.
Käyn aina perjantai tunnilla niin se aloittaa viikonlopun oikein mukavasti ja rentouttaa mieltä.
Mä tarviin tollasen yhden "itsekuritus"-tunnin viikossa, tekee hyvää !!! :whip: :thumbs:

Pumppi on kyllä mahtavaa, mutta ollaan pohdiskeltu, että syökö pumppi lihaksia, kun sarjat on välillä niin pitkiä?
Itse oon käyny aikoinani paljon pumpissa mutta kesän olin kokonaan käymättä! Siitä saa kyllä sellasen reeni raivon päälle, kun porukalla tehdään ja vetäjä on hyvä!

Nykyään olen aivan myyty balancelle, mulla ei oo selkä ollu koskaan näin hyvässä kunnossa, mulla on sairaalloisien jäykkä rintaranka ja näin ollen haittaa reeniä aika paljon. En oo myöskään aikoihin ollut näin notkea, tulee ihan vahingossa staattista voimaa ja notkeutta. Siihen jää koukkuun..

Piti nyt tällainen ikivanha tredi nostaa tuolta kun edelleenkin tykkään pumpissa käymisestä. Huomasin että omat pumppipainot olivat hitusen nousseet, mutta eivät kyllä kauheasti. Tuolla aikaisemmin kun niin kovin hehkuttelin sitä miten painoja saa olla koko ajan lisäilemässä.

Nykyään ne on yleensä tämmöisiä:

Lämppärit: 3,5-5kg
Kyykyt: 8,5-10kg
Rinta 5kg
Ojentajat 3,5kg
Hauis 4,5kg
Askelkyykyt 5-7,5kg
Olkapäissä yleensä 3-4 kg käsipainot

Tarkoittavat siis tietysti painoja yhdellä puolella. Yleensä on tapana näiden normaalipainojen lisäksi kurittaa aina yhtä lihasryhmää kerrallaan vähän rankemmin, mutta minulle esim. 5kg hauisbiisissä tai 12kg kyykyissä on ollut melkoista tempoilua varsinkin jos ohjelmassa on paljon ykkösiä...

Olisi kiva kuulla millaisia painoja bodypumpissa käyvät mimit laittavat tankoihinsa. Nimenomaan sellaiset jotka treenaavat ihan tosissaan salilla ja käyvät silloin tällöin pumpissa.Olen ymmärtänyt että sellaisia täällä joitakin on. Mä kun olen vaan tämmöinen jumppari...:D
Onko todella niin että kehitys näissä painoissa hidastuu ja melkein pysähtyy sitten kun on aikansa pumppaillut.

No täältä tulee sitten. Eli salilla käyn pääasiallisesti, "kevyellä" viikolla käyn pumpissa 1-2kertaa, tiedän, ei ole kevyttä, mutta näin mennään.

Painot on nyt sitten kokonaispainoja, kun en jaksa laskea puolikkaita ;) eli:

Lämmöt otetaan vitosen kiekoilla.

Kyykky: 30kg
Rinta: 20kg
Ojentajat: 15 kg
Hauis: 12kg
Askelkyykky hyvin vaihdellen, riippuu varsinaisen kyykkysarjan pituudesta, mutta yleensä n. 15-20 kg
Hartiat 12kg tai vitosen käsipainoilla.
Selkä (riippuu missä kohtaa ohjelmassa tulee): 20-30kg

Tulokset eivät mitenkään viimeaikoina ole nousseet, mutta enhän pumpissa paljon käykään. Kyykyssä saisi latoa tankoon kestävyyden kannalta vielä enemmän, mutta ongelma on se etten saa nostettua enempää ylös, eikä tankoon oikein mahdukaan..:( Toisaalta eipä tartte tehdä ihan loppuun asti sitten, pääsee vielä kävelemään salilta poiskin! :)

Edit: Selkä unohtui..

Maitohappohyökkäys!!!

Hei BodyPump koukussa minäkin...

Mielestäni BP on hyvä tapa harjoittaa lihaskuntoa.

Aloittelijoille hyvä tapa opetella liikkeet vapailla panoilla ja saada lihaskestävyyttä sekä voimaa. Aloittelijoilla BP myös muokkaa lihaksia, lisää lihasten aineenvaihduntaa, parantaa ryhtiä, lisää lihasmassaa (HUOM Aloittelioilla)....

Kokeneille punttaajille BP toimii mielestäni hyvänä harjoittelua monipuolistavana treeninä. BP täyttää ainakin yhden lihaskasvun edellytyksen väsymyksen tunteen (eli maitohappoa syntyy, verenkierto ohjautuu toimivaan lihakseen --> pumppi lihakseen). Empä usko (mutua), että kerta Pumppia viikossa hajottaa (syö) lihasmassaa, jos huolehditaan palautumisesta.

Omat painot NYT (ennen 3 vuotta sitten)

Kyykky 25-30kg (10)
Rinta 10-12kg ): (5kg)
SElkä 17-20 kg (10kg)
Ojentaja 10-12kg (5kg)
Haba 7-10kg (5kg)
Askelkyykky 10-20kg (5kg)
Olkapäät käsipainot 3-4kg, tanko 5-10kg (2kg/ 5kg)

LesMillseistä Olen koukussa BP ja Bodysteppiin (hikeä ja hengästystä).

Mä oon käynyt ahkerasti pumppailemassa viime kesästä asti jatkuneen salitaukoni aikana, 2-3 kertaa viikossa. Pumppia olen harrastanut niin kauan etten tarkkaa aikaa enää muista... Ehkä jonkun viitisen vuotta. Pumppi ei mun mielestäni oikein sovi yhteen punttitreenin kanssa, joten punttitreenistä on nyt taukoa pumpin (ja muidenkin ohjattujen tuntien) takia. Eli en ole "salia tosissaan harrastava", mutta vastaan kuitenkin, koska aihe on kiva :haart:

Paino per puoli:
lämmittely: 5 kg
kyykyt: 12,5 kg
rinta: 7,5 kg
selkä: 9,5 kg
ojentajat: 7,5 kg levypaino, 4 kg käsipainot
hauis: 4,5 (tämä on aina yhtä tuskainen, joissain ohjelmissa onnistun vetämään 5 kg:lla)
askelkyykky: 9,5 kg
olkapäät: 4 kg käsipaino (jos tanko, jota ei pitkään aikaan oo ollut käytössä, niin joku 3,5 kg).

LesMillseistä addiktion olen kehittänyt pumpin lisäksi combatiin.

homppa1973 sanoi:
Olettekos kokeilleet muita LesMills-tunteja?

Salilla, jossa käyn on paljon Les Mills - tunteja. Niistä olen tutustunut Body Pumpin lisäksi Combatiin, Balanceen, Steppiin ja RPM:n. Lyhyet arviot:

Body Pump: kivaa, mutta ajateltuani asiaa oikeasti tulin siihen tulokseen, ettei se taida oikein sopia punttailijalle. Lihakset olivat aina jumissa ja kehitys junnasi. Palautusviikoilla käyn toki, samoin jos muiden kiireiden takia tiedän etukäteen etten ehdi salilla kuin esim. 1krt/vko. Tosin pidän sitten ko. viikon "palautusviikkona".

Body Combat: ihan kivaa, mutta tosi vaikeaa minulle. En ihan oikeasti ymmärrä, kuka ko. ohjelmat on suunnitellut. Ei mitään logiikkaa ja täysin "oikeista" kamppailulajeista poikkeavaa reeniä. Sykkeen saa kyllä ylös, siitä pisteet. Luulisin, että useimmat kamppailulajeja harrastavat kokevat kuitenkin tunnin vastenmieliseksi. Ainakin itse koin, koska tekniikat tehdään väärin ja liian nopeasti ja... :D

Body Balance: mahtavaa. Venyy ja lepää. Aivan käsittämättömän upea tunti, pitäisi käydä useammin.

Step: hauska tunti. En oikein osaa muuta sanoa, kun en ole kova steppaamaan.

RPM: parasta spinningiä ikinä. Niinkun aikuisten oikeesti.

Ja nämähän olivat tietysti henkilökohtaisia mielipiteitä. Eli muut ovat varmasti eri mieltä kanssani, mutta kun joku kysyi, niin...

Käyn nykyään pumpissa silloin tällöin.. kun haluaa vähän vaihtelua salitreenille.
Ennen kävin vakituisesti. Viimeksi kun kävin, painot oli (per puoli)
Lämppäri: 5 kg
Kyykky: 17,5 kg
Rinta: 10 kg
Selkä 11 kg
Ojentajat: 7,5 kg
Hauis: 5 kg
Askelkyykky 12,5 kg
Olkapää: 5 kg tanko, 4 kg kässärit

Aloitin itse käymään Bodypump -tunneilla ehkä noin 4 vuotta sitten. Aluksi kävin useamman kerran viikossa, mutta sitten hurahdin salitreeniin. Musta pumppi on loistava laji, jos ei oo aiemmin treenannut lihaskuntoa. Mulla alkoi tuloksia näkymään nopeasti pumpin aloittamisen jälkeen, mutta valitettavasti tietyn pisteen jälkeen kehitys alkoi junnaamaan paikallaan. Ja varsinkin kyykyissä huomasin, että jalat kyllä jaksais kovemmilla painoilla, mutta hartiat ei kestä enempää painon lisäystä. Eli oon kyllä samaa mieltä sen väittämän kans, ettei pumppi korvaa punttitreeniä. Tai riippuu tietenkin tavoitteista!. :)

Nykyään käyn pumpissa korkeintaan kerran viikossa. Se on hauskaa vaihtelua! Toisaalta tuntuu kuitenkin, että pumpissa treenaus aina vähän sotkee punttitreenejä.

Anyway, tässäpä mun painot (per puoli) :

Lämmittely 5 kg
Kyykky 11,5 kg
Rinta 6 kg
Selkä 6 kg
Ojentaja 3,5 kg + 3 kilon puntti
Hauis 3,5 kg (tää on yks joka EI kehity mulla! grrr..)
Askelkyykky 6 kg
Hartiat 2,5 kg

Muista Les Mils -tunneista ehdoton suosikki on jo pitkään ollut Combat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mä on kans pähkäilly ton pumpin ja salitreenin sopivasta suhteesta...Ennen kävin pumpis kolömesti viikos spinningin ja combatin lisäksi, ja sitte hurahdin tohon salihommaan ja silti haluttas pitää tuo pump ohjelmassa ku onha se sairaan kivaa :hyper:
En vaan tiiä et miten sen kanssa kannattas menetellä ja mite ajottaa se salitreenien kanssa... perkkäisinä päivinä ei varmaa kannattas, mutku on pakko :D st oon tehny niin et vedän treenit kovaa ja pumpit sit vähä keveemmillä painoilla seuraavana päivänä... Sit sinne välipäiville tulee ne spinningit ja combatit jotka taas on enempi sitä aeroobista puolta :)
Välillä kyl silti tuntuu kroppa olevan aika "poikki" :eek:

beeibe sanoi:
mä on kans pähkäilly ton pumpin ja salitreenin sopivasta suhteesta...Ennen kävin pumpis kolömesti viikos spinningin ja combatin lisäksi, ja sitte hurahdin tohon salihommaan ja silti haluttas pitää tuo pump ohjelmassa ku onha se sairaan kivaa :hyper:
En vaan tiiä et miten sen kanssa kannattas menetellä ja mite ajottaa se salitreenien kanssa... perkkäisinä päivinä ei varmaa kannattas, mutku on pakko :D st oon tehny niin et vedän treenit kovaa ja pumpit sit vähä keveemmillä painoilla seuraavana päivänä... Sit sinne välipäiville tulee ne spinningit ja combatit jotka taas on enempi sitä aeroobista puolta :)
Välillä kyl silti tuntuu kroppa olevan aika "poikki" :eek:

Mikään asiantuntija en tod ole, mutta kuulostaa aika kovalta tuo reeniviikkosi. Kuinka usein käyt puntilla ja kuinka usein aerobisessa? Ylikunto on kurja tila, johon itseään ei todellakaan kannata päästää.

Pidätkö välillä kevyempiä viikkoja? Jos pidät, olisiko mahdollista käydä pumpilla tällöin.

joo, toi kuulostas kyllä hyvältä... ei mulla oo oikeestaan ollu sellasii keveempiä, mut niistä ei vramasti haittaa olis.... Ois upeeta ku ois varaa palkata joku personal trainer sovittaa nää mun intohimot yhteen...
Mulla on varmaa tullu joku addictio toho hommaan ku en vaan voi jättää mitään välistä. Tulee hirveen huono omatunto. Tällä hetkellä käyn kahdesti viikossa salilla(tässä sitä mun kevennys yritystä :D ) ja sit tulee kerran viikossa pump, kerran spinning ja kahdesti bodycompat. Elikkäs mulla on lauantai ollu yleensä sellane kokonaan vapaa päivä... Emmä oikee tiedä mite noi kannattas lyyä järjestykseen.... :(

Neljä kertaa olen vasta pumpissa käynyt, viimeksi painot yhteen päätyyn meni näin:

Rinta 2,5 kg
Ojentajat 2,5 kg
Hauikset 2,5 kg
Olkapäät 3,5 kg
Jalkakyykyt 5 kg
Askelkyykyt 3,5 kg
Selkä 5 kg

Jospas muutaman kerran päästä pääsisin johonkin vähän painoa lisäämään. :whip:
Jos joku viitsii kommentoida, niin kuulostaako pahalta jos viikko-ohjelma liikunnan suhteen minulla on suunnilleen tällainen:
ma- sali
ti- lepo
ke- ratsastus
to- sali
pe- pumppi
la- lepo
su- sali ?

Pumppi vei sydämeni,
aloin käydä tunneilla kesällä 2004.
Yleensä käyn kerran viikossa.
En muista aloituspainoja, mutta lisäystä on tapahtunut jonkin verran.

Painot per pääty:
Lämppärit 5 kg
Rinta 8,5 kg
Ojentajat 8,5 kg + 4 kg puntti
Hauikset 6 kg
Olkapäät 4 kg puntit
Jalkakyykyt 15 kg
Askelkyykyt 8,5 kg
Selkä 10 kg

Nyt juuri ohjelma vaihtumassa, joten saas nähdä miten tästä eteenpäin..

beeibe sanoi:
joo, toi kuulostas kyllä hyvältä... ei mulla oo oikeestaan ollu sellasii keveempiä, mut niistä ei vramasti haittaa olis.... Ois upeeta ku ois varaa palkata joku personal trainer sovittaa nää mun intohimot yhteen...
Mulla on varmaa tullu joku addictio toho hommaan ku en vaan voi jättää mitään välistä. Tulee hirveen huono omatunto. Tällä hetkellä käyn kahdesti viikossa salilla(tässä sitä mun kevennys yritystä :D ) ja sit tulee kerran viikossa pump, kerran spinning ja kahdesti bodycompat. Elikkäs mulla on lauantai ollu yleensä sellane kokonaan vapaa päivä... Emmä oikee tiedä mite noi kannattas lyyä järjestykseen.... :(

Mulla on ainakin henk koht sellainen ongelma, että kehitystä ei tapahdu ellen pidä välillä vähän keveämpää viikkoa. Silloin teen yleensä aerobista ja aika kevyellä teholla. Salin tilalle otan vaikka pumpin tai teen vähän löysemmin salin tjsp. Kyllä mullekin tulee huono omatunto jos pidän superlöysän vkon enkä tee oikein mitään sinä aikana... Mutta pakkoko niin kevyttä on pitää? :) Voihan sitä vaikka tehdä spinninkiä keveillä vastuksilla jne. Eli hiki päälle muttei reenaa täysillä.

Ei tuo sun reenimäärä ihan tolkuttomalta kuulosta, mutta pari neuvoa:
1. Lisää lihashuoltoa (en näe missään venyttelytuntia tai pitempää venyttelylle omistettua aikaa). Venyttely jää ainakin allekirjoittaneelta aivan liian helposti - ja heppoisin perustein - pois. Aina on muka "kiire" vaikkei olisikaan.
2. Salilla voi käydä hyvin useammin kuin 2krt/vko jos tahtoo kehitystä, mutta sitten niiltä viikoilta voi jättää pumpin pois. Voithan sä muokata ohjelmaa niin, että välillä mukaan mahtuu pumppi ja välillä ei. Jo ihan mielenkiinnon säilymisen takia kannattaa vaihdella ohjelmaa. Ei se hauis tiedä, miten sitä reenaa, mutta tekijälle voi olla mielekästä vaihtelun vuoksi reenata sitä eri tavalla.
3. Nuo aerobiset mitä teet, ovat kaikki aika kovatehoisia, miten olisi esim. yksi matalampitehoinen mutta vastaavasti pidempi aerobinen harjoitus?

Mutta hei, jokainen tyylillään. :) Ei kai täydellisen oikeaa ja mahtavaa tapaa reenata edes ole. Kunhan olo on hyvä, muistaa syödä tarpeeksi ja venytellä. Ja jos kroppa on kovin väsy, reenin voi jättää hyvällä omalla tunnolla välillä väliin.

beeibe sanoi:

Mun treeniviikot oli kyllä melkeen identtisiä sun viikkojen kans viel tuossa vuosi sitten. Kävin just kolmesti puntilla, kaks combatia ja sekalaisen määrän spinningiä viikossa ehkä noin vuoden ajan. Maksimissaan pidin sen yhden lepopäivän viikossa.

Sitten sairastuin pahaan flunssaan ja sen jälkeen sykkeet nousi jumpissa ihan taivaisiin. Mulla oli esim. combatin keskisyke joka ainoa kerta n. 183 (venyttelyt ja vatsat mukaan luettuna!) ja leposykekin nousi yli 60 lyönnin. Olin muutenkin väsynyt, nukuin huonosti ja ruokahalu meni. Tätä kesti varmaan puoli vuotta. Kävin tuon takia sitten otattamassa sydänfilmin ja verikokeet, mutta kaikki oli normaalit. Eli ylikunto jäi sitten ainoaksi selitykseksi. Viime syksyn treenailin sitten todella rauhallisesti ja aloin esim. kävelemään paljon. Nyt nostan taas vähitellen treenin määrää, mutta käyn esim. vain yhden combatin viikossa ja muutenkin otan noita aerobisia rauhallisemmin (combatin keskisyke nykyään n. 160, mikä on mulle normaali.). Ja yritän pitää kiinni siitä, että viikossa tulee ne kaks lepopäivää.

Eli kannattaa todella miettiä, miten paljon ottaa ohjelmaan just tuollasta kovaa treeniä. Vaikka tiedän kyllä, miten vaikee on vaihtaa combat esim. kevyeen treeniin crossarilla. :)

Mutta tämä meni kyllä :offtopic: niin, että heilahti! Pahoittelen! :)

Ohjaan Bodypumpia, (nyt tosin oli puolen vuoden tauko ohjauksessa.) IinesAnkalla mielettömät painot. Ne ovat varmaan oman reenisi painot vai pytytkö ohjaamaan niillä?? :eek:

Mulla ainakin puhe kärsii niin tajuttomasti, että painoja saa vähentää tuntuvasti.

Itse käytän jokseenkin näitä:

kyykky: 17 kg (rintarangan lukkiutumisen takia suhteessa muihin liikkeisiin näin vähän)
rinta: 14-17kg
selkä: 17 kg
ojentajat: 12 - 14kg
hauis: 12kg
askelkyykky: 12 kg tai kokonaan ilman tankoa
hartiat: tässä ohjelmassa käsipainoilla 3kg per puoli jos punnerran "miesten tyylillä".
vatsat: 5 lätty rinnan päälle jos ehtii

Jos jollain on vinkkejä tuohon rintarangan lukkiutumiseen niin otetaan vastaan. Mulla on reippaasti yliliikkuvat kaikki nivelet, samoin ranka. Se painuu ikävästi lukkoon kyykkysarjan aikana. Kun rintabiisi alkaa kuuluu karmea naksahtelu. pidän tangon harteilla, en niskassa ja treenaan tietoisesti lavan alueen pieniä lihaksia vahvemmaksi, mutta ei tunnu auttavan.

Joskus tuntuu että koko rintakehä supistuu niin ettei saa henkeä.

Ei vakavempaa mutta olisi kiva treenata kyykkyäkin kunnolla. :whip:

Lisäys: Meillä on salilla myös BodyJam ja BodyCombat. Jamista tykkäsin, koska pysyin siinä kiitettävästi mukana vaikka yleensä olen aika kehno tanssi- ja aerobicjutuissa. Combat on mukavan rankkaa ja hyvän hien saa. Tosin oli hankaluuksia oppia sen tyyliset lyönnit ja askellukset. Oma nyrkkeilytausta kummittelee sen verran taka-alalla että liikkeet eivät tuntuneet luontevilta. Mutta Combatin tarkoitushan on antaa liikunnan riemua eikä opettaa täydellisiä taistelulajitekniikoita.

April sanoi:
Vaikka tiedän kyllä, miten vaikee on vaihtaa combat esim. kevyeen treeniin crossarilla. :)

Jatketaan vähän vielä :offtopic: cia. Eihän esmes combattia tai spinninkiä ole pakko jättää pois tai vähentää. Jos ostaa sykemittarin, voi vaan päättää että tänään sykkeet ei ylitä tiettyä lukemaa missään vaiheessa ja sitten reenata sen mukaan. Eli jättää hyppyjä pois, keventää vastuksia ynnä muuta. Joillekin on helpompaa vetää aerobinen ohjattuna ja allekirjoittanut on yksi heistä. :) Toisaalta combatin sijaan voisi kokeilla välillä jtn lattia-aerobiccia, niissä sykkeet ei yleensä nouse niin korkealle (riippuu tietty tunnista, mutta tarkoitan nyt jotain fatburningia ja muita vastaavia perusaerobicceja, en siis mitään superhiphoplattariaerobicciä :D ). Kevyttä aerobista voi vetää paljonkin. Reippailu metsäpolulla lepopäivänä voi olla ihan mukava vaihtoehto kotona makaamiselle, jos kävelee ilman sauvoja ja matalalla sykkeellä. Mulle täysi lepopäivä on melkein mahdottomuus kun kävelen joka tapauksessa kaikkialle eli nk. hyötyliikuntaa tulee useamman kilometrin verran kävelyn muodossa mikäli poistun ylipäätään kotoa. :) Eikä se aiheuta ylikuntoa, vaan päinvastoin koen sen liikunnasta palauttavana toimintana. Joku voi kommentoida onko tämä ihan täyttä :anssi: . :D

Hannis sanoi:
Ohjaan Bodypumpia, (nyt tosin oli puolen vuoden tauko ohjauksessa.) IinesAnkalla mielettömät painot. Ne ovat varmaan oman reenisi painot vai pytytkö ohjaamaan niillä?? :eek:

Mulla ainakin puhe kärsii niin tajuttomasti, että painoja saa vähentää tuntuvasti.

Mäkin ohjaan pumpia, tosin just nyt en vakkarina vaan tuurailen pari kertaa kuussa. Alkuun vedin itsekin pienemmillä painoilla ohjatessa, mutta nyt on ilmeisesti "harjoitus" tuottanut tulosta, ja pystyn vetämään jo noilla kunnon painoilla ohjatessakin. Eli siis, pitää saada hengitys jaksotettua oikein, että puhe ei kärsi. Hankalaa, mutta harjoiteltavissa! :) Niinkun varmaan ohjaajana tiedät..;)

Vedätkö muuten jotain muita tuntejakin?

Kirjoita vastaus...

Suositut

Back
Ylös Bottom