Kauppojen sunnuntaiaukiolo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emmah
  • Aloitettu Aloitettu
Sori provosointini, mutta jos olet itse oman hommasi herra niin etkös ole vähän jäävi huutelemaan, että kaupat auki 24/7, jos sinulla ei ole mitään kosketuspintaa siihen mitä kaupanalalla (esim. osaaikainen kassa, kuka tekee 7 päivänä viikossa jo nyt ne vuorot mitä määrätään) joutuu tekemään ja miten joutuu elämäänsä sovittelemaan niin, että saa lapset yms. hoidettua ja vapaa-aikansa järjästettyä?

Tuohan on juurikin sitä "MINÄMINÄMINÄ", periaatetta jota jo kerran kielsit puoltavasi.

Suurin osahan täälläkin on huutanut kauppoja ja kirjastoja ynm. auki kun asia ei itse työntekona koske itseään.
Mutta kun joku opettaja vaikka vaatii kauppojen olevan auki sunnuntaisin niin onko se itsekkyyttä tai minäminä periaatetta? Eihän se työnteko sunnuntaisin koske opettajaa mitenkään ja ennenkin on saanut ostokset tehtyä arkisin mutta nyt vaan on mukava ihan varmuuden vuoksi vaatia kauppoja auki jos vaikka joku sunnuntai olisikin maito loppu. Sehän vasta olisikin itsekästä jos opettaja sitten alkaisi vastustaa sitä että hänen pitäisi kanssa olla sunnuntaisin töissä, itepähän on ammatinsa valinnut vaikka 15 vuotta sitten ja vaihtakoon alaa jos ei mielytä...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sori provosointini, mutta jos olet itse oman hommasi herra niin etkös ole vähän jäävi huutelemaan, että kaupat auki 24/7, jos sinulla ei ole mitään kosketuspintaa siihen mitä kaupanalalla (esim. osaaikainen kassa, kuka tekee 7 päivänä viikossa jo nyt ne vuorot mitä määrätään) joutuu tekemään ja miten joutuu elämäänsä sovittelemaan niin, että saa lapset yms. hoidettua ja vapaa-aikansa järjästettyä?

Tuohan on juurikin sitä "MINÄMINÄMINÄ", periaatetta jota jo kerran kielsit puoltavasi.

Ei mitään, saat anteeks.. Mut jospa mä provosoisin nyt seuraavaksi? Ok?

Voin täysin tyrmätä uskomuksesi siitä, etten muka tietäisi mitä työnteko on! Olen aina tehnyt opiskelujen sekä vakihomman ohella muita lisähommia, ja suuri osa niistä juurikin kaupan alalla. Tätä olen tehnyt vuodesta 2001 asti.
Parhaimmillani paiskoin hommia 265 tunnin kuukausivauhtia, ja viime kesänä 75 tunnin työviikkoja 2 kk putkeen. Tämä ei sen takia että oli pakko, vaan täysin sen takia että HALUSIN! Kerran elämässäni ollut vatsahaava, joten vähällä säästynyt.. Kop kop!
Nytkin perus ~50 tunnin viikkoja jotka eivät tunnu missään.

Mä voin rehellisesti sanoa että olen paikkani ansainnut, mutta silloin kuin tein niitä hommia olin myös hyvin joustava ja autoin AINA silloin kuin lisää työvoimaa tarvittiin tai joku vemppas. Nykyäänkin teen monta hommaa (työnappi jäänyt päälle :D ), mutta vain ja ainoastaan sen takia että pääsisin toivon mukaan eläkkeelle väh. 60-vuotiaana. Pakosta sitä en tee.

Tulevana kesänä 8 viikkoa palkattua lomaa, josta jää vielä 3 viikkoa pitämättä, yht 11 viikkoa! Ja HUOM!, en ole opettaja!

Joten jos et viitsisi osoittaa sormella ja huudella "OLET EPÄTIETOINEN!". Teen täysillä töitä, ja vittu moninkertaisesti Siwan kassaneitiin verrattuna!! Se on saletti se! Ja joustavuudesta ei sitten puhettakaan!!

Joten tässä provona takas pikku faktaa minusta.. Mut eikös olisi parempi huutaa silloin kuin faktat on pöydässä?? Et siis tiennyt minusta mitään...eikös vain?

Palveluala on PALVELUA! Tämä tarkoittaa että jokin palvelu tulisi vastata kysyntää. Ei sillä ole väliä kuka on kysynnän takana, olkoot sitten kyseinen henkilö ollut Siwan kassalla tai ei!! Ellei tämä mene kaaliin, olet väärällä alalla. Kuka tahansa saa vaatia mitä haluaa! Jos kaikki työntekijät saisi päättää milloin tehdä mitäkin, istuttaisiin kaikki himassa rassaamassa kassejamme/virsikirjaamme..
Kyllä muutkin ihmiset osaavat hoitaa lapsensa ja hommata hoitopaikkoja vaikka tekevätkin 3-vuoroduunia. Jos ei osaa, hoidatkoot peukalon keskeltä kämment' vähän sivummalle TAI ÄLKÄÄ HOMMATKO NIITÄ VITUN KERSOJA!

Elämä on valintoja täynnä. Jos se vitun kassahomma ärsyttää, vaihda alaa!

..joten, kyse ei todellakaan ole MINÄ MINÄ MINÄ-ilmiöstä.

:puntti:
 
Ei mitään, saat anteeks.. Mut jospa mä provosoisin nyt seuraavaksi? Ok?

Voin täysin tyrmätä uskomuksesi siitä, etten muka tietäisi mitä työnteko on! Olen aina tehnyt opiskelujen sekä vakihomman ohella muita lisähommia, ja suuri osa niistä juurikin kaupan alalla. Tätä olen tehnyt vuodesta 2001 asti.
Parhaimmillani paiskoin hommia 265 tunnin kuukausivauhtia, ja viime kesänä 75 tunnin työviikkoja 2 kk putkeen. Tämä ei sen takia että oli pakko, vaan täysin sen takia että HALUSIN! Kerran elämässäni ollut vatsahaava, joten vähällä säästynyt.. Kop kop!
Nytkin perus ~50 tunnin viikkoja jotka eivät tunnu missään.

Mä voin rehellisesti sanoa että olen paikkani ansainnut, mutta silloin kuin tein niitä hommia olin myös hyvin joustava ja autoin AINA silloin kuin lisää työvoimaa tarvittiin tai joku vemppas. Nykyäänkin teen monta hommaa (työnappi jäänyt päälle :D ), mutta vain ja ainoastaan sen takia että pääsisin toivon mukaan eläkkeelle väh. 60-vuotiaana. Pakosta sitä en tee.

Tulevana kesänä 8 viikkoa palkattua lomaa, josta jää vielä 3 viikkoa pitämättä, yht 11 viikkoa! Ja HUOM!, en ole opettaja!

Joten jos et viitsisi osoittaa sormella ja huudella "OLET EPÄTIETOINEN!". Teen täysillä töitä, ja vittu moninkertaisesti Siwan kassaneitiin verrattuna!! Se on saletti se! Ja joustavuudesta ei sitten puhettakaan!!

Joten tässä provona takas pikku faktaa minusta.. Mut eikös olisi parempi huutaa silloin kuin faktat on pöydässä?? Et siis tiennyt minusta mitään...eikös vain?

Palveluala on PALVELUA! Tämä tarkoittaa että jokin palvelu tulisi vastata kysyntää. Ei sillä ole väliä kuka on kysynnän takana, olkoot sitten kyseinen henkilö ollut Siwan kassalla tai ei!! Ellei tämä mene kaaliin, olet väärällä alalla. Kuka tahansa saa vaatia mitä haluaa! Jos kaikki työntekijät saisi päättää milloin tehdä mitäkin, istuttaisiin kaikki himassa rassaamassa kassejamme/virsikirjaamme..
Kyllä muutkin ihmiset osaavat hoitaa lapsensa ja hommata hoitopaikkoja vaikka tekevätkin 3-vuoroduunia. Jos ei osaa, hoidatkoot peukalon keskeltä kämment' vähän sivummalle TAI ÄLKÄÄ HOMMATKO NIITÄ VITUN KERSOJA!

Elämä on valintoja täynnä. Jos se vitun kassahomma ärsyttää, vaihda alaa!

..joten, kyse ei todellakaan ole MINÄ MINÄ MINÄ-ilmiöstä.

:puntti:

Tämän sain. Mutta kaikki eivät ole niinkuin sinä. Jotkut haluavat kyllä istua siwan kassalla ja palvella mutta eivät halua tehdä ainoastaan vain töitä elämässään.

Ja nyt en puhu itsestäni. Minä kyllä painan töitä enemmän kuin tarpeeksi. Mutta kaikki eivät ole eikä kaikkien pidäkään olla töissänsä kiinni. On muutakin elämää.

Ja jos olet kaupanalasta tietoinen, niin sinulta vieläkin puuttuu perustelut 24/7 aukioloille. Käypä jossain isommassa kaupassa katsomassa missä asiakkaat sunnuntaina? Käy samalla kysymässä pikkukaupasta mihin heidän sunnuntai asiakkaat ovat kadonneet. Käy ärrltä kysymässä miten käy myyntien, kun viereinen marketti saa olla nyt auki ne ajat joilla ärrä sai edes jotain myyntiä aikaiseksi.
Ja tällä hetkellä ei hyvältä sunnuntait näytä. Jos ole sitä asiakas tarjontaa niin paljon, että se palvelu kannattaa.

JOS asiakkaat eivät ala käymään säännöllisen tasaisesti kaupoilla, niin tämä aukiolojen laajentaminen on aivan turhaa.

Toimisihan tämä, jos pikkukaupat tapetaan ja aletaan elämään hypermarkettien varassa. Siihenhän tämä homma menee. Niinkuin jenkeissä. Vai?

Enkä istu kassalla, enkä tee 37,5 tuntista viikkoa (vaan yli), enkä kiroa sitä että saan tehdä töitä, teen mielelläni. Että eikös minullakin ole täten oikeus ajatella muiden asioita (lue: niiden kassojen, joilla lapsia) ja huudella välillä niidenkin puolesta.

Ja vielä loppuun tuolta taloussanomien artikkelista lause: "– Elämä pötkööntyy. Se voi olla kätevämpää, mutta tylsempää, kun ei ole eroa arjen ja pyhän välillä. Kyllähän me tykätään vuodenajoistakin."

edit. Ja siis tosta vklvapaista: Koulut kuitenkin ovat kiinni, joten ei ne vanhemmat (jotka käsitykseni mukaan ovat ne jotka jälkeläisensä kasvattavat) sitten lastensa kanssa saa olla, vaikka olisi miten paljon hoitopaikkoja.
 
..mutta kaikki eivät ole eikä kaikkien pidäkään olla töissänsä kiinni. On muutakin elämää.

Ja jos olet kaupanalasta tietoinen, niin sinulta vieläkin puuttuu perustelut 24/7 aukioloille. Käypä jossain isommassa kaupassa katsomassa missä asiakkaat sunnuntaina? Käy samalla kysymässä pikkukaupasta mihin heidän sunnuntai asiakkaat ovat kadonneet. Käy ärrltä kysymässä miten käy myyntien, kun viereinen marketti saa olla nyt auki ne ajat joilla ärrä sai edes jotain myyntiä aikaiseksi.
Ja tällä hetkellä ei hyvältä sunnuntait näytä. Jos ole sitä asiakas tarjontaa niin paljon, että se palvelu kannattaa.

JOS asiakkaat eivät ala käymään säännöllisen tasaisesti kaupoilla, niin tämä aukiolojen laajentaminen on aivan turhaa.

Toimisihan tämä, jos pikkukaupat tapetaan ja aletaan elämään hypermarkettien varassa. Siihenhän tämä homma menee. Niinkuin jenkeissä. Vai?

Että eikös minullakin ole täten oikeus ajatella muiden asioita (lue: niiden kassojen, joilla lapsia) ja huudella välillä niidenkin puolesta.

edit. Ja siis tosta vklvapaista: Koulut kuitenkin ovat kiinni, joten ei ne vanhemmat (jotka käsitykseni mukaan ovat ne jotka jälkeläisensä kasvattavat) sitten lastensa kanssa saa olla, vaikka olisi miten paljon hoitopaikkoja.

Totta! NYT ei näytä siltä, mutta juurikin sen takia että olemme tottuneet siihen vanhaan systeemiin. Jos aukioloajat vapautetaan täysin, uskallan väittää että kaupungeissa tämä vanha trendi muuttuu hyvinkin äkkiä.

En mä väittänytkään ettei olisi muutakaan elämää, mutta kerroin vaan omista kokemuksistani jotta ymmärtäisit etten olisi kokematon asioissa. Minullakin on elämää, ja todella hyvä sellainen.. :rock:
..ja hei.. Mäkin olen tehnyt sunnuntaisin töitä. ;)

Jos kaikkien puolesta pitäisi huudella, ei olisi omaa mielipidettä laisinkaan!

Koulut eivät kuulu suoranaisesti palveluammateihin...tai sanotaan etteivät rinnasteta niinhin samalla tavalla kuin esim. kaupat. Kouluja pidetään auki monessa maassa vain 6 päivää viikossa, eikä siksi että vanhemmat saisivat olla kotona lapsiensa kanssa, vaan siksi että nuorukaiset jaksaisivat koulunkäynnissä!

Haiskahtaa pikkasen siltä että itse ajattelet pelkästään omaa elämääsi ja el'ämäntilannettasi etkä muita keskeisiä vaikuttavia asioita.. Onko se oikein että kauppojen henkilökunta saisi päättää milloin kaikki muut pääsisivät kauppoihin? Siinä oikein demokraattinen päätösvalta suhteessa 1 vastaan 7 Suomen henkilömäärästä.. :lol2: Näistä vielä huomattava osa erikoiskauppoja, jolloin suhde tippuisi arvioltaan jonnekin 1 vastaan 13, jos puhutaan ruokakaupoista. Näistä vieläkin pienempi osa pikkukauppoja, eli 24/7-kategoriaan osuva ryhmä. :hyvä:
(Suhteet täyttä faktaa Kaupan Koulutuksen Kehittamiskeskuksen mukaan, luvut vuodelta 2008).

Joten yritä himmetä tuota sinun MINÄ MINÄ MINÄ-ilmiötä pikkasen. :worship:
 
Joten yritä himmetä tuota sinun MINÄ MINÄ MINÄ-ilmiötä pikkasen. :worship:

Ei minulla ole lapsia, saatika tällä hetkellä puolisoa. Teen 40-50 tuntista viikkoa, välillä enemmänkin. En välitä siitä, että ei ole viikonloppuvapaita.
Se, että teen töitä viikonloppuisin mahdollistaa jollekin aikaa olla lapsensa kanssa. Että mikä siinä tekee taas sitten minäminäminä-asenteen minulle? Meitä jotka vkl:t tekee aina ja hyvillä mielin on aika vähän. Ottaen tietysti huomioon sen, että kaupat eivät ole mitään hyväntekeväisyyspuljuja vaan voittoon tähtääviä yrityksiä, niin ei voida niitä opiskelijoita palkata pilvinpimein sinne haahuilemaan.


Ja odotan vieläkin sitä käytännön esimerkkiä maasta missä on kaupat auki 24/7?

edit. ja sitä miten se vaikuttaa kansantalouteen positiivisessa mielessä.
 
Totta! NYT
, vaan siksi että nuorukaiset jaksaisivat koulunkäynnissä!

Itse en ole kaupan alalla enkä ymmärrä miten joku ei kerkeä nykyisillä aukioloajoilla käymään kaupassa.
nuoret jaksaisi koulun käynnissä.... miten jos "aikuisten" pitäisi jaksa työssäkäynnissä.
Ihan mielenkiinnosta kysyn monellako täällä pidemmillä aukioloajan puolustajilla on lapsia.
Lapset tarvitsee kumminkin rutiineja no kai vanhempien epämääräiset työajat pikkuhiljaa muuttuu rutiineiksi.

edit : miksi jos kaupat pitäisi olla aina auki mikset pystyisi itse tekemään töitä Esim sunnuntaina ja menemään kauppaan maanantaina.
 
Ja odotan vieläkin sitä käytännön esimerkkiä maasta missä on kaupat auki 24/7?

Googlaa: Kauppojen aukioloajat
Siihen voin lisätä vielä jokusen aasian maan jossa olen käynyt ja jossa ei laisinkaan rajoituksia (Kiina, Thaimaa, ym.).

Lapset tarvitsee kumminkin rutiineja no kai vanhempien epämääräiset työajat pikkuhiljaa muuttuu rutiineiksi.

Itse tiedän lukuisia perheitä jossa molemmat vanhemmat tekevät 3-vuoroduunia, eikä se lapsien menoa paljoa ole hetkauttanut vuosien aikana. Kyllä se elämä keinot keksii jos duunia saa jostain, olkoot sit 1-, 2- tai 3-vuorohommaa.

Siis haluan kysyä, että uskotteko todellakin että jos laki täysin vapaille aukioloille menee läpi niin tällöin joka ikinen pienkauppa Suomessa pitäisi auki 24/7?? Ootte te kyllä kahjoja jos niin uskotte..
Jos otetaan esimerkkinä pieni kaupunki (50.000 ihmistä), ei se vaatisi kuin ehkä 12 pikkukauppaa + 2 apteekkia toimiakseen ympäri vuorokauden ja tyydyttämään suht.koht hyvin kaikkien tarpeet riittävän tiheällä etäisyydellä. Sekö olisi aivan liikaa vaadittu jotta saataisiin kaikille perustavarat ympäri vuorokauden?? Se ei minun mielestäni niin monien ihmisen elämää pilaa ettei sitä pystyisi pistää käytäntöön! Tiedän kyllä suoraan ainakin 10 ihmistä jotka suoraan ottaisi työpaikan vastaan jotta saisi tienata oman palkkansa yötöillä (tai ylipäätään töillä) ja itse elän pikkukaupungissa.
Jos verrataan näitä kauppoja baareihin jne., ei ne käytännössä eroaisi kuin ~3 tunnin verran baarityöntekijöiden ja portsareiden työajoista. Eikä ne valita, ja kyllä halukkaita niihin hommiin on riittämiin. Miksei sitten myös kauppoihin/apteekkeihin?

Kansantaloudesta vähän..
Tuskin se taloudellisesti paljoa tuo voittoa itse kaupalle, mutta ainakin se tuo lisää työpaikkoja = vähemmän työttömyyskorvauksia jne.. Jo pelkästään ne luvut jotka siitäkin kertyvät olisivat toivottuja jotta saataisiin enemmän säästöjä. Usko pois, mutta se luku nousee huomattavaksi vuosien saatossa + että verotulot kertyvät näiden ihmisten palkoista valtiolle suorana tulona. Tämä muodostunee tupla-arvoksi Suomen valtiolle.
 
Vain jossain Suomessa saadaan näin triviaalista asiasta kauhea sotku ja vääntö. Ihan oikein että kauppias saa pitää auki sunnuntaisin jos haluaa, mutta pakkoa ei ole. Nykyaikaa nääs.
 
Googlaa: Kauppojen aukioloajat
Siihen voin lisätä vielä jokusen aasian maan jossa olen käynyt ja jossa ei laisinkaan rajoituksia (Kiina, Thaimaa, ym.).



Itse tiedän lukuisia perheitä jossa molemmat vanhemmat tekevät 3-vuoroduunia, eikä se lapsien menoa paljoa ole hetkauttanut vuosien aikana. Kyllä se elämä keinot keksii jos duunia saa jostain, olkoot sit 1-, 2- tai 3-vuorohommaa.

Siis haluan kysyä, että uskotteko todellakin että jos laki täysin vapaille aukioloille menee läpi niin tällöin joka ikinen pienkauppa Suomessa pitäisi auki 24/7?? Ootte te kyllä kahjoja jos niin uskotte..
Jos otetaan esimerkkinä pieni kaupunki (50.000 ihmistä), ei se vaatisi kuin ehkä 12 pikkukauppaa + 2 apteekkia toimiakseen ympäri vuorokauden ja tyydyttämään suht.koht hyvin kaikkien tarpeet riittävän tiheällä etäisyydellä. Sekö olisi aivan liikaa vaadittu jotta saataisiin kaikille perustavarat ympäri vuorokauden?? Se ei minun mielestäni niin monien ihmisen elämää pilaa ettei sitä pystyisi pistää käytäntöön! Tiedän kyllä suoraan ainakin 10 ihmistä jotka suoraan ottaisi työpaikan vastaan jotta saisi tienata oman palkkansa yötöillä (tai ylipäätään töillä) ja itse elän pikkukaupungissa.
Jos verrataan näitä kauppoja baareihin jne., ei ne käytännössä eroaisi kuin ~3 tunnin verran baarityöntekijöiden ja portsareiden työajoista. Eikä ne valita, ja kyllä halukkaita niihin hommiin on riittämiin. Miksei sitten myös kauppoihin/apteekkeihin?

Kansantaloudesta vähän..
Tuskin se taloudellisesti paljoa tuo voittoa itse kaupalle, mutta ainakin se tuo lisää työpaikkoja = vähemmän työttömyyskorvauksia jne.. Jo pelkästään ne luvut jotka siitäkin kertyvät olisivat toivottuja jotta saataisiin enemmän säästöjä. Usko pois, mutta se luku nousee huomattavaksi vuosien saatossa + että verotulot kertyvät näiden ihmisten palkoista valtiolle suorana tulona. Tämä muodostunee tupla-arvoksi Suomen valtiolle.

Googletin. Olen käsi, en löytänyt käytännön esimerkkiä aasiasta. :(

Tuo laki on jo mennyt läpi. Pikkukaupat (alle 400m2) saavat pitää vaikka ympäri vuorokauden auki. Noissa kaupoissa ei kuitenkaan myynti kasva ympärivuorokautisella aukiololla niin paljoa, että kannattaisi pitää siellä ketään töissä. Jos isot kaupat saisivat olla ympärivuorokauden auki, menettäisi ne pikkukaupat sen verran lisää myyntiä, että ei kannattaisi edes kilpailla isoja vastaan vaan pistää pillit pussiin. Kuitenkin yöasiakkaita olisi niin vähän, että siellä isossa kaupassa ei olisi kuin esim. 4 henkilöä töissä. Elikä se, että isot kaupat saisivat olla auki, niin johtaisi siihen että pikkukaupoista, sanotaan vaikka 5 kpl, loppuisi työt kaikilta ja tämän työn "korvaisi" 4 henkilöä isossa kaupassa öisin. Ei tunnu työntekijämäärää lisäävänä.
Koska se on taas naurettavaa kuvitella, että kilpailijat keskenään sopisivat asioita, että: "oo sä sillon auki niin mä oon sit"... Paskanmarjat. Jos aukioloajat vapautetaan kaikilta, niin ajan myötä isot kaupat (oli mikä tuppukylä tahansa) tappavat pikkukaupat. Kätevää, mutta tylsää. Tällöin työttömyys vain lisääntyy.

Puhun nyt lähinnä ruokakaupoista. En niinkään esim. kauppakeskusten erikoistavarakaupoista. Niistäkin kyllä olisi mukava kuulla, onko miten lähtenyt sunnuntait menemään?

Ja sitten tulevaisuuteen. Verrataanpa sitä mitä lapsista jotka elävät kotona, jossa molemmat vanhemmat tekevät 3 vuorotyötä lapsiin, ketkä elävät ns. normaalin rytmin omaavassa perheessä missä on vkl vapaa vanhemmilla ja muutenkin säännölliset työvuorot. Kumman perheen lapsista kasvaa onnellisia ja elämässä paremmin pärjääviä? Poikkeuksia tottakai löytyy, eikä oikein mittaria ole tuolle asialle välttämättä. Mutta mustatuntuu fiilis vain on (perustuu siihen mitä näen ja kuulen), että mitä epäsäännöllisempää elämää vanhemmat elävät, niin sitä "huonompaa kastia" lapsista tulee.
 
Ja sitten tulevaisuuteen. Verrataanpa sitä mitä lapsista jotka elävät kotona, jossa molemmat vanhemmat tekevät 3 vuorotyötä lapsiin, ketkä elävät ns. normaalin rytmin omaavassa perheessä missä on vkl vapaa vanhemmilla ja muutenkin säännölliset työvuorot. Kumman perheen lapsista kasvaa onnellisia ja elämässä paremmin pärjääviä? Poikkeuksia tottakai löytyy, eikä oikein mittaria ole tuolle asialle välttämättä. Mutta mustatuntuu fiilis vain on (perustuu siihen mitä näen ja kuulen), että mitä epäsäännöllisempää elämää vanhemmat elävät, niin sitä "huonompaa kastia" lapsista tulee.

Eli sä siis väität et poliisi-sairaanhoitaja tai lääkäri-sairaanhoitajavanhempien jälkikasvun elämänlaatu on huonompaa, ja niistä kasvaa roskasakkia toisin kuin kahden virastotyöaikaa tekevän vanhemman lapsista? Eiköhän vanhemmuuden laatua tai lapsuuden hyvinvointia mitata kuitenkin jollakin muilla tekijöillä kuin työajoilla. Vuorotyöntekijät voi viettää laatuaikaansa keskellä viikkoakin. Vahemmat voi olla fyysisesti läsnä olematta sitä kuitenkaan henkisesti, mikä on paljon tuhoisampaa jälkikasvun hyvinvoinnin kannalta.
 
Ompas aika erikoista vääntöä :)

Eiköhän se yksityisellä alalla pitäisi olla niin että kauppojen omistajat päättävät miten kauppansa haluavat auki pitää. Kyllä se kysynnän ja tarjonnan laki määrittelee kuinka monta kauppaa ja milloinkin auki on. En ymmärrä mitenkä kaupan ala poikkeaa jostain muusta alasta jossa firmat pyörii silloin kun kysyntää on.

Ja maitahan on vaikka millä mitalla missä kaupat on auki 24/7, mutta mitenkä se liittyy mihinkään.
 
Eli sä siis väität et poliisi-sairaanhoitaja tai lääkäri-sairaanhoitajavanhempien jälkikasvun elämänlaatu on huonompaa, ja niistä kasvaa roskasakkia toisin kuin kahden virastotyöaikaa tekevän vanhemman lapsista? Eiköhän vanhemmuuden laatua tai lapsuuden hyvinvointia mitata kuitenkin jollakin muilla tekijöillä kuin työajoilla. Vuorotyöntekijät voi viettää laatuaikaansa keskellä viikkoakin. Vahemmat voi olla fyysisesti läsnä olematta sitä kuitenkaan henkisesti, mikä on paljon tuhoisampaa jälkikasvun hyvinvoinnin kannalta.

Ja ei nyt viitsitä edes verrata myyjiä poliiseihin-lääkäreihin-sairaanhoitajiin...

Ja jos luet tarkkaan edelliseni, niin se olikin kärjistetty esimerkki (harvassa perheessä on molemmat vanhemmat vuorotöissä). Enkä väitä mitään, vaan mutuilen.

Mutta kyllä sinänsä väitän sitä mikä tuosta viimeisen viimeisestä lauseestakin tullee selväksi: "Mitä epäsäännöllisempää elämää vanhemmat elävät, sitä "huonompaa kastia" lapsista tulee" (ja tuo huonompaa kastia on hakasuluissa syystä, etten keksinyt siihen mitään muutakaan termiä).
Ja jos niiden epäsäännöllisten työaikojen epäsäännöllisyyttä lisätään (esim. poliisi-myyjä perheessä), niin minun pääni mukaan se sitten huonontaa tilannetta. Eikö?

Voi siis olla että olen täysin väärässä. Senhän takia tänne "kitisenkin". :)

Ja p.s. missä ne sunnuntai asiakkaat ovat? Ja miksi massat käyvät vieläkin pe-la kaupassa?
 
Ja ei nyt viitsitä edes verrata myyjiä poliiseihin-lääkäreihin-sairaanhoitajiin...

Ja jos luet tarkkaan edelliseni, niin se olikin kärjistetty esimerkki (harvassa perheessä on molemmat vanhemmat vuorotöissä). Enkä väitä mitään, vaan mutuilen.

Mutta kyllä sinänsä väitän sitä mikä tuosta viimeisen viimeisestä lauseestakin tullee selväksi: "Mitä epäsäännöllisempää elämää vanhemmat elävät, sitä "huonompaa kastia" lapsista tulee" (ja tuo huonompaa kastia on hakasuluissa syystä, etten keksinyt siihen mitään muutakaan termiä).
Ja jos niiden epäsäännöllisten työaikojen epäsäännöllisyyttä lisätään (esim. poliisi-myyjä perheessä), niin minun pääni mukaan se sitten huonontaa tilannetta. Eikö?

Voi siis olla että olen täysin väärässä. Senhän takia tänne "kitisenkin". :)

Ja p.s. missä ne sunnuntai asiakkaat ovat? Ja miksi massat käyvät vieläkin pe-la kaupassa?

Sattuneesta syystä tiedän paljon pariskuntia, joista molemmat on vuorotöissä ja mielestäni he ovat hyviä vanhempia, eikä epäsäännöllisillä työajoilla edelleenkään ole mitään tekemistä vanhemmuuden tai lapsuuden laadun kanssa. Vanhemmuus, välittäminen ja huolehtiminen, henkinen läsnäolo eivät edellytä säännöllisiä 8-16 työaikoja.
 
Sattuneesta syystä tiedän paljon pariskuntia, joista molemmat on vuorotöissä ja mielestäni he ovat hyviä vanhempia, eikä epäsäännöllisillä työajoilla edelleenkään ole mitään tekemistä vanhemmuuden tai lapsuuden laadun kanssa. Vanhemmuus, välittäminen ja huolehtiminen, henkinen läsnäolo eivät edellytä säännöllisiä 8-16 työaikoja.

No hyvä niin. En vain itse ymmärrä tuota. Tietty ei minulla lapsia olekaan, että olen tietty huono sanomaan. Eikös vanhempien läsnäolo kuitenkin ole aika ratkaiseva lapsen henkisen kasvun kannalta? Näin muistan lukeneeni. Toisaalta maailma muuttuu...


edit. Ois kiva jos sais esim. itsestä esimerkin. Meinaan, että olisi vanhemmat kotona ja sitten ei olisi tilanteet. Ja näkisi miten itse olisi kasvanut erilailla, jos edes olisi. hmmm. Aikakonetta tässä tarttis. :D

edit2. Lopetan tämän kasvatuspaskanjauhamisen. :d Kertokaa miksi ette käy (tai jos käytte) kaupassa sunnuntaisin ostamassa viikon ruokia?
 
. :d Kertokaa miksi ette käy (tai jos käytte) kaupassa sunnuntaisin ostamassa viikon ruokia?

Mä en koskaan osta koko viikon ruokia, vaan käyn kaupassa joka päivä hakemassa mitä satun tarviimaan missä satun liikkumaan. Kun opiskelee ja tekee vuorotöitä, ei jaksa tuhrata aikaansa miettimällä mitä syö ylihuomenna. Mistä ihmeestä sitä voi tietää mitä sillon tekee mieli?
 
Mä en koskaan osta koko viikon ruokia, vaan käyn kaupassa joka päivä hakemassa mitä satun tarviimaan missä satun liikkumaan. Kun opiskelee ja tekee vuorotöitä, ei jaksa tuhrata aikaansa miettimällä mitä syö ylihuomenna. Mistä ihmeestä sitä voi tietää mitä sillon tekee mieli?

Tästäpä tuleekin se "ongelma" suomessa. Asiakkaat vaativat saada samat tuotteet jokapäivä. Mistä kaupat tietävät mitä asiakkaiden sitten tekisi mieli? Sitä minä olen kysynyt, enkä ole saanut vastausta (tähän ei siis vain taida olla vastausta). Yritän kuitenkin koska voin omalla panoksellani ainakin omalta osaltani tähän vaikuttaa, että sunnuntaina olisi ns. normaalivalikoima asiakkaalla eikä tarvitsisi ostaa viikonlopun "jämiä". Ei kyllä toimi ellei tehdä 7 päivästä viikkoa esim. kuljettajille ja muille ruoka-alan tehtaille. Mutta pelkkiä nyanssejahan nämä asiat ovat.

Mutta summasummaarum siis on, että asiakkaat ostavat sen mitä ostavat silloin kun ostavat ja valittavat puutoksista ja myyjät sitten kuuntelevat sitä v...n valitusta. Toivottavasti suurin osa saa ostettua sen mitä haluaa. :D Jeeee. Tai sitten jätetään suomessa tuo ylimalkainen einesten valmistus ja keskitytään myymään bulkkituotteita.
 
Mistä kaupat tietävät mitä asiakkaiden sitten tekisi mieli? Sitä minä olen kysynyt, enkä ole saanut vastausta (tähän ei siis vain taida olla vastausta).

Mutta summasummaarum siis on, että asiakkaat ostavat sen mitä ostavat silloin kun ostavat ja valittavat puutoksista ja myyjät sitten kuuntelevat sitä v...n valitusta.

Ei se ole mikään vastaamaton ongelma, vaan siihen on hyvin yksinkertainen vastaus. Asiakkaat haluavat sitä mitä asiakkaat ostavat. Jos kauppa ei tarjoa sitä mitä asiakkaat haluavat niin sitten se on kaupan eikä asiakkaiden ongelma. Ja sillä vitun valituksen kuuntelemisella kauppiaat tienaavat omat leipänsä. Ylimieliset kauppiaat jotka luulevat tietävänsä kuluttajia paremmin kuluttajien mieltymykset (esim. protestoimalla näitä sunnuntaiaukioloja joiden suosion saattoi hyvin havaita ennen aina kesä- ja jouluaikaan) sietävätkin kärsiä seuraukset.
 
Ylimieliset kauppiaat jotka luulevat tietävänsä kuluttajia paremmin kuluttajien mieltymykset (esim. protestoimalla näitä sunnuntaiaukioloja joiden suosion saattoi hyvin havaita ennen aina kesä- ja jouluaikaan) sietävätkin kärsiä seuraukset.

hahahah :D

Vai ylimieliset kauppiaat :hyper:

:david::whip:
 
Back
Ylös Bottom