Kauppakorkeaan 2015

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bäri
  • Aloitettu Aloitettu
Mä kuvittelisin, että enemmän toisaalta olisi vaikutusta että kävelläänkö sieltä yliopistosta ulos 4.5 keskiarvolla vai 3.5 keskiarvolla. Luulisin että jos keskiarvo on erittäin hyvä niin ei lopulta oo mitään merkitystä sillä opiskelupaikalla, sillä ainakin omaan korvaan kuulostaa oudolta että arvostettaisiin enemmän sitä pääsykokeisiin luvun motivaatiota kun sen 5+ vuoden kokonaisuutta.

Ainakin sen kuvan pohjalta jonka olen oman tuttavapiirin työllistymistä seuranneena saanut, keskiarvolla ei vaikuta olevan itsessään juuri mitään merkitystä. Harva edes työhaastatteluihin opintorekisteriotetta kiikuttaa siinä kohtaa kun tutkintotodistuskin löytyy, ja ihan hyvä niin. Arvosanat ovat varsin huono indikaattori johtuen niiden vertailukelvottomuudesta, koska taustamuuttujia on niin paljon. Jossain yritysjuridiikan kurssissa voi olla vaikka 1500 sivua luettavaa, jonka pohjalta sitten laaditaan neljä kysymystä: samalla työmäärällä voi varsinaisena tenttipäivänä saada kakkosen, mutta uusinnassa kiskoa vitosen mikäli tähdet ovat suosiollisia ja kysymykset itselle mieluisampia. Lisäksi esimerkiksi Jyväskylässä ei työkaverini mukaan ollut peruskursseilla tenttikirjallisuutta lainkaan, joten jonkinlaisia käytännön eroja yliopistojenkin välillä on. Totta kai se jostain viestii jos pääaineen yleisarvosana on tyydyttävä kiitettävän tai erinomaisen sijaan, mutta henkilökohtainen mielipide on että 4,5 keskiarvon tavoittelu on resurssien tuhlaamista, mikäli nyt ei satu olemaan joku wonderchild joka imee teoriaa kuin sieni.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites jengillä edistyy lukeminen? Itellä min. 500h takana ja valmennuskeskuksen ekasta harkkakokeest 33p. Hölmöjä virheitä ja pieniä epävarmuuksia muutama, jos olisin ne intuition mukaan laittanut niin 38p! Pysyisköhän tää flow kesäkuulle asti:D
 
Mites jengillä edistyy lukeminen? Itellä min. 500h takana ja valmennuskeskuksen ekasta harkkakokeest 33p. Hölmöjä virheitä ja pieniä epävarmuuksia muutama, jos olisin ne intuition mukaan laittanut niin 38p! Pysyisköhän tää flow kesäkuulle asti:D

Pääsykokeessakin on sama vaaraa, ei saa lähteä näkemään miinoja siellä missä niitä ei ole. Jos kysymys vaikuttaa naurettavan helpolta, niin on syytä muistaa, että se todennäköisesti sitä onkin. Omaa osaamista on vain niin vaikea seurata. Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen pääsykokeet näyttävätkin sitten lähinnä joltain yliyksinkertaisilta palikkatesteiltä ;)
 
Pääsykokeessakin on sama vaaraa, ei saa lähteä näkemään miinoja siellä missä niitä ei ole. Jos kysymys vaikuttaa naurettavan helpolta, niin on syytä muistaa, että se todennäköisesti sitä onkin. Omaa osaamista on vain niin vaikea seurata. Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen pääsykokeet näyttävätkin sitten lähinnä joltain yliyksinkertaisilta palikkatesteiltä ;)

Minä vuonna pääsit? Noita vanhoja kun selaa on kysytty esim. mikä on tase. Sisään on myös päässyt paljon alemmilla pisteillä, viime vuonna Aaltoon vaadittiin 35p. Olen käynyt 22op avoimessa ja yhdellä lukupäivällä saanut 3-5 arvosanoja. Musta tämä sisäänpääseminen on se vaikein juttu :D

Ja musta nimenomaan pitää etsiä niitä virheitä, koska monesti on vaihdettu yksi sana vääräksi. Esim. Viime vuonna capital asset price oli muutettu vika sana joksikin toiseksi p:lllä alkavaksi. Loput lauseesta oli oikein.
 
Minä vuonna pääsit? Noita vanhoja kun selaa on kysytty esim. mikä on tase. Sisään on myös päässyt paljon alemmilla pisteillä, viime vuonna Aaltoon vaadittiin 35p. Olen käynyt 22op avoimessa ja yhdellä lukupäivällä saanut 3-5 arvosanoja. Musta tämä sisäänpääseminen on se vaikein juttu :D

Ja musta nimenomaan pitää etsiä niitä virheitä, koska monesti on vaihdettu yksi sana vääräksi. Esim. Viime vuonna capital asset price oli muutettu vika sana joksikin toiseksi p:lllä alkavaksi. Loput lauseesta oli oikein.

Pisteethän eivät sinänsä ole vuodesta toiseen mitenkään verrattavissa, koska kokeen ollessa helpompi tai hakijoita ollessa enemmän, pisterajat lähtevät nousuun. Piti käydä tarkistamassa tuo viime vuoden kokeen kysymys, ja varsin helpostihan tuo on vääräksi pääteltävissä jos on terminologia ja aihepiiri tullut lukiessa tutuksi: "Osakepääoman riskipreemio määräytyy rahoitusteorian mukaan ns. capital asset portfolio – mallin (CAPM) mukaan". Kyllä kysymyksessä mitataan muutakin kuin että sattuuko muistamaan mikä sana siihen nyt tulee, jos ei nyt vetämällä käsitteellistä siltaa riskipreemiosta "hinnoitteluun" niin ainakin oivaltamalla että porfolio nyt ei ainakaan. Pääsin sisälle vuoden 2009 pääsykokeen pohjalta, enkä kyllä osaa pitää esimerkiksi viime vuoden koetta yhtään sen haastavampana.
 
No toki hyvin lukeneen pitäisi toikin huomata, mutta musta tollanen on ainakin ihan turhaa hämäämistä. Joku voi olla opetellut vaan CAPM lyhenteen eikä uskalla vastata, vaikka epäilee viimestä sanaa. Minä opettelin viime vuonna vaan lyhenteet koska ajattelin, että se riittää. Mulla jäi sisäänpääsy viime vuonna liian vähäisen laskiksen lukemisen takia. Aiemmat kokeet taas harjotellessa vaikutti paljon helpommalta. 2013 sain laskiksesta lähes täydet, 2012 sama. 2014 taisin saada vaan 9/13. On tietysti makuasia tykkääkö enemmän teoriasta vai laskuista. Ennen ollut enemmän laskuja, mistä oon tykännyt. Tänä vuonna on aika teoriapainotteinen kirja.

Matikka ollut toki sillon 2009 vaikeempaa, nykyinen talousmatikka on aika helppoa. Kansis taas oli ennen helpompaa. Pisterajat oli pienemmät ennen, koska hakijoita oli varmaan puolet vähemmän eikä valmennuskursseja tainnut edes olla sillon. Nyt saa kuulla joka toisen olevan valmennuskurssilla. Nykyään on vaikeempi päästä sisään kuin ennen. Kaduttaa etten hakenut aiemmin. 2010 olis ollut tosi helppo koe ja pisterajatkaan olleet pilvissä.

Mut, tää on tietysti vaan mun mielipide :) joistakin viime vuoden koe oli tosi helppo, musta se oli yhtä vaikea kun 2013 ja molemmissa olin.
 
Pisterajat oli pienemmät ennen, koska hakijoita oli varmaan puolet vähemmän eikä valmennuskursseja tainnut edes olla sillon. Nyt saa kuulla joka toisen olevan valmennuskurssilla. Nykyään on vaikeempi päästä sisään kuin ennen. Kaduttaa etten hakenut aiemmin. 2010 olis ollut tosi helppo koe ja pisterajatkaan olleet pilvissä.

Hakijoita Aaltoon oli viime vuonna 3551, siinä missä vuonna 2009 Helsinkiin vastaava määrä oli 3373. Valmennuskurssit ovat olleet kuvioissa jo pidemmän aikaa ja samojen firmojen järjestäminä, itsekin sellaisen ostin, mutta totesin itseopiskelumateriaalia lukuunottamatta varsin tehottomaksi verrattuna itsenäiseen työskentelyyn. Ei ne asiat ole niin paljoa näin lyhyessä ajassa muuttuneet. Pääsykokeissa toki on erilaisia painotuksia jotka vaihtuvat vuodesta toiseen, ja hakijoiden erilaisista vahvuuksista johtuen "epäreilu kilpailuetu" syntyykin juuri tätä kautta. Toki voidaan miettiä että mikä sitten olisi oikeudenmukaisempi tapa opiskelijat valita. Nykyinen malli suosii hakijoita joilla on mahdollisuus ja tahto nähdä paljon vaivaa lukemisen kanssa, joka on mielestäni ihan hyvä, koska asia itsessään ei ole niin vaikeaa etteikö sitä suurin osa hakijoista kykenisi omaksumaan. Lisäksi uskon että kauppatieteet ovat varsin seksikäs hakukohde tuoreiden abien keskuudessa, joka lisää jonkin verran ilmaa hakijamääriin, koska jäänkokeilijoiden määrä on varmasti suurempi kuin monissa muissa tiedekunnissa. Kokonaishakijamäärä on kasvanut vuodesta 2012 - 2014 n. 6%, mutta esimerkiksi ainakin Turku on kasvattanut sisäänottoaan suuremmalla osuudella.

Tsemppiä tälle vuodelle, sitkeimmät sitä pitkällä tähtäimellä parhaiten pärjäävät.
 
Hakijoita Aaltoon oli viime vuonna 3551, siinä missä vuonna 2009 Helsinkiin vastaava määrä oli 3373. Valmennuskurssit ovat olleet kuvioissa jo pidemmän aikaa ja samojen firmojen järjestäminä, itsekin sellaisen ostin, mutta totesin itseopiskelumateriaalia lukuunottamatta varsin tehottomaksi verrattuna itsenäiseen työskentelyyn. Ei ne asiat ole niin paljoa näin lyhyessä ajassa muuttuneet. Pääsykokeissa toki on erilaisia painotuksia jotka vaihtuvat vuodesta toiseen, ja hakijoiden erilaisista vahvuuksista johtuen "epäreilu kilpailuetu" syntyykin juuri tätä kautta. Toki voidaan miettiä että mikä sitten olisi oikeudenmukaisempi tapa opiskelijat valita. Nykyinen malli suosii hakijoita joilla on mahdollisuus ja tahto nähdä paljon vaivaa lukemisen kanssa, joka on mielestäni ihan hyvä, koska asia itsessään ei ole niin vaikeaa etteikö sitä suurin osa hakijoista kykenisi omaksumaan. Lisäksi uskon että kauppatieteet ovat varsin seksikäs hakukohde tuoreiden abien keskuudessa, joka lisää jonkin verran ilmaa hakijamääriin, koska jäänkokeilijoiden määrä on varmasti suurempi kuin monissa muissa tiedekunnissa. Kokonaishakijamäärä on kasvanut vuodesta 2012 - 2014 n. 6%, mutta esimerkiksi ainakin Turku on kasvattanut sisäänottoaan suuremmalla osuudella.

Tsemppiä tälle vuodelle, sitkeimmät sitä pitkällä tähtäimellä parhaiten pärjäävät.

No tuli näimmä vähän liioteltuja lukuja ja turusta puhuin, kun haen sinne :) 2009 ensisijaiset hakijat olleet 525, kun 2014 810. Kaikkia hakijoita ollut 2009 2157 ja 2015 2861. Eli selvää nousua turkuun. Helsingissä on näimmä pysyneet aika samoina. Onhan valmennuskursseja nykyään paljon enemmän kuin ennen ja niitä käytetään enemmän, tai niin ainakin luulen. Some markkinointi ja internetin yleistyminen saa ihmiset tietoisiksi enemmän noista kursseista ja lukuvaatimuksista. Kaikki on verkossa, valmennuskurssitkin ja ne saa halvemmalla kun noi paikan päälle mentävät. On harjotuskymyksiä ja muita. Itsekin ostin valmennuskeskukselta pelkät harjotuskymykset. Eihän ne kurssit pelkästään saa ketään sisään, mutta joillekin auttaa paljon valmiiksi pureskellut tiivistelmät.

No, jos en pääse tänä vuonna sisään, luovutan ja menen avoimen kautta sisälle. Viime vuonna sain 28,5 p. Toisaalta ihan itseä tässä voi syyttää eikä kokeen tekijöitä :D

Tuntuu vaan, että osaan kohta selittää kirjat ulkoa, mutta koska en muista ihan joka lausetta ulkoa tuntuu pääsykoe mahdottomalta. En ole elämäni aikana ikinä opetellut näin sanasta sanaan mitään kirjaa. Johtamisen ja markkinoinnin kirja kun on puhtaasti aika paljon ulkolukua. Kansis on siitä helppo, että vaatii sitä sisäistämistä ja ymmärtämistä. Jomasta tullut nyt kahtena eri vuotena 11/13. Eli ei auttanut toinenkaan lukuvuosi parantamaan pisteitä. Voi kyllä olla, että jos olisin vähän enemmän ottanut riskiä, olis paikka auennut viime vuonna. Esim. Matikassa tuli jätettyä 2 tehtävää pois, koska en ollut varma laskutavoista vaikka vastaukset täsmäsi. Enemmän ehkä luottoa siihen omaan osaamiseen pitäisi olla :D
 
No tuli näimmä vähän liioteltuja lukuja ja turusta puhuin, kun haen sinne :) 2009 ensisijaiset hakijat olleet 525, kun 2014 810. Kaikkia hakijoita ollut 2009 2157 ja 2015 2861. Eli selvää nousua turkuun. Helsingissä on näimmä pysyneet aika samoina. Onhan valmennuskursseja nykyään paljon enemmän kuin ennen ja niitä käytetään enemmän, tai niin ainakin luulen. Some markkinointi ja internetin yleistyminen saa ihmiset tietoisiksi enemmän noista kursseista ja lukuvaatimuksista. Kaikki on verkossa, valmennuskurssitkin ja ne saa halvemmalla kun noi paikan päälle mentävät. On harjotuskymyksiä ja muita. Itsekin ostin valmennuskeskukselta pelkät harjotuskymykset. Eihän ne kurssit pelkästään saa ketään sisään, mutta joillekin auttaa paljon valmiiksi pureskellut tiivistelmät.

No, jos en pääse tänä vuonna sisään, luovutan ja menen avoimen kautta sisälle. Viime vuonna sain 28,5 p. Toisaalta ihan itseä tässä voi syyttää eikä kokeen tekijöitä :D

Tuntuu vaan, että osaan kohta selittää kirjat ulkoa, mutta koska en muista ihan joka lausetta ulkoa tuntuu pääsykoe mahdottomalta. En ole elämäni aikana ikinä opetellut näin sanasta sanaan mitään kirjaa. Johtamisen ja markkinoinnin kirja kun on puhtaasti aika paljon ulkolukua. Kansis on siitä helppo, että vaatii sitä sisäistämistä ja ymmärtämistä. Jomasta tullut nyt kahtena eri vuotena 11/13. Eli ei auttanut toinenkaan lukuvuosi parantamaan pisteitä. Voi kyllä olla, että jos olisin vähän enemmän ottanut riskiä, olis paikka auennut viime vuonna. Esim. Matikassa tuli jätettyä 2 tehtävää pois, koska en ollut varma laskutavoista vaikka vastaukset täsmäsi. Enemmän ehkä luottoa siihen omaan osaamiseen pitäisi olla :D

Koulukohtaisilla hakijamäärillä ei sinänsä ole merkitystä kun marssijärjestys yliopistoihin on kuitenkin pysynyt samana, jos pääsee Aaltoon niin pääsee kyllä Turkuunkin. Piste-ero näiden välillä on ollut pääsääntöisesti hyvin pieni, loppupeleissä usein ollut yhdestä tai kahdesta kysymyksestä kiinni. En sinua tunne, enkä todellakaan väitä että tässä olisi nyt kysymys siitä, mutta aika usein kun aiheesta näkee kirjoitettavan, niin tuntuu että sitä syytä rannalle jäämiseen haetaan juuri jostain itsensä ulkopuolelta. Valmennuskurssien varsinainen hyöty kauppatieteiden kohdalla löytynee opiskelun rytmittämisestä, sillä asia on loppujen lopuksi hyvin yksinkertaista, sitä vain on paljon. Jos pääsykoekirjojen asiat eivät ilman kurssia avaudu tai muuten vaikuttavat salatieteeltä, niin kannattaa harkita jotain toista opiskelupaikkaa. Turun yliopisto on lisännyt viimeisen kuuden vuoden aikana useampaankin otteeseen hyväksyttävien opiskelijoiden määrää. Loppujen lopuksi kysymys on kuitenkin yhdestä kohortista joka areenalle puukot kourassa heitetään, ja vuodesta toiseen valtakunnallisesti noin 15% tästä porukasta selviytyy nujakasta voittajana, kohdaten täysin samat haasteet kuin muut, miinus henkilökohtaisen elämän asettamat rajoitteet. Avoimen väylä on kyllä täysin validi vaihtoehto, kun valmiudet opiskeluun selvästi löytyvät mutta jostain syystä ei koetilanteessa tähdet asemoidu oikein. Kannattaa silti pitää taistelutahtoa yllä ja laittaa kokeen suhteen vielä kaikki peliin!
 
Kyllähän minä tässä olen sanonutkin, että omasta syystä ulos olen jäänyt :D Laskishan mulla se ongelma viime vuonna oli, aikasemmin kusin kansiksen aineiston ja yhtenä vuotena tais mennä matikka ja kansis molemmat huonosti. Joma on menny aina ihan hyvin kuitenkin. Omasta syystä ja no elämäntilannekin tässä on se, ettei ole aikaa lukea aina kun haluis.

En ole siis itse koskaan valmennuskurssilla ollut enkä haluais sellasesta maksaa. Harjotuskusymykset ostin tänä vuonna, kun niillä saa testattua tasoa ja harjoteltua niitä "kkompia". Esim. Hentusella nimenomaan kuulemma harjoitellaan pikkutarkkoja juttuja ja kompia, ettei kokeessa varmasti mene lankaan. Hinta vaan on tolle nettikurssillekin 700 enkä ole raaskinut. Valmennuskurssit tavallaan nostavat myös niiden hakijoiden tasoa, jotka eivät ilman apua asioita ymmärtäisi. Se siinä ehkä tuntuu epäreilulta, että jos rajat sen takia nousee. Toki ihan hyvä bisness ja tässä taloustilanteessa hyvä niin.

Mutta ihan omaa syytäni, kun ulos olen jäänyt :D Pointti tässä alunperin oli, että halusin vaan sanoa, että se vaikeus on musta nimenomaan siinä sisäänpääsyssä, kun se koulu itsessään on ollut musta paljon helpompaa. Toki varmaan noi peruskurssit on helpompia, mutta esim. Kansiksen 1 Ja 2 kurssia on mulla molemmat nelosia, vaikka luon kokeisiin lähinnä muistiinpanot ja syyn tähän luulen olevan pääsykoekirjojen pänttääminen. Kurssin kysymykset oli vähän liiankin yksinkertaisia, jos vertaan pääsykokeen kysymyksiin. Toki ne rajat olisi varmaan vähän turhan korkeat sitten. Esseet on myös olleet tosi helppoja avoimessa ja olen niistä saanut kiitettäviä. En tiedä miten kurssin vaikeustasoon vaikuttaa opettaja tai koulu. Turussa olen kurssit käynyt.

Ja kai se varmaan on niin, että yritän tässä itselleni selittää syytä, miksen ole sisään päässyt. Helpompi sietää pettymystä, kum vähän vierittää syytä muidenkin niskoille :D
 
Tuli mieleen noista valmennuskursseista. Kaikki joille olwn kertonut hakevani kouluun, jopa työkkäri on sanoneet, että valmennuskurssi pitäisi käydä jos kuvittelee pääsevänsä sisälle. Kaikki heidän tutut, jotka päässeet, olleet valmennuskurssilla. Tuntuu, että monesta se on pakkohomma nykyään eikä enää vapaaehtoinen lisä. Sanotaan vanhemmille "anna paritonnia" muuten en pääse kouluun. Valitetaan vanhemmille, kun kaverit pääsi kun oli kurssilla ja syy vieritetään vanhemmille kun ei maksanut.

En ikinä itse haluaisi pyytää, enkä nyt edes kehtaisi kun en kotonakaan enää asu. Olen kai vähän valmennuskurssivastainen tosta syystä. Ne, jotka maksaa eniten (hentuselle) saa parhaimmat tiedot.
 
Itseä rupesi mietityttämään, että vasta ~100 tuntia lukemista takana ja kun lukee näitä viestejä täällä, niin niiden mukaan olisi turha edes yrittää sisään. Onko koetilanne sitten oikeasti sellainen, että vaikka asiat hyvin ymmärtää lukiessa niin siellä sitten väkisin tulee virheitä tuon verran?

Itsellä myös tuo nettivalmennuskurssi, ja harjoituspääsykoketta silmäillessä en löytäny lähes yhtäkään vaikeaa tehtävää. Talousmatematiikkan kirjaa en ole vielä edes avannut, mutta tehtävistä tuli mieleen lähinnä ylä-aste. Nuo teoriapainotteiset tehtävät kyllä huolestuttavat sillä edellyttävät ulkoa opettelua, kun taas kaavat pystyy päätelemään tehtävästä vaikkei niitä ulkoa muistaisikaan.
 
Itseä rupesi mietityttämään, että vasta ~100 tuntia lukemista takana ja kun lukee näitä viestejä täällä, niin niiden mukaan olisi turha edes yrittää sisään. Onko koetilanne sitten oikeasti sellainen, että vaikka asiat hyvin ymmärtää lukiessa niin siellä sitten väkisin tulee virheitä tuon verran?

Itsellä myös tuo nettivalmennuskurssi, ja harjoituspääsykoketta silmäillessä en löytäny lähes yhtäkään vaikeaa tehtävää. Talousmatematiikkan kirjaa en ole vielä edes avannut, mutta tehtävistä tuli mieleen lähinnä ylä-aste. Nuo teoriapainotteiset tehtävät kyllä huolestuttavat sillä edellyttävät ulkoa opettelua, kun taas kaavat pystyy päätelemään tehtävästä vaikkei niitä ulkoa muistaisikaan.

Tee 2013 ja 2014 koe :) peitä vastaukset ja katso mitä saat. Se kertoo aika paljon. Joillakin on paremmat pohjatiedot kuin toisilla. Minä en ainakaan ennen kirjojen lukemista tiennyt mitään rahapolitiikasta tai tiennyt miten monopolin voiton maksimointi lasketaan. En kyllä ole ollut hereillä yhteiskunnan tunneilla :D joma on kyllä sen verran pikkutarkka. Osaatko kertoa minä vuonna johtaminen kvantitatiivisena tieteenä tuli ja mikä sillon oli keskeistä? Tai kertoa mikä on Serviqual-menetelmä. Jos nämä on ihan helppoja, pääset varmasti sisälle :)
 
Ja vaikeinta kokeessa on musta se, että tulee miinusta eikä kannata vastata, jos vähänkin epäilee.

- - - Updated - - -

Ja tosiasn valmennuskurssin pitäjät suosittelee kuulemma 500h lukemista. Mutta kai ne vähän pelottelee, että tulis parempaa mainosta niille eli mahd. Moni pääsee.
 
En ikinä itse haluaisi pyytää, enkä nyt edes kehtaisi kun en kotonakaan enää asu. Olen kai vähän valmennuskurssivastainen tosta syystä. Ne, jotka maksaa eniten (hentuselle) saa parhaimmat tiedot.

Se on kunnioitettava asenne, ja tosiaan viikon jaksoin itse Valmennuskeskuksen kurssilla käydä ennen kuin kyllästyin verkkaiseen tahtiin. Niissä satasen itseopiskelumateriaaleissa oli hinta-laatusuhde huomattavasti parempi. Täydellinen meritokratia olisi kyllä omastakin mielestä upea paikka elää, mutta korkeintaan se on ideaali tavoitetila. Vuoden päästä huomaatkin jo kiroavasi kuinka kesätyöpaikat saadaan suhteilla :D

Edit: Tosiaan tuo 500h lukusuositus kuulostaa markkinamiesten myyntipuheelta. Sinänsä se on kyllä oikeutettu, koska varmasti se on parempi kuin 200h, mutta toisaalta taas huonompi kuin tuhat tuntia. Ei se määrä vaan laatu. Viimeisen kuukauden luin itse tyylillä 10 sivua tunnissa, varmistaen että varmasti ymmärrän joka ainoan pointin joka niille on painettu. Jos yksikin asia jäi epäselväksi, niin Google ja foorumit auttoi. Jos ja kun aikaa jäi yli, tämän käytin samojen sivujen kertaamiseen.
 
Viimeisen kuukauden luin itse tyylillä 10 sivua tunnissa, varmistaen että varmasti ymmärrän joka ainoan pointin joka niille on painettu. Jos yksikin asia jäi epäselväksi, niin Google ja foorumit auttoi. Jos ja kun aikaa jäi yli, tämän käytin samojen sivujen kertaamiseen.
Onko joku foorumi, missä näistä pääsykoematskuista yleensä keskustellaan ja joku selventäis asioita? Aina muutamia asioita jääny itsellä epäselväks, niin lähinnä kyselly tutuilta joilla on alan koulutusta. Mulla on myös ollut nyt sama tyyli, eli 10-15 sivua tunnissa pääsen eteenpäin. Olis pitänyt aikasemmin tajuta tämä tyyli kun mulle ainakin paras tapa oppia, mutta ensimmäinen kerta kun tarvitsee näin paljoa päntätä niin ei oikeen ollut sitä rutiinia tähän hommaan.


Tee 2013 ja 2014 koe :) peitä vastaukset ja katso mitä saat. Se kertoo aika paljon. Joillakin on paremmat pohjatiedot kuin toisilla. Minä en ainakaan ennen kirjojen lukemista tiennyt mitään rahapolitiikasta tai tiennyt miten monopolin voiton maksimointi lasketaan. En kyllä ole ollut hereillä yhteiskunnan tunneilla :D joma on kyllä sen verran pikkutarkka. Osaatko kertoa minä vuonna johtaminen kvantitatiivisena tieteenä tuli ja mikä sillon oli keskeistä? Tai kertoa mikä on Serviqual-menetelmä. Jos nämä on ihan helppoja, pääset varmasti sisälle :)

Aika paljon tuntuu olevan myös tuurista kii, että mitä on jäänyt päähän ja mitä kysytään. Sain 2014 kokeesta 12/13 kun olin lukenut joman muutaman kerran _ajatuksella_ läpi ja opetellut ulkoa pikkutarkkoja asioita ja sen yhden puuttuvankin olisin arvannut oikein, mutta koetilanteessa olis kyllä jääny vastaamatta. Tuskin kukaan pystyy JoMaa opetteleen niin hyvin ulkoa, ettei vois tulla sellaista kysymystä mihin ei osaa vastata, kun niitä vuosilukuja ja eri tutkijoita on niin järjetön määrä siinä. Noihin molempiin sun kysymyksiin toki oli helppo vastata, vaikka tossa SERVQUAL-menetelmässä onkin pieni typo sulla. On muuten tämä JoMa tehny mut jo vainoharhaseks, kun viimesillä lukukerroilla keskityin niin järjettömiin asioihin että saatoin alkaa takertuun johkin yksittäisiin sanamuotoihin mitkä ei välttämättä edes muuta sisältöä, kunnes tajusin että tulee kyllä oleen vaikeita muut osiot jos käytän jomassa aikaa tommosiin asioihin.

Itse alotin vasta eilen kansiksen, mutta oletan sen olevan vähiten pänttäämistä ja enemmänkin vaan siitä kiinni että ne asiat tajuaa. Ensimmäisellä lukukerralla luin vaan läpitte, ja nopeesti selaamalla helvetisti samantyylisiä termejä, mutta toisaalta nimet onneks niin loogisia että on helppo päätellä mitä milläkin tarkotetaan. Täytyy toivoo että avautuis kunnolla noi asiat kun seuraavalla lukukerralla keskityn sitten kunnolla asioiden ymmärtämiseen.

Lukutunneista vielä, toi 500h on varmaan semmonen millä varmaan melken kuka vaan pääsee sisälle. Ja jos ei pääse, niin ei välttämättä oo myöskään sit valmiuksia opiskella alalla. Tom_ille: onhan toi 100h aika vähän, mutta jos osaat sisäistää asiat nopeesti ja opit asiat nopeesti ulkoa niin tuskimpa mikään mahdottomuus on. Mulla tais tosiaan olla ~35h lukutunteja takana kun sain vanhasta JoMan kokeesta 12/13. Koetilanteessa on varmasti kyllä vaikeempi luottaa iteensä, mutta mä aion ainakin vastata enemmän intuitiolla kun pohtia mahdollista kompaa kokoajan. Kyllä se ensimmäisenä mieleen tuleva vastaus on hyvin todennäkösesti oikee ainakin mun kohdalla, kun on aika isoilla lukutunneilla hakannu sitä tietoo alitajuntaansa.
 
Lukutuntejahan kertyy varmaan se vähintään 200h kokeesen mennessä, eli ei aivan niin vähän kuin tuo 100h. Asiat on ollut helppo sisäistää, ja ainoa jossa paljon uutta asiaa on tullut on nimenomaan tuo JoMA. SERVQUAL on juuri tuollainen jonka pystyy helposti päättelemään, service quality. Englanti siis auttoi taas, ja tuosta alkaakin jo muistaa itse asian.
 
Onko joku foorumi, missä näistä pääsykoematskuista yleensä keskustellaan ja joku selventäis asioita? Aina muutamia asioita jääny itsellä epäselväks, niin lähinnä kyselly tutuilta joilla on alan koulutusta. Mulla on myös ollut nyt sama tyyli, eli 10-15 sivua tunnissa pääsen eteenpäin. Olis pitänyt aikasemmin tajuta tämä tyyli kun mulle ainakin paras tapa oppia, mutta ensimmäinen kerta kun tarvitsee näin paljoa päntätä niin ei oikeen ollut sitä rutiinia tähän hommaan.

Ei taida olla varsinaista asialle omistettua foorumia, vaikka sellaiselle ehkä kysyntää olisikin ainakin keväisin. Pieni liittymismaksu ja mahdollista provikkaa aktiivisille tutoreille :D Todennäköisesti kyseessä on myös viimeinen kerta kun vastaavanlainen aineisto tulee yhtä tarkkaan osata, varsinaisten opintojen puitteissa pääpaino on luojan kiitos kokonaisuuksien ymmärtämisessä.
 
Noniin, pikku paniikkihan tässä alkaa tulla kun ei tietenkään ole tullut luettua ihan niin paljoa kuin pitäisi. Noh, kuukausi vielä aikaa. :rolleyes:
Laskentatoimi ja JoMa ei tuota paniikkia, JoMan lukenut kerran läpi ja aika hyvin muistaa pääpiirteittäin jo. Kaikki ovat sanoneet, että kansis on helpoin vaikka se tuntuu tuovat eniten paniikkia ainakin itselle. Kaavat tuntuu ihan heprealta...
 
Back
Ylös Bottom