Kauppakorkeaan 2015

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bäri
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ytt:n , tosin pohdin vielä, josko sitä yrittäisi vaihtaa taloustieteen puolelle. Jokatapauksessa Laskis tai Taloustiede pääaineeksi. Mihis päin muutat?
 
Kyselen kaverin puolesta joka ei nyt päässyt ja aikoo koittaa väylän kautta, että kuinka hankalaa sitä reittiä on päästä Aaltoon? Keskiarvovaatimus tais olla 3 (musta ainakin suht alhainen?) mutta toisaalta vaan parhaat 20 otetaan väylältä sisään. Eli onko toi 20 porukka kuinka kovatasoinen?
 
Kyselen kaverin puolesta joka ei nyt päässyt ja aikoo koittaa väylän kautta, että kuinka hankalaa sitä reittiä on päästä Aaltoon? Keskiarvovaatimus tais olla 3 (musta ainakin suht alhainen?) mutta toisaalta vaan parhaat 20 otetaan väylältä sisään. Eli onko toi 20 porukka kuinka kovatasoinen?
Mä en ole Aaltoa käynyt, ja kannattaa muutenkin ottaa tää varauksella, mutta tästä oli puhetta joku aika sitten muualla, ja mulle jäi muistikuva, ettei tuon väylän kautta hakijoita ole keskimäärin ihan älyttömästi päälle tuon 20. Eli jos ei jää ihan porukan häntäpäähän, niin mahikset päästä sisään pitäisi olla kai ihan hyvät.
 
Itse olen sisäiseen laskentaan toistakymmentä vuotta sit lukenut ktm. Jos nyt tulisi uusi mietintä mitä lukisin niin varmaan myynti ja markkinointi. Samalla pänttäisin jotain espanjaa tai muuta kieltä kun ruotsi, englanti tai venäjä. ulkomaan kauppa myyntijohtajan homma ei olisi välttämättä huono pesti. Pääaineina laskentatoimi kannattaa erottaa myös sisäiseen ja ulkoiseen. tilkkarit ja sitten tämmöset firman talouspuolen jäbät on aika eri asia. toinen tekee enemmän lain mukaista työtä ja toinen eli minä koitan ohjata firmaa mahdollisimman kannattavaksi. Jos esiintymiskammoa on niin tuo ulkoinen laskenta on varmasti kivempi. Sisäisellä puolella pitää myydä ja puhua myös laskentaa yrityksen sisällä, joten satapäiset seminaarit ja yrityksen omat palaverit tulevat tutuiksi puhujan pöntöstä katsoen. Rahoituksesta en osaa sanoa mitään. Varmaan mielenkiintoinen ala ja isossa nosteessa. Palkat varmasti hyvät jos varsinkin raivaa itsensä johonkin morganstanleylle tai pääomasijoittajan leipiin. Silti äänestän myynti ja markkinoinnin puolesta. Ja se markkinointi ei todellakaan ole pehmeä ala. Varmaan ressipisteet kovimmat siellä puolella. paljon helpompaa se on itse äksyillä miksi myytte liian vähän ja liian halvalla. Harva tulee arvostelemaan omaa työtä, mutta myyntijohtajaan tuskin ikinään ollaan tyytyväisiä. Jos myynti ja markkinointi tosissaan kiinnostaa kannattaa kokemusta lähteä hakemaan vaikka käytettyjen autojen kaupasta. pari vuotta opiskelun ohessa tekee jotain kurjaa myyntityötä niin oppii työlämän juttuja ja siitä sitten kuukausipalkkasiin myyntitöihin. Työllistyminen n. 150% varmaa ja tililappu joka kuukausittain kotiin tulee ei varmasti häpeä edes rahoituksen parhaimmistolle.

Hyvä posti, antoi vähän lisää näkökulmaa mulle tähän pääaineen valintaan :)
Omalla kohdallani kv-liiketoiminnan johtaminen / markkinointi on jostain syystä herättänyt eniten mielenkiintoa, mutta vähän epäröin, että onko järkevää valita "pehmeä" pääaine kun vaihtoehtona olisi myös rahoitus/laskentatoimi. Mietityttää lähinnä se, että jääkö tuossa jonkun tradenomin tasolle, jos ei erikoistu noihin numerojuttuihin vaan esim. nyt tuohon markkinointiin.

Toisaalta, kovasti "isot kihot" puhuvat miten globalisaation tärkeys kasvaa entistä suuremmaksi tulevaisuudessa, niin siltä kantilta katsottuna tuollainen kansainvälisyyteen painottava markkinointi / kv-liiketoiminnan johtaminen ei välttämättä olisi ollenkaan huono valinta...
 
Te jotka ootte jo työllistyneet, mitäs sanotte valmistumisiästä? Haittaako oikeesti jos valmistuu yli 30v vai onko työllistyminen tommoses iäs lähinnä vaan itsestä kiinni ja ikä on tekosyy?
 
Mun mielestä työllistyminen on missä tahansa iässä itsestä kiinni ja ikä on tekosyy. Valmistun itse tänä syksynä yli 30v Aallon kauppakorkeasta, ja aloitin mielenkiintoisessa vakityössä jo ennen valmistumista. Opiskelun sivussa oon tehnyt kaupallisen alan töitä ensimmäisestä lukuvuodesta alkaen. Useimpia työnantajia kiinnostaa ikää enemmän, mitä kokemusta oot kartuttanut ennen opiskeluja ja opiskeluiden aikana. Kaikkia työnantajia kiinnostaa millainen tyyppi olet, mitä osaat ja miten pystyt soveltamaan oppimaasi käytäntöön. Paras vinkki mitä työllistymisen suhteen voin antaa, on että tee kurssit ajatuksella ja hyvillä arvosanoilla, ja jos mahdollista yritä päästä alan töihin opintojen ohessa tai lukuvuosien välissä. Itse aloitin Stockan kassalta, ja pikkuhiljaa etenin parempiin hommiin, joten turha nirsoilla alussa. CV kannattaa kirjoittaa niin, että se osoittaa sun tehneen jotain järkevää ennen opintojen aloittamista.
 
Hitto, tämä sivuaineen valitseminen on vaikeaa. Niin moni asia kiinnostaisi. Toisaalta yritysjuridiikka tuntuisi ihan mielenkiintoiselta ja yleispätevältä, monen pääaineen kanssa yhteensopivalta vaihtoehdolta. Toisaalta taas kielet ovat aina kiinnostaneet todella paljon, aloitin saksan opinnot juuri ja ensi vuodelle ajattelin myös kiinaa, jos nyt päädynkin kielisivuaineeseen. Tässä kaikessahan pitäisi olla kai joku näkemys myös pääaineesta, mutta kun sekin on vielä hämärän peitossa. Kv- liiketoiminnan johtaminen kiinnostaisi mututuntumalta ehkä eniten tällä hetkellä, siihenhän kielet sopisivat kuin nyrkki silmään, mutta esim. laskis/rahiskaan ei tuntuisi hassummalta vaihtoehdolta.

Totta kai, tärkeintähän olisi opiskella sitä mikä eniten kiinnostaa ja panostaa satasella, mutta näiden "pehmeiden" aineiden kautta työllistyminen niin Suomessa kuin ulkomaillakin epäilyttää.

EDIT: Ai Aksukin oli mietiskellyt näköjään vähän samoja asioita :D Ja Masse Majavan posti antoi hyvää lisäinfoa, tosin skeptisyys ei viisaista sanoista huolimatta hävinnyt kokonaan..
 
Millaisia kurssit ovat yleensä kauppiksessa? Eli siis mistä kurssi koostuu. Onko paljon kursseja joissa vaan istutaan luennolla (joskaa sekään ei aina pakollista?) ja sitten mennään tenttiin? Mutta niin.. Kertokaa joku tyypillinen kurssimuoto kauppiksessa. Mitä tehtäviä on.. Onko suullisia tai kirjallisia esitelmiä jne. Vai onko se tyypillinen sitten juuri tuo istutaan luennolla ja sitten tenttiin lopuksi? Noh joku voisi kertoa ja samalla mainita mistä kauppiksesta omat kokemukset on, koska silläkin varmaan jotain merkitystä.

Loppuun vielä sellanen kysymys, että onko työllistymisen vaikeampaa pääkaupunkiseudulle jos ei ole Aallossa opiskellut ?
 
Loppuun vielä sellanen kysymys, että onko työllistymisen vaikeampaa pääkaupunkiseudulle jos ei ole Aallossa opiskellut ?
Tää pitäisi laittaa johonkin stickyksi. Eli: työllistyminen ei ole kiinni mistä valmistut, vaan ihan omasta itsestä. Oululainen saattaa napata paikan sun nenän edestä vaikka olisitkin aalto "master race". Tässä vaiheessa pitkä vilkaisu peiliin.

Aallon hyviä puolia lähinnä hyvä start up scene, jos siis se tie kiinnostaa. Tampereella omat vahvuudet (vahva vero), samoin turussa oma vahvuutensa jne
 
Tää pitäisi laittaa johonkin stickyksi. Eli: työllistyminen ei ole kiinni mistä valmistut, vaan ihan omasta itsestä. Oululainen saattaa napata paikan sun nenän edestä vaikka olisitkin aalto "master race". Tässä vaiheessa pitkä vilkaisu peiliin.

Aallon hyviä puolia lähinnä hyvä start up scene, jos siis se tie kiinnostaa. Tampereella omat vahvuudet (vahva vero), samoin turussa oma vahvuutensa jne
mitä nyt ite kolme viikkoa nyt Aallossa ollut niin löydän enemmänkin noita vahvoja puolia :D

startup-skene imo tähän mennessä ylihypetettyä, nyt kun kauppis siirtyi Otaniemeen niin oikeasti saadaan kylteritkin mukaan touhuun. Osaavaa porukkaahan siellä TKK:lla varmasti on, mutta yhteistyö kyltereiden kanssa ollut vähän niin ja näin, rajoittunut oikeasti niihin aktiivisiin kyltereihin. 2017 saadaan taidehipit kans Otaniemeen.

Rahoitus pääainetavoitteena itsellä, vaatii kovan keskiarvon. Mitä nyt olen rankingeja lukenut ja huhuja kuullut niin sen lafkan osaaminen on ainakin Suomen kovatasosinta. Vaasa lienee hyvä kakkonen (mm. Puttonen opiskellut siellä).

Myös opiskelija-aines yllättänyt positiivisesti. Bimboja ja nuuskamakeja tietysti löytyy täältäkin, mutta aika suurta osaa jengistä kiinnostaa panostaa opiskeluun. Toki oikeasti kauppatieteistä kiinnostuneita on ollut aika marginaalisesti, mutta eiköhän se jengin innostus peruskurssien jälkeen ala heräämään. Tämä eroaa aika paljon muista kauppiksista, mulla on paljon kavereita mm. Turussa, Vaasassa ja LPR, eikä em. kouluissa ole jengi niin innostunut opiskeluun panostamisesta.
 
Back
Ylös Bottom