Kauppakorkeaan 2012

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja earth
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä itse olen tutkinut ja ymmärtänyt noista vanhoista kokeista, niin joka vuonna on aina sama kaava: 2-3 helppoa, 3-4 keskihelppoa- tai vaikeaa, ja yksi tai kaksi killeri(ä) per aine. Vaikeus on toki lukijan silmissä, ja itselle esim. taseen tai tuloslaskelman esittämisjärjestystä koskevat kysymykset ovat hankalampia, kuin vaikka suuri osa markkinoinnin listoista. Joka vuosi siellä kuitenkin on kysymyksiä tyyliin: Mikä seuraavista ei pidä paikkaansa - " Tiliristikon vasenta puolta kutsutaan kreditiksi".

Ei tätä nyt sentään niin kuoleman vakavasti kannata ottaa, että yhden kokeen takia kannattaisi yöunia kuukaudeksi menettää. Eihän tässä pitäisi olla kenelläkään muuta kuin voitettavaa? Ja jos hyvästä valmistautumisesta huolimatta sattuisi jäämään rannalle, niin mun käsittääkseni näihin kokeisiin ei mitään enimmäisyrityksiä ole? Totta kai siinä varmasti itselläkin muutamat mieskyyneleet vierähtäisivät, jos paikkaa ei omasta itseluottamuksesta ja sadoista tunneista työtä huolimatta tulisi, mutta life goes on, ja miettiikää kuinka paljon me kaikki olemme oppineet näistä kirjoista? Itse en ainakaan hevillä unohda mitään kansiksen logiikkaa tai edes laskentatoimen asioita, sen verran kovin on tätä tankattu. Jos joskus tämä taival on käytävä uusiksi, niin ainakin minä lähden paljon paremmista asemista liikenteeseen, kuin tänä vuonna, jolloin lähdin käytännössä nollista.

Tietynlaisen rentouden ja pienen jännityksen tasapainon saavuttaminen tulee olemaan varmasti monella hyvin valmistautuneella suurempi ongelmat, kuin laskiksen kaavat, markkinoinnin listat tai johtamisen teoriat. Kyllähän se jo YO-kokeissakin näki, että kyllä ne kympin oppilaatkin voi saada A:ta, jos jännittää liikaa/liian vähän. Samaten niitä vitosen tyyppejä tuli E:t ja L:t kourassa, kun oli vaan sattunut kerrankin menemään valmitautuminen ihan nappiin.

Helkkarin pettnyt saa olla jos paikkaa ei nyt sattuisi tulemaan, mutta ei tässä nyt sentään mitään Euroopan velkakriisiä olla ratkaisemassa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Menny kyllä kaikki niin päin persettä, että en ikinä tule saamaan paikkaa tuonne. Olevinaan lukenu ihan älyttömästi ja opetellu tarkkaan mutta kun noita harjoituskokeita on tehny niin ehkä 2/8 mennyt oikein. Lukeminen on jäänyt päivä päivältä vähemmälle. Väsyttää valmiiksi muutkin asiat ja kokeesta stressaaminen on vienyt loputkin voimat. Tänäänkin maannu päänsäryn takia sängyssä koko päivän eikä mistään tule mitään. Pitäähän sitä yrittää loppuun asti mutta odotukset ovat laskeneet aikalailla.
 
Menny kyllä kaikki niin päin persettä, että en ikinä tule saamaan paikkaa tuonne. Olevinaan lukenu ihan älyttömästi ja opetellu tarkkaan mutta kun noita harjoituskokeita on tehny niin ehkä 2/8 mennyt oikein. Lukeminen on jäänyt päivä päivältä vähemmälle. Väsyttää valmiiksi muutkin asiat ja kokeesta stressaaminen on vienyt loputkin voimat. Tänäänkin maannu päänsäryn takia sängyssä koko päivän eikä mistään tule mitään. Pitäähän sitä yrittää loppuun asti mutta odotukset ovat laskeneet aikalailla.

Harjoituspääsykokeista ei oikein pysty ennustamaan varsinaisen kokeen tulosta (ellei nyt jokaisesta saa 40/40). Itse kävin viime vuonna valmennuskeskuksen harjoituspääsykokeessa ja sain 27p. Varsinaisesta kokeesta sitten joku 12p, joten näinkin päin voi mennä :D
 
Harjoituspääsykokeista ei oikein pysty ennustamaan varsinaisen kokeen tulosta (ellei nyt jokaisesta saa 40/40). Itse kävin viime vuonna valmennuskeskuksen harjoituspääsykokeessa ja sain 27p. Varsinaisesta kokeesta sitten joku 12p, joten näinkin päin voi mennä :D
Kyl sen verran voi etta pystyy vertaamaan itseaan muihin... Eli kyl se nyt sillee suuntaa antaa mun mielest. Jos kaikki sais yli 25p nii olis helppo koe mut esim noi valmennuskeskuksen keskiarvot on pyoriny siin 15-18p paikkeilla nii jos saa lahemmaks 30p nii kyl sit ihan hyvin pullat on uunis ;) Ite oon tanaa kattonu vaa sen kansiksen luennon ja varmaa nyt pidan ''valipaivan''. Huomenna sit markkinoinnin luento ja laskista ja matikkaa. Mut tanaa ei vaa jaksanu lukee.
 
Itelläki oli mielessä, että kun sais luettuu sen 6 krt viikossa, mut ei toi viikonloppuna lukeminen jotenki toimi mulla.
Kyllä muuten vituttaa noi kansiksen kirjan loput kaavat, kerroinvaikutus ja julkisten menojen ja tulojen lisäys.. Huh huh...
 
Avaudutaan nyt tänne, jos tää oloo jotenki helpottas.

Tuntuu, että osaan noista kirjoista lähes kaiken. Matikkaa en oo lukenu ollenkaan. Viikko meni sen kans taistellessa, mut sit annoin olla. On niin sairasta paskaa toi kirja, et tekijät sais haistaa pitkän vitun.

Mut viime vuonna tilanne oli sama, et olin lukenu omasta mielestä aika helvetisti ja olevinaan tajusin kaiken, mut sit ku sen koepaperin sai eteen ja alko niitä tehtäviä tekee, niin valtaosa tehtävistä on kaivettu niin vaikeesti "rivien välistä", että vituiksihan se sit meni.

Pitäs ny jaksaa taistella tää vajaa kuukausi ja hinkata noita puuduttavia kirjoja uudestaan ja uudestaan. Johtamisen ja kansiksen kirjat on IMO tosi mielenkiintosia, mut ku niitä on veivannu lukemattomia tunteja, niin ei saatana meinaa enää jaksaa.

Kokeessa just vituttaa se, kun pystyy yleensä sulkee ne kaks vaihtoehtoo pois, ja sit niistä kahdesta jää ihan 50/50 fiilis.

Mut ny kirjat käteen ja LET'S FUCKING :rock:
 
Avaudutaan nyt tänne, jos tää oloo jotenki helpottas.

Tuntuu, että osaan noista kirjoista lähes kaiken. Matikkaa en oo lukenu ollenkaan. Viikko meni sen kans taistellessa, mut sit annoin olla. On niin sairasta paskaa toi kirja, et tekijät sais haistaa pitkän vitun.

Mut viime vuonna tilanne oli sama, et olin lukenu omasta mielestä aika helvetisti ja olevinaan tajusin kaiken, mut sit ku sen koepaperin sai eteen ja alko niitä tehtäviä tekee, niin valtaosa tehtävistä on kaivettu niin vaikeesti "rivien välistä", että vituiksihan se sit meni.

Pitäs ny jaksaa taistella tää vajaa kuukausi ja hinkata noita puuduttavia kirjoja uudestaan ja uudestaan. Johtamisen ja kansiksen kirjat on IMO tosi mielenkiintosia, mut ku niitä on veivannu lukemattomia tunteja, niin ei saatana meinaa enää jaksaa.

Kokeessa just vituttaa se, kun pystyy yleensä sulkee ne kaks vaihtoehtoo pois, ja sit niistä kahdesta jää ihan 50/50 fiilis.

Mut ny kirjat käteen ja LET'S FUCKING :rock:
Ihan mielenkiinnosta, minne hait viime vuonna ja oot hakemassa nyt? Menitkö ihan vain lukkoon kokeessa, vai mistä johtui että et päässyt viime vuonna sisään? Kun mun mielestä (hyvä huudella kun ei itse edes hakenut viime vuonna) ei ollut mikään superhaastava? Hentusen harjoitustehtävät ovat esim. hankalimpia kuin viime vuosien kysymykset.

Ja tarkoitus ei todellakaan ole vittuilla, haluaisin vaan kuulla tuntemuksia siitä, millaista siinä itse koetilanteessa on.
 
Ihan mielenkiinnosta, minne hait viime vuonna ja oot hakemassa nyt? Menitkö ihan vain lukkoon kokeessa, vai mistä johtui että et päässyt viime vuonna sisään? Kun mun mielestä (hyvä huudella kun ei itse edes hakenut viime vuonna) ei ollut mikään superhaastava? Hentusen harjoitustehtävät ovat esim. hankalimpia kuin viime vuosien kysymykset.

Ja tarkoitus ei todellakaan ole vittuilla, haluaisin vaan kuulla tuntemuksia siitä, millaista siinä itse koetilanteessa on.

Minäkin hain viime vuonna ja myönnän että koe oli helppo kun nyt katsoo, nyt jos tekisin olisi tulos täysin toinen. En ollut lukenut kauheasti mutta en nyt aivan vähääkään, mutta lukutekniikka oli aika huono ja yliarvion itseäni välillä ja jätin lukukertoja pois. Sitten koetilanteessa panikoin täysin ja vastasin helppoihinkin kysymyksiin väärin, joten ensikertalaisille neuvoksi että yrittäkää rauhoittua ja tehkää se koe rauhassa. Muuten koe voi mennä täysin pieleen, vaikka osaisittekin asiat. Paikat olivat siis Aalto, Turku, Vaasa (samat kuin tänä vuonna)
 
Ihan mielenkiinnosta, minne hait viime vuonna ja oot hakemassa nyt? Menitkö ihan vain lukkoon kokeessa, vai mistä johtui että et päässyt viime vuonna sisään? Kun mun mielestä (hyvä huudella kun ei itse edes hakenut viime vuonna) ei ollut mikään superhaastava? Hentusen harjoitustehtävät ovat esim. hankalimpia kuin viime vuosien kysymykset.

Ja tarkoitus ei todellakaan ole vittuilla, haluaisin vaan kuulla tuntemuksia siitä, millaista siinä itse koetilanteessa on.

Johtamisen aineisto kokeessa oli sellanen, että vaikka se Suomen kieltä oli, niin sanaakaan en tajunnu. Siihen se pääosin sit kusi.

Viime vuonna: Aalto, Turku, Vaasa
Tänä vuonna: Tre, Vaasa, Oulu

Ouluun ois kyl ihan kiva lähtee. En tiedä kaupungista mitään muuta, kun et siellä treenaa Savo-Make!
 
Tuntuu, että osaan noista kirjoista lähes kaiken. Matikkaa en oo lukenu ollenkaan. Viikko meni sen kans taistellessa, mut sit annoin olla. On niin sairasta paskaa toi kirja, et tekijät sais haistaa pitkän vitun.

On eri asia osata ja ymmärtää kuin muistaa ;) Kaverini aikanaan hakiessaan Aaltoon (ja pääsi myös) muisti aivan uskomattomalla sanatarkkuudella markkinoinnin ja johtamisen kirjat... Valehtelematta 80%:sti veti sivut lähes pilkulleen oikein.

Suosittelen ehdottomasti matematiikan opettelemista, myös muutakin kuin perushelpot todennäköisyyksiin ja tilastoihin liittyvät asiat. Tosin jos täydellisesti kyrpä on kasvanut otsaan niin panostaa sitten sen 101%:tia muihin kirjoihin.

Kansiksesta näemmä aineisto tänä vuonna - oletan, että varmoja ja helppoja pisteitä luvassa. Tänä vuonna voi hyvinkin tulla reilu koe, mielestäni laskiksen/kansiksen aineistot ovat huomattavasti parempia olleet aina kautta aikojen verrattuna markkinoinnin ja johtamisen aineistoihin.

Ja kaikille jäätymistä pelkääville: ette taatusti jäädy! Kun asiat on todella hyvin hanskassa, niin tehtävät ovat loppupeleissä vaivatta johdettavissa. Kunhan ei sorry liialliseen ylianalysointiin ja muistaa "keettiris paaripuksen" taustalla :D
 
Nyt maistus tollanen valokuvamuisti :D... Itte osaan kansiksen ja johtamisen kirjan about niin, että en usko että tähän kokeeseen pystyn enää niiltä osin parantamaan paitsi selailemalla kaavoja läpi ja lukemalla muistiinpanoja kertaamisen vuoksi. Ei oo ainakaan mitkään harjotustehtävät tai vanhat kokeet niitten osalta enää vaikeilta vaikuttanut. Nyt tulee sitten laskentatoimi revisited ja sen jälkee markkinoinnin oksennuskirja revisited, jonka lupasin polttaa jos opiskelupaikka irtoo. Toinen vaihtoehto ois varmaa käyttää niit sivui vessapaperina. Matikkaa oon koittanut joka päivä parit laskut laskee muun tekemisen ohessa ja toivon että pääsykokeessa sais sen 4/8p kasaan vähintää. Loppusuora edessä ja maitohapot kasaantuu... Tsemppii vaa kaikille.
 
Motivaatiokoehan se on, ja nyt sitä motivaatiota koetellaan, kun kesäkin alkaa. Kyllä se kannattaa tehdä kerralla (tai toisella kerralla;) niin hyvin kuin pystyy ettei tarvi toistaa urakkaa myöhemmin. Nimim. gradu jäljellä ja koko kesä aikaa - tsaijai :)
 
Rupee pikkuhiljaa olemaan muut aineet paitsi matikka hallussa. Prkl vastenmieliseltä tuntunut edes avata tuota matikan kirjaa, joten sen opiskelu on jäänyt vähemmälle. Täytyy kuitenki sen verran ryhdistäytyä, että tosiaan sais edes sen 2p tuosta osiosta. Laskiksesta otin viime vuonna 9/10 eli puolet koko koepisteistä. Johtamisen luulin osaavani hyvin, mutta aineisto jotenkin löi luun kurkkuun. Markkinoinnin kirja oli niin pitkä ja vittumainen (hyvä syy :D), että sen opiskelu jäi vähemmälle mikä näkyi pisteissä. Kansiksessa naurettavia huolimattomuusvirheitä. Verkkoakatemian harjoituskysymysten perusteella osaaminen on paremmalla tasolla, kuin viime vuonna tähän aikaan. Pakko vaan luottaa siihen, että tänä vuonna se opiskelupaikka vihdoin irtoaa ;)
 
Yllättävän raskaaksi käynyt lukeminen duunien ohella, vaikka aloitinkin lukuprojektia jo tammikuussa. Tuntuu siltä että kun illalla yrittää ruveta lukemaan niin silmät painuu väkisinkin kiinni. Vielä tämä viikko töitä ja sitten kokeillaan tehdä täyttä täyttä opiskelupäivää se pari viikkoa. Kansis työlistalla tämän viikon ja viikonlopun, 30.5 on kokeet Jyväskylässä. Sitten on vajaa pari viikkoa aikaa kerrata kaikki muut kirjat ja yrittää raapia potentiaalisia irtopisteitä matikasta.

Tsemppiä loppukiriin kaikille ja muistakaa että kesää riittää kokeiden jälkeenkin ;)
 
Älkää välittäkö niistä harjoituspääsykokeista valmennuskursseiltanne, ite sain niistä jotain 14/40 keskimäärin ja kokeesta sain sen yli 26 pojoa. T. Aallossa/HSE:llä vuodesta 2009
 
Meinaa ruveta hajottamaan ku tuntuu et asiat jotka on osannu rupee unohtumaan. Eiköhän ne sielt kuitenkin taas kertaamalla selkene.
 
Joo tää oli itelläkin se raskain vaihe lukemisessa. Suoraan sanottuna ketutti kävellä kirjastoon viime keväänä kun viereisellä niityllä ihmiset otti aurinkoa ja lapset leikki uima-altaassa. Vikat viikot luinkin sitten sen 2h/päivä ja jäin 0,5pts opiskelupaikasta...

Tänä vuonna oon päättäny että oon Aallossa syksyllä tuli sieltä minkälainen unelmasää tahansa. Tähän mennessä on vielä tahdonvoima voittanu kesäsään. Puren tässä hammasta vielä pari viikkoa. Sittenhän pääsee pääsykoebileisiin nollaamaan. Halpaa alkoholia ja armotonta biletystä ja siitä aamulla suoraan rannalle nukkuun ja pelaan lentistä. Nyt kun vaan vielä tietäis, missä ne kemut tänä vuonna on. :D Ja loppukesään en koske mihinkään, joka sisältää enemmän kun 10 sivua.

Onko muilla millasia suunnitelmia pääsykokeiden nollaukseen? Bilettään vai rentoutumaan?
 
Back
Ylös Bottom