Kauppakorkeaan 2012

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja earth
  • Aloitettu Aloitettu
Täällä onkin ollut jo muutaman päivän vähän hiljaisempaa, joten aloitampa taas keskustelun :)

Alkaako muilla jo innostus loppumaan? Itseäni alkaa jo oikeasti väsyttämään lukeminen, vaikka luenkin "vain" 5-6h päivässä. Tuntuu että asiat on hallussa, mutta silti epävarma olo. Epävarmuus + väsymys on varmaan pahin yhdistelmä, aina kun yrittää pitää välipäivää niin omantunto alkaa kolkuttaan kun ei taas tullut luettua. Muuten tosiaan lukeminen menee ihan hyvin, kokoajan tuntuu että oppii jotain pieniä asioita. Harjoituspääsykoekkin tuli tehtyä tänään ja sekin meni ihan ok.
Aika lailla sama vaikka tiedän, että en osaa matematiikkaa. Mullakin menee just noin, että nyt sitä tuntuu oppivan koko ajan jotain pikkujuttuja, kun aiemmin ei tuntenut oppivan juuri mitään, vaikka kuitenkin seuraavilla lukukerroilla huomasikin, että kyllähän niitä asioita jäikin päähän. Mulla on myös ollut tota morkkista välipäivistä, mutta silti näen itseni kannalta järkevämmältä pitää niitä, kun hajota lopullisesti näihin kirjoihin. Silloin kun ei pysty niin ei pysty, itse en usko että turhautuneena työskentelystä olisi hirveästi hyötyä.

Itse olen tällä hetkellä ennen kaikkea tehtävien tarpeessa. Olen tehnyt kaikki mahdolliset mitä mulla on (valmennusakatemian ja verkkoakatemian tehtävät + kaikki mahdolliset ilmaistehtävät ja vanhoja pääsykokeita), mutta haluaisin ehdottomasti lisää. Opin väärien vastausten kautta erittäin tehokkaasti, ja tuntuu tota kautta oppivan ikään kuin varkain monia asioita. Enää en viitti Hentusen pakettia ostaa, kun kokeeseen on vain neljä viikkoa, mutta jos vielä joskus joudun tähän kokeeseen lukemaan, niin aion ostaa sen massiivisen 2000-kysymyksen setin ja tehdä kaiken.

Itseluottamus on ollut jatkuvassa kasvussa, johtuen siitä, että olen ymmärtänyt että koealueessa ei ole mitään, mitä ei voisi ihmisjärjellä käsittää ja myös sen takia että olen oppinut tänä keväänä enemmän kuin koskaan, todella paljon asioita jotka tuntuivat ensimmäisen kahden kuukauden aikana mahdottomilta.

Poriin, Vaasaan tai Ouluun päästäkseni täytyisi saada kokeesta se 14-20p, mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa. Hakijamäärä tippui ainakin Poriin n. 100:lla (joka on melko reilu pudotus noin pienelle yksikölle) + tietysti moneen kertaan mainittu matikan takaisintulo ei voi olla näkymättä. Tällä hetkellä tuon pistemäärän saaminen 40-kohtaisesta kokeesta tuntuu todennäköisemmältä kun tuon rajan alittaminen, vaikka ei se tietenkään mikään läpihuutojuttu ole. Matematiikasta pari viimeistä lukua 2-3 pisteen arvoisesti haltuun, laskiksesta vielä muutama kaava + kertailut jokaisesta kirjasta, ja uskon olevani sisällä jos vaan pää kestää kokeessa :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä onkin ollut jo muutaman päivän vähän hiljaisempaa, joten aloitampa taas keskustelun :)

Alkaako muilla jo innostus loppumaan? Itseäni alkaa jo oikeasti väsyttämään lukeminen, vaikka luenkin "vain" 5-6h päivässä. Tuntuu että asiat on hallussa, mutta silti epävarma olo. Epävarmuus + väsymys on varmaan pahin yhdistelmä, aina kun yrittää pitää välipäivää niin omantunto alkaa kolkuttaan kun ei taas tullut luettua. Muuten tosiaan lukeminen menee ihan hyvin, kokoajan tuntuu että oppii jotain pieniä asioita. Harjoituspääsykoekkin tuli tehtyä tänään ja sekin meni ihan ok.
Ite tein sen asken ja sain 28p.. Yks tyhma virhe mis ajattelin itteni pussii. Mita tuumasit vaikeusasteest.. omast mielestani pikkusen vaikeempi kuin eka harjoituskoe, tosin matikka oli sitten asteen helpompi. Sain ekasta 24.5 ja nyt 28p. Mutta ekassa tuli ainakin yks tosi tyhma virhe joten en oo eteenpain juurikaan menny plus matikkaa en osannut :/ Eli taisin saada ihan samat pisteet ku ekasta kokeesta jos matikkaa ei huomioida. Vituttaa :D Toi lukemin on jotenkin niin vaikeet ollu. Pitaa kokeilla jotai uutta metodii. JA jurz, paasitko sa tekee paikanpaalle sen kokee? Paaseeks intensiivi kotikurssilaiset siis paikan paalle? Ite luulin et joudutaa tekee netin valityksel. Siks tein ite vast taaa aamul.
 
Ite tein sen asken ja sain 28p.. Yks tyhma virhe mis ajattelin itteni pussii. Mita tuumasit vaikeusasteest.. omast mielestani pikkusen vaikeempi kuin eka harjoituskoe, tosin matikka oli sitten asteen helpompi. Sain ekasta 24.5 ja nyt 28p. Mutta ekassa tuli ainakin yks tosi tyhma virhe joten en oo eteenpain juurikaan menny plus matikkaa en osannut :/ Eli taisin saada ihan samat pisteet ku ekasta kokeesta jos matikkaa ei huomioida. Vituttaa :D Toi lukemin on jotenkin niin vaikeet ollu. Pitaa kokeilla jotai uutta metodii. JA jurz, paasitko sa tekee paikanpaalle sen kokee? Paaseeks intensiivi kotikurssilaiset siis paikan paalle? Ite luulin et joudutaa tekee netin valityksel. Siks tein ite vast taaa aamul.

Minäkin olen ihan vain verkkokurssilainen :) Itse sain tuosta kokeesta 31p, matikkasta sain vain 4/5p, en muista tarkkaan, pitäisi opetella se jousto kunnolla että osaisi sen oikein ja logaritmista unhodin katsoa määrittelyjoukon :D Ja sitten paria en osannut. Myös kansantalouden aineisto oli hankala ja menetin siitä 2p. Muuten koe meni hyvin ja markkinoinnista sain kaikki oikein, vaikka luulin että se on heikoin osa-alueeni, onneksi olin juuri kirjoittanut taulukoita ja prosentteja ylös, niin olivat hyvin muistissa. Kaiken kaikkiaan: Pari tyhmää virhettä jotka voisi korjata helposti ja vielä vähän matikan treenausta niin eiköhän se pääsykoekkin mene hyvin, on myös hyvä että luentoja on vielä suurin osa jäljellä.
 
Tänään tulivat sitten yo-tulokset, ja varmistui tuo lähtöpisteiden määrä. Ei mulla kovin kummoisia pisteitä tule, 25. Eli pitkälti pääykoekiintiöön tähdätään! Miten muilla?
 
Joo mul meni kans se logaritmi tehtava vaarin koska siirsin -4 toiselle puolelle ja unohdin muuttaa sen plus merkkiseksi.. ja sit sen takia merkkasin et ei yhtaan mahdollista vastausta. Ilman sita virhet olis tullu +6p matikast :p Johtamisest sain hikset 4.5p... Kuten matikastakin. Laskis 7p, markkinointi 6.5 (yks tyhma virhe) ja kansis 5.5p. Eli kyl taa tast. Pitas vaa nyt jaksaa lukee.. On niin pienest kii nyt. Aalto olis kyl se ainoo tavote..
Onneks no joustot kaydaan ens tunnil lapi. Mun mielest se matikan maikka valmennuskeskuksel oli tosi hyva.
 
Itselläni matikka ei onnistu kyllä oikein :( Päätin että keskityn lähinnä tuohon tilastotieteeseen ja todennäköisyyksiin, tilastotieteessä kaiketi pärjää kun muistaa kirjan tekstin ja parit kaavat, todennäköisyys on ehkä pääteltävissä. Pääsykoetehtäviä tehdessä en saa matikantehtäviä ikinä oikein vaikka tajuaisin idean, niin sen suhteen annan nyt olla ja keskityn enemmän muihin aineisiin. Jos aikaa jää, niin palaan vielä matikkaan tarkemmin.

Nyt olen toukokuussa saanut luettua 8-10h päivä n. 5-6 päivänä viikossa, huhtikuu oli itselle hirmusen huono kuukausi lukujen osalta kun hirveä työstressi ja hautajaisjärjestelyjä. Ei saisi antaa vaikuttaa, kun pääsykoe on itselleni tosi tärkeä juttu nyt, mutta elämä on ja jatkaa pitää sillä mitä on annettu :P Kansantalouden osalta asiat on suhteellisen hyvin hanskassa, meen tekemään JKL:n pääsykokeen 30.5 niin vähän enemmän lukemista painottanut kansikseen. Tietysti päätavoite on yhteishaussa ja Tre, koska tuosta pääainevalinnasta en ole 100% varma (tällä matikkapäällä sais vähän taistella kansis pääaineena :D) mutta yritin tuplata mahdollisuuksia.

Laskentatoimi on parin ekan kappaleen osalta aika selkeä, 3 viimeistä vaatii vielä paljon paljon kertausta ja laskemista. Ajattelin, että varmaan valtaosan noista tunnusluvuista muistaa ainostaan tehtäviä tekemällä, joten se on nyt varmaan päätavoitteena tän loppuviikon että osaisin ne kunnolla.

Johtaminen menee ok, 4. kappaletta olen tankannut etu -ja takaperin ja kirjoittanut 3:t eri muistiinpanot siitä. Ehkä tällä vältytään pahimmilta kompastuskiviltä. Markkinointi ei kiinnosta pätkääkään eikä ole missään vaiheessa kiinnostanut, liibalaadatekstin olen jotenkuten opetellut, mutta nyt ois tarkoitus piirrellä noita kaavioita vähän ulkoa. Ei kiinnosta ei, mutta koska matikka on noin huonolla tolalla niin muissa aineissa ei ole kauheesti varaa löysäillä.

Nyt tällä hetkellä tuntuu väsymiseen sijaan että aika loppuu kesken! Onko muilla samansuuntaisia ajatuksia? En ole koko kevään lukuaikataulua suunnitellut, yleensä aina muutaman viikon eteenpäin... Sen perusteella matikka jää nyt todella vähälle oppimiselle, laskeskelin että itselläni on 21 täyttä opiskelupäivää ennen pääsykoetta mahdollista tehdä, kai siinä pystyisi vielä ihmeisiin jos keskittyisi matikkaan, mutta muut aineetkin vaatii PALJON kertailua niin tiedä sitten..
Alkaa epätoivo välillä iskeä, koska laskeskelin että Tampereelle pyrkiessä pitäisi pystyä vastaamaan 28-30 tehtävään (mieluusti tietysti enemmänkin), ja muutama virhe ehkä olisi varaa tehdä. Pisterajat voivat toki laskea, mutta Treelle haki toiseksi eniten kaikista hakijoista kauppatieteisiin, joten ei pysty laskemaan sen varaan mitään. Ja tuossa se tarkoittaa, että jos matikassa on helppoja tehtäviä ja esim. hallinnossa ja markkinoinnissa ihan tappoja niin todennäköisyys päästä on taas kauheen huono, jos mokaa ne muiden kun matikan vaativat tehtävät...
 
Joo mul meni kans se logaritmi tehtava vaarin koska siirsin -4 toiselle puolelle ja unohdin muuttaa sen plus merkkiseksi.. ja sit sen takia merkkasin et ei yhtaan mahdollista vastausta. Ilman sita virhet olis tullu +6p matikast :p Johtamisest sain hikset 4.5p... Kuten matikastakin. Laskis 7p, markkinointi 6.5 (yks tyhma virhe) ja kansis 5.5p. Eli kyl taa tast. Pitas vaa nyt jaksaa lukee.. On niin pienest kii nyt. Aalto olis kyl se ainoo tavote..
Onneks no joustot kaydaan ens tunnil lapi. Mun mielest se matikan maikka valmennuskeskuksel oli tosi hyva.

Joo on kyllä, muutenki kaikki nuo valmennuskeskuksen opettajat ovat vallan mainioita ja tuntuu että jokaisesta luennosta jää kaikki mieleen. Välillä vaan vaikea keskittyä kun on omalla koneella ja välillä tulee sitten mentyä samaan aikaan muille sivuille :D

mimsunen: Minuakin jännittää tuo pääsykoe todella paljon, etenkin kun tämä on toinen kerta kun pyrin. Viime kerta on vielä hyvin mielessä ja se pettymys kun sai kuulla että ei päässytkään sisään. Siinä vaiheessa teki mieli päättää opiskelut siihen ja mennä amikseen, mutta äkkiä siitä sitten sisuuntui ja päätti lähteä uusiksi yrittämään. Kuitenkin tuo kokemus vaivaa vieläkin ja tuntuu että en tule pääsemään ikinä kauppakorkeaan, koska en viimeksikään päässyt (vaikka luinkin silloin vain n.100h :D ). Kuitenkin inttiin pitäisi lähteä kesällä ja tämä on oikeastaan viimeinen tilaisuus pyrkiä kauppakorkeaan niin että valmistuisi samaan aikaan kuin muutkin saman ikäiset, joten paineet on kovat :( .
 
mimsunen: Minuakin jännittää tuo pääsykoe todella paljon, etenkin kun tämä on toinen kerta kun pyrin. Viime kerta on vielä hyvin mielessä ja se pettymys kun sai kuulla että ei päässytkään sisään. Siinä vaiheessa teki mieli päättää opiskelut siihen ja mennä amikseen, mutta äkkiä siitä sitten sisuuntui ja päätti lähteä uusiksi yrittämään. Kuitenkin tuo kokemus vaivaa vieläkin ja tuntuu että en tule pääsemään ikinä kauppakorkeaan, koska en viimeksikään päässyt (vaikka luinkin silloin vain n.100h :D ). Kuitenkin inttiin pitäisi lähteä kesällä ja tämä on oikeastaan viimeinen tilaisuus pyrkiä kauppakorkeaan niin että valmistuisi samaan aikaan kuin muutkin saman ikäiset, joten paineet on kovat :( .

Heh, jos lohduttaa niin itse täytän syksyllä 23 ;) Ja toteutan tässä lukioaikaista haavettani kun haen opiskelemaan, lukion jälkeen olin niin täynnä opiskeluja, että ammattikoulu on tässä välissä käytynä ja työelämässä oltu muutama vuosi. Nyt kuitenkin motivaatio tosi korkealla näiden työvuosien jälkeen, ja en anna sen häiritä että ikätoverit jo ovat tehneet kandit ja yksi jopa valmistuu nyt :D 30 ei ole kuitenkaan vielä puolessavälissäkään työelämää, joten unohda muut ja keskity vaan omaan pääsemiseen + opiskeluihin. :) Jokaiselle tulee se oma väylä sitten.

Muttajuu, vinkkejä olen paljon saanut kavereilta pääsykokeisiin liittyen, ja jos tekee kaikkensa niin loppujen lopuksi kai henkinen valmistautuminen on entistä tärkeämpää. Kaikki pakkiksen lukijat nyt ajatellaan että kylläpäs minä pääsenkin ihan varmasti, niin kaikki päästään :P
 
Muuten tällainen ei niin ajankohtainen kysymys. Kun olette tehneet pääsykokeen nii aiotteko mennä katsomaan oikeat vastaukset kun ne ilmestyvät vai aiotteko odottaa tulosten julkaisupäivään? Itse en ole vielä päättänyt ja tuntuu jotenkin typerältä että mietin tällaisiakin asioita :D
 
Ite kylla tarkastan mahdollisimman nopeesti :D Ja sit voi unohtaa koko paskan jos on menny huonosti. Jos hyvin niin sit jannitetaan.. Pahin on jos saa joku 28-29p nii sit pitaa jannittaa koko hemmetin kuukausi :D
 
Lahettaako aalto jonkun kutsun paasykokeeseen? Vai toimiiko homma niin etta kavellaan vaan koetilanteeseen ja siella on nimi listas vai miten homma toimii?
 
Joo on kyllä, muutenki kaikki nuo valmennuskeskuksen opettajat ovat vallan mainioita ja tuntuu että jokaisesta luennosta jää kaikki mieleen. Välillä vaan vaikea keskittyä kun on omalla koneella ja välillä tulee sitten mentyä samaan aikaan muille sivuille :D

mimsunen: Minuakin jännittää tuo pääsykoe todella paljon, etenkin kun tämä on toinen kerta kun pyrin. Viime kerta on vielä hyvin mielessä ja se pettymys kun sai kuulla että ei päässytkään sisään. Siinä vaiheessa teki mieli päättää opiskelut siihen ja mennä amikseen, mutta äkkiä siitä sitten sisuuntui ja päätti lähteä uusiksi yrittämään. Kuitenkin tuo kokemus vaivaa vieläkin ja tuntuu että en tule pääsemään ikinä kauppakorkeaan, koska en viimeksikään päässyt (vaikka luinkin silloin vain n.100h :D ). Kuitenkin inttiin pitäisi lähteä kesällä ja tämä on oikeastaan viimeinen tilaisuus pyrkiä kauppakorkeaan niin että valmistuisi samaan aikaan kuin muutkin saman ikäiset, joten paineet on kovat :( .

Turha siitä on stressata minkäikäisenä aloittaa kauppakorkeassa opiskelut :). Itse tosiaan viime syksynä aloitin ja olin yksi nuorimmista oman pääaineeni uusista opiskelijoista (20-vuotta täytin viime kesänä). Ikähaitari oli tosiaan 18-vuotiaasta lähes 50-vuotta täyttäneisiin asti ja mielestäni viime vuonna sisäänpääseiden keski-ikä oli noin 23-vuotta.

Vielä sanon, että unohda tuo "en tule pääsemään sisään" asenne. Itselläkin oli alkukeväästä viime vuonna sama asenne, mutta päätin päntätä entistä enemmän ja aloin lopulta uskoa itseeni, jonka seurauksena nyt sitten olen täällä kauppakorkeassa opiskelemassa. Tsemppiä sulle ja kaikille muillekkin lukemiseen ! jaksaakaa vielä vääntää loppuun asti :)
 
Viime vuonna mulle tuli erillinen kutsu s-postiin, koska osa pääsykokeista pidettiin tilanpuutteen takia Otaniemen kampuksella, jossa minäkin siis kokeeni tein.
 
Pientä epäuskoisuutta havaittavissa. Matikasta realistisena tavoitteena max 3 pistettä. Pitäisi siis yrittää panostaa muihin kirjoihin sitäkin enemmän. Alkaa olla sellainen fiilis että Helsinkiin ei riitä millään pisteet, vaikka mitä tekee. Katsotaan miten muiden kanssa käy..

Joku muukin täällä taisi olla menossa Jyväskylään kokeilemaan taloustiedettä. Sinne on itselläkin suunta, joten tällä hetkellä yritän tankata Pohjolan kirjaa niin hyvin kuin mahdollista. Ja ei ehkä kannata stressata siitä iästä niin, itse menen neljättä kymmentä ja työelämässä on kymmenen vuotta jo takana ;)
 
En kyllä pidä enää ikinä välipäivää, tämä on aivan kamalaa. Kokoajan vaan miettii miten ei osaa mitään ja kuinka ei ole tehty tarpeeksi töitä. Itseluottamus tälläkin hetkellä lähes nollissa. Onneksi se taas huomenna luennon aikana lähtee nousuun :D
 
toi taloustiedon kirjan alku on kyl niin simppelii et melkee tekis mieli skippaa se ja lukee jotai muuta :D Mut kai toi kurssi on semmonen viimenen silaus siihe et osaa hyvin. Plus saa itseluottamust.
 
Kuuluisa alenevan rajatuottavuuden laki pätee myös pääsykokeisiinkin lukiessa. Ei kai auta muu kun kehittää lukuteknologiaa jotenki :D Seuraavat 3 viikkoo meneekin tässä aika pitkälti kirjojen parissa.

Worst case scenario:

Test%2BDay%2B-%2BEasy%2BTest%2BWas%2BEasy%2B-%2B%2BTwo%2BWeeks%2BLater%2B-%2BPoker%2BFace.jpeg
 
Kuuluisa alenevan rajatuottavuuden laki pätee myös pääsykokeisiinkin lukiessa. Ei kai auta muu kun kehittää lukuteknologiaa jotenki :D Seuraavat 3 viikkoo meneekin tässä aika pitkälti kirjojen parissa.

Worst case scenario:

Test%2BDay%2B-%2BEasy%2BTest%2BWas%2BEasy%2B-%2B%2BTwo%2BWeeks%2BLater%2B-%2BPoker%2BFace.jpeg

Tätä minäkin pelkään, kuitenkin kokeessa on helpot kysymykset jotka pitäisi osata mutta jonkun jännityksen takia laittaa kredit ja debet tilit väärinpäin :D
 
Back
Ylös Bottom