Kauppakorkeaan 2008

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sanottakoon nyt, ettei Savonlinnasta käsin voi opiskella kauppatieteitä. Siellä sijaitsee ainoastaan kasvatustieteellinen. Mikkelissä taasen voi opiskella ainoastaan englanninkielisen BScBA-linjan, joka ei taida olla ihan läpihuutojuttu. Kaveri opiskelee Mikkelissä, ja mielestäni hänen puoleltaan hyvä valinta; tutkintoon kuuluu muun muassa pakollinen vuosi ulkomailla.
 
Mihin kaupunkiin haet?

Mua pelottaa älyttömästi, että jos en pääsekkään, niin tulee välivuosi ja sitä en tahtoisi:s Ja avoimessakin vähän huono opiskella, kun ei saa mitään opiskelijatukia.

Mut mä oon tässä nyt puoli vuotta tehnyt sellasta paskaduunia, että joka päivä kun menen töihin, niin se vaa inspiroi mua tota kevättä varten, koska ellen opiskele, niin tuun tekemään tota samaa duunia loppuelämäni ja siihen en aio: D

Kevät on omistettu lukemiselle:haart:

Vaasaan pelkästään - ei täältä voi enää pois lähteä, kun on varma iltatyö, joka tuo joka kuukausi 500€ ja oon aika varma, että laskentatoimeen tulee suuntauduttua ja se on Vaasassa vahva. Lisäksi talousoikeus on mielenkiintoista ja sitäkin saa lukea täällä melko paljon.

Kyllä sä varmasti pääset sisään, jos haluat ja jaksat yrittää :) Älä nyt ainakaan tee niin kuin mä tein yo-kirjoitusten jälkeen eli ei muka jaksanut kiinnostaa tarpeeksi ja siirsin lukemista asenteella "huomenna ehtii" kunnes sitten olikin pari päivää aikaa lukea :jahas: Ei oikein ollut saumaa Turkuun ja Tampereelle eikä sen puoleen muuallekaan tuolla systeemillä.

Rauhallisesti vain luet ja sitten keskityt vaikeimpiin asioihin ensin niin kauan että ne tuntuu olevan hallussa ja loppu sitten pientä kertailua. Mun mielestä aivan järjetöntä touhua, että joka päivä lähes puoli vuotta vetää 4-5h/pv :( Toki kaikilla omat tapansa, mutta näin aion ainakin nyt tehdä ite, kun on jo aika hyvä "taustatuntemus" miten edetä :D Voisin jopa kuvitella, että vedän niin kovat pinnat että HSE:kin kutsuisi, mutta ajattelin "tyytyä vähempään" :)

Mutta pääset sisään, sitä mä halusin sanoa enkä vetää tätä omaa show'ta :D Älä kuitenkaan lähde sille linjalle, että tapat ittesi kirjojen ääreen ;)
 
Mun mielestä aivan järjetöntä touhua, että joka päivä lähes puoli vuotta vetää 4-5h/pv :( Toki kaikilla omat tapansa, mutta näin aion ainakin nyt tehdä ite, kun on jo aika hyvä "taustatuntemus" miten edetä :D Voisin jopa kuvitella, että vedän niin kovat pinnat että HSE:kin kutsuisi, mutta ajattelin "tyytyä vähempään" :)

Mutta pääset sisään, sitä mä halusin sanoa enkä vetää tätä omaa show'ta :D Älä kuitenkaan lähde sille linjalle, että tapat ittesi kirjojen ääreen ;)

Mutta en mä silleen oo koskaan ollut mikään hirveen hyvä muistamaan lukemaani... tai toki muistan, mutta mun pitää lukea todella hitaasti ja siten etten siirtyisi seuraavaan lauseeseen/kappaleeseen ennen kuin vanha on ymmärretty. Ja tosiaan mullahan on välivuosi meneillään, niin lukuaikaa on erittäin paljon:)

Ajattelin, että tammikuussa ja helmikuussa luen rennommalla otteella, mutta siitä eteenpäin alkaa armoton lukeminen!:puntti:
 
Mutta en mä silleen oo koskaan ollut mikään hirveen hyvä muistamaan lukemaani... tai toki muistan, mutta mun pitää lukea todella hitaasti ja siten etten siirtyisi seuraavaan lauseeseen/kappaleeseen ennen kuin vanha on ymmärretty. Ja tosiaan mullahan on välivuosi meneillään, niin lukuaikaa on erittäin paljon:)

Ajattelin, että tammikuussa ja helmikuussa luen rennommalla otteella, mutta siitä eteenpäin alkaa armoton lukeminen!:puntti:

Aivan aivan... Mutta tuo on hyvä systeemi, että lukee niin rauhallisesti että asian varmasti tajuaa. Ite oon siihen liian kärsimätön ja menee vähän aiheen mukaan ymmärränkö ja muistanko mitään. Käytännössä viime vuonna en osannut mitään muuta aihetta kuin laskiksen, mutta jätin sitten vastaamatta pariin kysymykseen, jotka olisi mennyt oikein ja ei näkyile meikä vielä sen takia yliopistossa :( Vähän katkeraa meininkiä oli 4kk sitten, kun tulokset tuli ja 0,25 pojoa jäi sisäänpääsystä :D

Välivuodenkin jälkeen on vähän vaikeaa lukea. Tai no mulla tuli kaksi, joista tosin toisen olin koulussa, mutta aika perseilylinjalla :D Toivon todella, että jaksat panostaa ja vielä onnistut! :)
 
Juu kannattaa lukea ajatuksen kanssa ja todella sisäistää se asia, helposti sitä vaan luovuttaa kun ei kärsivällisyys riitä pähkäilemään jotakin asiaa, mutta se asia on kuitekin ymmärrettävä ennemmin tai myöhemmin mikäli tahtoo sisään haaveilla.

Jokaisella on tietysti omat lukutyylit, mutta kun pääsykoekirjat tuppaavat olemaan tekstiä, jossa joudut olemaan todella skarppina ja keskittymään paljon kannattaa ehkä mielummin pitää useampi tauko lukemisen välissä, käy ulkona ottamassa raikasta happea ja niin eteenpäin, joskus itelle tuli ahaa elämys kun olin pähkäillyt jotain asiaa kauan ja en vaan osannut sitä - kävin ulkona pitämässä taukoo, söin jotain pientä samalla ja jauhoin paskaa kaverin kanssa aivan muusta - tuun sisälle uusin mielin ja ei mennyt kauaa kun aika oli sisäistetty ja pystyin tyytyväisin mielin jatkamaan kirjaa eteenpäin.

Eikä sitä kannata murehtia etukäteen, että mitä jos en pääsekkään korkeakouluun, lukee niin hyvin kuin itsestään saa irti ja tekee kokeen niin hyvin kuin pystyy, joko se sitten riittää tai ei riitä. Tietääkseni todella harva ensiyrittäjä pääsee sisään(ainakin HY:ssä)korkeakouluun, joten jos ei tärppää niin ensivuonna uudestaan. Välivuoden/välivuosien pitäminen kirjotusten jälkeen voi olla ihan hyvä vaihtoehto, on aikaa ehkä miettiä "paska"duuneja tehdessä, mitä sitä haluaisi vanhemmalla iällä tehdä työkseen.. välivuonna voi toki reissatakki mielinmäärin, jos löytyy pätäkkää, ei ollenkaan huono vaihtoehto =)

Itse en todellakaan uskonut, kun valmistuin Ammattikoulusta, että jonakin päivänä opiskelen Helsingin Yliopistossa Taloustieteenlaitoksella, pidin 4,5v mittasen "välivuoden" töiden parissa ja nyt on motivaatio todella korkealla opiskelun suhteen(ainakin vielä hehe). Amiksestakin on mahdollista päästä opiskelemaan korkeakouluun, kaikki on SINUSTA kiinni kuinka paljon haluat sinne ja kuinka paljon olet valmis lukemaan.

PEACE ja tsemppiä lukemisiin.
 
Välivuodenkin jälkeen on vähän vaikeaa lukea.
Se riippuu aivan siitä mitä on vuoden/tauon aikana tehnyt. Riittävästi vituttavaa paskaduunia vaan alle niin aina tietää jonkun ikävämmän paikan, kun kirjaston lukusali. Ammentaa siitä uutta puhtia ja intoa kun usko ja voimat meinaa loppua:D itellä tämä toimi varsin hyvin, suosittelen lämpimästi:thumbs:
 
Tämä nyt ei ole kenellekään pyrkijälle henkilökohtaisesti, mutta eikö siinä vaiheessa jos tuntuu, ettei oppi mene päähän, kannattaisi harkita jotain muuta alaa.

En ylipäätänsä ymmärrä, mikä voi olla ihmisen intressi päästä pakolla opiskelemaan alaa, johon ei ole lahjoja. Katson siis, että lahjakas on siinä, missä pärjää suurempia stressaamatta, vaan osaa/tajuaa asiat ilman suunnatonta vaivannäköä. Eihän siitä opiskelusta itse laitoksessa tule mitään, jos kestää viikkoja sisäistää asiat.
 
Tämä nyt ei ole kenellekään pyrkijälle henkilökohtaisesti, mutta eikö siinä vaiheessa jos tuntuu, ettei oppi mene päähän, kannattaisi harkita jotain muuta alaa.

En ylipäätänsä ymmärrä, mikä voi olla ihmisen intressi päästä pakolla opiskelemaan alaa, johon ei ole lahjoja. Katson siis, että lahjakas on siinä, missä pärjää suurempia stressaamatta, vaan osaa/tajuaa asiat ilman suunnatonta vaivannäköä. Eihän siitä opiskelusta itse laitoksessa tule mitään, jos kestää viikkoja sisäistää asiat.

Sen verran voin tähän kommentoida, että kauppakorkeaan pääseminen ei mielestäni ole mistään älynlahjoista kiinni, vaan yksinkertaisesti siitä kuinka kauan sitä persettä jaksaa pitää penkissä ja päntätä. Veikkaan, että kenenkään tulevan ekonomin lahjakkuus ei riipu siitä jos joutuu "suurella vaivalla" opettelemaan tiettyjä asioita kirjoista. Pääsemällä kauppakorkeaan sisään varmistuu se, että omaa VÄLTTÄMÄTTÄ lahjat ktm:ksi? Not. Sukke taisi lukea viikossa itsensä kauppikseen -> "Eihän siitä opiskelusta itse laitoksessa tule mitään, jos kestää viikkoja sisäistää asiat."

Itse opiskelen DI:ksi, ja voin kertoa sulle sukke, että jos joka kaveri lopettaisi lujuusopin tai muun vastaavan "haasteellisemman" kurssin siksi kun asioita ei ymmärrä ilman suurta vaivannäköä niin eihän täältä valmistuisi lähestulkoon ketään.
 
En ylipäätänsä ymmärrä, mikä voi olla ihmisen intressi päästä pakolla opiskelemaan alaa, johon ei ole lahjoja. Katson siis, että lahjakas on siinä, missä pärjää suurempia stressaamatta, vaan osaa/tajuaa asiat ilman suunnatonta vaivannäköä. Eihän siitä opiskelusta itse laitoksessa tule mitään, jos kestää viikkoja sisäistää asiat.

Mutta kun aina se asioiden tajuaminen ei aina noissa pääsykokeissa riitä vaan pitää muista ne minimaalisimmatkin yksityiskohdat, joka tietää taas kovaa pänttäämistä. Ja ei sillä oo mitään tekemistä lahjakkuuden kanssa. Mä itse uskon vain ahkeruuteen, en niinkään lahjakkuuksiin(kun tarpeeks jotain tahtoo ja harjottelee, ni sen voi saavuttaa).

Ja mulla on tavotteet suhteellisen korkeella ja kunnianhimoa löytyy, että sekin pitkälti riittää siihen miksi jaksaa avata ylipäätänsä minkään kirjan.

Ja sitten kun on kouluun sisälle päässyt, niin siellähän voi itse päättää meneekö rimaa hipoen kurssit läpi vai täydet pisteet kaikista.
 
Joo, en minäkään ihan lähtisi sukke:n ajatuksia allekirjoittamaan.

Itsellä on yleensä niin, että itselle helpot aineet, joihin ei siis tarvitse nähdä vaivaa, menettävät kiinnostavuutensa melko pian. Esimerkiksi koko lukio aikana en ole kertaakaan tainut avata maantiedon kirjaa, ja silti keskiarvo siellä on 9,5. Ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta tuo maantiede, niin en jaksa sitä opiskella kahta pakollista kurssia enempää, jatko-opinnoista puhumattakaan. (Vaikka ainakin syventävistä kursseista olisi lukion puolella tulossa varmaankin melko kiva buusti keskiarvoon)

Sitten taas esim. Englanti, joka on vienyt paljon aikaa illoistani kiinnostaa vietävästi. Yläasteen aikana keskiarvo taisi olla jotain seiskan pintaan, kun taas nyt kieliopin pänttäyksen, erilaisten sarjojen katsomisen ja englannin kielisten forumien seurauksen ansiosta se on ysin pintaan. Omasta mielestäni minulla ei edes ole ns. kielipäätä, sillä kaikki muut kielet kyllä tuottavat suuria vaikeuksia.

Nimim, innolla pääsykoekirjojen julkaisua odottava.
 
Tämä nyt ei ole kenellekään pyrkijälle henkilökohtaisesti, mutta eikö siinä vaiheessa jos tuntuu, ettei oppi mene päähän, kannattaisi harkita jotain muuta alaa.

En ylipäätänsä ymmärrä, mikä voi olla ihmisen intressi päästä pakolla opiskelemaan alaa, johon ei ole lahjoja. Katson siis, että lahjakas on siinä, missä pärjää suurempia stressaamatta, vaan osaa/tajuaa asiat ilman suunnatonta vaivannäköä. Eihän siitä opiskelusta itse laitoksessa tule mitään, jos kestää viikkoja sisäistää asiat.

IMO melko ajattelemattomasti olet nyt tämän kirjoittanut...

Jotkut asiat elämässä vaatii hieman enemmän tekemistä ja ponnistelemista. Jotenkin tuosta käy ilmi sellainen, että jos et ole jossain ennen onnistunut, älä edes ajattele yrittää uudestaan. Mua melkein alkaa v*tuttaa tämänkaltainen lannistuskulttuuri. Huh huh, joku roti! :)

Uskokaa ihmiset unelmiin ja toteuttakaa ne!
 
IMO melko ajattelemattomasti olet nyt tämän kirjoittanut...

Jotkut asiat elämässä vaatii hieman enemmän tekemistä ja ponnistelemista. Jotenkin tuosta käy ilmi sellainen, että jos et ole jossain ennen onnistunut, älä edes ajattele yrittää uudestaan. Mua melkein alkaa v*tuttaa tämänkaltainen lannistuskulttuuri. Huh huh, joku roti! :)

Uskokaa ihmiset unelmiin ja toteuttakaa ne!


On sukkella kuitenkin pointti. Moni haluaa välttämättä kauppikseen tms. korkeakouluun/yliopistoon, johon on vaikea päästä sisään, vaikka minkäänlaista lahjakkuutta ei alalle olisi, ja hakeminen kouluun tapahtuu lähinnä sen takia, että pitää päästä johonkin vaikeaan paikkaan (esim. statuksen takia), eikä voi myöntää itselleen, että itselle sopivin ala voisi olla vaikka joku käytännönläheisempi ala.

Näistä tapauksista tuskin hirveän moni itse koulussa sitten kovin hyvin menestyy, vaikka sinne pääsisikin. Ja kyllä kouluosaaminen varmasti jotenkin korreloi myös tulevan työmenestyksen kanssa. Ei aina tarvitse yrittää jotain vaikka läpi harmaan kiven, vaikka kuinka olisi sitkeä luonne.

Jos ei esim. mikään noista kauppiksen pääsykoekirjoista aukea ilman suurempaa pänttäystä ja tunnu lukiessa yksinkertaselta, ei todennäköisesti kauppis ole ihan oikea paikka. Tietysti joku voi omata vaikka aivan erinomaiset johtajankyvyt, jotka eivät juurikaan kirjaviisautena kuitenkaan näy, ja tarvitsee KTM:n paperit niihin johtotehtäviin pääsemiseen tms.

Tämäkään viesti ei sitten ollut kenellekään henkilökohtaisesti, kunhan halusin tuoda yhden näkökannan keskusteluun...
 
Ite jaksan aina ihmetellä niitä kavereita, jotka sanoo hakevansa kauppakorkeeseen. Sitten ku tietää että nää samat kaverit ei kuitenkaan oo mitenkään järin kiinnostuneita oo tähän astikkaan ollu taloudesta, ni tuntuu että sinne haetaan sitte vaan statuksen takia.

Ite ku esim. lukenu talouslehtiä aikalailla päivittäin netistä jostain yläasteikäsestä, ja tuntee alan aikalailla omakseen ja osaa jollain tasolla melko suuren osan talousalan perusteosten aiheista, ilman niiden kirjojen lukuaki.

Ni jotenki tuntuu hölmöltä sitte ku joku kaveri sanoo hakevansa sinne, jolla ei oo mitään omaa harrastuneisuutta/kiinnostusta ollu aihetta kohtaan aiemminkaan. Ni mistä se into sitte yht'äkkiä ilmestyy.
 
Mikä olisi sopiva hinta maksettavaks noista pääsykoekirjoista? Olettaen tietty, että ne pysyy samoina.

E: Timberwolf: Porukka hakee myös varmasti sen takia, että johonkin pitäis mennä opiskelemaan, mutta ei tiedä oikein mitä haluaisi tehdä/opiskella. Niin hakee sitten sinne, joka tuntuu sopivimmalta/kiinnostavimmalta.
 
No mulla on ollut pitkälti se syynä, että kauppakorkeesta pystyy valmistumaan niin moneen juttuun, joka mahdollistaa erittäin monipuoliset työmahdollisuudet. Siis verrattuna vaikka opettajankoulutukseen, jossa suurin osa taitaa kuitenkin päätyä opettajan virkaan jos oikeassa olen.
Ja koska mulla ei oo koskaan ollut sellasta selkeetä, että minusta tulee isona lääkäri, niin sen takia toi kauppis on aina ollu sellanen haave, koska pystyn sen tutkinnon avulla sitten valitsemaan pitkälti sen oman työpaikkani.

Ja mä voin sanoa ettei musta mikskään myyntitykiks todellakaan olisi, mutta kun tuolta kauppiksesta tulee niitä muitakin=)

(niin ja kauppiksella tarkoitan sitten kauppakorkeeta, kuten varmasti ymmärsittekin;))
 
No mulla on ollut pitkälti se syynä, että kauppakorkeesta pystyy valmistumaan niin moneen juttuun, joka mahdollistaa erittäin monipuoliset työmahdollisuudet. Siis verrattuna vaikka opettajankoulutukseen, jossa suurin osa taitaa kuitenkin päätyä opettajan virkaan jos oikeassa olen.
Ja koska mulla ei oo koskaan ollut sellasta selkeetä, että minusta tulee isona lääkäri, niin sen takia toi kauppis on aina ollu sellanen haave, koska pystyn sen tutkinnon avulla sitten valitsemaan pitkälti sen oman työpaikkani.

Ja mä voin sanoa ettei musta mikskään myyntitykiks todellakaan olisi, mutta kun tuolta kauppiksesta tulee niitä muitakin=)

(niin ja kauppiksella tarkoitan sitten kauppakorkeeta, kuten varmasti ymmärsittekin;))
LOL. Vilkaisepa statistiikkaa, KTMt eivät "valitse" juuri nyt yhtään mitään. Jossain artikkelissa TE-keskuksen pyylevä rouva kertoi valtaosan toimettomista akateemisista olevan juuri KTMiä. Hyvä "yleistutkinto" tuo kyllä on, mutta en sen varaan laskisi mitä bemarin lyhennyksiin ja rosterikodinkoneisiin tulee.

Jossen itse tietäisi mitä haluaisin tehdä työkseni niin hakisin kauppakorkeakouluun. Siellä on hienoja ihmisiä, pastellivärisiä pikeepaitoja ja pyntättyjä neitosia.
 
Back
Ylös Bottom