Kauppakorkeaan 2008

LOL. Vilkaisepa statistiikkaa, KTMt eivät "valitse" juuri nyt yhtään mitään. Jossain artikkelissa TE-keskuksen pyylevä rouva kertoi valtaosan toimettomista akateemisista olevan juuri KTMiä. Hyvä "yleistutkinto" tuo kyllä on, mutta en sen varaan laskisi mitä bemarin lyhennyksiin ja rosterikodinkoneisiin tulee.

Jossen itse tietäisi mitä haluaisin tehdä työkseni niin hakisin kauppakorkeakouluun. Siellä on hienoja ihmisiä, pastellivärisiä pikeepaitoja ja pyntättyjä neitosia.

Pahoitteluni, ilmaisin asiani huonosti. Pointti kuitenkin juuri se, että KTM:n paperit antavat _mahdollisuudet_ moneen paikkaan. Itsestähän se loppupeleis on kiinni miten sitten työllistyy.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täältä ilmoittautuu yksi mahdollinen kauppakorkeaan hakeva. Tuon Johdatus kvantitatiiviseen analyysiin taloustieteissä kirjan kävin lainaamassa kirjastosta ja jonkin verran selailtuna on ihan mielenkiintoiselta vaikuttanut. Kunnon lukemisen kuitenkin aloitan vasta ylioppilaskirjoitusten jälkeen. Helsinkiin ajattelin ensisijaisesti hakea. Saa nähdä mitä tästäkin tulee.. :rolleyes:
 
Suosittelen avoimen peruskursseja, jos vaan on mahiksia käydä kuuntelee luentoja paikanpäällä. Peruskursseilla pyöritetään just sitä samaa asiaa, mikä löytyy pääsykoekirjoista. Johtamisen ja laskentatoimen kursseja oon käyny kuuntelee tähän mennessä ja oon kokenu hyödylliseks. Hain ite viime vuonna ja jäi 4pisteen päähän koulupaikka paikka :D
 
Suosittelen avoimen peruskursseja, jos vaan on mahiksia käydä kuuntelee luentoja paikanpäällä. Peruskursseilla pyöritetään just sitä samaa asiaa, mikä löytyy pääsykoekirjoista. Johtamisen ja laskentatoimen kursseja oon käyny kuuntelee tähän mennessä ja oon kokenu hyödylliseks. Hain ite viime vuonna ja jäi 4pisteen päähän koulupaikka paikka :D

Tuo voisi olla kyllä hyvä vaihtoehto, valmennuskurssia en ole itse suunnitellut käyväni. Haitko Leit mihin kauppakorkeakouluun?:)
 
Mua vieläkin mietityttää kovasti se, että nyt kun haen kauppakorkeaan, niin mitä jos en pääse ensimmäisellä kerralla? Kun ongelma on siinä etten tahdo enää asua kauempaa kotona, enkä tahdo tehdä enää toista vuotta jotain hanttihommia paskapalkalla. Eli mikä on suunnitelma B?
Mitenköhän ammattikorkean liiketalouspuolelle pääsisi mahdollisimman vähällä lukemisella? Jos pystyisi jotenkin senkin kokeen käydä tekemässä? taitaa mennä kyl aika mahdottomaksi.

Onko mitään ehdotuksia mitä mun kannattaisi sitten tehdä? Avoimessakin hiukan hankala opiskella, kun ei saa opintotukea ja näin ollen pitäisi tehdä töitä samanaikaisesti.
 
Tänne kotikylille Kuopioon hain, jonne on aika matalat pisterajat verrattuna esim HSE. Vähän riippuu kyllä että mitenkä noita peruskursseja tarjotaan keväällä, että sekin kyllä rajottaa aika paljon.
 
Kaverille kävi just silleen ettei päässy yhteenkään hakukohteeseen (ois päässy kaikkiin muihin sillä pistemäärällä). Sit veti vuoden avoimessa 60op, kituuttaen yleisellä asumistuella ja tekien jotain puolipäivähommaa. 100op taitaa olla tällä hetkellä se raja että voi hakea opinto-oikeutta kauppakorkeeseen. Tokalla kerralla pääs Vaasaan sisään, mut yliopisto ei kelpuuttanu Hesassa suoritettuja kursseja hyväksluetuiks. "Käy peruskurssit uusiks". Nyt se suorittelee kursseja että vois hakee opinto-oikeutta HSE:hen.
 
Mua vieläkin mietityttää kovasti se, että nyt kun haen kauppakorkeaan, niin mitä jos en pääse ensimmäisellä kerralla? Kun ongelma on siinä etten tahdo enää asua kauempaa kotona, enkä tahdo tehdä enää toista vuotta jotain hanttihommia paskapalkalla. Eli mikä on suunnitelma B?
Mitenköhän ammattikorkean liiketalouspuolelle pääsisi mahdollisimman vähällä lukemisella? Jos pystyisi jotenkin senkin kokeen käydä tekemässä? taitaa mennä kyl aika mahdottomaksi.

Onko mitään ehdotuksia mitä mun kannattaisi sitten tehdä? Avoimessakin hiukan hankala opiskella, kun ei saa opintotukea ja näin ollen pitäisi tehdä töitä samanaikaisesti.
Avoimessa opiskellessa voi saada työttömyyskorvausta kaupungilta. Helsingin tapauksessa en tiedä miten asia on. Suunnitelma B on hakea pariin muuhunkin paikkaan opiskelemaan. Kauppiksen pääsykoekirjat riittää siihen, että pystyy hakee amk:n tradenomiks lukee, valtiotieteelliseen kansantaloustiedettä ja tkk:lle jollekkin linjalle mitä nyt en muista, mutta pääsykoekirjana kahteen vikaan toimi taloustieteen kirja. Taino näin oli ainakin kaks vuotta sitten, asiat on ovinu toki muuttua.
 
Avoimessa opiskellessa voi saada työttömyyskorvausta kaupungilta. Helsingin tapauksessa en tiedä miten asia on. Suunnitelma B on hakea pariin muuhunkin paikkaan opiskelemaan. Kauppiksen pääsykoekirjat riittää siihen, että pystyy hakee amk:n tradenomiks lukee, valtiotieteelliseen kansantaloustiedettä ja tkk:lle jollekkin linjalle mitä nyt en muista, mutta pääsykoekirjana kahteen vikaan toimi taloustieteen kirja. Taino näin oli ainakin kaks vuotta sitten, asiat on ovinu toki muuttua.

Kiitoksia:)
Mitä tarkoitat tolla, että pystyy hakee amk:n tradenomiksi lukemaan? Ku eihän sinne kuitenkaan samat kirjat ole? Vai kannattaisiko hakea jollekin pienelle paikkakunnalle, jossa voi lukea tradenomiksi? helsinkiin tuskin pääsee ellei tosissaan panosta(siis tradenomiksi lukemaan)

Täytyypi tutustua noihin enemmän. Haluan jo opiskelemaan ja itsenäistymään.
 
Mua vieläkin mietityttää kovasti se, että nyt kun haen kauppakorkeaan, niin mitä jos en pääse ensimmäisellä kerralla? Kun ongelma on siinä etten tahdo enää asua kauempaa kotona, enkä tahdo tehdä enää toista vuotta jotain hanttihommia paskapalkalla. Eli mikä on suunnitelma B?
Mitenköhän ammattikorkean liiketalouspuolelle pääsisi mahdollisimman vähällä lukemisella? Jos pystyisi jotenkin senkin kokeen käydä tekemässä? taitaa mennä kyl aika mahdottomaksi.

Onko mitään ehdotuksia mitä mun kannattaisi sitten tehdä? Avoimessakin hiukan hankala opiskella, kun ei saa opintotukea ja näin ollen pitäisi tehdä töitä samanaikaisesti.

Oon ainakin ymmärtänyt, että ei noihin amk:n pääsykokeisiin paljoa tarvitse valmistautua. En tiedä tarkkaan eroavatko kuinka eri koulujen pääsykokeet toisistaan, mutta ainakin kaverien juttuja kuunnelleena on ollut aika helppo homma päästä sisään, jos todistus on vähääkään kohtalainen :) Itellä oli aikanaan Stockmannin vuosikertomus "pääsykoekirjana" ja sitten matemaattisia kysymyksiä ja tekemättä yhtään mitään olin 11.paras yhteispisteissä, joten... :D

Mutta edelleen... Pääset sisään kyllä, jos teet vähän hommia - ainakin johonkin yliopistoon vai onko HSE ihan pakollinen?
 
Oon ainakin ymmärtänyt, että ei noihin amk:n pääsykokeisiin paljoa tarvitse valmistautua. En tiedä tarkkaan eroavatko kuinka eri koulujen pääsykokeet toisistaan, mutta ainakin kaverien juttuja kuunnelleena on ollut aika helppo homma päästä sisään, jos todistus on vähääkään kohtalainen :) Itellä oli aikanaan Stockmannin vuosikertomus "pääsykoekirjana" ja sitten matemaattisia kysymyksiä ja tekemättä yhtään mitään olin 11.paras yhteispisteissä, joten... :D

Mutta edelleen... Pääset sisään kyllä, jos teet vähän hommia - ainakin johonkin yliopistoon vai onko HSE ihan pakollinen?

Ei kun lappeenrantaan pyrin:)
Mutta siis haluan, että minulla on sitten myös varapaikka jossain muualla jos en pääse kauppakorkeaan. Ja ammattikorkean liiketalouspuoli voisi olla sopiva. Mutta uskoakseni Helsinkiin on silti varmaan aika vaikea päästä, vaikka pyrkisikin "vain" liiketaloutta lukemaan amk:hon? Eli oliskohan joku lappeenranta helppo päästä sit liiketaloutta lukee?
Mun eräs ystävä haki Jyväskylään ammattikorkeeseen just liiketaloutta lukemaan ja ei päässyt eli ei sinne nyt tosta vaan sisään mennä kuitenkaan. Tosin tää mun ystävä ei tainnut kovinkaan kummoisesti kyllä lukea, mutta silti. Kyl siel näytti olevan useempi pääsykoekirja ainaki nyt viime vuonna.
 
No pääset sisään muutenkin eli älä nyt mitään varasuunnitelmia rupea keksimään :D Helsinkiin hakiessa olisit ehkä vähän voinutkin suunnitella, muttei nyt tarvii...

Niin en tosiaan tiedä Metropoliasta millainen pääsykoe, mutta juuri viikonloppuna puhuin yhden kaverin kanssa, joka oli ensin Kokkolassa liiketaloutta lukemassa, mutta päätti sitten vuoden jälkeen mennä Tampereelle eikä läpipääseminen ja koe yleensäkään ollut sen vaikeampaa. Eikä tosiaan mistään hikarista oo kyse vaan kirjoitti M:n paperit yo-kirjoituksista.

Toki pisterajat vaihtelee suuresti, mutta kuitenkin munkin kavereita on Oulussa, Tampereella, Turussa, Jyväskylässä jne. ja niillä on ollut mua huonommat paperit(sanomattakin selvää että ei ne muutenkaan oo mun tasoa :) ) ja hyvin pääsivät sisälle eikä kaikkien ensisijainen toive ollut amk eli ei sitä lukemista kauheasti harrastettu.
 
Joo, mutta muistutan vielä ettei mun paperit mitkään loistavat ole:
Ruotsi I,Engalnti A,Psykologia M,Terveystieto L,Äidinkieli C
Sen takia pitää lukeakin hyvin tuohon kauppakorkeen pääsykokeeseen. Lueskelin äsken tossa sitä strategisen markkinoinnin perusteet-kirjaa ja loppujen lopuksi aika mielenkiintoinen. Siis luin ihan vain sen takia, koska halusin katsoa, että mitä mahdollisesti tiedossa.

Okei eli toi amk on siis ihan realistinen:) ja tosiaan mulla on koko kevät täysin toimeetonta aikaa sikäli, että ei ole ongelma keskittyä pääsykokeisiin.
 
Ilman muuta on realistista ja kyllä tuo yliopisto menee läpi, kun eihän sun tarvi tuijotella yhteispisteitä vaan vedät kokeesta niin hyvät pojot :) Helppoa eikö..?:rolleyes:
 
Ilman muuta on realistista ja kyllä tuo yliopisto menee läpi, kun eihän sun tarvi tuijotella yhteispisteitä vaan vedät kokeesta niin hyvät pojot :) Helppoa eikö..?:rolleyes:

Todellakin!;)

On se hienoa kuinka paljon tuntemattomankin henkilön tsemppaukset auttavat:) Kiitti siis Kulmasoutaja!
 
Ammattikorkeavalinnassa ei ole pääsykoekiintiöitä (ainakaan liiketalouden puolella), vaan todistuksella on aina painoarvoa. Eli "hyvän" ammattikorkean liiketalouspuolelle, kuten vaikka Haaga-Heliaan, on huonoilla papereilla vaikea päästä, vaikka jyräisi pääsykokeissa kaikki muut. Ja sitten kääntäen hyvällä todistuksella voi vaan kävellä sisälle.

edittiä. Mitä se Troynpaluu nyt oikeen hölisee :lol2:
 
Tuli mieleen kun joskus keskusteltiin BMW:n korimalleista kauppakorkean kirjastossa Lacosten paidoissa. Sain vasta nyt Ahaa-elämyksen siitä, millaisia ihmisperseitä oltiin :(

Niin onnea kokeeseesi.
 
On se hienoa kuinka paljon tuntemattomankin henkilön tsemppaukset auttavat:) Kiitti siis Kulmasoutaja!

Eipä mitään - tsemppaan sua keväälläkin, kun tuut kirjottelemaan tänne, ettei pysty eikä jaksa :)

Ammattikorkeavalinnassa ei ole pääsykoekiintiöitä (ainakaan liiketalouden puolella), vaan todistuksella on aina painoarvoa. Eli "hyvän" ammattikorkean liiketalouspuolelle, kuten vaikka Haaga-Heliaan, on huonoilla papereilla vaikea päästä, vaikka jyräisi pääsykokeissa kaikki muut. Ja sitten kääntäen hyvällä todistuksella voi vaan kävellä sisälle.

Aivan. Pitää sitä vähän jaksaa tehdä töitä, jos ei oo todistuspisteet kovin korkeat, mutta se koe ei todellakaan kovin vaikea ollut itsellä eikä ilmeisesti monessa muussakaan paikkaa eli siitä täydet pisteet ei oo mikään mahdottomuus. Uskoisin kyllä, että C:n papereilla pääsee vielä ihan kaikkialle, jos saa lähes täydet pisteet kokeesta.

Tuli mieleen kun joskus keskusteltiin BMW:n korimalleista kauppakorkean kirjastossa Lacosten paidoissa. Sain vasta nyt Ahaa-elämyksen siitä, millaisia ihmisperseitä oltiin :(

Komppaan rullaverhoa ja mitä sä höliset? :D

Aina ennemmin Bemarin korimallit kuin Audin tai Mersun :rolleyes: Lacostessa ei oo muuta vikaa kuin, että kaikki fruittarit, jotka tunkee housunlahkeet sukkiin, käyttää Lacosten neonvihreitä pikeitä :D Itsekin toki tuollaisen paidan omistan, mutta lahkeita en oo koskaan tunkenu sukkiin...
 
Meillä oli muodissa myös sisäpipot. Ulkoa tultiin niin laitettiin pipo reppuun ja sieltä otettiin trendikäs kylteri-sisäpipo.

Hieman ehkä offtopicia mutta tuli mieletön flashback.
 
Back
Ylös Bottom