Kauppakorkeaan 2008

Mua vieläkin mietityttää kovasti se, että nyt kun haen kauppakorkeaan, niin mitä jos en pääse ensimmäisellä kerralla? Eli mikä on suunnitelma B?

Jos saa ehdotuksia heittää ilmaan niin tsekkaa noi jos vaikka kiinnostaiski..
http://www.mm.helsinki.fi/opiskelu/opiskelijaksi/hakukohteet/markkinointi.html
http://www.mm.helsinki.fi/opiskelu/opiskelijaksi/hakukohteet/elintarvike-ekonomia
Kummassakin oli sama pääsykoe, 2 pääsykoekirjaa, joista toinen se Pohjolan Taloustieteen oppikirja(sama kun kauppiksessa)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos saa ehdotuksia heittää ilmaan niin tsekkaa noi jos vaikka kiinnostaiski..
http://www.mm.helsinki.fi/opiskelu/opiskelijaksi/hakukohteet/markkinointi.html
http://www.mm.helsinki.fi/opiskelu/opiskelijaksi/hakukohteet/elintarvike-ekonomia
Kummassakin oli sama pääsykoe, 2 pääsykoekirjaa, joista toinen se Pohjolan Taloustieteen oppikirja(sama kun kauppiksessa)

Tuokin vaikutti ihan kiintoisalta! tai siis juuri nimenomaan kakkosvaihtoehdoksi. Onkohan tonne kuinka helppoa tai vaikea päästä?
Kun ensisijaisesti sinne kauppikseen, niin kakkosvaihtoehdon tulisi olla enemmän sitten sellainen varmempi. Niin ja onkos noissa mitään rajaa kuinka moneen saa ja voi hakea? Vai voiko vapaasti pistää hakemuksia?
 
Joo, mutta muistutan vielä ettei mun paperit mitkään loistavat ole:
Ruotsi I,Engalnti A,Psykologia M,Terveystieto L,Äidinkieli C
Sen takia pitää lukeakin hyvin tuohon kauppakorkeen pääsykokeeseen. Lueskelin äsken tossa sitä strategisen markkinoinnin perusteet-kirjaa ja loppujen lopuksi aika mielenkiintoinen. Siis luin ihan vain sen takia, koska halusin katsoa, että mitä mahdollisesti tiedossa.

Okei eli toi amk on siis ihan realistinen:) ja tosiaan mulla on koko kevät täysin toimeetonta aikaa sikäli, että ei ole ongelma keskittyä pääsykokeisiin.


Kannattaa lukea amk:n valintaperusteet, mistä kaikesta saa pisteitä, niin tietää montaako pistettä lähtee tavoittelemaan. Muun muassa työkokemuksesta sai muistaakseni pisteitä pääsykokeeeseen. Myös edellisten vuosien pisterajat korkeakouluittain kannattaa katsoa läpi. Useissa paikoissa jo 5 pistettä riittää sisäänpääsyyn. :) Tämä siis amk liiketaloudesta...

Toinen "Plan B" voisi olla yhteiskuntapolitiikka. Se on myös yksi sellainen, jonne pääsee helposti. ;)
 
Kannattaa lukea amk:n valintaperusteet, mistä kaikesta saa pisteitä, niin tietää montaako pistettä lähtee tavoittelemaan. Muun muassa työkokemuksesta sai muistaakseni pisteitä pääsykokeeeseen. Myös edellisten vuosien pisterajat korkeakouluittain kannattaa katsoa läpi. Useissa paikoissa jo 5 pistettä riittää sisäänpääsyyn. :) Tämä siis amk liiketaloudesta...

Toinen "Plan B" voisi olla yhteiskuntapolitiikka. Se on myös yksi sellainen, jonne pääsee helposti. ;)

kiitos olette ihania!

Siis kun keksitte mulle näitä kakkosvaihtoehtoja! Ja hyviltähän ne on vaikuttan. Täytyy tutkiskella vielä tarkemmin. Tosin amk liiketalouspuolelle lähtee ainakin satavarmasti hakemus, katsoo nyt vielä mihin kaupunkiin, lappeenrantaan ehkä myöskin.
 
Pitäähän se toista auttaa. :)

Itse opiskelen nyt "kakkosvaihtoehdossa" ja oon ottanu kursseja myös kauppatieteitten puolelta, mm. johtamista, markkinointia, talousmatematiikkaa, tilastotiedettä, kansantaloustiedettä...
 
Minähän päivänä ens vuoden pääsykoe on? Entäs onko kukaan menossa suorittaa avoimeen kursseja pääsykoeharjoittelun tueksi?
 
LOL. Vilkaisepa statistiikkaa, KTMt eivät "valitse" juuri nyt yhtään mitään. Jossain artikkelissa TE-keskuksen pyylevä rouva kertoi valtaosan toimettomista akateemisista olevan juuri KTMiä. Hyvä "yleistutkinto" tuo kyllä on, mutta en sen varaan laskisi mitä bemarin lyhennyksiin ja rosterikodinkoneisiin tulee.

Lol, sillon ku Prasil on ekana edes päässyt kauppakorkeaan ja aloittaa vuoden päästä, ja opiskelee sen 4-5 vuotta, tuskin on toi työttömyys taas se päivän puheenaihe. Nyt on taloudessa taantuma? Sillä mitään vaikutusta? Tää pysyvä olotila?

Jep, noin niiku muuten tällähetkellä mitään mahdollisuutta päästä töihin. Tietenkään, tulevaisuuskaan ei oo koskaan varmaa.. Mutta wanhaan aikaan ennen tätä nykystä talouskriisiä ei ollut esim laskentatoimen tai rahoituksen ekonomien työttömyysaste mikään järin hurja.

e: therf, eiköhän ensivuoden pääsykoe tule olemaan juhannusta edeltävän viikon tiistaina, niinkuin aina ennenkin. Luojan kiitos ei tartte siihen osallistua;)
 
Muuten, nyt kun Indica sä pääsit sinne kauppakorkeaan, niin kerroppas mulle vielä minkä verran luit? Ja koska aloitit? Et nyt osaat varmaan suositella jotain milloin hyvä aloittaa? Tai jotain muita lukuvinkkejä?:)
Kiitos
 
Muuten, nyt kun Indica sä pääsit sinne kauppakorkeaan, niin kerroppas mulle vielä minkä verran luit? Ja koska aloitit? Et nyt osaat varmaan suositella jotain milloin hyvä aloittaa? Tai jotain muita lukuvinkkejä?:)
Kiitos

Liian paljon ja liian aikaisin.

Noh, silmäilin niitä kirjoja jo syksyllä, oikeasti kunnolla lukemaan aloin joulun väliviikoilla, ja luin kesään asti 8h- 12h / päivä.

Oishan ton kevään voinu käyttää vaikka vähän viksummin, lukea vähemmin ja treenata salilla enemmin, koko kevätpuolisko meni huonoilla treeneillä, josta maksetaan laskua vieläkin..:( Mä sanoisin että HSE:lle riittää sellanen että alottaa joskus maaliskuun alussa ja lukee sen 8h/päivä. Muihin sitten huomattavasti vähemmin.
Mutta pääasia kai on se että pääsee, ei se miten pääsee:D
 
Pikkusen OT: Olikos jollain sivulla selkeämpi kaavio noista sisäänpäässeistä ja hakeneista yms. kuin tuolla kauppatieteet.fi -sivulla. Tuosta saa ihan hyvin selvän, mutta muistan törmänneeni vähän palikkamaisempaankin tilastoon, ei vaan satu silmään. Eli linkkiä, jos joku muistaa mistä löytyy!
 
Saattaa kiinnostaa jotakuta:
The study examines which factors predict academic performance at university and compares
the predictive values of subject-related entrance exams and indicators of past school
performance. The results show that in the fields of engineering and social sciences entrance
exams predict both graduation and the number of study credits better than past performance.

In education past school performance is a better predictor of graduation. Changing the
admission rule to school grades would affect the average student performance negatively in
engineering and social sciences but positively in education.
Using only entrance exams
would not significantly change the average performance in any field.

...

Admitting students on the basis of their past
school performance instead of total points would decrease the mean performance of the
student population in engineering and social sciences but increase the mean performance in
education.
http://www.labour.fi/tutkimusjulkaisut/tyopaperit/sel205.pdf
 
Lol, sillon ku Prasil on ekana edes päässyt kauppakorkeaan ja aloittaa vuoden päästä, ja opiskelee sen 4-5 vuotta, tuskin on toi työttömyys taas se päivän puheenaihe. Nyt on taloudessa taantuma? Sillä mitään vaikutusta? Tää pysyvä olotila?

Jep, noin niiku muuten tällähetkellä mitään mahdollisuutta päästä töihin. Tietenkään, tulevaisuuskaan ei oo koskaan varmaa.. Mutta wanhaan aikaan ennen tätä nykystä talouskriisiä ei ollut esim laskentatoimen tai rahoituksen ekonomien työttömyysaste mikään järin hurja.

e: therf, eiköhän ensivuoden pääsykoe tule olemaan juhannusta edeltävän viikon tiistaina, niinkuin aina ennenkin. Luojan kiitos ei tartte siihen osallistua;)

Lol itsellesi, vitustako sitä tietää. Kun "nousu" alkaa, niin jonossa on aika paljon jengiä ja uutta pukkaa.

Laskentatoimea pitäisi varmimpana. Rahoituksen jannuilla on nyt melko jännät paikat mitä sivusta touhua seurannut.
 
Liian paljon ja liian aikaisin.

Noh, silmäilin niitä kirjoja jo syksyllä, oikeasti kunnolla lukemaan aloin joulun väliviikoilla, ja luin kesään asti 8h- 12h / päivä.

Oishan ton kevään voinu käyttää vaikka vähän viksummin, lukea vähemmin ja treenata salilla enemmin, koko kevätpuolisko meni huonoilla treeneillä, josta maksetaan laskua vieläkin..:( Mä sanoisin että HSE:lle riittää sellanen että alottaa joskus maaliskuun alussa ja lukee sen 8h/päivä. Muihin sitten huomattavasti vähemmin.
Mutta pääasia kai on se että pääsee, ei se miten pääsee:D

Huhhuh! Sulla on kyllä ollut kova tahti ja selvästi motivaatiota:) Mutta tosiaan hienoa, että pääsit.
Mä ajattelin lukea kirjat heti läpi, kun ne ilmestyvät, siis ihan tutustumismielessä alkuun. Sitten tammikuussa vähän sellaista selailu-lukemista ja sitten helmikuutsa eteenpäin enemmän. Ja matikkaa tietysti pitää nyt jo laskeskella tai no sen verran mitä töiden ohella pystyy/kerkeää + treenit päälle.
 
Mä olisin kyllä seonnut, jos olisin alkanut lukea pääsykokeisiin jo vuoden alusta. Toukokuussa aloitin sen nelisen tuntia päivässä, ja kesäkuun pari viikkoa luin 8-10 h. Pääsykokeesta taisin saada jotain hitusen alle 30 pistettä, oisko ollut 28?

Ihan turha stressata ja ottaa painetta vielä tässä kohtaa vuotta. Ehtii jaksaminen loppua sata kertaa.
 
Käsittääkseni koe on tänä vuonna jonkun verran myöhemmin, ja siksi myös kirjat julkaistaan myöhemmin.

Tuolla aikaisemmissa postauksissa joku kirjoitti, että oli saanut sellaista tietoa yliopistoltaan, jonka mukaan pääsykoekirjat julkaistaan poikkeuksellisesti joulukuussa (tämä piti paikkkansa) ja pääsykoe olisi aikaisemmin kuin normaalisti. En kuitenkaan löytänyt ko. viestiä.

Pikkusen OT: Olikos jollain sivulla selkeämpi kaavio noista sisäänpäässeistä ja hakeneista yms. kuin tuolla kauppatieteet.fi -sivulla. Tuosta saa ihan hyvin selvän, mutta muistan törmänneeni vähän palikkamaisempaankin tilastoon, ei vaan satu silmään. Eli linkkiä, jos joku muistaa mistä löytyy!

Mun mielestä tuo "kaavio" on kauppatieteet.fi -sivustolla erittäin selkeä. Ota laskin avuksi, jos haluat tietää prosentteja sisäänpäässeistä jne. :)
 
Tuolla aikaisemmissa postauksissa joku kirjoitti, että oli saanut sellaista tietoa yliopistoltaan, jonka mukaan pääsykoekirjat julkaistaan poikkeuksellisesti joulukuussa (tämä piti paikkkansa) ja pääsykoe olisi aikaisemmin kuin normaalisti. En kuitenkaan löytänyt ko. viestiä.

Joo, no en mene vannomaan, voi hyvinkin olla noin. Toivottavasti ei.



Mun mielestä tuo "kaavio" on kauppatieteet.fi -sivustolla erittäin selkeä. Ota laskin avuksi, jos haluat tietää prosentteja sisäänpäässeistä jne. :)

Jep, mielessä oli kuitenkin eräs tietty sivusto. Se jo tässä kerran löytyikin, mutta nyt kun pitäisi pasteta se tähän, niin eihän sitä enää löydy. Ei sieltäkään tosin loppujen lopuksi löytynyt mitään, mitä ei tuosta taulukosta näkisi.
 
Tampereen yliopiston sivuilta löytyi jo tietoa ensi vuoden pääsykokeesta hiukan tarkemmin: http://www.uta.fi/opiskelijaksi/perusteet/khtdk/kauppatmaist_valinta.html

Pääsykoe on ensi vuonna ti 15.06.2010 viikolla 24, kun tänä vuonna koe oli ti 16.06.2009 viikolla 25. Periaatteessa on siis viikko vähemmän aikaa lukea kokeeseen, ja se ei ole juhannusviikolla kuten edellisinä vuosina on yleensä ollut. Ja niin kuin edellä jo todettiinkin, vuoden 2010 pääsykoekirjoja koskevat tiedot julkaistaan vasta joulukuun alussa.

Täällä ilmoittautuu yksi kauppikseen ensi vuonna pyrkivä, hakuprojektista on kokemusta jo tältä vuodelta. Tänä vuonna sain paikan Oulun yliopistosta laskentatoimesta, mutta en vielä aloittanut opintoja. Välivuosi urheilun ja töiden parissa houkutti enemmän.. Ensi vuonna haen uudelleen Tampereen yliopistoon ja muista vaihtoehdoista en vielä tiedä. Ainakin Helsinki kiinnostaa ja jonkun kolmannen vaihtoehdon aion kehitellä myös. Varasuunnitelma on tuo Oulu, sinne menen siinä tapauksessa, etten pääse johonkin muuhun kouluun.
 
Mä olisin kyllä seonnut, jos olisin alkanut lukea pääsykokeisiin jo vuoden alusta. Toukokuussa aloitin sen nelisen tuntia päivässä, ja kesäkuun pari viikkoa luin 8-10 h. Pääsykokeesta taisin saada jotain hitusen alle 30 pistettä, oisko ollut 28?

Ihan turha stressata ja ottaa painetta vielä tässä kohtaa vuotta. Ehtii jaksaminen loppua sata kertaa.

Tää on niin totta. Itse luin suunnileen samalla tyylillä. Tais kokeesta napsahtaa vähä reilu 29 pistettä.
 
Back
Ylös Bottom