Kauppakorkeaan 2008

Matikkaa oon itsekin miettinyt, myös kansis olisi kiva saada käteen. Jossain tuli aikanaan vastaan, että juurikin tuo matikka olisi tuore kirja, eikä siksi vaihtuisi. Toki voi olla, että tämä on vain ihmisten arvailua. Jälkimmäistä vaihtoehtoa pidän todennäköisempänä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Matikkaa oon itsekin miettinyt, myös kansis olisi kiva saada käteen. Jossain tuli aikanaan vastaan, että juurikin tuo matikka olisi tuore kirja, eikä siksi vaihtuisi. Toki voi olla, että tämä on vain ihmisten arvailua. Jälkimmäistä vaihtoehtoa pidän todennäköisempänä.


Kansis on kirjoista uusin, 2009 painos. Matikan uusin painos vuodelta 2008. :)

Kannattaa lukea aikaisempia viestejä, sieltä löytyy "spekulointia"... Ainahan voi ottaa selville tämän vuoden pääsykoekirjojen uusimmat painokset ja lainata vaikka kirjastosta selailuun!
 
Kansis on kirjoista uusin, 2009 painos. Matikan uusin painos vuodelta 2007. :)

Kannattaa lukea aikaisempia viestejä, sieltä löytyy "spekulointia"... Ainahan voi ottaa selville tämän vuoden pääsykoekirjojen uusimmat painokset ja lainata vaikka kirjastosta selailuun!

Juuri meinasin korjata tuohon ylös, että se olikin näköjään tämä topic, jossa se sattui silmään. :lol2: (Ylläri, ylläri)

Kirjastosta voisi tosiaan käydä katsomassa, ei vaan ole tämän paikkakunnan kirjastossa paljon kehumista. Noh, onhan minulla nuo vanhat valmennuskeskuksen tiivistelmät, josko vaikka niitä selailisi pahimpaan tiedon nälkään. Ei se marraskuun loppu nyt kuitenkaan niin kaukana ole.
 
Oon miettiny täs hakua Hesan kauppakorkeaan 2010. Pari kysymystä tähän alkuun:

Montako sivua nois kaikis pääsykoekirjois on ~yhteensä? Kannattaako kaikki (5?) kirjaa lukea?

Jossain sivuilla oli et tarvii väh. 10 pongoa sisäänpääsyyn. Tasan 10:llä ei ilmeisesti kuitenkaan pääse vielä sisään? Paljonko pisteitä tarvii noin suurinpiirtein sisäänpääsyyn?

Kuinka helppoa toi pääsykoekirjojen matikka on pitkän matikan lukijalle, joka hallitsee nyt suurinpiirtein kaiken lukion matikan?
 
Oon miettiny täs hakua Hesan kauppakorkeaan 2010. Pari kysymystä tähän alkuun:

Montako sivua nois kaikis pääsykoekirjois on ~yhteensä? Kannattaako kaikki (5?) kirjaa lukea?

Jossain sivuilla oli et tarvii väh. 10 pongoa sisäänpääsyyn. Tasan 10:llä ei ilmeisesti kuitenkaan pääse vielä sisään? Paljonko pisteitä tarvii noin suurinpiirtein sisäänpääsyyn?

Kuinka helppoa toi pääsykoekirjojen matikka on pitkän matikan lukijalle, joka hallitsee nyt suurinpiirtein kaiken lukion matikan?


Sivuja on 1000+
Jos Helsinkiin haluaa niin aikalailla kaikki on opeteltava.
Pisteitä tarvitsee Helsinkiin n. 25-30. Tuossa aika realistinen rako, mutta riipuu vuodesta. 2009 raja taisi olla 25.75pistettä.
Matikka on helppo, jos on kohtuu osaaminen pitkästä.
 
Oon miettiny täs hakua Hesan kauppakorkeaan 2010. Pari kysymystä tähän alkuun:

Montako sivua nois kaikis pääsykoekirjois on ~yhteensä? Kannattaako kaikki (5?) kirjaa lukea?

Jossain sivuilla oli et tarvii väh. 10 pongoa sisäänpääsyyn. Tasan 10:llä ei ilmeisesti kuitenkaan pääse vielä sisään? Paljonko pisteitä tarvii noin suurinpiirtein sisäänpääsyyn?

Kuinka helppoa toi pääsykoekirjojen matikka on pitkän matikan lukijalle, joka hallitsee nyt suurinpiirtein kaiken lukion matikan?

Toi matikkapääsykoekirja oli kyllä hyvin rasittava ja sekava, vaikka kirjoitin pisteen päähän E:stä pitkässä matikassa. Ei se ihan mikään peace of cake ole.

2009 alimmat sisäänpääsypisteet tais olla 15-16 pistettä. Ja 10 pistettä on pakko saada kokeesta, vaikka olisi korkeat lähtöpisteet. Huh, on se hienoa kun ei tarvii enää pääsykokeisiin lukea.. :)
 
Terve.

Tarkoitus olisi hakea ensi keväänä/kesänä kauppakorkeaan tai Helsingin yliopistoon lukemaan kansantaloutta, mutta kohta pitäisi tietää kumpaan, että pääsee ilmoittautumaan valmennuskurssille. Mulla ois pari kysymystä aiheesta. Kiitos etukäteen, jos joku jaksaa vastata.

Lukisin siis kauppakorkeassakin todennäköisesti pääaineena kansantaloutta ja sivuaineena rahoitusta ja laskentatoimea. Tuleeko yliopistosta tutkijoita ja minkälaisiin töihin sieltä valmistuu? Tutkijana oleneminen ei hirveästi kiinnostaisi, vaan esim. joku asiantuntijatyö tai talousjohtajan työt kiinnostaisi tulevaisuudessa. Onko suuria eroja työllistymisessä kummasta valmistuu? Ja arvostetaanko toista enemmän työntantajien keskuudessa? Kumpaa suosittelisitte?

Matikkaa näyttää olevan paljon yliopistossa, mutta se ei olisi ongelma. Itseä kiinnostaa myös politiikka jonkin verran, mutta ei välttämättä olisi kiinnostusta lukea jotain valtio- oppia yliopistossa.
 
Muuten...mulla on tässä nyt pienoinen pulma.

Eli olen nyt siis menossa sinne valmennuskeskuksen Talousmatikan Alkeet-kurssille tammikuun lopulla, kesto kaksi viikkoa(viisi tapaamiskertaa yhteensä). Täältä kotipaikkakunnaltani on joku reilut sata kilometriä tuonne kurssikaupunkiin eli matkat tulisivat jo maksamaan sinne jonkun 150e ja siihen matkustamiseen saisi varata koko päivän. Mietin vain, että olisikohan kuitenkin kannattavaa hankkia asunto kyseisestä kaupungista, jotta voisin täysillä keskittyä tuohon matematiikan opiskeluun? Kun tällä hetkellä mulla olis mahdollisuus saada asunto jollain 300eurolla vieläpä ihan tän kurssipaikan lähettyviltä. Vuokrasopimus olisi tietysti kuukaudeksi. Onkohan ihan tyhmää lähteä muuttamaan toiseen kaupunkiin yhden kurssin takia? Toisaalta ajattelin, että saisin ainakin hyvää lukurauhaa, kun näin kotosalla asuttaessa se on mahdotonta. Voisin keskittyä täysillä kauppakorkean pääsykokeisiin. Nii siis minulla on mahdollisuus olla asunnossa pidempääkin...

Äääh, en tiedä mitä teen. Kun tuo matkustaminen tuon kurssikaupungin välillä tuntuu jotenkin niin hankalalta, kun olisin joskus 1 aikaa yöllä kotona ja sitten pitäisi vielä samalla lukea pääsykokeisiin, matikkaa ja nukkuakin. vaikeaa... Tosin itsehän menin ja ilmottauduin kyseiselle kurssille, mutta mä haluan tosissani osata matikkaa!

Vinkkejä mitä mun kannattaisi tehdä? Mitä te tekisitte?

Itellä oli "aikoinaan" samalla valmennuskurssilla eräs tyyppi, joka oli muuttanut valmennuskurssin (ja muistaakseni koko lukemisen ajaksi) Helsinkiin, jossa sitten luki täysipäiväisesti. Että eihä toi nyt mikään täysin hullu ajatus ole muuttaa sen kurssin ajaksi sinne toiselle paikkakunnalle, eikä tuo omasta mielestä nyt ihan niin lapasesta ole lähtemässä. :D

Paremminhan siinä pystyy keskittymään, kun ei ole muita häiriötekijöitä.
 
Itellä oli "aikoinaan" samalla valmennuskurssilla eräs tyyppi, joka oli muuttanut valmennuskurssin (ja muistaakseni koko lukemisen ajaksi) Helsinkiin, jossa sitten luki täysipäiväisesti. Että eihä toi nyt mikään täysin hullu ajatus ole muuttaa sen kurssin ajaksi sinne toiselle paikkakunnalle, eikä tuo omasta mielestä nyt ihan niin lapasesta ole lähtemässä. :D

Paremminhan siinä pystyy keskittymään, kun ei ole muita häiriötekijöitä.


Joo no nyt en ole kyllä muuttamassa:) Vaikka ajatus olisikin ollut mahtava!

Reissaan siis Helsinkiin sen kahden viikon aikana viisi kertaa:) Täytyy vaa selvitellä vähän noita ratikkavuoroja, koska muuten hankala päästä sinne missä se valmennuskurssi on...

Mutta kotosalla lukiessa taitaa koko kevät mennä.
 
Itekin odottelen jo kovaa, että saisi nuo kirjat tietoon ja alata lukemaan. Tulee jo 3.yritys ja on nyt pakko mennä läpi tai sitten on kai pakko lukea ensin tradenomiksi ja mennä sitten vasta lukemaan maisteriksi :D
 
Itekin odottelen jo kovaa, että saisi nuo kirjat tietoon ja alata lukemaan. Tulee jo 3.yritys ja on nyt pakko mennä läpi tai sitten on kai pakko lukea ensin tradenomiksi ja mennä sitten vasta lukemaan maisteriksi :D

Mihin kaupunkiin haet?

Mua pelottaa älyttömästi, että jos en pääsekkään, niin tulee välivuosi ja sitä en tahtoisi:s Ja avoimessakin vähän huono opiskella, kun ei saa mitään opiskelijatukia.

Mut mä oon tässä nyt puoli vuotta tehnyt sellasta paskaduunia, että joka päivä kun menen töihin, niin se vaa inspiroi mua tota kevättä varten, koska ellen opiskele, niin tuun tekemään tota samaa duunia loppuelämäni ja siihen en aio: D

Kevät on omistettu lukemiselle:haart:
 
VASTA! Olisin halunnut jo päästä kirjaostoksille!


Prasil123: Uskallan satavarmasti sanoa sulle, että Matti Pohjolan taloustieteen oppikirja ei vaihdu. Kirja selittää erittäin hyvin kansiksen perusteet. Sitten tämä matikan kirja - Johdatus kvantitatiiviseen analyysiin taloustieteissä - tuskin vaihtuu myöskään. Tämä matikka sinulla jo taitaa olla, edellisistä postauksista päätellen. :thumbs:

Kyseessä aivan uudet kirjat, siksi en niiden usko vaihtuvan. Näitä voi hyvin marraskuun ajan lukea. :)
 
Ilmeisesti oon huono etsimään, mutten löydä mitään selkeestä listausta kaikista Suomen kauppakorkeakouluista. Missä kaikkialla noita siis on? Helsingin tiedänkin jo. Jos Tampereella on niin se kyl houkuttelis.
 
Kauppakorkeakouluja vai paikkoja joissa voi lukea KTM-tutkinnon? Aitoja kauppakorkeakouluja on tasan HSE, TSE ja Hanken. Piste.
Saman tutkinnon saa näiden lisäksi käsittääkseni ainakin seuraavista:

Vaasa
Oulu
Pori(TSE yksikkö)
Kuopio
Lappeenranta
Jyväskylä
Turku (ÅA)
Tampere

En muista saako Jänkhän yliopistosta, sieltähän tulee juristejakin" nykyään.
Heitin ulkomuistista. Tämä osittain selittää miksi vain osalle on enää töitä :smoke:
 
1.1.2010 lähtien Joensuu, Kuopio sekä Savonlinnan etäkampus muodostavat Itä-Suomen Yliopiston, joten Troyn listasta Joensuun ja Kuopion voi yksinkertaisemmin korvata Itä-Suomen Yliopistolla.
 
Prasil123: Uskallan satavarmasti sanoa sulle, että Matti Pohjolan taloustieteen oppikirja ei vaihdu. Kirja selittää erittäin hyvin kansiksen perusteet. Sitten tämä matikan kirja - Johdatus kvantitatiiviseen analyysiin taloustieteissä - tuskin vaihtuu myöskään. Tämä matikka sinulla jo taitaa olla, edellisistä postauksista päätellen. :thumbs:

Kyseessä aivan uudet kirjat, siksi en niiden usko vaihtuvan. Näitä voi hyvin marraskuun ajan lukea. :)

Hahaa! Taidan jo lukaista tuonkin teoksen läpi, niin saan vähän makua siitä mitä on edessä!:evil: (<--ihana toi hymiö: D)
 
Mikkeli puuttuu tosta listasta. Sinne on joku tosi hämärä paperihaku. nm. varasijalla 273 vuonna 2006.

Tohon kansikseen voi jo ruveta tutustumaan, sillä tuskin tässä parin kuukauden aikana kehitetään uutta kysyntä- ja tarjontakäyrää, vaikka kirja sattuiski vaihtumaan.
 
Back
Ylös Bottom