Kauppakorkeaan 2008

Olen jo pari kolme vuotta tutkinut ylemmän AMK-vaihtoehtoja. Ongelma on se, että oman alan (viestintä) koulutuksia ei ole järjestetty vähäisen osallistujamäärän takia.

Tradenomilinjan ylemmässä AMK-koulutuksessa on kyllä joitain ihan mielenkiintoisia vaihtoehtoja, mutta olen ollut siinä uskossa, että insinööri ei voi hakea tradenomien koulutuksiin(?).

Muutenkin vähän arveluttaa, että kuinka vakavasti otettavia nuo tutkinnot ovat työnantajien kannalta. Menee varmasti vielä vuosia ennen kuin ne saavuttavat luotettavan aseman työmarkkinoilla. Vähän kuin AMK-tutkinnoillakin. Virallisestihan tuo ylempi AMK-tutkinto vastaa yliopiston maisteritutkintoa. Osaan kyllä kuvitella mitä maisterit ovat mieltä tästä vertauksesta:)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiinnostus ja motivaatio on kova. Ainoa asia takaraivossa kummittelemassa on ikä. Paikalla ei taida olla muita yli 30-vuotiaana jatkokoulutukseen lähteneitä? Kiinnostaisi tietää miten työelämä on lähtenyt jatkokoulutuksen jälkeen liikkeelle. Itse kun olisi aikaisintaan 35-36 vuotaiaana KTM.
Ei tuo ikä ole mikään kummittelun arvoinen asia! -06 kun hain itse sisään niin samalla valmennuskurssillakin oli tuonikäinen herrasmies, ihan leppoisa kaveri. Ja olipa ensimmäisen vuoden samalla vuosikurssilla, joku ilmeisesti pankki/rahoitusalan herrasmies joka veteli jo 40-v. paremmalla puolella. Ei siellä mitenkään sitä pitkään katsota, kunhan löytyy hiukan pilkettä silmäkulmasta. :)
Ja rohkeasti vaan sinne HSE:lle hakemaan, ei ne piste-erot nyt niin huikeita ole. Kuten sanoit: motivaatiosi on kova, pistähän se nyt hyötykäyttöön! :thumbs: Ei se pääsykokeisiin luku mitään kovin hankalaa ole, kun sullakin on jo noita korkeakouluopintoja taustalla.
 
Jatkoa edelliseen: kävin tarkistamassa asiaa HSE avoimen opintotoimistosta ja selvisi, että AMK-tutkinnon omaava ei voi hakea avoimen Väylä-opintojen kautta. great.

Miltäs kuullostaa suunnitelma B:

Haen ensi kevään haussa 2009 sisään. Käy flaksi ja pääsen esim lappeenrantaan/joensuuhun/tms. Käyn näyttäytymässä paikan päällä ja opiskelen suurimman osan kursseista Helsingin avoimessa maksullisena? Työpaikka ja perhe pakottaa jäämään Helsinkiin,

Totanoin, hae HSE:lle, ei oo ees paha, mieki oisin päässyt. Jos pääset vaikka tänne Lappeenrantaan, suorita mahollisimman paljon etänä, ei täällä ole läsnäolopakkoa, olet luennoilla vaan sen mitä tarvii, ja täältähän on puolen tunnin lentomatka stadiin. Eikä maksa ku jotain 40 euroa. Tunnen mäkin porukkaa jolla on elämä Helsingissä, ja täällä opiskellaan, muttei olla ihan koko aikaa kuitenkaan.

Sitäpaitsi jos oikein kunnolla panostaa ja vielä jos satsaat kunnon valmennuskurssiin en epäilisi ettetkö pääsisi HSE:lle.

AMK-jatkotutkinto ei minusta oikein ole vaihtoehto KTM:mälle. Sitäpaitsi jos on vähän enemmin jo ikää on uskottavampi kun joku suoraan lukiosta tullut 22v KTM.

edit: ei sillä ole mitään väliä mihin Tradenomi (ylempi AMK) rinnastetaan virallisesti, sillä on väliä millaset valmiudet se antaa vs. KTM ja sillä on väliä että mitä yritysten rekrytoinnista vastaavat ovat aikuisten oikeasti siitä mieltä. Sillä ei ole väliä mitä mieltä mä tai muut tässä threadissa ollaan, sillä ei ole väliä mitä Kauppatieteiden yo.t ovat mieltä, mutta sillä on väliä millaset valmiudet sieltä saa ja mitä firmoissa ajatellaan niistä, sekä sillä on väliä miten niitä valmiuksia on aiemmin päässyt käyttämään (millasta työkokemusta on jne.)
 
Mua vituttaa nyt hieman (tässäkin mainittu) MBA-setti. Ei ilmeisesti oo olemassa mitään laatua valvovaa mestaa, ja MBA-paperia saa nyt ties mistä Hämeenkyrön AMK:sta ja epäilyttävistä puljuista. Kaveri ei päässyt lukion jälkeen mihinkään kauppakorkeaan, niin kävi vuoden Saksassa opiskelemassa ja sitten ihan vaan maksoi itselleen tuon (silloisen) HKKK:n MBA-kurssin. Siellä oli 24v jannu yritysjohtajien jaloissa. Tienailee nyt isoa rahaa jenkeissä kun KTM:t on ties missä :katkeruus:
 
Kiitokset kannustuksista:)

KTM:n puolesta, oman kiinnostuksen lisäksi, puhuu myös se että sitä pystyy parhaiten opiskelemaan avoimessa yliopistossa työn ohella. Tutkin jonkin verran myös vaihtoehtona valtsikan kansantaloustiedettä vaihtoehtona, kun myös matematiikka maistuu (insinööri kun olen) ja se käsittelee asioita ehkä enemmän lintuperspektiivistä kuin KTM-tutkinto. Valtsikkaan ei vaan löydy kunnolla iltaopiskeluvaihtoehtoja, eikä kaikkea oikein pysty tenttimäänkään.

Käyn tässä syksyn ja talven aikana avoimessa yliopistossa noita rahoituksen, kansantaloustieteen, strategisen johtamisen ja laskentatoimen peruskursseja. Takataskussa on myös vuosien kiinnostus rahoituksen ja strategisen johtamisen kirjallisuuteen. Varmasti helpottaa myös se, että minulla on jo hyvä työura ja tutkinto, joten suoranaista painetta päästä kouluun ei enää ole:)

Itselläni on samoja kokemuksia AMK-tutkinnon pätevyydestä työuralla pitkällä tähtäimellä, kuin Indicankin kuvauksessa tradenomilinjasta. Tosin itse näin saman asian vain insinööriopiskelijoiden keskuudessa. Omalla työuralla on myös havaittavissa ns. AMK-katto, jonka jälkeen alkaa kilpailu KTM/VTM/DI:ien kanssa, ja luonnollisesti siinä jää AMK-paperit helposti kakkoseksi. Itse olen päässyt kiitettävästi etenemään pelkstään kunnianhimoni ja oman työpanokseni voimin mutta näen, että se ei kanna enää kovin kauas.
 
http://officialmbaguide.org/guidebook.php

Onhan toki akkreditoituja MBA-ohjelmia ja sitte näitä AMK-käännöksiä mitkä ei oikeesti ole mitään MBA-ohjelmia.

Ainoa mitään tontyyppinen mitä itsellä on tavoitteena on CFA (chartered financial analyst) mikä oisi varmaa tosi järkevä suorittaa kunhan ekana valmistuu koulusta.

e: niin AMK-tutkinnot on tosi järkeviä, jos ei oo mitään kovin suurta kunnianhimoa, moni ihminenhän vaan haluaa jonku duunin mistä saa jotain rahaa, että voi ostaa maitoa ja tehdä muuten elämässään mitä haluaa. Ei kaikki halua mitään ihme työuraa. Se sallittakoon.

Kevennyksenä kuitenkin AMK-laulu;)
Ammattikorkeakoulu, postilokero mitä sen on väliä, joku vitun tradenomitutkinto kuitenkiin.. Ammattikorkeakoulu!
Tota meillä ainakin yliopistolla lauletaan (on ihan meitin laulukirjassakin), sävelenä pikkukakkosen tunnari. Järkevyydestä en sitte tiiä..
 
Omalla työuralla on myös havaittavissa ns. AMK-katto, jonka jälkeen alkaa kilpailu KTM/VTM/DI:ien kanssa, ja luonnollisesti siinä jää AMK-paperit helposti kakkoseksi. Itse olen päässyt kiitettävästi etenemään pelkstään kunnianhimoni ja oman työpanokseni voimin mutta näen, että se ei kanna enää kovin kauas.

Ihan totta, että inssin papereilla on aika vaikeaa päästä manageri-tasolle. Onkohan niin, että se on täysin ylimmästä johdosta kiinni miksi yliopisto/DI paperit alkaa olemaan aika must tietyssä vaiheessa. Tosin tästä olisi ihan uuden ketjun aiheeksi, että miksi jotkut ylenevät nopeasti ylös ja jotkut eivät ikinä mihinkään.
 
Koskas pistetään pystyyn "Kauppakorkeaan 2010" -ketju? Viime keväänä tuli haettua kauppikseen ja hse jäi mukavasti 0,25 pisteen päähän. Nyt opiskelen Tampereella, mutta pois täältä pitää päästä. Onko kellään kokemuksia, kuinka paljon 1. vuoden kurssit ovat avuksi toista hakukertaa ajatellen? Viime keväänä luin 550h yhdessätoista viikossa. Mikä olisi hyvä tavoite tälle keväälle? 300h? Varmaan kannattanee tilata hentuselta winner-kurssi vielä. Milloin tulevat pääsykoekirjat julkaistaan muuten?

Indica, pyrit myös keväällä helvettiin lappeenrannasta..?
 
Koskas pistetään pystyyn "Kauppakorkeaan 2010" -ketju?
Varmaa vuoden päästä..;)

Enpä usko, kun rahoituksen takia tänne olen tullut, tulisi tavallaan yksi ylimääräinen välivuosi lisää, 20 tukikuukautta mulla on jäljellä, ja HSE:n rahoitukselle mä en välttämättä pääsisi. En halua opiskella kauppatieteitä, mä haluan opiskella rahoitusta. En missään nimessä halua mitään johtamista tai markkinointia, ennemmin sitten vaikka jotain toista alaa.

Mä haluan kyllä pk-seudulle, mutta se nyt saa odottaa sen 3-4 vuotta vielä. Mä aion rahoitukselle, sivuaineena laskis ja strategiatutkimus, jossa on paljon kansantaloustiedettä. Ehkä jos maisterivaiheen pääsisi tekemään HSE:llä, niin lähtisin, mutta ainakin kandit täällä.

Lappeenranta on muuten ihan jees, mutten mä täällä halua kauempaa asua kun pakko. Liian pieni paikka, ja aivan sysipaskasti naisia.
aivan puhtaasti rahoituksen vuoksi mä tänne tulin, kyllä mua laskentatoimi ja kansantalous kiinnostaa, mutta loput kauppatieteet ei juurikaan. Mun kiinnostavat alat/pääaineet on rahoitus, laskis, kansis, tuta, oikis. Oikeustieteitä voisin lukea palkan takia, mutten mä kauheen innostunut alasta muuten ole. Mikään muu ammattiala tai koulutus ei kyllä kiinnosta ollenkaan.
 
Ominaisuutta "aikuismainen" kun ei voi oikein signaloida juuri muuten kuin suorittamalla tutkinto jonka kaikki tietävät sellaiseksi että sen suorittaneet ovat tietyllä tasolla tarpeeksi "aikuismaisia".


Kevennyksenä kuitenkin AMK-laulu;)
Ammattikorkeakoulu, postilokero mitä sen on väliä, joku vitun tradenomitutkinto kuitenkiin.. Ammattikorkeakoulu!
Tota meillä ainakin yliopistolla lauletaan (on ihan meitin laulukirjassakin), sävelenä pikkukakkosen tunnari.

:rolleyes:
Että ne on aikuismaisia tuolla yliopistossa. Ammattikorkeidenkin tulisi alkaa säveltää muita opiskelijoita pilkkaavia lauluja, niin saataisiin se oikea "aikuismainen" signaali näistäkin kouluista.

Ai että kun noi oikeat akateemiset on niin kypsiä.
 
Ja piti siis sanoa tosiaan 2009 ketju.. :arvi:
Joo tosiaan samoilla linjoilla mennään ts ainoastaan rahis / kansis kiinnostaa, vitut esim markkinoinnista.. Lähinnä kuitenkin oon miettiny että jos mielii alan hommiin (esim analyytikoksi investointipankkiin) heti koulusta päästyään, niin hse:n rahis näyttää aika hyvältä CV:ssä vrt esim vaasa tms.
 
Näyttää toki, mutta kyllä sitä vaasastakin kotimaan töihin pääsee. Ulkomaille on sitten nihkeämpää. HKK...se..nnovaatioyliopiston huono puoli on et rahoitukselle vaatii 4.5:n ka:n eli saa tsemata tosissaan ekana vuonna, vähän sama kuin lukis uudestaan pääsykokeisiin.
 
Omasta suunnitelmasta löytyy pelkästään kansista/rahoitusta/laskista... talousTIETEITÄhän kuitenkin opiskellaan.. markkinoijat sitten erikseen :D
 
Mie oon aivan hukassa pääainevalintojen kanssa. Yleensä motivaatio vähän hukassa tuolla... Tää on varmaan se lukiosta tulleiden kirous. Tai no, sen tiiän ainakin et tilastotiede ei tule olemaan miun pääaine.
 
Näyttää toki, mutta kyllä sitä vaasastakin kotimaan töihin pääsee. Ulkomaille on sitten nihkeämpää. HKK...se..nnovaatioyliopiston huono puoli on et rahoitukselle vaatii 4.5:n ka:n eli saa tsemata tosissaan ekana vuonna, vähän sama kuin lukis uudestaan pääsykokeisiin.

Ei nyt aivan näin. Viime keväänä riitti n. 75/100p ka. Laskis, rahoitus ja juridiikka peruskursseista kaksinkertaisesti painotettuna.

Hommia saa toki tehdä, mutta kohtuudella kuitenkin.
 
Näyttää toki, mutta kyllä sitä vaasastakin kotimaan töihin pääsee. Ulkomaille on sitten nihkeämpää. HKK...se..nnovaatioyliopiston huono puoli on et rahoitukselle vaatii 4.5:n ka:n eli saa tsemata tosissaan ekana vuonna, vähän sama kuin lukis uudestaan pääsykokeisiin.

Ei millään pahalla HSE:tä kohtaan, todennäköisesti loistava opinahjo.. Mutta ulkomailla nyt on vaan kertakaikkiaan kovia paikkoja.. LSE, Harvard, MIT, Insead jne.. Ei varmaan HSE:n paperit ole oikeasti vielä mitään verrattuna jos joku toinen on opiskellut MIT:n Sloan School of managementissä.

EIköhän työelämän näytötkin merkkaa jos suomesta haluaa oikeisiin maihin töitä tekemään, täällä kuitenkaan ole yhtään ihan aikuisten oikeaa kansainvälisen tason yliopistoa.
 
Ei millään pahalla HSE:tä kohtaan, todennäköisesti loistava opinahjo.. Mutta ulkomailla nyt on vaan kertakaikkiaan kovia paikkoja.. LSE, Harvard, MIT, Insead jne.. Ei varmaan HSE:n paperit ole oikeasti vielä mitään verrattuna jos joku toinen on opiskellut MIT:n Sloan School of managementissä.

EIköhän työelämän näytötkin merkkaa jos suomesta haluaa oikeisiin maihin töitä tekemään, täällä kuitenkaan ole yhtään ihan aikuisten oikeaa kansainvälisen tason yliopistoa.

Totta kai ne merkkaa. Mut pointtina lienee oli, että HSE on tällä hetkellä käytännössä ainoa koulu Suomessa, josta voi realistisesti ajatella pääsevänsä suoraan koulun penkiltä vaikkapa Lontoon pankkiin analyytikoksi (tosin ainakin seuraavan vuoden aikana voi olla alotuspaikat Lontoossa aika tiukassa).

Sit on eri asia, että haluaako kukaan fiksu ihminen tollasta elämän tappavaa uravalintaa tehdä.
 
Totta kai ne merkkaa. Mut pointtina lienee oli, että HSE on tällä hetkellä käytännössä ainoa koulu Suomessa, josta voi realistisesti ajatella pääsevänsä suoraan koulun penkiltä vaikkapa Lontoon pankkiin analyytikoksi (tosin ainakin seuraavan vuoden aikana voi olla alotuspaikat Lontoossa aika tiukassa).

Sit on eri asia, että haluaako kukaan fiksu ihminen tollasta elämän tappavaa uravalintaa tehdä.

:offtopic: Onko Vinhon mielipide shorttaamisesta muuttunut tämä rahoituskriisin myötä? Epäilyjähän on ollut, että hedget levittävät tietoisesti väärää tietoa jonkin firman vakavaraisuudesta/tulevaisuudennäkymistä ja samanaikaisesti shorttaavat saman firman osaketta. Bear Sterns on ainakin yksi, jonka kohdalla näitä epäilyjä on esitetty.
 
Totta kai ne merkkaa. Mut pointtina lienee oli, että HSE on tällä hetkellä käytännössä ainoa koulu Suomessa, josta voi realistisesti ajatella pääsevänsä suoraan koulun penkiltä vaikkapa Lontoon pankkiin analyytikoksi (tosin ainakin seuraavan vuoden aikana voi olla alotuspaikat Lontoossa aika tiukassa).

Sit on eri asia, että haluaako kukaan fiksu ihminen tollasta elämän tappavaa uravalintaa tehdä.


Toki näin on (tai ainakin realistisesti ajatellen voi olla) mutta eiköhän muunkin koulun kasvatti hyvillä työelämän näytöillä voi kompensoidan sitä puutetta ettei HSE ole käytynä.

Mitenkäs muuten kandien jälkeen HSE:lle hakeutuminen? Onko käytännössä mitään mahdollisuuksia?

Tottakai haluaa, jos täppiä haluaa tienata, suomessa ei voi millään oikeasti hyvää duunia saada tai ikinä tienata hyvin.
Sitä en myöskään tiedä, että jos ei ole HSE:n kasvatti, voiko edes työelämän näytöillä koskaan päästä ulkomaille halvan auton hankintaretkelle.. Toivottavasti voisi, sillä oisihan se hienoa ostaa Porsche.;)

e: hymiö perään, ettei nyt kukaan oikeasti luule että mä luulisin että kauppislaisilla oisi mitään realistista mahdollisuutta ostaa Porsche let alone mitään sen hienompaa ku ettei tartte ajaa perus corollalla vaan voi ostaa sen avensiksen, ja oon ajanut, enkä ole varma onko se sittekää NIIN hyvä että siitä viittisi niin paljoa sitä Porschelisää maksaa. Vitun hyvä se on, mutta onko se niin vitun hyvä..
 
Toki näin on (tai ainakin realistisesti ajatellen voi olla) mutta eiköhän muunkin koulun kasvatti hyvillä työelämän näytöillä voi kompensoidan sitä puutetta ettei HSE ole käytynä.

Mitenkäs muuten kandien jälkeen HSE:lle hakeutuminen? Onko käytännössä mitään mahdollisuuksia?

Tottakai haluaa, jos täppiä haluaa tienata, suomessa ei voi millään oikeasti hyvää duunia saada tai ikinä tienata hyvin.

Voi kompensoida totta kai. Eikä investointipankit oo ainoita työnantajia ulkomailla (tai no nykyään sellasia ei taida enää ees olla olemassa), maailma on täynnä kiinnostavia firmoja.

En osaa sanoa HSE:n maisteriohjelmahauista, itse poistuin kuvioista ennen tätä nykyistä tutkintorakennesysteemiä.

Vikasta lauseesta en oo samaa mieltä, mistä tahansa maasta voi saada hyvän duunin ja tienata hyvin, jopa Suomesta. Vaatii tietysti helvetisti hyvää tuuria.

Mitä shorttaamiseen tulee, niin enpä juurikaan ole mieltäni muuttanut. Ei shorttaamisella ole mitään tekemistä tän kriisin synnyn kanssa, päin vastoin. Nyt tietysti ilkeät hedge fundit juovat shorttaamisen ja naked cds-positioiden avulla kadulla valuvaa verta, mutta banks had it coming. Tulevaisuudessa toivottavasti muistetaan sitten olla vähän varovaisempia - ainakin seuraavat kolme vuotta ennen uutta nousuhurmosta :rolleyes:
 
Back
Ylös Bottom