Kauppakorkeaan 2008

Ööh mitä sitten? Eikös sen niin kuuluisikin olla, että enemmän lukeneet (tod. näk. enemmän osaavat) pääsevät helpommin sisään? Päin vastoin joka vuosi kirjojen muuttaminen on järjetöntä rahastusta...
Mä taas näkisin, että kaikille pitäisi antaa samat lähtökohdat jotta voitaisiin erotella jyvät akanoista. Nythän tuonne voi päästä joku taulapää ihan vain sen vuoksi, että sillä on ollut vuosi aikaa opetella asioita joita se ei ilmeisesti pystynyt omaksumaan tarpeeksi hyvin siinä ajassa missä muut, jotka oikeutetusti pääsivät sisälle. Miksi tällä systeemillä ei säilytetä kaikkia kirjoja vuodesta toiseen samana, jotta se joka lukee eniten (esim. 5 vuotta pelkkiä pääsykoekirjoja) ja osaa kyseiset kirjat ulkoa pääsee sisälle. Mitä sillä on väliä, ettei se oikeasti pysty omaksumaan asioita muuten kuin käyttämällä niihin tolkuttomasti aikaa ja opettelemalla ulkoa.¨

Edit: Tuohan on sama kuin pitäisi suunnistuskilpailut vuodesta toiseen samoilla rasteilla ja sitten tulee joku konkari joka osaa rastien paikat ulkoa ja voittaa. Onko tämä oikeudenmukaista?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nojoo onhan tossa pointti... Mutta voihan joku lukea niitä kirjoja 12h/päivä lokakuusta asti (krhm kuten eräs pakkislainen, no offence), siinä missä muilla on kirjoitukset/intti/työ, eikä silloin paljoa omaksumistaitoja vaadi päästä sisään.

Mutta eipä noissa pääsykokeissa muuten mielestäni mitään reiluutta ensikertalaisille pidä hakea, kyllä sinne pääsee jos panostaa tarpeeksi. Suunnistusvertauksessa muuttaisin siten, että jos kirjat ovat joka vuosi samat, mutta kysymykset eri (kuten nyt), niin se on sama kuin jos suunnistuskisa olisi vuodesta toiseen samassa paikassa, mutta rastit vaihtuisivat, kuten varmaan tapahtuukin.
 
Ja ottakaa huomioon, että noista viidestä pk-kirjasta 3 on ollut lähestulkoon samoja varmaankin ainakin viimeiset kymmenen vuotta (kt, laskis ja matikka). Käytännössä suurimmat muutokset tapahtuvat markkinoinnin ja johtamisen kirjoissa. Mutta eipä ole stadiin pääseminen ekalla kerralla helppoa, jos on kirjoittanut M:n paperit ja aloittaa lukemisen kirjoitusten jälkeen.
 
Sit jos ei ekalla kerralla pääse sisään niin on vuosi aikaa lukea. Mikäs se ongelma oikee on? Mielestäni ei ainakaa tarvittais mitää tasoituksia.
 
Mä en vielä oo päättäny että myynkö huuto.netissä nää kirjat, vai luenko uuestaa toukokuun alusta ja haen HSE:lle.

Tai no mikä aalto-korkeakoulu siitä tuleekaa, ihan sama. Toisaalta houkuttelee iha helvetisti toisaalta pari juttua puhuu vastaan; pääainevalinta, ja rahoitukselle pääsyn vaikeus, ylimääränen vuosi (taas) ja ikä, oon vuosimallia ajalta talbot horizon eli 1985. Senlisäksi tukikuukausia on jotain 15. Eli ei niitä jäisi HSE-ajalle ku ekaksi puoleksi vuodeksi. Paha nakki..

Plussat:
Paljon arvostetumpi koulu, suomen paras koulu yleensäkään
paremmat uramahdollisuudet
helvetin paljon parempi kaupunki
parempi yöelämä
enemmän naisia (täällä on ihan päin vittua sukupuolijakauma. Koulussa vaatimattomat 8 miestä yhtä naista kohden ja kaupungissakin selkeästi enemmin miehiä kuin naisia)

miinukset:
hukkaaheitetty vuosi
tuet loppuu
kalleus.
e: sitte ku valmistun muutan ihan satavarmasti pk-seudulle. Englantii ei kuitenkaa tuu olemaan ainakaa alkuun mahollisuuksia..tai jenkkeihin
 
Vielä tulis kysymystä hakemisesta. Eli jos laittaa tampereelle esim. laskentatoimen ykköseks ja kansantalouden kakkoseks, niin meneekö siinä sit kaksi hakumahdollisuutta ja voi enään laittaa yhden kohteen lisäksi vai lasketaanko toi tampereen yliopisto vain yhdeksi hakukohteeksi, vaikka hakisi samassa yliopistossa kahteen eri pääaineeseen?

Toivottavasti ees joku ymmärsi mitä tarkotin :D
 
Haet tampereelle ja siihen yliopiston sisäiseen hakuun -kohtaan laitat tärkeysjärjestykseen itsellesi max kolme pääainetta.

Voit siis pyrkiä kolmeen eri kouluun, vaikka olisi sisäisia hakuvalintoja valittuina
 
Sit jos ei ekalla kerralla pääse sisään niin on vuosi aikaa lukea. Mikäs se ongelma oikee on? Mielestäni ei ainakaa tarvittais mitää tasoituksia.
En mä puhunut mitään tasoituksista vaan siitä, että annettaisiin kaikille samat lähtökohdat, eli ei annettais tasoitusta aikaisemmin pyrkineille.
 
Miten paljon töitä haettaessa työnantaja kiinnittää huomioon missä se KTM-tutkinto on hankittu? Joku vähän asiasta tietävä vois laittaa jotain (suomalaisten) koulujen arvostus rankingiä.

BTW: Tiedän et on mahdotonta laittaa kouluja paremmuus järjestykseen, mut onko olemassa jotain hylkiömestoja? :D
 
Miten paljon töitä haettaessa työnantaja kiinnittää huomioon missä se KTM-tutkinto on hankittu? Joku vähän asiasta tietävä vois laittaa jotain (suomalaisten) koulujen arvostus rankingiä.

BTW: Tiedän et on mahdotonta laittaa kouluja paremmuus järjestykseen, mut onko olemassa jotain hylkiömestoja? :D


Eiköhän se ole
1. Helsinki
2. Turku
3.Tampere
loput

Kommentteja?

Se miten työnantaja arvostaa on hyvä kysymys. Lontooseen investointipankkiiriksi ei ole kyllä asiaa ilman HSE:n papereita, mutta muuten ei varmaan hirveesti väliä.
 
Suomessa erot koulujen välillä on tosi pieniä, kyllä papereiden ihan kilpailukykyisiä pitäisi olla koulusta riippumatta. Helsinkiin hakijoita on eniten, ja siksi on vaikea päästä, mistä olisi helppo päätellä että se olisi ikään kuin paras. En voi subjektiivisesti arvioida tätä tämän tarkemmin, mutta kyllä HSE:llä ainakin on tosi kiva opiskella, en itse vaihtaisi pois.
 
HSE ja TSE varmasti ykkösiä. Itse ainakin lähtisin väittämään että Helsingissä on laadukkaampaa ja arvostetumpaa opetusta kuin esim. Joensuussa. Kielitaitoa ajatellen varmasti Hanken ja ÅA myös hyviä.

Ei tosiaan yhtä suurta merkitystä kuin esim. jenkeissä.

Edit:
Helvetin outoa jos samat kirjat! Ainakin meillä kirjat paljastettiin vasta joskus helmikuun jälkeen ja aihepiiri vaihteli todella paljon. Vois kuvitella että toista kertaa hakevilla kohtuuton etu.
 
Se miten työnantaja arvostaa on hyvä kysymys. Lontooseen investointipankkiiriksi ei ole kyllä asiaa ilman HSE:n papereita, mutta muuten ei varmaan hirveesti väliä.

Aikas helvetin kova poikkeusjätkä saat muute olla että jollain HSE:n papereilla on mitää asiaa lontoosee investointipankkiiriksi sen enempää ku WallStreetillekään. Investointipankkiiriksi kuitenkin on tunkua aika helvetisti, ja maailma on täynnä huomattavasti tunnetumpia, parempia ja arvostetumpia kauppatieteellisiä yliopistoja kun joku helsingin kauppakorkea. Toki on taatusti lontoossa HSE:n alumnia, mutta edelleen, ne on todellisia poikkeuksia. Enemmistö HSE:n käyneistä ei tienaa 200 000 puntaa vuodessa jossain lontoon cityssä.

Toki myöskin HSE on tasan varmasti ainoa tapa suomessa päästä mihinkään ekstra spesiaaliin hienoon duuniin, tai ulkomaille kovan liksan perään, mutta kyl nyt kaikki kauppakorkeat jonku tradenomipelleilyn hakkaa. Työkokemuksella ja duuneissaan kunnostautumalla voi kyllä varmasti kompensoida HSE:n käymättömyyttä. Toki se että miten pitkään, millon tulee lasikatto vastaan, se on toinen kysymys.

Ja kuka sanoo, että pitäisi jättää siihen maisteriin?

e: ja siitä jo, ETTEI tartte olla missään tradenomipelleily-homostelu-kaupankassa-akatemiassa saa olla tosi tyytyväinen. Vaikka kyl myönnän että se HSE:lle lähtemättömyys vähän surettaa, niin en mä siitä stressiä ota, teen parhaani, ja katotaa onnistunko.
 
Aikas helvetin kova poikkeusjätkä saat muute olla että jollain HSE:n papereilla on mitää asiaa lontoosee investointipankkiiriksi sen enempää ku WallStreetillekään. .


Älä nyt hiilly hyvä mies ;) Tarkoitin itse sitä, että HSE:ltä on ainakin teoriitteset tsäännsit siihen, että pääsee noihin hommiin. Jos valmistuu just jostain Joensuusta tai vaikka Tampereella, niin väitän että ei ole hirveästi vaaraa päätyä Lontooseen. HSE:ltä kuulemma joka kesä kuitenkin muutama tyyppi pääsee esim Lontooseen kesäduuniin, kun taas Joensuusta ei varmaankan hirveän moni.. Anyway, tää on vaan meitsin mielipide.

Ps. Indica, eiköhän kohta ois aika avata Kauppakorkeaan 2009 -ketju. Mulla jäi puol pinnaa HSE:stä ja nyt kituutan tampereella ainakin tän vuoden. Pitää toivoa että kesäkuussa tärppäis..
 
Ei kyl mene mun jakeluun että miksi joku jaksaa lukea noi kirjat uudestaan sen takia et pääsis hkk.. se.. nnovaat.. Aalto-korkeakouluun lukemaan samat jutut uudestaan kuin jossain muualla. Pl. se tilanne että tähtää sinne Lontooseen :rolleyes:... Mut eipä se multa ole pois, paitsi verorahoissa (mitä kuluu tosin kaikkeen muuhunkin paskaan).
 
Ei kyl mene mun jakeluun että miksi joku jaksaa lukea noi kirjat uudestaan sen takia et pääsis hkk.. se.. nnovaat.. Aalto-korkeakouluun lukemaan samat jutut uudestaan kuin jossain muualla. Pl. se tilanne että tähtää sinne Lontooseen :rolleyes:... Mut eipä se multa ole pois, paitsi verorahoissa (mitä kuluu tosin kaikkeen muuhunkin paskaan).

Joo enhän mä nyt Lontooseen tähtää, mutta stadi on kaupunkina ehkä miljoona kertaa asiallisempi kun vertaa tähän kylään.. Mutta joo, saa nähdä kuinka käy ensi keväänä.
 
Ei kiinnosta ketään, mistä hlö on valmistunut, +1 työpaikan jälkeen. Ensimmäisenkin työpaikan kohdalla vähänlaisesti. Paitsi sitten ne Lontoon isot herrat..:thumbs:

Jep, mutta eikös se eka duunipaikka ole se tärkein? Jos samantien joutuu johonkin tradenomi/ktm välimaaston hommiin, niin ura ei välttämättä näytä kovin hyvältä. Veikkaan, että Suomessakin pankit/konsulttifirmat palkkaavat suurimman osan junior-työntekijöistä HSE:ltä tai stadin Hankenista.
 
Back
Ylös Bottom