Kauppakorkeaan 2008

Tuo Duuniday on varmasti hyvä hetki koittaa saada jalkaa oven rakoon. Harmi, jos tuo Etelä-Karjalan työtilanne on noin huono :down: Olen tietenkin varautunut, ettei töitä ole yhtä paljon kuin uudellamaalla, mutta kuvittelin pienessä päässäni Lappeenrannassa olevan hieman parempi tilanne.

Muilta siellä olleilta tai olevilta kaivataan edelleen kommentteja työllistymisestä opiskelujen alkuvaiheessa.

Henk. koht en tunne tai ole kuullut kenestäkään joka olisi tuota kautta saanut töitä. Valitettavasti pelkkä yritysten promotilaisuus, jossa kertovat mistä löytyy nettilomake...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin no ei toi KHT oo mikää huono uravalinta ollenkaa;)

mä oon vaa miettiny et mikä voisi olla rahoitukselle parhaat sivuaineet laskiksen lisäksi. Ei nimittäin oo yhtää pahitteeksi osata muutakin vielä..

Mitens opinto-ohjaus ja neuvonta mitä kannattaa lukea? onko sitä olemassa, vai pitääkö olla itsellä vahva näkemys siitä mitä meinaa tehdä?
Mitä ekana vuonna tehdään sitte? pelkkiä perusopintoja? Entä hyväksiluvut AMK:n kursseista, joita on yli 170 p? missä vaiheessa niitä pitää neuvotella?

Mua ei kyllä hirveesti jännitä muu, kun se että onko musta sittenkään tähän..

Opintoneuvontaa ei ainakaan tuutoreilta kannata ottaa, koska ne on järjestäen sieltä laiskimmasta päästä. Nopeesti valmistuvilla ei ole aikaa ryypätä fuksien kanssa... Itse sain ainakin kaduin kun kuuntelin tutoria enkä ottanut extra kursseja. Kannattaa pitää itellä vahva näkemys ja kysellä vanhemmilta opiskelijoilta. :)

Niiden pakollisten kurssien kanssa lähinnä turhautuu, koska niissä on niin vähän työtä. Jos aiot Indica lukea rahoitusta ja laskista niin ota heti alkuun pakollisten lisäksi ainakin investointilaskelmat ja konsernilaskenta. Tyttöystävän eka tentti yliopistolla oli konsernilaskenta (maisteritason kurssi) ja nelosenhan se sai siitä. Eli esitietovaatimukset on lähinnä suuntaa antavia.

Ja tosiaan kun luet tentteihin niin käytä ahkerasti tenttiarkistoa. http://tentit.ltky.lut.fi/ Oikeestaan jos opettelet kaikki vanhat tentit, niin pitäisi melkeen kokeesta kun kokeesta selvitä kunnialla läpi (poislukien rahotuksen v-mäisimmät kurssit).
 
Sivuainevalinta kannattaisi suunnitella tukemaan pääainetta, myös urahaaveiden osalta. Tuskin kukaan rekrytoija on erityisesti kiinnostunut sivuaineestas, jotta se vaikuttaisi työllistymiseesi, mutta se mitä kurssilla opit, voi parantaa mahdollisuuksia työurallasi. Siksi muodostaisin hyvän kokonaisuuden pää- ja sivuaineista, enkä suosittele valitsemaan täysiä vastakkaisuuksia.
 
Janne22 ensinnäkin tosi iso kiitos neuvoista! Samoin tietenkin kaikki muutkin!

JA tosiaan pitää toi investointilaskelmat ja konsernilaskenta ottaa, kuhan nyt valintoja viikolla pääsee tekemään, pitää ottaa jo ekana vuonna rahoituksen ja laskiksen kursseja, sittehän on jo pohjalla rahoituksenkin opintoja, kun pääsee pääaineeksi sen rahoituksen ottamaan. Pitää noita rahoituksen kursseja katsoa siispä ihan tarkkaan opinto-oppaasta jo heti alkuun.
Mitenkä kielet? Tarviiko lukea jo englantia, jos sitä ihan aikuisten oikeasti osaa jo, vai voiko suorittaaa jonkun näyttökokeen?
Ja pääseeko 1. vuoden opiskelijana vaikka just saksan ja ranskan kursseille?
 
Osaatko heittää esimerkkejä hyvistä pareista ja toisaalta huonoista eli vastakkaisuuksista?

Suoraa vastausta ei voi antaa, riippuu täysiin siitä, mitä työelämästä haaveilee...Jokainen voi itse päättää, että pärjääkö esim. laskiksen tai verotuksen peruskurssien tiedoilla, jos haaveilee jostain työstä esim. mainonnan parissa. Jos tuntuu, että ei pärjää, niin kurssille vaan. Kun olet pääsykokeissa sisään päässyt, niin käy niitä kursseja niin paljon kun haluat, kunnes tuntuu riittävän niin voitkin sitten valmistua. :) Rahoituksen puolella sivuaineeksi aika moni valitsee kansantalouden ja monesti suositellaan tilastotiedettäkin. Juridiikasta on kans hyötyä jos on kiinnostunut yrityskaupoista tms. Mutta harvemmin rahoituksen pääaineopiskelijat lukee markkinointia sivussa. Toisaalta moni markkinoinnin pääaineopiskelija ottaa sivuaineekseen laskentatoimen, jolloin voidaan hakea "tasapainoa kovien/pehmeiden aineopintojen" välille.

Eli miettikää kunnolla, minne haluatte työelämässä päätyvän ja suunnitelkaa sen mukaan. Jos ette näe niin kauas tulevaisuuteen, niin lukekaa monipuolisesti, opitte edes jotain. Ja tosiaan ottakaa vaikka useita sivuaineita, niin saatte kokonaisuuksia haltuun ja käyttäkää aika siellä kauppiksessa hyödyksi. Kyllä oppimisen eteen nähty työ kantaa hedelmää viimeistään työelämässä.:kippis1:
 
Janne22 ensinnäkin tosi iso kiitos neuvoista! Samoin tietenkin kaikki muutkin!

JA tosiaan pitää toi investointilaskelmat ja konsernilaskenta ottaa, kuhan nyt valintoja viikolla pääsee tekemään, pitää ottaa jo ekana vuonna rahoituksen ja laskiksen kursseja, sittehän on jo pohjalla rahoituksenkin opintoja, kun pääsee pääaineeksi sen rahoituksen ottamaan. Pitää noita rahoituksen kursseja katsoa siispä ihan tarkkaan opinto-oppaasta jo heti alkuun.
Mitenkä kielet? Tarviiko lukea jo englantia, jos sitä ihan aikuisten oikeasti osaa jo, vai voiko suorittaaa jonkun näyttökokeen?
Ja pääseeko 1. vuoden opiskelijana vaikka just saksan ja ranskan kursseille?

Ei ole pakko lukea englantia. Sen sijaan on pakko lukea kahta omavalintaista kieltä 9op verran. Kyllä ensimmäisen vuoden opiskelijana pääse kaikille haluamilleen kielten kursseille. Niitä kannattaakin käydä heti alusta alkaen ettei jää valmistuminen roikkumaan niiden takia.
 
Huomenna sitte alkaisi.. Saas nähdä mitä tästä tuleekaan.. Riittääkö lahjat, kestääkö pää, saako töitä. Veikkaan että 90% varmuudella tää on kuitenkin oikea valinta.
 
iha kivaa ollu, nyt ollaa ilmottauduttu kursseille.. Ekana kahtena periodina oisi tulossa 49p.
 
Jep, huomeen alkais luennot, mut on ens viikolkin vielä vapaa-ajan juttujakii.. Tosi paljo tuol on minust samanhenkisiä ja mukavia ihmisiä.. Ei mitää valittamista sen suhteen, iha jees.
Nyt pääsee uutee asuntookin, ja saa netin, ni ei tuu viikon taukoo intterwebistä. Telkka-asiatki pitäisi säätää kuntoon, pitäisi kaapelidigiboksiin investoida.

Jotenkii on tosi itsetään ylpeä ja hieno fiilis siitä että saa olla tuolla, ja täytyy sanoa että ainakin tän perusteella mitä oon ollu, viihdyn varsin mainiosti.

Ja kun mies viihtyy elämässään, heijastuu se kaikkeen, ja kertakaikkiaa on kiva olla tyytyväinen itseensä, ja 95%sesti elämäänsä, ja muutenkin voin sanoa että hyvin pyyhkii mulla.
Vielä vuosi sitten olin ehkä 5%sti tyytyväinen elämääni.. Täyttä sataa ei mun mielestä voi ikinä saavuttaa, koska kaikki voisi olla vielä paremmin..
Ainoat pistevähennykset tulee sinkkuudesta, mutta eipä sekää häiritse oikein mitenkään, ku oon huomannu että aika moni kuitenkin on ihan samassa veneessä siinäkii. Ja mikäs hätä tässä on valmiissa maailmassa.

Ainoa miinus on, että muutama tyyppi onnistu bongaamaan mut irl..;) Annan ehkä turhan huonon kuvan itsestäni netissä.. Mut jotka tuntee ni toivottavast ei netin takii lynkkaa;)
Ja vaik oon yksityisyydestäni tarkka, enkä haluu tulla bongatuksi, niin voin mä sen tunnustaa, että Mayflower me oltii samal valmennuskurssilla sillo keväällä.
 
Huomenna kouluun. Perkele, jännittää. :D
 
Millaista toi taloustieteiden opiskelu on käytännössä? Huomasin tossa nuo 140op/vuos töiden ohella postaukset, niin rupes mietityttämään. Eli onko luentojen lisäks paljon tekemistä? Jotain esseitä, joissa pitää kirjoittaa vaan jotain ympäripyöreetä "analyysiä"? Onko tentit monivalintaa jne.? Riippuu varmaan paljon alasta, mutta yleisesti puhuttaessa.

Pitäis itsekin joku tuollanen "basic business studies" appro suorittaa. Varmaan ihan yleishyödyllinen paketti FM/DI:lle? Sisältää siis perusteet markkinoinnista, laskentatoimesta, johtajuudesta ja yrittäjyydestä. Toinen vaihtoehto ois kansiksen appro, mutta se ei liene yhtä hyvä valinta?
 
No en mie nyt ihan nii tyhmä oo et en ois Indica tajunnu hei sil kurssilla et se oot sie ;)

Niinno mieki tajusin et sie oot sie jo heti ku ekaa kertaa näin.. Yritin olla stealthi;)

Mut eniveis, toivottavast HSE:l on kivaa! Meil ol ainaki viime viikko iha helmeä!

Ei näköjää piä aliarvioida ihmisii, mie aattelin ettet ois tajunnu.. ;)

e: mayflower sun tunnistamisessa oli *pikkusen* apuu siitä että sul on sun kuvat näkyvis netissä;) Oisin mie ehkä muutenkii hokannu.
Mul vaa ku ei oo kuviikaa, ni mun tunnistetuks tulemiin osottaa sulta aika sherlokki-ominaisuuksia.. tosin yks toinen siel samalt kysy mult ke tai to, et ootko sie pakkis-indica.. Nyt jo 5 tyyppii tietää sen.. ei kiva..
 
Pitäis itsekin joku tuollanen "basic business studies" appro suorittaa. Varmaan ihan yleishyödyllinen paketti FM/DI:lle? Sisältää siis perusteet markkinoinnista, laskentatoimesta, johtajuudesta ja yrittäjyydestä. Toinen vaihtoehto ois kansiksen appro, mutta se ei liene yhtä hyvä valinta?

Meillä täällä Jyväshyvän yliopiston taloustieteiden tiedekunnassa on saman niminen appro samoilla kurssiaiheilla. Se oli ihan hömppää jos ei itse panosta siihen. Tarkoitan sillä että kurssien suorittaminen tehtiin moninvalinta tenteillä ja jostain mahdollisissa tehtävistä sai vain bonusta arvosanaan. Ainakin silloin kun itse sen tein. Luentoja oli paljon, muttei niillä kaikilla tarvitse käydä että pääsee läpi. Itseasiassa läpäisin yrittäjyyden käymättä yhdelläkään luennolla ja tekemällä tentin appropaketin toisessa tenttitilaisuudessa kun huomasin että yrittäjyyttäkin voi tenttiä samalla. Reilun ykkösen sain toki, mutta läpi.

Jos itse panostaa, lukee kurssille tarkoitettuja kirjoja (perus Kotlerit yms.), tekee tehtävät niin kursseista on kyllä hyötyä ja saa peruskäsityksen alalle. Jos taas vaan haluaa merkinnät ja tietää ettei jaksa tehdä töitä, niin tuo appro on yhtä tyhjän kanssa. Näin ainakin Keski-Suomessa.
 
Back
Ylös Bottom