Kauppakorkeaan 2008

Laskiksen kanssa aika kovaa pakettia kylkeen tekevät tietojärjestelmätiede ja yritysjuridiikka. Muunmuassa jos KHT:ksi joskus hamuaa niin tulee näitäkin kursseja olla suoritettuna.

Kakkosvuosi alkaa nyt intin jälkeen. Jännittää muuten aivan helvetisti, kun on taas aivan pihalla kaikesta ja uudet ihmisetkin vuosikurssilla!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin no ei toi KHT oo mikää huono uravalinta ollenkaa;)

mä oon vaa miettiny et mikä voisi olla rahoitukselle parhaat sivuaineet laskiksen lisäksi. Ei nimittäin oo yhtää pahitteeksi osata muutakin vielä..

Mitens opinto-ohjaus ja neuvonta mitä kannattaa lukea? onko sitä olemassa, vai pitääkö olla itsellä vahva näkemys siitä mitä meinaa tehdä?
Mitä ekana vuonna tehdään sitte? pelkkiä perusopintoja? Entä hyväksiluvut AMK:n kursseista, joita on yli 170 p? missä vaiheessa niitä pitää neuvotella?

Mua ei kyllä hirveesti jännitä muu, kun se että onko musta sittenkään tähän..
 
:offtopic: Alkaa kolmas vuosi LTY:llä ja kyllä kaiken pitäs selvitä ensimmäisen kahden viikon aikana. Eikä vielä ensimmäisen vuoden aikana ehdi tapahtua mitään peruuttamatonta, etteikö pää/sivuainetta voisi vaihtaa. Itse tykkään asua Skinnarilassa. Kaikki peruspalvelut on lähellä paitsi Alko. Keskusta on liian kaukana, että päivittäin jaksaisi sitä väliä sahata.
 
Oisko joku yleinen kylterithreadi paikallaan?
onko sadan rajan rikkomisen tavoittelu turhankin rankkaa? Ja miten suunnitelma valmistua neljään vuoteen, miten sen realistisuuden kanssa?


LOL!

Voit käytännössä unohtaa 100 opintopisteen tavoittelun ekalta vuodelta. Periaatteessa mahdotonta.

Mitä tulee neljään vuoteen valmistumiseen, ennen työttömäksi opiskelleella mahdollisuudet neljään vuoteen ovat enemmänkin kuin realistiset. Kuitenkin hyväksyiluettavia kursseja saa ainakin joitakin AMK:n puolelta.
 
Meikäläinenhän on väärä ihminen vastaamaan 100 pinnan kysymykseen, koska vedin ite erittäin rennot 58 noppaa.

Yks kaveri otti kuitenkin jotain 90+ luokkaa, eikä ainakaan julkisesti tuntunut valittelevan. Toki toiset vaan on lahjakkaampia jne. Käsitys on jääny, että Indicalla kestää pää lukea paljonkin, jos sille tuulelle sattuu, joten en leimais mahottomaks.
 
Jotenkin sitä kaikkea muuta aktiviteettia tuntuu löytyvän opiskelujen vaihtoehdoksi :)

Toki riippuu paljon kursseista, riittääkö pelkkä tentti vai tarvitaanko muita opintosuorituksia.
 
Mitä sitä turhaa sykkiä tuolta pois? Ekana vuonna 60 bongoa kasaan ja meininki oli sellaista leppoisaa. Yhden tenttiviikon vietin italiassa, hiukan seuraavana periodina piti paikkailla. :) Pakkislaisia turussa 2. vuosikurssilla?
 
noh allekirjottaneella on jälellä miehekkäät 21 tukikuukautta;)

Vähän pakkokin valmistua mieluummin nopeammin kuin hitaammin. Ja sen lisäksi mä palan halusta päästä jo sinne varsinaiseen työelämään. Kuinkas yleistä on että neljännenvuoden opiskelijat jo on jossain ihan aikuisten työpaikassakin siinä lisäksi? Sitte nimittäin jäisi sellanen noin vuosi mille ei oo ainakaa mitää toimeentuloa vielä mielessä. Toisinsanoen täytyy joka tapauksessa mennä ennemmin tai myöhemmin töihin, niin siksi alkuun vähän enemmin opintoja, ettei käy niin että venähtää opinnot kuuteen-seitsemään vuoteen.

Niin ja kyllä mulla kantti kestää lukea ihan kunnollakin. e: ja tosiaan, eihän sitä ikinä ehdi vaurastua jos aloittaa kolmikymppisenä varsinaisesti tienestit..
 
Täällä myös Lappeenrantaan muutto lähestyy ja työpaikat mietityttää. Millainen on tarjonta työpaikoista, mikäli haluaisi paikan, joka olisi ponnahduslauta eteenpäin uralla (rahoitus+yritysjuridiikka suunnitelmissa)? Entä onko utopistista toivoa ns. parempaa paikkaa (siis töitä alan firmasta) heti, vai joutuuko tyytymään kassahommiin?
Kuitenkin opinnäytetyötä vaille valmis tradenomi, joten aivan puskista en ole töitä hakemassa. Kommentteja ja vinkkejä kaivataan lappeessa asuvilta/aikaisemmin asuneilta, kiitos.
 
Etelä-Karjalan alueella on aika huonosti isoja taloja mihin olisi helppoa päästä ihan harjoittelijana sisään ja saada niin jalkaa oven väliin. Metsäteollisuutta on paljon mutta kuten kaikki tietää niin jengiä lähtee pihalle eikä ketään oteta tilalle. Jonkun verran on yliopiston ympärille kerääntynyt eri yrityksiä tai niiden sivukonttoreita, mutta painottuu aika paljon IT-puolelle. Yliopistolla järjestettävä vuosittainen Duuniday on eräänlainen ratkaisu tähän - Paljon yrityksiä esittäytyy, joista osa myös rekryää.
 
Mä suoritin ekana vuonna 130op, eli ei se mitenkään mahdotonta ole. Pitää vaan tehdä aikataulut huolellisesti ja noudattaa sitä, niinkuin pääsykokeisiin lukiessa.

Rahoitusalallakin on monenlaisat hommaa, joten kannattaa valita sivuaine sen mukaan, minne haluaa työllistyä. Yleensä yritysjuridiikasta on enemmän hyötyä corporate finance-puolen töissä, mutta pörssiin töihin haluavien kannattaisi lukea mielummin tilastotiedettä tai kansantaloustiedettä.
 
Ei saisi kysyä, mutta kummasta maksetaa enemmin. Pörssipuoli kiinnostaisi 5 kertaa enemmin, mutta mä haluan myös joskus tienata edes kohtuullisesti.
 
IMO Palkan ja pääaineen korrelaatioiden miettiminen on turhaa. Lue sitä mikä kiinnostaa, niin jaksat keskittyä asiaan, opinnot etenee ja ammattitaito kasvaa. Sitten vaan teet pirusti töitä ja hyvät positiot on käden ulottuvilla. Vähän tuuria ja myös hyvä palkka on käden ulottuvilla.
Kauppiksen käytävillä vaeltelee ihan liikaa näitä "meklariksi Lontooseen" tyyppejä, jotka ei ole kiinnostunut asiastaan. Aika harva tarttee liituraitaa myöhemmässä elämässään.
Muita vinkkejä:
Hyväksiluku AMK:sta on Helsingissä super-nihkeää. 2 kurssia sain korvattua tradenomin tutkinnolla.. Avoimeen yliopistoon kannattaa tutustua jos nopeasti meinaa valmistua. Duunissa kannattaa olla jos vaan pystyy, maistereita valmistuu kuin liukuhihnalta ja kokemuksella voi erottua.
 
Mä suoritin ekana vuonna 130op, eli ei se mitenkään mahdotonta ole. Pitää vaan tehdä aikataulut huolellisesti ja noudattaa sitä, niinkuin pääsykokeisiin lukiessa.

Rahoitusalallakin on monenlaisat hommaa, joten kannattaa valita sivuaine sen mukaan, minne haluaa työllistyä. Yleensä yritysjuridiikasta on enemmän hyötyä corporate finance-puolen töissä, mutta pörssiin töihin haluavien kannattaisi lukea mielummin tilastotiedettä tai kansantaloustiedettä.

Kiitoksia vinkeistä :kippis1: Itseäni kiinnostaa tuo corporate finance enemmän, joten taidan pitää tuon yritysjuridiikan sivuaineena.
Lortsu2, teitkö lainkaan töitä samalla vai onko se mahdottomuus? Itse haaveilen 90-100 op ensimmäisenä vuonna ja silti pitäisi/haluaisin käydä töissä samalla, onko täyttä utopiaa?
 
Etelä-Karjalan alueella on aika huonosti isoja taloja mihin olisi helppoa päästä ihan harjoittelijana sisään ja saada niin jalkaa oven väliin. Metsäteollisuutta on paljon mutta kuten kaikki tietää niin jengiä lähtee pihalle eikä ketään oteta tilalle. Jonkun verran on yliopiston ympärille kerääntynyt eri yrityksiä tai niiden sivukonttoreita, mutta painottuu aika paljon IT-puolelle. Yliopistolla järjestettävä vuosittainen Duuniday on eräänlainen ratkaisu tähän - Paljon yrityksiä esittäytyy, joista osa myös rekryää.

Tuo Duuniday on varmasti hyvä hetki koittaa saada jalkaa oven rakoon. Harmi, jos tuo Etelä-Karjalan työtilanne on noin huono :down: Olen tietenkin varautunut, ettei töitä ole yhtä paljon kuin uudellamaalla, mutta kuvittelin pienessä päässäni Lappeenrannassa olevan hieman parempi tilanne.

Muilta siellä olleilta tai olevilta kaivataan edelleen kommentteja työllistymisestä opiskelujen alkuvaiheessa.
 
Kiitoksia vinkeistä :kippis1: Itseäni kiinnostaa tuo corporate finance enemmän, joten taidan pitää tuon yritysjuridiikan sivuaineena.
Lortsu2, teitkö lainkaan töitä samalla vai onko se mahdottomuus? Itse haaveilen 90-100 op ensimmäisenä vuonna ja silti pitäisi/haluaisin käydä töissä samalla, onko täyttä utopiaa?

En tehnyt töitä lukukausina, lomilla kylläkin. Laskin että jos valmistun 3 vuodessa 5 vuoden sijaan, ehtii maksaa opintolainatkin takaisin ja saa sen pari vuotta työkokemusta päälle verrattuna opiskelukavereihin, jotka aloittivat samaan aikaan, eli kannattaa. Ja kyllä sitä vapaa-aikaa jää treenata viikolla ja ryypätä lauantait.

Mutta jos työskentelisit samaan aikaan, niin veikkaan että aika ei riitä ja suunnitelmat kaatuu kun ensimmäinen este tulee vastaan. Eikä pää kestä jatkuvaa tsemppaamista, välillä pitää olla aikaa myös rentoutua.
 
Rahoitusalallakin on monenlaisat hommaa, joten kannattaa valita sivuaine sen mukaan, minne haluaa työllistyä. Yleensä yritysjuridiikasta on enemmän hyötyä corporate finance-puolen töissä, mutta pörssiin töihin haluavien kannattaisi lukea mielummin tilastotiedettä tai kansantaloustiedettä.

Jos pörssiin haluu töihin niin kannattaa lähettää sinne hakemus, tosin pörssissä on puhtaissa markkinahommissa ehkä yhteensä 20 ihmistä Suomessa...:rolleyes:

Noista sivuaineista on aika turha mitään stressiä ottaa, ei ne ketään kuitenkaan kiinnosta. Todistuksesta katotaan pääainetta ja keskiarvoa, ja työkokemus on se ratkaseva erotteleva tekijä. Jos nyt pitäis joku valita rahotuksen kyytipojaksi, niin kaipa se laskis olis. Siitä on yllättävän paljon hyötyä myös monissa markets-puolen hommissa. Kansis on perkeleen teoreettista ja mun mielestä se juridiikka kannattaa jättää juristeille...
 
Mitenkäs ne etenemismahdollisuudet.. Tietenkin ne on 99% ihan tyypistä kiinni, mutta kai uramahdollisuuksiin pääainekin vaikuttaa?

En nyt halua vaikuttaa euronkuvat silmissä kiiltelevältä kapitalistilta, mutta mitä kannattaa lukea, että maksimoi omat mahdollisuudet myös edetä joskus uralla parempiin tehtäviin, ja sitäkautta paremmille palkoille.
Toki kannattaa lukea sitä mitä kiinnostaa, tässä tapauksessa Rahoitukselle mielisin kovasti. Laskis sitte kiinnostaa sivuaineeksi.
 
Mistäs päin Indica sai asunnon sit lopuksi? Itse muuttelin just tänne melko lähelle yliopistoa ja ihanhan tämä Lappeenranta mukavalle pikkukaupungille on vaikuttanut :)
 
Kiitoksia vinkeistä :kippis1: Itseäni kiinnostaa tuo corporate finance enemmän, joten taidan pitää tuon yritysjuridiikan sivuaineena.
Lortsu2, teitkö lainkaan töitä samalla vai onko se mahdottomuus? Itse haaveilen 90-100 op ensimmäisenä vuonna ja silti pitäisi/haluaisin käydä töissä samalla, onko täyttä utopiaa?

Itse opiskelin n. 125 opintopistettä ensimmäisenä vuotena ja tein jatkuvasti töitä. Oikeastaan harmitti että en tajunnut ottaa extra kursseja ensimmäiselle kahdelle periodille juuri ollenkaan. Jos olisin ottanut niin ehkä. 140-150 noppaa olis tullut? Keskiarvo oli ensimmäisen vuoden jälkeen jotain 3.5 - 3.7?

Tyttöystävä luki ekana vuonan 140 noppaa keskiarvolla 4.

Molemmat opiskellaan siis Lappeenrannassa. Mua voi tulla moikkaamaan ATK-luokka 1334. Siellä ekat kaks vuotta tuli vietettyä ja näillä näkymin meno jatkuu ens lauantain ja sunnuntain vastaisena yönä. :D
 
Back
Ylös Bottom