Kauppakorkeaan 2008

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei! Muistaaks/tietääks joku muuten et saiks tuol pääsykokees noit matikankaavoi valmiina? Jostain vaan jäänyt tommone mielee, mut en yhtää ite muista et oliks se noin.
 
Niin jotenkin kans muistelin, mut ei oo kyl sit mitää tietoo mist on kans tommone mielikuva jäänyt mieleen et olis kaavoja saanut. Varmaan unta nähnyt ennen koetta vaan :)
 
Siis toi markkinoinnin kirja on ihan täyspaska. Asiat mitkä siin on, on erittäin helppoja ja yksinkertaisia, mutta oikeen mietitty ajalla miten saadaan selitettyy ne mahdollisimman epäselvästi ja huonoilla lauserakenteilla. Sit onks muut huomannut et Tikkasen mukaan Markkinointi onkin käytännössä koko yrityksen johtamista. Siihen kuuluu johtamista, rahoitusta, mainontaa, tuotekehitystä ym. Siis ihan kaikkea. Alkanut erittäin vahvasti vituttaa toi kun pitää tehdä niin laajaa tuosta "markkinoinnista". Sit ne listat on aivan syvältä, etenkin kun tietää et ne pitää kaikki osata ulkoo ja niist tulee kysymyksiä

Tervetuloa vaan HSE:lle ja Tikkasen markkinoiden perusteet kurssille, jonka tentissä lasketaan mm. yrityksen nykyarvoa ja kysellään asioita, joita ei välttämättä itse kurssilla/kirjassa ole käyty läpi tai kuuluisi suoraan markkinointiin :D

Todellisuudessahan markkinointi ja myynti ovat rahoituksen lisäksi periaatteessa ainoa tapa saada yritykselle liikevaihtoa ja sitä kautta voittoa, joten onhan se hyvin tärkeää. Harmi vain että sen opiskelusta on ainakin itselleni jäänyt semmoinen kuva, että sitä voisi lueskella lähinnä kevyenä iltalukemisena...
 
Tervetuloa vaan HSE:lle ja Tikkasen markkinoiden perusteet kurssille, jonka tentissä lasketaan mm. yrityksen nykyarvoa ja kysellään asioita, joita ei välttämättä itse kurssilla/kirjassa ole käyty läpi tai kuuluisi suoraan markkinointiin :D

Harmi vain että sen opiskelusta on ainakin itselleni jäänyt semmoinen kuva, että sitä voisi lueskella lähinnä kevyenä iltalukemisena...

Varmasti juuri tuon maineen takia Tikkanen vetää kurssin tuolla tavalla.

Itse en opiskele kauppatieteitä helsingissä,mutta myös tänne pohjoisempaan on kantautunut juttuja tuosta Hse:n Markkinoinnin perusteet kurssista. Mikä siinä oli kurssikirjana? Mikä mahtoi olla noin suurin piirtein kurssin läpäisyprosentti? Aika moni kuulemma reputti just ton kurssin.
 
Mie tajusin lopultakin matikasta sen hiton duaalin ja primaalin :dance: Matikka ei tunnu enää yhtään niin vaikeelta, siinä on kuitenkin tosi paljon sellaista mitä on lukion pitkässä käyty. Onneksi. En tajua, miten selviäisin matikankirjasta, jos olisin lukenut lyhyen.

Tein takinkääntötempun ja pistin hakupaperit sittenkin Helsinkiin. Hommaa motivoi todistuspojot ja se, että olin unohtanut ensisijaisuuspisteet kokonaan! Osaako joku kertoa, onko siihen joku hyvä syy että HSE:n yhteispisteraja oli v. 2005 57p ja v.2007 53p? Vaihteleeko sisäänpääsyraja tosiaan noin paljon? Vai onko pistelaskusysteemi ollut erilainen?

Valmennuskurssin teho-opiskelut alkaa maanantaina. Siihen mennessä yritän vielä lukea kaikki kirjat kertaalleen läpi.

Onkos muut pistäneet jo papereita postiin?
 
En oo viel laittanut papereit menee, pitäis varmaan pikkuhiljaa. Viime vuoden pienempi pääsykoeraja saattoi myös sen takia olla noin pieni, kun ainakin mun mielest koe oli vaikeempi kun esim. 2006 ja muutkin on sanonut et olis ollut vähän tavallist vaikeempi kenties.

Kai kaikki muistaa opetella ulkoo sit markkinoinnin kirjasta s.184-187 taulukon ulkoota? Sais aika mahdottomii kysymyksii tost eikä taatusti ketään osais ja ihan koealueesenhan(Joku viisaampi vois sanoo miten toikin pitää kirjottaa) toi kuuluu. Onneks nyt tuli toi markkinoinnin kirja luettuu. Vois tosin jonkun muistipelin vaiks kaikist noist listoist ja nimist väsätä, mut kattoo sitä jaksaako. Nyt sit kansiksen kirjan pariin. Se taas on oma suosikki, monimutkaisia asioita selitetty äärimmäisen helposti ja muutenkin omast mielest erittäin mukava lukea.
 
Kun vertaa vaikka 2006 tai 2005 kokeisiin 2007-v koetta, on se 2007vuotinen selkeästi vaikein. Hakijamääriin ei kuitenkaan pidä pelkästään tuijottaa, sillä kaikkien 2000 helsinkiinhakijan joukkoon täytyy jo tilastollisestikin mahtua aikalainen lauma idiootteja;) Toisaalta jos saa hyvät lähtöpisteet ei kai ole mitään syytä olla hakematta HSE:lle, toisaalta se, ettei ole mitään takeita siitä että joutuuko pääaineekseen ottamaan lopulta vaikka jotain markkinointia tai muuta liikeviestintää, on taas toisaalta varsin hyvä motivaattori muuallehakemiseen.

Enpä oo laittanu tosiaankaan, en tiiä yhtään mikä olisi a. järkevintä b. mahdollisuuksien rajoissa. Se viimeinen korporaatiomarkkinataulukko tosiaan on mullakin vielä opettelematta ulkoa.
Joo ja muuten viimevuonna jos Mayflower oisit ollut uusi abi, niin oisit saanu siitä vielä 2 pistettä lisäksi. Nythän ne on poistuneet, ja sitäkautta pisteidenlaskutapa on muuttunut (jes tälläsen vanhan papan mielestä;) meille harmaahapsillekin jotain tasoitusta, kun muutenkin iän puolesta antaa jo tasoitusta kaikille muille.. nuoret oppii nopeiten ja sitärataa:D;))
 
Siis omasta mielestäni ne 2 p ois saanu pitää ihan siitä syystä, että jos valtio tahtoo nuoret äkkiä kouluun ja koulusta duuniin niin kannattaisi palkita niitä jotka sinne kouluun haluavat. Mutta tietty kun olen abi ja pojot poistettiin juuri miulta, niin suokaa anteeksi subjektiivinen näkemykseni.

Mutta joo, viime vuonna näillä pojoilla + lähtöpisteillä oisin pääsy suoraan HSE:lle :jahas: Toisaalta juuri pääsykoekirjojen lukeminen sai miut tekemään sen lopullisen valinnan, että kauppakorkea on miun juttu.

Tänään luin rahoituskirjan toista kertaa läpi. Tai no, viimeinen luku oottaa vielä sohvalla mut saan sen tänään.
 
Mä en kyllä ymmärrä, miten jengi pystyy lukemaan yhdessä päivässä jonkun kirjan läpi? Ulkoa opettelua, listoja ja pientä asiaa on niin paljon että meikällä on menny viikko per kirja vaikka olen lukenut 8h päivässä.
 
Siis omasta mielestäni ne 2 p ois saanu pitää ihan siitä syystä, että jos valtio tahtoo nuoret äkkiä kouluun ja koulusta duuniin niin kannattaisi palkita niitä jotka sinne kouluun haluavat. Mutta tietty kun olen abi ja pojot poistettiin juuri miulta, niin suokaa anteeksi subjektiivinen näkemykseni.

Mutta joo, viime vuonna näillä pojoilla + lähtöpisteillä oisin pääsy suoraan HSE:lle :jahas: Toisaalta juuri pääsykoekirjojen lukeminen sai miut tekemään sen lopullisen valinnan, että kauppakorkea on miun juttu.

Tänään luin rahoituskirjan toista kertaa läpi. Tai no, viimeinen luku oottaa vielä sohvalla mut saan sen tänään.

Vielä vähän katkeroittaakseni, mun serkku oisi päässy HSE:lle suoraan, se hyväksyttii ilman pääsykoetta, mut se ei ees menny. Mä oon sille niin kateelliin, ku se on mua niinku 1900953532465 kertaa lahjakkaampi ja fiksumpi, ja kuinka mä oon nii kateelliin ku se pääsi, eikä ees halunnu mennä..

Ja mun puolesta ihan tasapuolista, että ei tässä nyt tartte vielä ylimäärästä kahta pistettä enempää saada ku 18vuotiset, että oisi samalla viivalla, kun en oo samalla viivalla ees lähtökohtasesti. JA mun lukioajoista (=niistä kun oon ennen näitä koitoksia mitään joutunut opiskelemaan) on jo 4 vuotta ja mä senkin takia oon lähtökohtasesti kilsan tappiolla muihin verrattuun, ku siit on aikaa ku mä oon joutunu ajatteleen viimeeksi.
ja hassua kyllä jätin pääsykokeisii menemättä kauppikseen abivuonna, vaikka paperit lähtikin, keskityin vain kv-politiikkaan, enkä sitäkää lukenu liikaa. seuraavaksi hain yliopistoo vasta tosiaan viimekeväänä, joka oli mun eka kauppakorkean pääsykoe, 2pistettä jäi sillon, katotaa kuinka nyt käy..
Toisaalta kyllä sitte töitä on tehty senkin edestä, ja tehdään vielä lujempaa viikko viikolta.

e: se on imo silti ihan reilu ja hyvä systeemi, että lukiomenestyksestäkin palkitaan ja pääsee hyötymään, muutenhan se oisi ihan turha koko lukio. Ja se nyt on henkilökohtanen voivoi jos ei paljoa laudatureita näy papereissa, tai mitään muutakaan. JA tosiaan, kova työ vie vaikka läpi harmaan kiven, eiköhän se nimittäin sitte heinäkuunalussa näetä taas netistä että ketkä sitä on ollu ahkeria, ketkä on sluibaillu, ja ketkä on lukenu eikä miettiny kauniitten ja rohkeitten tapahtumia;)

e2: eniten viimevuodessa obviously vituttaa se että tuoreena ylioppilaana oisin päässy, eikä enää tarvitsisi välttis siis hakea.
 
Kuinkakohan vanhoja noi joka syksyiset kauppismursut oikein on? Esim. HSE:llä. Onko suurin osa sitä 18-19 wee abivuoden jälkeen suoraan sisään porukkaa vai 19-20-vuotiaita välivuoden pitäneitä?
 
Kyllä suurin osa sisään päässeistä taitaa olla yli 20-vuotiaita. Ja pari 25-vuotiasta löytyy yleensä kanssa.
Ja toisena ääripäänä oli nuorin opiskelija 2006 syksyllä, kun itse aloitin, 17-vuotias tyttö :)
 
Mä en kyllä ymmärrä, miten jengi pystyy lukemaan yhdessä päivässä jonkun kirjan läpi? Ulkoa opettelua, listoja ja pientä asiaa on niin paljon että meikällä on menny viikko per kirja vaikka olen lukenut 8h päivässä.
Yhes kirjas menee aika tarkalleen se 1-1.5päivää, mut en kyl samal oikeen noit listoi mitenkää järkevästi opettele. Pitäis keksii joku hyvä keino miten ne sais painettuu muistiin.

Lueks te muute tosissaan joka päivä sen 8h? Ite en oo viel yhtenäkää päivän lukenut varmaa yli 6h. Alkaa vaan tosi vahvasti maistuu koko homma puulta sillon.
 
Yhes kirjas menee aika tarkalleen se 1-1.5päivää, mut en kyl samal oikeen noit listoi mitenkää järkevästi opettele. Pitäis keksii joku hyvä keino miten ne sais painettuu muistiin.

Lueks te muute tosissaan joka päivä sen 8h? Ite en oo viel yhtenäkää päivän lukenut varmaa yli 6h. Alkaa vaan tosi vahvasti maistuu koko homma puulta sillon.


Ite luen jotain 5h per päivä 5 kertaa viikossa, sitten toukokuun lopussa vois kiristää tahtia ja nostaa 8h päivä 5 kertaa viikossa tahtiin.

Teen nyt tarkat muistiinpanot A4 liuskoille teoriakirjoista, sellaiset että ei pahemmin tarvitse niitä kirjoja lukea (toki niitäkin lukee jonkin verran). Neljännen lukukerran jälkeen tajusin, että tommonen mekaaninen kirjan läpiluku ei oo oikein järkevää enää.
 
On muuten aikamoista toi johtamisen & organisoinnin ekat 30 sivua. Tosta sais varmaan 300 kysymystä :D Nojoo onneks se muuttuu aikapaljon selkeämmäks tosta eteenpäin. 8vkoa aikaa vielä ja nyt on kohta kirjat 2krt luettu ja muistiinpanot tehty. Tähtäin on, että kirjat olisi huolella luettu 4krt ennen koetta +kurssi.
 
Varmasti juuri tuon maineen takia Tikkanen vetää kurssin tuolla tavalla.

Itse en opiskele kauppatieteitä helsingissä,mutta myös tänne pohjoisempaan on kantautunut juttuja tuosta Hse:n Markkinoinnin perusteet kurssista. Mikä siinä oli kurssikirjana? Mikä mahtoi olla noin suurin piirtein kurssin läpäisyprosentti? Aika moni kuulemma reputti just ton kurssin.

Kurssikirjana on Kotlerin Principles of Marketing ja kahden tentin jälkeen on tainnut noin kolmasosa päästä läpi. Saas nähä sanooko kolmas kerta omalla kohdallani toden :jahas:
 
Back
Ylös Bottom