Kauppakorkeaan 2008

Wiple, eeejuuuu kyllähän se viski maistu ja soi. Pitää kyllä jatkossa koittaa vähän rauhallisemmin kiskoa tota vattia x) No onneks nyt alkaa olemaan ok kondis, jotta tänään voi ottaa stadin päässä uudestaan!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kukkis, sain joo, perjantaina! Eli toimitus nopea, great. Selailin materiaalia hyvin pintapuolisesti, eli vilkuilin lähinnä kysymyksiä, joistakin vastausvaihtoehtojakin, ja löysin jo näin pienellä vaivalla kaksi virhettä matskuista. Eli johtamisen vihosta yhdestä kysymyksestä puuttuu verbi, jolloin kysymys jää luonnollisesti aavistuksen epäselväksi. Kansantaloustieteen vihossa erään kysymyksen yhtenä vastausvaihtoehtona on "tuottamalla pisteessä D yritys tuottaa enemmän voittoa kuin pisteessä". Niin missä pisteessä?? A, B, C? Kahta muuta vihkoa en ole vielä katsonut. Sanoisin, että hintaansa nähden harjoitus.comin materiaali on varmaankin erittäin hyvä, mutta nämä kämmit hieman laskivat mun luottamusta. Miten nyt uskallan luottaa siihen, ettei kysymyksien "oikeissa" vastauksissakin ole virheitä, jolloin mieleeni saattaa jäädä väärä kuva asiasta, vaikka kirjasta asian tarkistaisinkin. Jos päättää nuo vihot tilata niin kannattaa ehkä odotella hetki, josko huomaisivat virheensä ja korjaisivat.

Olen nyt lueskellut ihan huvikseni kansantalouden ja johtamisen kirjoja stressittömästi tutustumismielessä niin voin aloittaa sitten kuukauden päästä heti varsinaisen intensiiviopiskelun.
 
Kiitos EcoBody palautteestasi. Taidanpa siis odotella vielä hetken aikaa, josko saisivat virheensä korjattua =)

Mä luen nyt toista kierrosta kirjoja läpi ja teen samalla muistiinpanoja. Välillä meinaa usko loppua kesken kun 8 h työpäivän jälkeen avaa kirjat ja päässä pyörii asiat Taalasmaan Seposta kukkamullan vaihtoon ;). Mutta onhan tässä aikaa vielä sisäistää kirjojen sisältö. Lukuintoa kaikille!
 
Mä ite täs just mietin, et mitenköhän toi lukeminen onnistuis töiden ohella, ku tää ainainen rahapula on suhteellisen inhottavaa:/ Mulla olis kyl mahdollisuus tehdä töitä esim. 2viikkoa per kuukausi, joten ei laisinkaan paha. Mutta mun työt alkaa aina siinä viiden tai kuuden pintaan, sitte sellanen 5-7h töitä, kotiin lukemaan, illalla treenaamaan....hmm...en tiedä jaksaisko tollasta sitten kuinka pitkään. Mut nyt kirjastoon lukemaan ja taidan miettiä tän päivän vielä paluuta hetkellisesti töihin: p

Onks tääl muuten kukaan muu Virtuan nettikurssilla?
 
Kukkis, sain joo, perjantaina! Eli toimitus nopea, great. Selailin materiaalia hyvin pintapuolisesti, eli vilkuilin lähinnä kysymyksiä, joistakin vastausvaihtoehtojakin, ja löysin jo näin pienellä vaivalla kaksi virhettä matskuista. Eli johtamisen vihosta yhdestä kysymyksestä puuttuu verbi, jolloin kysymys jää luonnollisesti aavistuksen epäselväksi. Kansantaloustieteen vihossa erään kysymyksen yhtenä vastausvaihtoehtona on "tuottamalla pisteessä D yritys tuottaa enemmän voittoa kuin pisteessä". Niin missä pisteessä?? A, B, C? Kahta muuta vihkoa en ole vielä katsonut. Sanoisin, että hintaansa nähden harjoitus.comin materiaali on varmaankin erittäin hyvä, mutta nämä kämmit hieman laskivat mun luottamusta. Miten nyt uskallan luottaa siihen, ettei kysymyksien "oikeissa" vastauksissakin ole virheitä, jolloin mieleeni saattaa jäädä väärä kuva asiasta, vaikka kirjasta asian tarkistaisinkin. .
Virheet noissa materiaaleissa on kyllä todella raivostuttavia. Jos ne on osa kurssia, siellä usein käydään ne läpi ja korjataan, mutta jos kyse on itseopiskelumateriaalista, niistä voi olla jopa vahinkoa, koska virhe on syntynyt kolmannen osapuolen tekemisissä, ei pääsykokeenlaatijan tai hakijan tekemisissä. Ja pääsykoen tarkistajaahan ei kiinnosta vähääkään, miksi vastasit väärin. Se on suurin kysymys näissä kaikissa materiaaleissa ja kursseissa. Kun kokeessa kysytään ja vaaditaan vain ja ainoastaan pääsykoekirjassa pilkulleen lukevia asioita, miten kurssit voivat taata, ettei niiden tulkinta asioista ole täysin väärä?
 
Mä ite täs just mietin, et mitenköhän toi lukeminen onnistuis töiden ohella, ku tää ainainen rahapula on suhteellisen inhottavaa:/

Riippuu tietysti työstä, mut itelläni ei kyllä onnistuis tuo töiden jälkeen lukeminen millään. Liian hapoille vetäis.:wall:
 
Riippuu tietysti työstä, mut itelläni ei kyllä onnistuis tuo töiden jälkeen lukeminen millään. Liian hapoille vetäis.:wall:

Mulla on töitä 3-5 iltana viikossa aina koulupäivän jälkeen, aika hapoille tosiaan menee, kun pitää väsyneenä illalla avata kirja. Välillä lukuaika meinaa jäädä vähiin töiden takia... Pitää koittaa saada palkatonta vapaata, jotta voisi täysipainoitteisesti lukea.

Ihanteellinen tilanne olisi se, että voisi lukea vaikka sen 8 tuntia per päivä pääsykokeisiin. :)
 
Välillä meinaa usko loppua kesken kun 8 h työpäivän jälkeen avaa kirjat ja päässä pyörii asiat Taalasmaan Seposta kukkamullan vaihtoon
:D ...joudutko olemaan koko kevään töissä?

Zacharia, niinpä, ketään kun ei kiinnosta se, miksi vastasi kokeessa väärin. Ja se ärsyttää, että tuollaiset virheet kysymyksissä olisi ollut hyvin helppo karsia pois, mikäli joku olisi tehnyt yhden ainokaisen oikoluvun vielä lopuksi. Jopa minä keskivertoaivoillani olisin pystynyt siihen.

Olen yrittänyt kaavailla n.400 tunnin lukusuunnitelmaa huhti-touko-kesäkuulle. Käsittääkseni sen pitäisi riittää, mikäli pää&ymmärrys on hommassa aktiivisesti mukana koko ajan. Se hiukan aiheutti ressiä kun nyt selvisi, etten voi ainakaan huhtikuuta olla täysin poissa töistä, mutta toukokuun aion olla vaikka sitten ovet paukkuen. Ei auta kuin lukea sitten yöllä jos ei muuten aika riitä :rolleyes:
 
EcoBody: Koko kevään olen töissä, ikävä kyllä, Taalasmaat siis pyörivät mielessäni koko kevään :D. Siinäpä ehkä syy miksi aloitin jo jouluna pääsykoekirjoihin tutustumisen.

Tämä on ensimmäinen kerta kun haen yliopistotasoiseen koulutukseen. Mulla ei ole siis hajuakaan kuinka paljon pääsykokeisiin tulisi lukea. Tätä keskusteluketjua kun olen lukenut, niin olen saanut hyvinkin värikkään kuvan eri ihmisten lukusuunnitelmista. Mutta näinhän se on, jokainen oppii tavallaan, toiselle riittää vähempi, toinen tarvitsee enemmän kertausta.

Saattaahan se olla, että nöyrin mielin kirjoittelen tänne ketjuun myös ensi keväänä kun en ensimmäisellä kerralla sisään päässyt. Ehkä sitten pidän kesälomani toukokuussa ja luen 24h/vrk *koputtaa puuta*.
 
Ite luin kahtena keväänä noin 3kk 8h/päivä viitenä päivänä viikossa. Kävin myös valmennuskurssin. Nyt siis KTM ja ihan ok duunissa.
 
Virheet noissa materiaaleissa on kyllä todella raivostuttavia. Jos ne on osa kurssia, siellä usein käydään ne läpi ja korjataan, mutta jos kyse on itseopiskelumateriaalista, niistä voi olla jopa vahinkoa, koska virhe on syntynyt kolmannen osapuolen tekemisissä, ei pääsykokeenlaatijan tai hakijan tekemisissä. Ja pääsykoen tarkistajaahan ei kiinnosta vähääkään, miksi vastasit väärin. Se on suurin kysymys näissä kaikissa materiaaleissa ja kursseissa. Kun kokeessa kysytään ja vaaditaan vain ja ainoastaan pääsykoekirjassa pilkulleen lukevia asioita, miten kurssit voivat taata, ettei niiden tulkinta asioista ole täysin väärä?

No todellakin kannattaa olla varovainen sen materiaalin suhteen, ei ne kurssit mitään taata voi. Ei ole välttämättä hirveästi panostettu noiden materiaalien tekemiseen, ja ainakin osassa firmoista noiden tekijöinä on kauppatieteiden opiskelijoita. Useasti tulee ihan kauppakorkeakoulun opiskelijoiden sähköpostilistalle työilmoituksia valmennuskursseilta. Pari tuttua on noita ollut laatimassa, ja suurin päänvaiva on ajan puute. Yksi tyttö joka teki tiivistelmän markkinointiin 2008, sai aikaa reilun viikon. Yritä siinä nyt sitten perehtyä aiheeseen, sisäistää, ja vielä kirjoittaa omin sanoin informatiiviseen ja helppolukuiseen muotoon. Eli tekijällä ei välttämättä ole mitään kokemusta valmennuskursseista. Ajatelkaa itsenne tekemään materiaalia pääsykokeisiin lukeville parin vuoden päästä. Tokihan siellä joku sitten varmastikin on tarkistamassa tekstiä, mutta ainahan sinne joitain virheitä jää. Jos te jollekin kurssille menette, ottakaa selvää jo etukäteen minkälaiset häiskät siellä on opettamassa. Mieluiten vielä firma, jolla on useamman vuoden kokemus touhusta.

Edit.
Ite luin kahtena keväänä noin 3kk 8h/päivä viitenä päivänä viikossa. Kävin myös valmennuskurssin. Nyt siis KTM ja ihan ok duunissa.
:D Niinhän me kaikki... Osa ei nukkunut viimeiseen puoleentoista kuukauteen ollenkaan, ja muutamat osaavat vielä muutaman vuoden jälkeenkin siteerata sanasta sanaan sivutolkulla pääsykoekirjoja. Raaka peli Ranualla.
 
Viimeksi muokattu:
Mihin kannattaa hakea lukemaan kansantaloustieteitä? Helsinki-Turku-Tampereen olen jo rajannut pois, koska M:n papereilla, ja lukio lukematta läpi asenteella on turha edes yrittää niihin. Tänä keväänä olen ensimmäistä kertaa lukemassa johonkin kunnolla. Lappeenranta, Vaasa, Kuopio, ja Joensuu siis vaihtoehtoina, onko joku näistä selvästi mukavampi kuin muut?

Tätä vauhtia n.500 tuntia lukemista tulossa, mutta kiristän vielä loppua kohden tahtia.
 
Mihin kannattaa hakea lukemaan kansantaloustieteitä? Helsinki-Turku-Tampereen olen jo rajannut pois, koska M:n papereilla, ja lukio lukematta läpi asenteella on turha edes yrittää niihin. Tänä keväänä olen ensimmäistä kertaa lukemassa johonkin kunnolla. Lappeenranta, Vaasa, Kuopio, ja Joensuu siis vaihtoehtoina, onko joku näistä selvästi mukavampi kuin muut?

Tätä vauhtia n.500 tuntia lukemista tulossa, mutta kiristän vielä loppua kohden tahtia.
Ootko miettiny, että hakisit yliopistoon lukee kansantaloustiedettä. Ei oo kun yks kirja luettavaa ja sitten matikka pitää hanskata jossain määrin.
 
Mihin kannattaa hakea lukemaan kansantaloustieteitä? Helsinki-Turku-Tampereen olen jo rajannut pois, koska M:n papereilla, ja lukio lukematta läpi asenteella on turha edes yrittää niihin. Tänä keväänä olen ensimmäistä kertaa lukemassa johonkin kunnolla. Lappeenranta, Vaasa, Kuopio, ja Joensuu siis vaihtoehtoina, onko joku näistä selvästi mukavampi kuin muut?

Tätä vauhtia n.500 tuntia lukemista tulossa, mutta kiristän vielä loppua kohden tahtia.

Ihan hyvin voit päästä mihin tahansa noista kolmesta mainitsemastasi vaikka olisikin jotkut M:n paperit. Itsekään en paljoa lukiossa lueskellut, ekaa kertaa kunnolla vasta pääsykokeissa ja olen Turussa tällä hetkellä.
 
Ootko miettiny, että hakisit yliopistoon lukee kansantaloustiedettä. Ei oo kun yks kirja luettavaa ja sitten matikka pitää hanskata jossain määrin.

Jep esim tääl jyväskyläs on vaan yksi kirja, taloustieteen oppikirja muistaakseni, en oo saletti, kun en jaksa tarkistaa. jyu.fi/econ kertoo kuitenkin helposti. En mä ainakaan usko, että merkittävästi vaikka jotain JOENSUUTA tai muuta jämäkaupunkii huonompaa opetus täällä olisi...... Eli kyllä kannattaa tosiaan harkita. Jkl on aika kiva kaupunki :D

Mutta varmasti voi päästä lukio lukematta läpi -asenteella ja M:n papereilla noihin "parempiinkin" paikkoihin jos oikeasti se kansis kiinnostaa.
 
Helsinkiin oli ainakin viime vuonna myös se Pohjolan taloustieteen kirja ja Turkuun on melkein sama kirja. Se on tosta kirjasta "alkuperäinen" versio joltain vuodelta 2004. Toi uudempi siis perustuu niihin.

E: Tossa on vähän vertailtu yliopistoa ja kauppakorkeeta:
http://murobbs.plaza.fi/yleista-kes...loustiede-kauppakorkeakoulu-vs-yliopisto.html

Toisaalta voishan se lukea tohon yhteisvalintaankin ja käydä sit vaikka noissa pääsykokeissa jos ei liikaa oo vaivaa, nimittäin tuo Pohjolan kirja on tosiaan ainoa mitä esim täällä tarvitaan, ja on niillä kokeilla kaksi viikkoa väliäkin, niin ei menis ihan pelleilyks niiden kokeiden kanssa. Helsinkiin on nähtävästi vielä muutama luku jotain englanninkielistä kansiskirjaa, eli niihin ei ehkä voimavaroja kannata käyttää jos tohon yhteisvalintaan keskittyy, mut jotain tollasta kantsii harkita, jos tuntuu ettei siitä tuu liikaa stressiä.

Niin ja tosta hki/turku-kirjajutusta viel, et joo täällä olikin kansiksen puolella viime vuonna niin, et sai valita kumman noista kahdesta lukee, mut nyt vaihtunut kokonaan tohon uudempaan.
 
Viime vuodelta oli tosiaan tiedot. Pitää itekkin vähän kattoo tarkemmin noita, kun meinasin hakee myös yliopistoon lukee kansista. Tossa yliopiston pääsykokeessahan on myös se aineistokoe tosi isossa osassa, joka on hyvä muistaa.

Tossa helsingin yliopiston kirjat:
Pohjola, Matti (2008): Taloustieteen oppikirja. ISBN 978-951-0-34550-4. WSOY Oppimateriaalit Oy.

eller på svenska

Berglund, Tom och Johansson, Edvard (2007): Introduktion till samhällsekonomisk analys. ISBN 978-951-52-2505-4. Söderströms.

sekä

Gillespie A.: Foundations of Economics., 2007, luvut 6-8, 18, 30 ja 32. ISBN 978-0-19-929637-8. Oxford University Press.

Aineistokoe edellyttää pitkän matematiikan tietoja.

Itse pääsykoe on sitten 2.6.
 
Mihin kannattaa hakea lukemaan kansantaloustieteitä? Helsinki-Turku-Tampereen olen jo rajannut pois, koska M:n papereilla, ja lukio lukematta läpi asenteella on turha edes yrittää niihin. Tänä keväänä olen ensimmäistä kertaa lukemassa johonkin kunnolla. Lappeenranta, Vaasa, Kuopio, ja Joensuu siis vaihtoehtoina, onko joku näistä selvästi mukavampi kuin muut?

Tätä vauhtia n.500 tuntia lukemista tulossa, mutta kiristän vielä loppua kohden tahtia.

Laitat ne 3 mieluisinta lappuun ja nakkaat virkailijan kouraan. Ei se pääseminen yo-papereista/lukiosta kiinni ole. Kaiken a ja o kun et hölmöile koetilanteessa ja otat ittees niskasta kiinni luet/valmistaudut kunnolla. toi 500 timulia pitäs olla ihan riittävä, laitat siihen ykköseks minkä vaan.
 
Back
Ylös Bottom