Kauppakorkeaan 2008

Mä ajattelin nyt vaikka oman aikani kuluksi laskeskella sitä matikkaa tässä kevään aikana, jos nyt sattuu, että matikan taitoja tarvitaan kokeessa tavalla tai toisella.
Valintakokeessa kysytään ainoastaan kirjoissa olevia asioita. Keskity olennaiseen, eli tahko niitä kirjoja läpi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Valintakokeessa kysytään ainoastaan kirjoissa olevia asioita. Keskity olennaiseen, eli tahko niitä kirjoja läpi.

Aivan, mutta kyllä mun mielestä jonkinnäköistä laskupäätä on hyvä pitää yllä ihan vaikka muuten vaan. Ja eikös laskiksessa ja kansiksessa jotain matikkaa tartte kuitenkin?
 
Minkäs verran ootte muuten lukenut tähän mennessä?

Mä oon itse läpilukenut ton markkinoinnin kirjan, ni onhan se aika pitkäksi venytetty, mut mun mielestä kuitenkin tosi helposti sisäistettäviä asioita eli sillee ihan ok luettavaa. Viime viikolla lueskelin tota laskentatoimen kirjaa ja aluksi se tuntui aika hurjalta alkaa opettelemaan kaikkea sitä pikkutietoa,varsinkin tilinpäätös-luvussa, mut nyt kun on alkanut pikku hiljaa sisäistämään noita asioita, ni alkaa vaikuttamaan hyvinkin mielenkiintoiselta! Sanoisin, että ehkä jopa suosikkikirjani noista neljästä, vaikka onkin ehkä vaikein.
Ja toi taloustiedon kirja on kyl tosi mukava kans, koska sitä lukiessa ei tartte olla niin skarppina koko aika, koska asiat on entuudestaan jo suhteellisen tuttuja. Ainut kirja mitä en jaksaisi sitten millään alkaa lukemaan on toi johtamisen kirja. Oon lukenu sitä vähän silmäillen ja vaikutti kyllä niin epämielenkiintoiselta et ei mitään rajaa. Pelkkää tekstipötköä sellaiset lähemmäs 200 sivua.


Mitenköhän muuten toi matikan laita? Jotenkin tuntuu niin oudolta etteikö sitä muka tarvitsisi osata laisinkaan pääsykokeessa. Mä ajattelin nyt vaikka oman aikani kuluksi laskeskella sitä matikkaa tässä kevään aikana, jos nyt sattuu, että matikan taitoja tarvitaan kokeessa tavalla tai toisella.

Ite oon lukenu johtamisen ja laskiksen kerran ja markkinoinnin kaks kertaa. Markkinoinnin sen takii pari kertaa, kun on tentti siitä tiistaina. En oo myöskään vielä mitään muistiinpanoja kirjotellu tai tehny merkintöjä, yrittäny saada vaan vähän kuvaa kirjoista. Valmennuskurssi alkaa ens viikolla niin sitten tulee varmaan myös alettua lukea hiukka enempi.
 
Aivan, mutta kyllä mun mielestä jonkinnäköistä laskupäätä on hyvä pitää yllä ihan vaikka muuten vaan. Ja eikös laskiksessa ja kansiksessa jotain matikkaa tartte kuitenkin?

Pääsykokeessa ei. Taloustiedon kirjassa on kaikki, mitä siitä voidaan kysyä. Onhan siellä jotain matemaattista soveltamista. Laskentatoimessa..noh, plys,miinus ja kertolaskuja, mutta täytyy tietää, miksi niitä tekee ja mitä ottaa laskuihin. Markkinoinnissa ja johtamisessa ei ole matikkaa.

Kun sitten yliopistoon pääsee, niin siellä on matematiikan kursseja. Ainakin Oulussa on kaikille mahdollista ottaa lukion matematiikkaa kertaava kurssi. Eli kyllä sitä tulevaisuudessa tarvitsee, mutta pääsykoetta varten ei ole kannattavaa haaskata resursseja epäolennaiseen. Annat muille vain turhaa etua.
 
Olisiko jo aika tehdä uusi kauppakorkeaan 2010 -threadi, jonne kaikki voisivat kirjoittaa ajan tasalla olevia tietoja? :)

Ehkäpä^^

Kun lueskelen tämän ketjun ensimmäisiä viestejä, niin huhhuh millä tahdilla jotkut ovat lukeneet jo tässä vaiheessa(tyyliin jotain 6-8h/päivä)! Mä oon ollu laiska ja lukenut jonkun 2-4h päivässä, jos sitäkään. Pakko vissiin alkaa kiristelemään tätä tahtia, koska haluun, et mul on tos myöhemmin keväällä vahva lukupohja ja ettei missään vaiheessa tuu sellasta kamalaa pakokauhua siitä, että apua en osaa mitään!
Ja huomasin, että kotona ei todellakaan kannata alkaa lueskelemaan: D Muuttuu vaa ihan mökkihöperöks, ku istuu neljän seinän sisällä koko päivän näkemättä ulkoelämää ja lukemalla samoja kirjoja. Kirjasto on paljon hyödyllisempi paikka, ku se rytmittää hyvin sen, että missä luetaan ja missä levätään.
 
Täytyy alkaa kiristämään tahtia? :D siis joo omalta kohdalta vissiin ainakin kun teidän kirjotuksia on lukenut. Yhtä kirjaa oon muuten vaan lukenut tähän mennessä about 50 sivua mutta se siitä. Työt loppuu tän kuun lopussa niin sitten on tarkoitus aloittaa täyspäiväisesti.
Jyväskylään olen hakemassa niin muutenkin on kirja vähemmän sisäistettävää mitä teillä yhteishakuun osallistuvilla niin on ehkä vähän iisimpi (tai sit ei) urakka edessä.
 
Mä oon lukenut vasta kaikki kirjat kertaalleen läpi. Ensin selailin kirjat ja sitten huolellisesti luin läpi. Sellainen 6-8 h luku-urakka per päivä on täys mahdottomuus mulle (käyn 9-17 töissä) joten toivottavasti vähemmälläkin lukemisella pääsisi jyvälle asioista. Tärkeintähän kuitenkin on sisäistää ja ymmärtää lukemat asiat, eikä vain tuijottaa opusta 12 h päivässä. Tsemppiä kaikille luku-urakkaan :) !
 
Ehkäpä^^

Kun lueskelen tämän ketjun ensimmäisiä viestejä, niin huhhuh millä tahdilla jotkut ovat lukeneet jo tässä vaiheessa(tyyliin jotain 6-8h/päivä)! Mä oon ollu laiska ja lukenut jonkun 2-4h päivässä, jos sitäkään. Pakko vissiin alkaa kiristelemään tätä tahtia, koska haluun, et mul on tos myöhemmin keväällä vahva lukupohja ja ettei missään vaiheessa tuu sellasta kamalaa pakokauhua siitä, että apua en osaa mitään!
Ja huomasin, että kotona ei todellakaan kannata alkaa lueskelemaan: D Muuttuu vaa ihan mökkihöperöks, ku istuu neljän seinän sisällä koko päivän näkemättä ulkoelämää ja lukemalla samoja kirjoja. Kirjasto on paljon hyödyllisempi paikka, ku se rytmittää hyvin sen, että missä luetaan ja missä levätään.

Totta. Kirjastossa on myös kokoajan "pakko" lukea, kun kaikki muutkin ympärillä lukee. Ei tule selittämätöntä tarvetta mennä facebookkiin, tai siivota kaappeja neljänteen kertaan viikossa. Jos menee lukusaliin, niin siellä puhuminenkin on kielletty, jolloin ei tule vaan juteltua salkkareista kamujen kanssa. Plus suuremmissa kirjastoissa on kahvila, jonne voi välillä mennä selvitteleen ajatuksia ja palauttaan veren kofeiinipitoisuutta lukemisasteille.
 
Mä oon alottanu joulukuussa lukemisen heti kirjojen ilmestyttyä.. noin 2 tuntia viikolla ja vknloppuna 3-6 tuntia per päivä. Markkinoinnin ja johtamisen kirjat oon lukenu kaks kertaa läpi (kerran selaillen, toisen kerran alleviivaten) ja tiivistelmät niistä ois kans kohta tehtynä (markkinoinnista 20 A4 ja johtamisesta taitaa tulla lähemmäs 40 sivua). Mutta mutta, oisko kellään hyviä ideoita miten mun kannattais tästä eteen päin edetä? viime vuonna jä pahimmoilleen 1,5 pisteestä kiinni pääseminen, joten tänä vuonna en aio ottaa sitä riskiä.
Johtamisen kirja on ihan järkyttävää lukemista, ihan liian sekava! ja hirmusesti opeteltavaa. Markkinointi vaikuttaa aika iisiltä, mutta mietityttää vaan että kuinka tarkkaan noi "taulukot" on opeteltava? Riittääkö pelkkä kirjan antama analyysi?
 
Täsäähän tulee hirvee stressi, ku kuuntelee miten muut on lukeneet: D Mulla täs sattu viikonloppuna pienimuotoinen "kriisi", joten sitä oon nyt saannu selvitellä viimeiset kaksi päivää ja juossut paikasta toiseen, joten lukemiset tasan nolla! Mutta huomenna on uusi päivä ja aloitan lukemiset kunnolla: ) Ku mä oon tuolla virtuan nettivalmennuskurssilla, ni sieltä oon saannu tosi hyvät kirjatiivistelmät ja auttaa hyvin lukemisen kanssa ja sisäistää asiat paremmin=)
 
Täsäähän tulee hirvee stressi, ku kuuntelee miten muut on lukeneet: D Mulla täs sattu viikonloppuna pienimuotoinen "kriisi", joten sitä oon nyt saannu selvitellä viimeiset kaksi päivää ja juossut paikasta toiseen, joten lukemiset tasan nolla! Mutta huomenna on uusi päivä ja aloitan lukemiset kunnolla: ) Ku mä oon tuolla virtuan nettivalmennuskurssilla, ni sieltä oon saannu tosi hyvät kirjatiivistelmät ja auttaa hyvin lukemisen kanssa ja sisäistää asiat paremmin=)

Ei kannata verrata omaa lukemista muiden lukemisiin. Joku voi kirjoittaa, että on esim. kaikki kirjat lukenu jo kolme kertaa läpi, vaikkei olisi edes kirjoja hankkinut... :D

Kun lukee rauhallisesti ja ajan kanssa, niin oppii. Lue ennemmin vaikka kahdesti kirjat läpi ajatuksen kanssa kuin 9 kertaa kauhea kiire ja stressi päällä.

:)
 
Kerran luettu kaikki läpi täällä. Kohta taloustiede kahdesti. Sillon alottelin jo kun kirjat tuli ja jollain vaatimattomalla reilu tunti/päivä on tähän asti edetty. Jossain vaiheessa sitten kiristetään tahtia.

Markkinoinnin ja Hallinon kirjat vaikutti ensimmäisellä luvulla vähiten mieluisilta.Tossa hallinon kirjassa noita nimiäkin on ihan kiitettävä määrä
 
Johtamisen ja organisoinnin kirja on tosiaan täynnä nimiä ja teoriaa, onneksi löytyy myös joitain käytännön esimerkkejä. Ulkoaopettelun puolelle menee. :whip:
 
Johtamisen ja organisoinnin kirja on tosiaan täynnä nimiä ja teoriaa, onneksi löytyy myös joitain käytännön esimerkkejä. Ulkoaopettelun puolelle menee. :whip:
Huono puoli kirjan vaihtumisessa on se, että ei voi kovin vakavissaan katsella viimevuoden kysymyksiä. Viime vuonna johtamisessa kyseltiin pilkuntarkasti juuri noita teorioita (" Mikä seuraavista ei kuulu henkilöstöjohtamisen parhaisiin käytäntöihin (Pfeiffer)?") ja sitten tuo "Mikä seuraavista Challenger-sukkulan laukaisuun liittymistä väittämistä pitää paikkansa?

Eli kovinkaan konstruktiivista oppimista ei vaadittu, vaan pienten yksityiskohtien ulkoa osaamista. Silti onnistuin näemmä saamaan 5/8 oikein niistä.
 
Kannattaa muuten tarkasti miettiä kannattaako hakea maakuntayliopistoihin. Luultavasti sillä ei ole väliä mistä valmistuu, mutta Helsingissä osa-aikaisena työskentely on huomattavasti helpompaa. Varsinkin laskentatoimen osa-aikaisia työpaikkoja on helppo saada Helsingissä. Tässä taloustilanteessa korostuu etenkin opiskelujen aikaisen kokemuksen kerryttäminen, sillä tunnen useita jotka ovat lukeneet itsensä nopeasti maisteriksi mutta alan työkokemusta ei ole, joten ovat nyt työttömiä. Hyvien kesäduunienkin saanti helpottuu kummasti, jos on hieman kokemusta alalta. Väittäisin vielä että tradenomit työllistyvät uransa alkutaipaleilla paremmin, koska heidän tutkintoon kuuluu pakollinen työharjoittelua (vaikkakin yleensä palkaton) ja heillä on jotain hajua siitä kuinka työt tehdään käytännössä. Samanlainen työharjoittelu ei tekisi pahaa ekonomin tutkinnollekaan. Tosin ilmainen työharjoittelu voi olla ekonomiltakin aika peliveto.
 
Kannattaa muuten tarkasti miettiä kannattaako hakea maakuntayliopistoihin. Luultavasti sillä ei ole väliä mistä valmistuu, mutta Helsingissä osa-aikaisena työskentely on huomattavasti helpompaa. Varsinkin laskentatoimen osa-aikaisia työpaikkoja on helppo saada Helsingissä. Tässä taloustilanteessa korostuu etenkin opiskelujen aikaisen kokemuksen kerryttäminen, sillä tunnen useita jotka ovat lukeneet itsensä nopeasti maisteriksi mutta alan työkokemusta ei ole, joten ovat nyt työttömiä. Hyvien kesäduunienkin saanti helpottuu kummasti, jos on hieman kokemusta alalta. Väittäisin vielä että tradenomit työllistyvät uransa alkutaipaleilla paremmin, koska heidän tutkintoon kuuluu pakollinen työharjoittelua (vaikkakin yleensä palkaton) ja heillä on jotain hajua siitä kuinka työt tehdään käytännössä. Samanlainen työharjoittelu ei tekisi pahaa ekonomin tutkinnollekaan. Tosin ilmainen työharjoittelu voi olla ekonomiltakin aika peliveto.
Hmm, Oulussa on mahdollista suorittaa harjoittelukin, ja sitä suositellaankin laskentatoimen tyypeille.

Lainaus opinto-oppaasta 2009-2010:

7.5 Pääaineiden opinnot
721241A Harjoittelu (Field
Project)
Laajuus: 5 op
Asema: Vaihtoehtoinen aineopintojakso
kaikissa pääaineissa.
Tavoite ja suoritustapa: Harjoittelun
tarkoituksena on perehtyä talouselämään,
luoda kontakteja ja tutustua
käytännössä esimerkiksi taloudellisten
analyysien tekemiseen tai taloudellisen
vastuun kantamiseen. Myös sivuaineopiskelijat,
jotka opiskelevat vähintään
60 opintopisteen / 35 opintoviikon
aineopintokokonaisuuden, voivat
suorittaa harjoittelun sivuaineen vaihtoehtoisina
aineopintoina. Edellytyksenä
on kuitenkin, etteivät he jo ole
suorittaneet harjoittelua pääaineessaan.
Hyvässä harjoittelupaikassa on mahdollisuus
työskennellä esimerkiksi seuraavien
asioiden parissa:
– tuottaa, analysoida tai tulkita taloudellista
dataa
– kirjoittaa raportteja talousasioista
– osallistua tutkimusprojekteihin
– perehtyä taloushallinnolliseen tietotekniikkaan
-olla taloudellisessa vastuussa jostakin
toiminnosta
– toimia esimiehenä
– tutustua eri maiden talouselämään
– palvella taloudellista päätöksentekoa
– selvittää jonkin hyödykkeen markkinoita
– oppia uusia tekniikoita
Puhtaasti suorittavat tehtävät eivät
kelpaa harjoitteluksi. Mikäli opiskelija
on epävarma tehtävän soveltuvuudesta
harjoitteluksi, hänen tulee tiedustella
asiasta pääaineensa professorilta tai
tiedekunnan opintoasiainpäälliköltä.
Harjoittelun hyväksymiseksi tiedekunnan
opintotoimistoon toimitetaan:
– virallinen todistus työnantajalta
– vähintään 3 sivun yksityiskohtainen
raportti, josta selviää:
– työtehtävien selkeä ja yksityiskohtainen
kuvaus
– työskentelymenetelmät
– työssä tuotettu kirjallinen materiaali
– oma arvio siitä, mitä harjoittelu
opetti
– mahdolliset täydentävät liitteet.
Huomautus: Opiskelija voi sisällyttää
aineopintokokonaisuuden minimilaajuuteen
(35 ov/60 op) vain joko harjoittelun
3 ov/5 op tai liiketoimintasimulaation
3 ov/5 op.
 
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9510324310

Käyköhän tämä kirja kun tuo nyt löytyisi, vai pitääkö sen olla tuo uudempi painos? Jos joku osaisi kertoa, niin olisi paljon hyötyä kun ei tarvisi turhaa kirjaa lukea :)
Ikinä ei saa olla väärä kirja. Kysymykset on juuri siitä kirjasta, joka on mainittu.

Eli tämän 1.-2 painos:
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9510345504

"Iha kumma kysymys, ei mun kirjassa ainakaa ollu nii"
--> väärin! Vika hakijassa, kun luki väärää kirjaa.
 
Back
Ylös Bottom