Kauppakorkeaan 2008

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko mullakin nyt sitten väärä kirja, kun mulla on just toi keltakantinen viime vuonna ostettu Taloustieteen oppikirja. Ja kirjassa siis likee että se on 1. painos ei 1.-2 painos niinkun tuolla kauppatieteiden nettisivulla ja tossa sun linkissä on? Kirjani kansi on siis identtinen tuon Zachrian linkin kirjan kanssa. Eli mulla on siis 1. painos 2008, onko oikea vai pitääkö olla 1.-2 painos?
 
Onko mullakin nyt sitten väärä kirja, kun mulla on just toi keltakantinen viime vuonna ostettu Taloustieteen oppikirja. Ja kirjassa siis likee että se on 1. painos ei 1.-2 painos niinkun tuolla kauppatieteiden nettisivulla ja tossa sun linkissä on? Kirjani kansi on siis identtinen tuon Zachrian linkin kirjan kanssa. Eli mulla on siis 1. painos 2008, onko oikea vai pitääkö olla 1.-2 painos?

1.-2. painos tarkoittaa 1. ja 2. painosta ja kaikkia painoksia niiden välillä, eli tässä tapauksessa todennäköisesti vain niitä kahta. Ei siis pitäisi olla väärä kirja.
 
Nyt oon itsekki päässy taas alottaa lukusessiot :) tosiaanki viime vuonna hain ensimmäist kertaa ja kävin sillon myös Supermaster kurssin, vaihtoehtoina oli 1.HSE 2.Turku 3. LPR. Mihinkään en päässy, vaikka luin kyllä ihan helmikuun alusta 5pv/vko n. 6h/pv. Koe floppas, ittellä on tosi huono matikka ni siitä sain sen -0,5p ja markkinointi (johon olin valmistautunu parhaiten) yllätti aika ikävästi sillä aineisto-osuudella - jossa ei tosiaankaan yksikään kysymys liittynyt millään tavalla itse pääsykoekirjaan, vaan kaikki 8 kysymystä oli siitä n.22 sivuisesta aineistosta - saattaa kuulostaa "helpolta", mut sitä se ei ollut, kysymykset laaditaan niin v.mäisesti, siit menee nuppi ihan sekasin.

Nyt kuitenkin kokemusta pohjalla ja tiedän paljon paremmin miten lukea ja valmistautua kokeeseen kuin viime vuonna, nyt jo tuntuu siltä et saa lukemisesta paljon enemmän irti! Motivaatiota ja halua päästä sisään ainakin löytyy!

HSE:lla on täl hetkellä just menos Kansantalouden kurssi, luennoitsijana itse Matti Pohjola ja kirja jota käsitellään sama kuin pääsykoekirja.. Tullu käytyy siel kuuntelemas luentoja ku on avoin kurssi ja ollu ihan mielenkiintoisia luentoja, en tiiä onks niist luennoist sinänsä mitään hyötyä itse pääsykoetta ajatellen, ku Pohjola käsittelee niit asioit vähän eri tavalla, eikä varsinaisesti suoraan kirjan tekstin mukaan.

Hallinnon kirja melkein luettu ja tuntu mielenkiintoiselta, ite sain siit aika hyvin kaiken irti.. niit nimiä kyl on ihan helvetisti, pitää varmaan poimii sielt niit tunnetuimpia ja yleisimpiä kuten taylor, weber jne.
Markkinointia en oo ehtiny viel lukee, mut vaikuttaa suht helpolta ja samanlaiselt ku viime vuoden.
Laskis - sama ku viime vuonna, saattaa alkuun vaikuttaa tosi vaikeelta kaikkine kaavoineen jne, mut silti tosi helposti sisäistettävissä.
Kansis - mulle se vaikein, menee suht hyvin mut vaatii eniten harjoittelua.

Lukutavoite on about 40h/vko ja viikonloput pidetään vapaata et jaksaa sit kesään asti :)

Joku tosiaanki kyseli miten "minimaalisella lukemisella" voi päästä sisään ja joku vastas siihen et aineisto-osuudessa periaatteessa lahjoitetaan ne 8 pistettä, viime vuonna käytännössä oli näin ku kaikki kysymykset perustu vain ja ainoastaan siihen 22 sivuiseen aineistoon!
Tänä vuonna aineisto-osuus tulee laskiksesta ja yleensä aineisto-osuuden kysymykset perustuu sekä kirjaan että aineistoon.

Ens syksyn sit HSE:lla ;)
 
joo, sama vika ton aineiston kanssa että meni ihan päin vittua minullaki se osuus :D en kyllä muista paljonko tuli miinuksia, mut oli kyllä vittumainen kahlata niitä vastauksia sieltä.
 
eijoo ikinä vituttanu niin paljon kuin viimevuonna silloin kun tajusin etten päässyt sisään markkinoinnin takia. hse:stä jäin pisteen ja mm kansiksesta täydet..mut se vitun markkinointi..josse olis perustunu ees vähän kirjaan olisin päässyt sisään helposti
 
Jep lukuintoa vaan kaikille! Eipä sitä silloin ekalla yrityskerralla tajunnut kuinka paljon työtä sisäänpääseminen vaatii. Nyt kylterinä voin todeta, että kaikki on mahdollista kunhan vain asennetta löytyy!
 
No ei kyllä voi sanoa, että jonkun tietyn aineen kysymyksien takia jäisi ulos, sama koe se on kaikille. Eikä voida sanoa, että vaatisi yleisesti suurta työmäärää, toki enemmän on aina parempi. Vetäkää nyt kunnolla henkeä, joka vuosi sadat uudet opiskelijat aloittavat kuitenkin ne opinnot. Riittää, että olette parempia kokeessa kuin x % hakijoista.

Kyllähän sitä jotain kokemuksia vaihdettiin ensimmäisillä viikoilla koulun alkamisen jälkeen. Pystyy muuten helposti erottamaan ne, jotka tulevat suoraan lukiosta: suurin osa jutuista liittyy pääsykokeisiin tai ylioppilaskirjoituksiin. Toiset olivat lukeneet todella paljon, jopa 4-6 kertaa kirjat läpi. Itse en olisi millään jaksanut sellaista määrää. Toisaalta minulla hommaa hidastivat melkoisesti työt, ja päädyinkin lopulta lukemaan kirjat kahteen kertaan, pl. johtaminen, jota en saanut luettua kertaakaan. Lukekaa fiksusti, miettikää aina mitä olette lukemassa, ja kerratkaa lukemaanne palaamalla tekstissä taaksepäin. Luottakaa itseenne, ja muistakaa ystävälliset kirjaimet Linnunradan käsikirjan kannessa:

hitchhikers_dont_panic_douglas_adams_card-p137108747384681031qi0i_400.jpg
 
et tainnu ihan helsinkiin hakea kun ei tarvinnu ees johtamista lukea ja pääsit sisään. ite olisin päässyt kaikkialle muualle paitsi helsinkiin viimevuonna ja n6 kertaa kirjat läpi on vielä ihan normisettiä ja paniikki on todella kaukana luulen että pääsen aika helposti sisään tänävuonna.
 
et tainnu ihan helsinkiin hakea kun ei tarvinnu ees johtamista lukea ja pääsit sisään. ite olisin päässyt kaikkialle muualle paitsi helsinkiin viimevuonna ja n6 kertaa kirjat läpi on vielä ihan normisettiä ja paniikki on todella kaukana luulen että pääsen aika helposti sisään tänävuonna.

Laitoin hakupapereihin ainoastaan yhden vaihtoehdon, Turun. Helsinkiin olisivat kyllä pisteet riittäneet. Johtamisessa en vastannut yhteenkään kysymykseen, koko aine tuntui jotenkin omituiselta. Eikä se kyllä vieläkään hirveästi houkuttele.
 
Laitoin hakupapereihin ainoastaan yhden vaihtoehdon, Turun. Helsinkiin olisivat kyllä pisteet riittäneet. Johtamisessa en vastannut yhteenkään kysymykseen, koko aine tuntui jotenkin omituiselta. Eikä se kyllä vieläkään hirveästi houkuttele.

Tarkoittaa sitä, että vastasit matematiikkaan, ja vielä luultavasti kaikki oikein. Nykyään kun sitä ei ole, tuo ei riittäisi Helsinkiin millään.
 
Tarkoittaa sitä, että vastasit matematiikkaan, ja vielä luultavasti kaikki oikein. Nykyään kun sitä ei ole, tuo ei riittäisi Helsinkiin millään.

Niin, tottakai vastasin matematiikkaan, kuten myös kaikkiin muihin aineisiin johtamista lukuunottamatta. Matematiikan kysymykset eivät kyllä tainneet kaikki olla oikein. Muistaakseni hakiessani vuonna 2006 pisteraja Helsinkiin koepistein (skaalattuna) 26/40. Tuohonhan saa jo muutaman pummatakin, jos lähtökohtaisesti vastaa 32:een. Tosin pääsin sisään yhteispisteillä, jotka eivät tietenkään ole vertailukelpoiset pelkän pääsykokeen kanssa. Olen ymmärtänyt, että nykyisessä kokeessa maksimipistemäärä on edelleen 40, joten olet aivan oikeassa siinä, että kokonaiseen aineeseen vastaamatta jättämisestä tulee enemmän takkiin. En silti sanoisi, että olisi mahdotonta saada esimerkiksi viimevuotinen (skaalattu?) 25,75 pistettä vastaamalla 30:een kysymykseen, yhteispistevalinnasta puhumattakaan (ol. hyvät pahvit yo-kokeista).

Nyt jos hakisin uudelleen, tekisin monta asiaa eri tavoin jo pelkästään siitä syystä, että koekin on erilainen. Jättäisin lukemiselle enemmän aikaa, kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen ei ole enää hirveän skarppina. Lukisin enemmän siten, että tekisin muistiinpanoja, listoja ja miellekarttoja. Jättäisin aineisto-osioon tulevasta aineesta pikkutarkan opettelun pois ja lukisin suuripiirteisemmin. Yrittäisin saada jostain käsiini valmennuskurssien (tämänvuotisia) harjoituskokeita. Nauttisin enemmän kesästä ja kävisin posettelemassa biitsillä. :)
 
Onkos kukaan tilannut www.harjoitus.com kautta harjoitusvihkoja? Millaista materiaali on, kannattaako tilata? Itse katselin kyseistä palvelua ja mietin että laskentatoimesta ja johtamisesta voisi ainakin tilata harjoitusvihkoset.
 
Moro kaikille!

Itse aloitin opiskelut Lappeenrannassa viime syksynä ja voin TODELLA lämpimästä suositella tätä paikkaa kaikille ketkä arvostavat hyvää opiskeluilmapiiriä, hyvää kampusaluetta, hyviä opiskelukavereita ja tasokasta opetusta! Jos on ikävä pk-seudulle niin reilussa parissa timmassa pääsee takaisin "kotiin" ja autokyytejäkin on helppo bongailla nyyssien kautta. Pakkiksen lukijoille voin ilmoittaa prkleen hyvästä salista, Sykkeestä, mikä sijaitsee n. 200m päässä koulusta. Ite asun n. 300m koulusta ja mulle onkin muodostunut pyhäkolmio välille koti-koulu-syke <3

Jonkun verran tullut oltua tekemisissä muidenkin ainejärjestöläisten kanssa (muut suomen KATI-opiskelijat) ja voin kyllä ilokseni todeta, että ainakin mulle lappeen Ranta on totisesti oikea paikka olla, koti, jos nyt oikein fiilistellään ;)

Mutta ettei tämä opiskelijan lauantai menis ihan mauttomissa merkeissä niin pitää tästä kiltikseltä kohta lähteä kotia päin, alotella änäripelit ja illalla kattoa 20 kaverin kans suomi-valkovenäjä, jonka jälkeen suuntana Lappeenrannan GM, jossa on paikallisen hoitoalan-AMK:n haalaribileet... Kuulostaa paskalta, tiedän sen ;)

Ps. Neon-keltainen! ja onnea kaikille pääsykokeisiin ja vielä onnekkaimmille tervetuloa lappeeseen ensi syksynä. Pidetään teistä varmasti hyvää huolta! ;)
 
^^Viski näyttää maistuvan.

Jonkin verran pakkaa tänä keväänä sekoittaa tietysti tuo matematiikan puuttuminen kirjoista, nyt matemaattisesti lahjakkaat eivät ole automaattisesti etulyöntiasemassa, vaan teoriaulkoaopettelua tulee melko tasaisesti jokaiselle.

Omalla kohdallani viime kevät ja lukuprosessi oli henkisesti ja osaksi fyysisestikin pirun raskas koettelemus, johtuen suureksi osaksi samanaikasesta työnteosta. Työpäivien päätteksi juostiin pää kolmantena jalkana bussiin ja istuskelemaan valmennuskurssille yrittäen pysyä batteryn voimalla hereillä. Tämä rumba oli jo toinen laatuaan, eli hain ensimmäisen kerran jo vuoden 2008 keväällä, silloin tein sen yhden ja suurimman virheen - aliarvioin tarvittavan työn määrän. Tietysti jokainen voi yksilökohtaisesti punnita ja tutkiskella juurikin omia oppimis- ja tiedon omaksumistapojaan, mutta ei tuonne kouluun töitä tekemättä pääse. Tänä keväänä päätin, ja hoin itselleni jatkuvasti meneväni kokeesta läpi, oli mikä oli. Pohjalla käytiin ja ylämäet olivat toisinaan jyrkkiä, mutta sen paksun kirjeen kolahdus postiluukusta toi sanoinkuvaamattoman vapauden ja riemun tunteen ja kymmeniä uusia ystäviä täältä Itä-Suomen helmestä :).

Ja tosissaan, jokainenhan ruksii siihen ensimmäiseksi vaihtoehdoksi lappeen, saatatte näin ansaita itsellenne kenties koulun mahtavimman tutorin :)
 
^^Viski näyttää maistuvan.

, mutta sen paksun kirjeen kolahdus postiluukusta toi sanoinkuvaamattoman vapauden ja riemun tunteen
Mä en jaksanu odotella sitä. Ensin hakkasin F5:a Oulun yliopiston sivuilla odottaen, että sinne tulee ne hyväksytyt. Aamu kolmeen sitä tein ja sitten nukuin elämäni pisimmät noin viisi tuntia. Kone oli aamulla jo valmiiksi päällä, F5..ja siinä oli se linkki. Scrollaus scrollaus...ja oma nimi! Kyllä sillon pääsi pienoinen huuto. Sitten tärisevin käsin soitteleen kaikille, joita saatto edes vähän kiinnostaa: vanhemmat, sisarukset ja sit tekstarilla ihan kaikille. Olihan sen majesteettisen kirjeen koko sisältökin tavattava sitten pariin kertaan :) Yhtä hienolta on tuntunut kerran elämässä: Kun armeijassa huudeltiin reserviupseerikouluun pääsijöiden nimiä, ja oma nimi kuului.
 
Kukkis82, mä tilailin tuon koko harjoituspaketin viime yönä, saas nähdä onko toimitus yhtä nopea kuin väittävät. Voin sitten kun olen tutustunut opuksiin niin kertoilla vähän miltä matsku mun mielestä vaikuttaa.

Mihin kouluihin kukakin lähtee ensisijaisesti hakemaan? Mulla olis Tampere tai Turku ykkösenä, katsotaan nyt kummin päin. Onhan tässä vielä aikaa... En ole muuten luku-urakkaa vielä edes aloittanut, keskitän kaiken huomioni pääsykokeisiin huhti-touko-kesäkuun alku. Sitä ennen joudun paiskimaan töitä aika tavalla, että voin olla palkattomalla kaksi kuukautta!


OT: Postaus nro1!
 
En ole muuten luku-urakkaa vielä edes aloittanut, keskitän kaiken huomioni pääsykokeisiin huhti-touko-kesäkuun alku. Sitä ennen joudun paiskimaan töitä aika tavalla, että voin olla palkattomalla kaksi kuukautta!
Huomattavasti viisaampaa, kuin lukea nyt töiden jälkeen väsyneenä ja jatkaa samaa koepäivään asti. Loppuunpalaminen olisi taattu. Toivottavasti voitat keskittymisellä sen, minkä lukuajassa häviät :)
 
Mua ei mikään muu tässä lukemisessa niinkään haittaa, mutta tosiaan se, että tällä hetkellä ei oo oikein noita tuloja ja ei pahemmin mitään paikkojakaan minne pääsisi töihin vaikka pariksi illaksi per viikko:/ Et tästä keväästä tulee kyl rahallisesti tiukka, mut toivotaan, että ei mee ihan turhaan: D
 
Back
Ylös Bottom