Kauhajoen koulussa ampumavälikohtaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Tässäkin topicissa jo keskusteltiin median linjasta, joka on aivan turhan mässäilevä. Ruotsissa asia jo ihan tajuttiinkin, mutta saa nähdä, kuinka kauan kestää ennen kuin täällä takapajulassa joku ihan julkisesti asiasta mainitsee.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=832164

Artikkelissa mm. todetaan, että ampujan tekeminen kulttihahmoksi on juuri sitä, mitä ampuja medialta toivoikin tekoa suunnitellessaan ja uutisointitapa kannustaa uusiin joukkomurhiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haluan vielä kertaalleen itsekin käydä läpi näitä kieltojuttuja ja rajoittamisia. Miksi yleensäkin Suomessa aina ensin kielletään ja rajoitetaan ja ehkä joskus sitten jopa pohditaan niitä oikeita syitä?

Täällä on esitetty vaikka mitä hienoja teorioita ja todennäköisyyksiä siitä, että tapahtuisiko tällaisia ilman käsiaseita vai ei. No ei varmaan tapahtuisi käsiaseella jos ei sellaisia olisi olemassakaan. Mutta jos kaveri on oikeasti vuodesta 2002 suunnitellut tekoaan, niin eiköhän se tekoväline ole siinä jo aikalailla sivuseikka? Ei nämä "äbläwäblätkään" mitään pislareita käytä, ne pistää auton räjähteitä täyteen ja ajaa väkijoukkoon. Tain lentää jumbolla pilvenpiirtäjää päin. Keinot löytyy AINA jos jotain haluaa tehdä.

Mutta minusta esim. aseenkantolupaa varten joku pakollinen autokoulun tyylinen koulutus olisi hiton hyvä. Eli siellä käytäisiin asejutut läpi teoriassa ja käytännössä. Mainitsin tässä ketjussa jo kerran tuon Jyväskylän Kanavuoren ATC:n ampumaradan. Sinne ei pääse kukaan ampumaan ilman ettei käy niiden ratakoulutusta. Siihen kuuluu teoria aseista ja aseenkäsittelystä, sekä itse ampumatapahtuma. Homma kestää vain tunnin, mutta on mielestäni hiton hyvä. Tollainen vähän laajemmassa mittakaavassa toimisi hyvin aseenkantolupaa hakevalla. Esim. puolen päivän mittainen kurssi. Maksaisi se nyt tottakai, mutta tuskin tämä kynnyskysymys on, kun ei se mitään tonneja kustantaisi kuitenkaan, eikä sitä tarttisi käydä kuin kerran.

Ja ihme juttaja nämä netin rajottamiset. Helvetin hyvä se on, jos tällaiset tyypit saa videonsa nettiin ja sieltä joku osaa ne ilmottaa viranomaisille. Mistä me tiedetään montako vastaavaa tapausta on jo ennaltaehkäisty kun poliisi on hakenut aseet parempaan talteen tai pistänyt koko tyypin parempaan talteen? Näitä tapahtumattomia asioita kun ei koskaan saada tietää mistään ja niitä on varmasti paljon! Tottakai netistä pitää yrittää siivota kaikkea paskaa pois, mutta ei se tarkoita asioiden rajoittamista. Enemmänkin, että epäilyttävät jutut tutkitaan ja niihin puututaan, kuin että yritetään estää niiden saantia johonkin saitille x.

Olenko ainoa jota inhottaa iltapäivälehtien tapa käsitellä tätäkin uutista? Jatkuvasti hehkutetaan tällä toisten surulla ja uutisoidaan etusivun lööpein ihan orgasmeissa kun bbc tai cnn on uutisoinut jotain tästä Suomen tilanteesta. Eikö media ottanut opikseen jo Jokelasta? Ei näköjään.

Tässäkin topicissa jo keskusteltiin median linjasta, joka on aivan turhan mässäilevä. Ruotsissa asia jo ihan tajuttiinkin, mutta saa nähdä, kuinka kauan kestää ennen kuin täällä takapajulassa joku ihan julkisesti asiasta mainitsee.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=832164

Artikkelissa mm. todetaan, että ampujan tekeminen kulttihahmoksi on juuri sitä, mitä ampuja medialta toivoikin tekoa suunnitellessaan ja uutisointitapa kannustaa uusiin joukkomurhiin.

Tuskinpa tämän tapaisen uutisoinnin haitat paljoakaan mediaa kiinnostaa, kun ne saavat näistä jutuista aivan saatanasti paalua.

Olenko ainoa jota inhottaa iltapäivälehtien tapa käsitellä tätäkin uutista? Jatkuvasti hehkutetaan tällä toisten surulla ja uutisoidaan etusivun lööpein ihan orgasmeissa kun bbc tai cnn on uutisoinut jotain tästä Suomen tilanteesta. Eikö media ottanut opikseen jo Jokelasta? Ei näköjään.

mua kans vituttaa argh. Lisää vaan vettä myllyyn tollanen dramatisointi ja romantisointi.

Ja toisessa lehdessä luki että oli, ja armeijassakin naljailtiin. Ihan sama, en mä silti vähättelisi koulukiusaamisen vaikutusta ihmisen mielen järkkymiseen.

edit: enkä mä ole syyttämässä vanhempia kaikesta kouluampumisissa, tai muissa tapahtumissa. Ihan yleisesti tuosta vanhempien kasvatuksen vastuusta ja sen merkityksestä, ja asian vierittämisestä autom. aivan muihin syihin.

Mikähän siinä muuten on että ihan jokaisessa yhteisössä on ne suositut, tavikset, ja epäsuositut.. Se nyt on vielä ihan ok, ei kaikkien tarvitse tykätä kaikista, koska kaikista nyt ei vaan voi tykätä.. Mutta miksi helvetissä niitä joista ei tykkää pitää niin helvetisti nöyryyttää läpi elämän joka paikassa?

Just joku armeija voi olla tosi perseestä jos ei oo kavereita. Miksi pitää käyttää niin paljon henkistä väkivaltaa? Eikö riittäisi että ignoraa ne joista ei tykkää ja joiden kanssa ei tule toimeen?

Kotikasvatuksella ja lasten elämänarvoilla voi olla korrelaatiota tai ei ole. Riippuu lapsesta, riippuu vanhemmista, vuorovaikutuksesta ja sensellaisesta.
Esimerkiksi mä en oikeastaan mistään elämän perusasiasta tai ylipäänsä juuri mistään mielipiteestä ole samaa mieltä sisareni kanssa. Sisko on oikeastaan melkein joka asiassa suurimmaksi osaksi viiva täydellisen eri mieltä mun kanssa. Meillä ei ole mitään muuta yhteistä kun samat vanhemmat, enkä mä edes pidä häneen minkäänlaista yhteyttä. Sillon kun nään saatetaan jotain jutella, mutta jos pidempään juttelee, sen kanssa tulee ihan hirveitä erimielisyyksiä.

Maallikkona, en päivääkään ole kasvatustieteitä lukenut, en voi syvällisemmin kommentoida tähän. Mutta sen mä sanon, että jos omia lapsia tulee, niitä motivoin käymään koulunsa mahdollisimman hyvin, mutta samalla pitämään huolen siitä että on muodin mukainen, huolehtii ulkonäöstä ja sosiaalisesta elämästä. Vaikka koulussa tärkeintä on oppia, voidaan kyllä olla montaa mieltä onko se matematiikka kuitenkaan se tärkein opittava, vai onko se tärkein kuitenkin vuorovaikutustaidot ja sosiaalisten suhteiden rakentaminen, ylläpito ja kehittäminen..?

Kahteen ensimmäiseen kysymykseen ei voi kovin lyhyesti vastata. Tiedät varmaan hyvin itsekkin sen. Silti Auvisen ajatusmaaima oli kirjoitetun perusteella hyvin linkolalainen. No, ehkä tuo on sattumaa että äitikin perusti elämänkatsomuksensa siihen. Kolmanteen vastasin jo, ettei sillä ole välttämättä mitään merkitystä, mutta hajonnut perhe ei lapselle oli mikään optimaalisin vaihtoehto.

Mun mielestä ennaltaehkäisyä ihmisvihaa kohtaan olisi myös panostaa kasvatukseen ja vanhempien rooliin ja vastuuseen. Myös koulukiusaamisen karsimisessa. Tai mistä minä mitään tiedän. Vaihdetaan keskustelun suuntaa, syytetään taas pelkästään kaikesta aseita ja mielenterveysmäärärahojen vähyyttä. Lisäksi myös yhteiskuntaa, unohtamatta kouluja ja opettajia.

Mun mielestä pitäisi nyt unohtaa syyttely ja miettiä, mikä auttaisi oikeasti. Niin kuin joku sanoikin, vahinkoa voi tehdä ilman aseitakin, joten aselaki ei ole se pääasia, johon pitää puuttua.

Koska ihminen kasvaa muuallakin kuin vanhempien kotona niin se vanhempiin satsaaminen ei yksin auta. Se kyllä auttaa varmasti, jos vanhempia tuetaan kasvatustyössä. Vastuun vaatiminen ei taas hirveästi auta, koska ihmiset ovat iästään huolimatta yksilöitä eikä kukaan voi elää toisen ihmisen elämää ja tehdä päätöksiä hänen puolestaan.

Et todellakaan. Mediamyllytys on ihan överiksvedettyä. Heti kun aukasee telkkarin, niin naamalle vyöryy miljardi uutista ammuskelusta

Eikö riittäisi että ignoraa ne joista ei tykkää ja joiden kanssa ei tule toimeen
Eiköhän lopputulos tällä menettelyllä ole aika sama kuin kiusaamisella. Jos kiusaamisen sijasta yksikään ihminen ei kiinnitä kiusattuun huomiota, niin mun mielestä kiusatun henkiset tuskat ei siitä paljon laimene.Sulle kun tuo hyväksynnän hakeminen noin yleensä tuntuu olevan tärkeää, niin miltä tuntuisi jos esim. koulussa kaikki ignooraisivat sut täysin päivästä toiseen ja eristäisivät ryhmän ulkopuolelle? Nuoruudessa halutaan kuulua porukkaan ja tulla tavallaa huomatuksi. "Perinteisessä" kiusaamistapauksessa kiusattu kuitenkin on jonkinlaisessa kanssakäymisessä muiden kanssa, vaikka se negatiivista onkin. En siis mitenkään puolustele tai ihannoi kiusaamista, mutta luen myös syrjinnän erääksi kiusaamisen muodoksi.

Eiköhän lopputulos tällä menettelyllä ole aika sama kuin kiusaamisella. Jos kiusaamisen sijasta yksikään ihminen ei kiinnitä kiusattuun huomiota, niin mun mielestä kiusatun henkiset tuskat ei siitä paljon laimene.Sulle kun tuo hyväksynnän hakeminen noin yleensä tuntuu olevan tärkeää, niin miltä tuntuisi jos esim. koulussa kaikki ignooraisivat sut täysin päivästä toiseen ja eristäisivät ryhmän ulkopuolelle? Nuoruudessa halutaan kuulua porukkaan ja tulla tavallaa huomatuksi. Kiusaamistapauksessa kiusattu kuitenkin on jonkinlaisessa kanssakäymisessä muiden kanssa, vaikka se negatiivista onkin. En siis mitenkään puolustele tai ihannoi kiusaamista, mutta luen myös syrjinnän erääksi kiusaamisen muodoksi.

Totta, sitä se onkin, syrjintä on kiusaamista, ainakin jos se on kollektiivista.

Mutta kumman valitsisitte? Sen että joka jumalan päivä sua joku lyö, sulta varastetaan kamoja, sua heitetää kivillä kun ajat mopolla ohi, sua puristellaan perseestä ja ahdistellaan ja homotellaan, sun lippis varastetaan ja kustaan sen päälle ja lyödään naamalle, sua syljetään naamalle, sua potkitaan, sut tönitään 2m korkealta kaiteelta kuoppaan selälleen, kun et ole valppaana, vai sen että kukaan ei vain puhu sulle, mutte pahoinpitele eikä vittuilekaan edes.

Ei se ignoratuksi tuleminenkaan ole kivaa, ei tietenkään, mutta toi toinen vaihtoehto on enemmän helvettiä kun toi toinen.

Kiusaamisesta vaan että onko koululaitoksilla edes kykyä nykyänkään puuttua niihin...

Itsekin jouduin nuorena yläluokkalaisten silmätikuksi jostain syystä..
vuoden sitä jaksoin mutta sitten riitti ja niin sanotusti parilla tyypillä oli naamat mustelmilla...
Siihen se loppuikin ja sain olla jatkossa rauhassa..
Koulusta ei saanut silloinkaan mitään apua..

Nykyään tuo menee vain yli kun käytetään aseita.. :(

Naiset ei pääsääntöisesti ole lähimainkaan niin agressiivisia ja väkivaltaisia kuin miehet, eikä naiset tee lähimainkaan niin paljoa väkivalta ja henkirikoksia kuin miehet. Eikä sellaisia naisia joita ei miehet kelpuuta ole lähimainkaan niin paljoa kuin miehiä. Jos on ollenkaan. Niin jäätävännäköisiä alkoholia montakertaa viikossa ihan helvetistikittaavia sotanorsuja tunnen muutaman ja niillä on vientiä enemmin ku mulla koskaan, ja sinänsä hassua, enemmin kuin varmaan yhelläkään miehellä mitä tunnen.

Sellasia naisia jotka ei tosiaakaan miehille kelpaa, ei vaan kertakaikkiaan juuri ole. Ei ainakaan kovin montaa.

En edelleenkään komppaa täysin. On varmasti naisia joille kelpaa mikä tahansa mies ja on miehiä joille kelpaa mikä tahansa nainen, mutta yleistää ei todellakaan voi.
Agressiivinen ja väkivalta kyllä pitää kutinsa. Mutta onko syynä sitten se että naiset loppujen lopuksi alistuvaisempia kohtaloonsa kuin miehet? Jos kaikki miehet joita vähän kuritetaan ottaisivat aseensa esiin "koska elämä on pilalla ja se on pelkkää paskaa, naisetkin jättää" niin onko vika omassa asenteessa, yhteiskunnassa,sisussa vai kapitalismissa tai muussa?

On paljon ihmisiä joita on kohdeltu kaltoin ja ovat selvinneet todella hyvin. Kaikki voi muuttua, joskus koulukiusattu ei automaattisesti ole sitä lopunikäänsä. Häviöistä voi nousta voittoon.

En jokseenkin näe ratkaisuna aseista kieltoa, enkä vartijoita. Eiköhän se sisu ja asenne lähde paljon kotoa. Puhuminenkin auttaa paljon.

Enkä koe asiaa kauhean vieraaksi, olin koulukiusattu ala-asteella parin vuoden verran. Jopa siinä määrin että yksi oppilas jouduttiin erottamaan koulusta koska puri käteni auki. Traumoja oli, mutta niistä selvisi melko nopeasti.

Niin, on naisia jolle kelpaa mikä tahansa mies, ja on miehiä joille kelpaa mikä tahansa nainen.
Sellaisia, jotka ei laajasta määrittelyjoukosta huolimatta ikinä saa keltään ovat kyllä miehiä.

En osaa siihen ottaa kantaa kumpi loppupeleissä olisi pahempaa, henkinen vai fyysinen kiusaaminen. Ei onneksi ole kokemusta kummastakaan. Yleisesti ottaen fyysinen kiusaaminen on ulkopuolisten helpompi huomata ja asiaan puuttua (juu tiedän, aina ei vaan huomata/haluta huomata). Syrjityistä ihmisistä helpommin ajatellaan että "no se nyt vaan on luonteeltaan semmonen yksinäinen hissukka" ja annetaan asian olla.

Et todellakaan. Mediamyllytys on ihan överiksvedettyä. Heti kun aukasee telkkarin, niin naamalle vyöryy miljardi uutista ammuskelusta
Jep, ja voin vaan kuvitella miten houkuttelevaa tommonen määrä huomiota monen viikon ajan lehdissä ja TV:ssä on jollekkin luuserille jota on koko elämä potkittu päähän.

Kiusaamisesta vaan että onko koululaitoksilla edes kykyä nykyänkään puuttua niihin...

Itsekin jouduin nuorena yläluokkalaisten silmätikuksi jostain syystä..
vuoden sitä jaksoin mutta sitten riitti ja niin sanotusti parilla tyypillä oli naamat mustelmilla...
Siihen se loppuikin ja sain olla jatkossa rauhassa..
Koulusta ei saanut silloinkaan mitään apua..

Nykyään tuo menee vain yli kun käytetään aseita.. :(
Jooh, Koulussa ei puututa kiusaamiseen , eikä haluta puuttua. Mut jos menee ite lyömään, niin joutuu opettajientakia kuseen . sit lähetää kuraattorille ja poliis setien puheille :hyvä:

:worship: SUOMEN YHTEISKUNTA

:jahas:
Jooh, onneks mua ei haittaa. ''oon '' niin mörkö et kukaa mulle vittuile :)

E:
En osaa siihen ottaa kantaa kumpi loppupeleissä olisi pahempaa, henkinen vai fyysinen kiusaaminen.
Henkinen todellaki, ei se pikku mukiloiminen haittaa? ainakaa mua oo haitannu, oon mukiloinu takas :devil:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...loitsee+Kauhajoen+koulusurmista/1135239670883

Pieni amerikkalaislahko iloitsee Kauhajoen koulusurmista

Pieni amerikkalainen ääriliike iloitsee Kauhajoen koulusurmista. Kansaslainen Westboron baptistikirkko lähetti tiistaina tiedotteen, jonka otsikko on "Jumala vihaa Suomea! Jumalalle kiitos yhdeksästä kuolleesta Kauhajoella!".

Liikkeen jäsenet aikovat tulla Suomeen osoittamaan mieltään Kauhajoen uhrien hautajaisiin.

Westboron baptistikirkon mukaan surmat ovat rangaistus vihaiselta Jumalalta, koska Suomi on "hylännyt Jumalan ja valinnut homot".

Liikkeen mukaan "Jumala lähetti ampujan rangaistukseksi Suomen synneistä".

Liike lähetti samanlaisen tiedotteen myös Jokelan koulusurmien jälkeen. Se on iloinnut myös muun muassa Kaakkois-Aasian tuhoisasta tsunamista.

...Olen sanaton.

Meitä on totisesti moneen junaan.

Onneksi Kauhajoelta löytyy vanhoja kunnon maalaisjääriä jotka antaa hihhuleille turpiin jos sitä väen väkisin kerjäävät.

Kyllä mun mielestä jokainen voi aina näiden tapahtumien jälkeen miettiä esim. omaa käytöstään toisia kohtaan. Nyt ja tulevaisuudessa. Sillä nyt tämä "pää" on avattu lopullisesti ja pelkään pahoin tämänkaltaisten tapahtumien yleistyvän täällä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom