- Ikä
- 45
Oonko ainoa jota nyppii lukea tälläisiä kommentteja: "ei lapsen vanhempia saa syyttää, valinta oli pojan oma eikä vanhempien", "Toivon, että ihmiset olisivat myötätuntoisia eivätkä lisäisi vanhempien taakkaa syyttelyillä", jne.
Itse en ainakaan tunne mitään sääliä Jokelan tai tämän ampujan vanhempia kohtaan. Toivottavasti tuntuu ainakin jonkinlainen pisto sydämmessä, että ehkä jotain olisi voinut tehdä paremmin. Jotain on kyllä mennyt vikaan ja kantakoot vastuunsa.
Kyllähän aikuinen ihminen tekee omat päätöksensä, mutta kyllä se kasvatus ja perheolot vaan tuppaa kovasti vaikuttamaan ihmiseen. Näkeehän sen jo koulujen ongelmaoppilaista. Ei kaikkea syytä pidä sinne vierittää, mutta ei nyt pidä väittää ettei sillä ole mitään merkitystä asiassa. Suomessahan vanhemmissa ei ole koskaan mitään vikaa. Eikä oppilaassa, tai nuorissa.
Tummennetusta kohdasta en voisi olla enempää eriävää mieltä. Kauhea tapa ajatella...
Minua ei nypi tuo asia enkä itse koe olevani vastuussa mahdollisista lähimmäisteni tekemistä hirmutöistä. Uskon että pahin tuska on tällä hetkellä ampujan perheellä. He menettivät lapsensa, ja kaiken lisäksi heidän lapsensa paljastui hirviöksi joka riisti monen muun ihmisen hengen.
Kotioloissa voi olla vikaa tai sitten ei, sitä on nyt vaikea sanoa. Vaikka kasvatus olisi kuinka hyvää tahansa niin ei sekään kaikkea kata. Kotona voi asiat olla hyvin ja onnellista, mutta kodin ulkopuolella maailma on kylmä ja raadollinen. Siellä viimeistään mitataan se kuka on kuka, ja ken tätä elämää kestää sellaisena kun sen joutuu kohtaamaan. Katkeroituminen, viha ym voivat kummuta kaikista muista kodin ulkopuolisista asioista joihin rakastavalla isällä ja äidillä ei ole osaa eikä arpaa, ei edes helpotusta.