Kauhajoen koulussa ampumavälikohtaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Oonko ainoa jota nyppii lukea tälläisiä kommentteja: "ei lapsen vanhempia saa syyttää, valinta oli pojan oma eikä vanhempien", "Toivon, että ihmiset olisivat myötätuntoisia eivätkä lisäisi vanhempien taakkaa syyttelyillä", jne.

Itse en ainakaan tunne mitään sääliä Jokelan tai tämän ampujan vanhempia kohtaan. Toivottavasti tuntuu ainakin jonkinlainen pisto sydämmessä, että ehkä jotain olisi voinut tehdä paremmin. Jotain on kyllä mennyt vikaan ja kantakoot vastuunsa.

Kyllähän aikuinen ihminen tekee omat päätöksensä, mutta kyllä se kasvatus ja perheolot vaan tuppaa kovasti vaikuttamaan ihmiseen. Näkeehän sen jo koulujen ongelmaoppilaista. Ei kaikkea syytä pidä sinne vierittää, mutta ei nyt pidä väittää ettei sillä ole mitään merkitystä asiassa. Suomessahan vanhemmissa ei ole koskaan mitään vikaa. Eikä oppilaassa, tai nuorissa.

Tummennetusta kohdasta en voisi olla enempää eriävää mieltä. Kauhea tapa ajatella... :eek:

Minua ei nypi tuo asia enkä itse koe olevani vastuussa mahdollisista lähimmäisteni tekemistä hirmutöistä. Uskon että pahin tuska on tällä hetkellä ampujan perheellä. He menettivät lapsensa, ja kaiken lisäksi heidän lapsensa paljastui hirviöksi joka riisti monen muun ihmisen hengen.

Kotioloissa voi olla vikaa tai sitten ei, sitä on nyt vaikea sanoa. Vaikka kasvatus olisi kuinka hyvää tahansa niin ei sekään kaikkea kata. Kotona voi asiat olla hyvin ja onnellista, mutta kodin ulkopuolella maailma on kylmä ja raadollinen. Siellä viimeistään mitataan se kuka on kuka, ja ken tätä elämää kestää sellaisena kun sen joutuu kohtaamaan. Katkeroituminen, viha ym voivat kummuta kaikista muista kodin ulkopuolisista asioista joihin rakastavalla isällä ja äidillä ei ole osaa eikä arpaa, ei edes helpotusta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kotioloissa voi olla vikaa tai sitten ei, sitä on nyt vaikea sanoa. Vaikka kasvatus olisi kuinka hyvää tahansa niin ei sekään kaikkea kata. Kotona voi asiat olla hyvin ja onnellista, mutta kodin ulkopuolella maailma on kylmä ja raadollinen. Siellä viimeistään mitataan se kuka on kuka, ja ken tätä elämää kestää sellaisena kun sen joutuu kohtaamaan. Katkeroituminen, viha ym voivat kummuta kaikista muista kodin ulkopuolisista asioista joihin rakastavalla isällä ja äidillä ei ole osaa eikä arpaa, ei edes helpotusta.

Tuohon alleviivattuun pitäisi omasta mielestäni vanhempien ehkä juuri kiinnittää sitä huomiota kasvatuksessa. Elämässä tulee pettymistä, vihaa, vastoinkäymisiä, jne mutta niistä voi myös selvitä. Esim. puhumalla niistä. Mun mielestä isoin vastuu lapsen kasvattamisessa on vanhemmilla. Se, että se on jo pari vuotta ollut itsenäinen ja napsahtaa, ei sitä asiaa poista. Nythän on suuntaus se, ettei vanhempia saa syyllistää kasvatuksesta, sehän on enemmän vaikka koulun tehtävä. Tai jos kakara on hankala, niin ei riitä voimat sen kasvattamiseen kun se on niin hankala. Se on yleensä yhteiskunnan vika.

Just, silläkään kasvatuksella jonka minä sain ei ole mitään tekemistä sen kanssa millainen minä nyt olen.

Tosta tulis varmaan mielekiintoinen väittely jonkun kasvatustieteen proffan ja sun välillä :D Okei, olin väärässä. Perheoloilla ja kasvatuksella ei ole mitään vaikutusta siihen, millainen lapsesta kasvaa. Kirjoitin hieman provoavasti, mutta tietty tabu Suomessa tuo vanhempien suojelu syytöksiltä silloin, jos jotain menee pahasti vikaan.

Toivottavasti tuntuu ainakin jonkinlainen pisto sydämmessä, että ehkä jotain olisi voinut tehdä paremmin. Jotain on kyllä mennyt vikaan ja kantakoot vastuunsa.

Just, silläkään kasvatuksella jonka minä sain ei ole mitään tekemistä sen kanssa millainen minä nyt olen.

mutta ihan pakko kysyä, että olisiko sillä kasvatuksella mitä ehkä et saanut yhtään vaikutusta siihe millainen nyt olet? sekin mahdollisuus on aina olemassa, niin sinun kuin muidenkin kohdalla.

(enkä tahallani yksilöi sinuun, tuli vain kätevästi tuohon lausemuotoon...)

Ei niitä vanhempia voi pelkästään syyttää siitä millainen se lapsi on. Tietysti sillä voi olla henkilöstä riippuen iso osa siihen minkälaiseksi tulee. Kaverit ja koulu varmasti vaikuttavat paljon, mutta eiköhän se suurin osa tapahdu oman pään sisällä. Itse varmasti paljon päättää minkälainen tahtoo olla ja yrittääkö edes sopeutua tai elämään "normaalia elämää". Jos on jo valmiiksi viha ihmiskuntaa kohtaan niin ei se vanhempien kasvatus sitä paljoa muuta.

Jos henkilökohtaisesti vertaa tätä ja Jokelan tapahtumaa niin tuli sellainen ahdistus että ei tää pelota enää. Tai jotenkin ei pysty reagoimaan tähän samalla tavalla kuin Jokelan tapahtumaan. Silloin oli vaikea puhua koko asiasta kun koko ajan meinasi murtua. Nyt kun puhuttiin tästä Kauhajoen tapahtumasta koulussa niin tuli vaan sellanen olo, että jaa, näitä sattuu. Tää ei ollut henkisesti läheskään yhtä vaikea kuin Jokelan tapaus oli. Oli paljon helpompi käsitellä tätä asiaa. Yllättävän helposti näihinkin "tottuu" vaikka "vasta" kaksi tällästä tapahtumaa on ollut.

Saaren opettaja sanoo että Saari ei ollut koulukiusattu eikä syrjäänvetäytyvä. Joten mitä helvetin lässytystä täällä on 20 sivua tästä koulukiusaamisasiasta.

Edit.Joo, en vähättele koulukiusaamisen vaikutuksia missään nimessä. On varmasti vaikutusta. Ajattelin vaan, että tässäkin tapauksessa kiusaamisaspekti on saanut aika suuren roolin. Ja kun näköjään ei ole edes selvyyttä siitä, oliko Saari kiusattu vai ei.

Edit2. Okei, oli kiusattu. Uskon. Mitähän toi opettaja nyt on sekoillu. No jos ei vaan oo havainnu tollasta

Saaren opettaja sanoo että Saari ei ollut koulukiusattu eikä syrjäänvetäytyvä. Joten mitä helvetin lässytystä täällä on 20 sivua tästä koulukiusaamisasiasta.

Ja toisessa lehdessä luki että oli, ja armeijassakin naljailtiin. Ihan sama, en mä silti vähättelisi koulukiusaamisen vaikutusta ihmisen mielen järkkymiseen.

edit: enkä mä ole syyttämässä vanhempia kaikesta kouluampumisissa, tai muissa tapahtumissa. Ihan yleisesti tuosta vanhempien kasvatuksen vastuusta ja sen merkityksestä, ja asian vierittämisestä autom. aivan muihin syihin.

Lähipiiriin kuulunut 23-vuotias tuttava kertoi Iltalehdelle, että Saarta oli koulukiusattu aiemmin.

"Se oli nälvimistä, luokassa nöyryyttämistä. Häntä nimiteltiin ja pilkattiin. Monien mielestä hän oli epämiellyttävä, outo, rasittava ja epäsosiaalinen", tuttava kuvaili.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tuttavat+Saari+oli+koulukiusattu+ja+syrjäytynyt/1135239687239

Kumpi sut tuntee paremmin? Opettajasi vai kaverisi?

Oonko ainoa jota nyppii lukea tälläisiä kommentteja: "ei lapsen vanhempia saa syyttää, valinta oli pojan oma eikä vanhempien", "Toivon, että ihmiset olisivat myötätuntoisia eivätkä lisäisi vanhempien taakkaa syyttelyillä", jne.

Itse en ainakaan tunne mitään sääliä Jokelan tai tämän ampujan vanhempia kohtaan. Toivottavasti tuntuu ainakin jonkinlainen pisto sydämessä, että ehkä jotain olisi voinut tehdä paremmin. Saattaisi pojan lisäksi olla muutama viatonkin ihminen vielä elossa. Jotain on kyllä mennyt vikaan ja kantakoot vastuunsa. Ei mun mielestä riitä selitykseksi, että takuu loppu kun ikää tuli 18 täyteen. Jostain kumman syystä edelleen tietyn ikäiset miehet napsahtelee pahaa oloaan. Ei viime aikoina kai montaa kertaa 30 vee mies ole mennyt lahtaamaan koko työpaikkaansa tms. Kyllähän aikuinen ihminen tekee omat päätöksensä, mutta kyllä se kasvatus ja perheolot vaan tuppaa kovasti vaikuttamaan ihmiseen. Näkeehän sen jo koulujen ongelmaoppilaista. Ei kaikkea syytä pidä sinne vierittää eikä lietsoa lynkkausmielialaa, mutta ei nyt pidä väittää ettei vanhemmilla ja kasvatuksella ole mitään merkitystä asiassa. Suomessahan vanhemmissa ei ole koskaan mitään vikaa. Eikä oppilaassa, tai nuorissa.

Onko sulla sisaruksia? Jos on, niin oletteko te aivan identtisiä persoonia, koska olette kasvaneet samassa kodissa?

Mulla on nimittäin kaksi siskoa ja veli. Olemme kaikki neljä lasta aivan erilaisia ihmisiä, vaikka samassa kodissa olemme kasvaneet ja samoilla kasvatusperiaatteilla. Me olemme jopa eri mieltä joistain ihan peruselämänkatsomusasioissa. Meissä on asioita, joista näkee, että kotoa opittu, mutta meissä on myös piirteitä, joita emme ole kotoa oppineet.

Ja mitä koulujen ongelmaoppilaisiin tulee niin niitä ongelmaoppilaita kyllä tulee huonoista kotioloista, mutta niitä tulee myös hyvistä kotioloista. Ei voi siis sanoa, että joku asia on suoraan vanhempien vika. Ei todellakaan.

Toki on vanhempia, joista voi sanoa, että lapsen ongelmat ovat heidän syytänsä, mutta se ei ole mustavalkoista. Et voi sanoa tietämättä murhaajan vanhemmista mitään, että onko heidän kasvatuksellaan mitään tekemistä sen kanssa, onko heidän lapsensa murhaaja.

Ihminen ei kasva pelkästään kotona. Ihminen kasvaa joka paikassa.

Onko sulla sisaruksia? Jos on, niin oletteko te aivan identtisiä persoonia, koska olette kasvaneet samassa kodissa?

Mulla on nimittäin kaksi siskoa ja veli. Olemme kaikki neljä lasta aivan erilaisia ihmisiä, vaikka samassa kodissa olemme kasvaneet ja samoilla kasvatusperiaatteilla. Me olemme jopa eri mieltä joistain ihan peruselämänkatsomusasioissa. Meissä on asioita, joista näkee, että kotoa opittu, mutta meissä on myös piirteitä, joita emme ole kotoa oppineet.

Ja mitä koulujen ongelmaoppilaisiin tulee niin niitä ongelmaoppilaita kyllä tulee huonoista kotioloista, mutta niitä tulee myös hyvistä kotioloista. Ei voi siis sanoa, että joku asia on suoraan vanhempien vika. Ei todellakaan.

Toki on vanhempia, joista voi sanoa, että lapsen ongelmat ovat heidän syytänsä, mutta se ei ole mustavalkoista. Et voi sanoa tietämättä murhaajan vanhemmista mitään, että onko heidän kasvatuksellaan mitään tekemistä sen kanssa, onko heidän lapsensa murhaaja.

Ihminen ei kasva pelkästään kotona. Ihminen kasvaa joka paikassa.

Ja mä väitinkin että kaikki syy on kotona ja vanhemmissa? Nythän syytetään kaikkea muuta (mediassa), vahingossakaan ei mainita perheoloja ja kasvatusta, jolla voisi olla myös jotain merkitystä asiaan. Sama juttu Jokelan tapauksessa. Ja edelleen hyvät perheolot ei ole sama asia kuin hyvä kasvatus. Ihanat pehmoiset vanhemmat ei aina ole se paras vaihtoehto. Tottakai ihmisistä kasvaa erilaisia ja omanlaisia. Siltikin juuri kotona olisi hyvä käsitellä sitä kodin ulkopuolista maailmaa, johon joskus siirrytään aivan yksin. Auvisen tapauksessa omasta mielestäni perheolot ei olleet ihan normaalit. Tässäkin tapauksessa vanhemmat ainakin asuu eri osoitteissa. Hyvinkin voi olla, ettei asialla ole mitään merkitystä, mutta mua henk. koht. ärsyttää tuo vanhempien koskemattomuus.

Ja on sisaruksia, ja ollaan erilaisia monessa asiassa, mutta tiettyjen arvojen ja elämän kovuuden vastaanottamisessa hyvin samanlaisia. Ja väitän että suurin syy on kasvatuksella.

mutta ihan pakko kysyä, että olisiko sillä kasvatuksella mitä ehkä et saanut yhtään vaikutusta siihe millainen nyt olet? sekin mahdollisuus on aina olemassa, niin sinun kuin muidenkin kohdalla.

(enkä tahallani yksilöi sinuun, tuli vain kätevästi tuohon lausemuotoon...)

Sain kasvatuksen joka erittäin monen kohdalla osoittautuu parhaimmaksi.
Nyt olen sitten jotain ihan muuta kuin mitä olisi pitänyt tulla tuon kasvatuksen jäljiltä...

Ei voi sanoa muutakun, että on se kauheeta. Meille tuotiin töihin tonne niitä loukkaantuneita. Mielenterveys palveluihin lisää resursseja paha tietysti sanoa mistä rahat, mutta ei tää näin voi jatkua. Ei sillä varmasti kaikki inkkarit kanootissa ollut. Tohon pitää pystyä puuttumaan aijemmin. Osanottoni kaikkien kuolleiden omaisille.
-Kesti-

Ja mä väitinkin että kaikki syy on kotona ja vanhemmissa? Nythän syytetään kaikkea muuta (mediassa), vahingossakaan ei mainita perheoloja ja kasvatusta, jolla voisi olla myös jotain merkitystä asiaan. Sama juttu Jokelan tapauksessa. Ja edelleen hyvät perheolot ei ole sama asia kuin hyvä kasvatus. Ihanat pehmoiset vanhemmat ei aina ole se paras vaihtoehto. Tottakai ihmisistä kasvaa erilaisia ja omanlaisia. Auvisen tapauksessa omasta mielestäni perheolot ei olleet ihan normaalit. Tässäkin tapauksessa vanhemmat ainakin asuu eri osoitteissa. Hyvinkin voi olla, ettei asialla ole mitään merkitystä, mutta mua henk. koht. ärsyttää tuo vanhempien koskemattomuus.

Ja on sisaruksia, ja ollaan erilaisia monessa asiassa, mutta tiettyjen arvojen ja elämän kovuuden vastaanottamisessa hyvin samanlaisia. Ja väitän että suurin syy on kasvatuksella.

Mitä on hyvä kasvatus? Millainen on normaali koti?

Ja sekö vaikuttaa tekoon, kun vanhemmat asuvat eri osoitteissa?

Mun mielestä syyllisten etsimisen sijaan pitäisi miettiä, miten tuollaiset teot saataisiin ehkäistyä. Mitä voitaisiin tehdä, että tuollainen suunnaton ihmisviha jäisi syntymättä ja sitä myöten tuollainen teko tekemättä.

Edit.Joo, en vähättele koulukiusaamisen vaikutuksia missään nimessä. On varmasti vaikutusta. Ajattelin vaan, että tässäkin tapauksessa kiusaamisaspekti on saanut aika suuren roolin. Ja kun näköjään ei ole edes selvyyttä siitä, oliko Saari kiusattu vai ei.

Edit2. Okei, oli kiusattu. Uskon. Mitähän toi opettaja nyt on sekoillu. No jos ei vaan oo havainnu tollasta

Jaa-a, vaikea sanoa mitä opettaja on sekoillut, mutta kyllä Mattia koulukiusattiin jo yläasteella. Siitä en tiedä onko ala-asteella kiusattu. Tunsin Matin n. 8-9 vuoden ajan. Yläasteella kouluaikana kiusattiin sekä myös koulun ulkopuolella. Tietääkseni missään vaiheessa kiusaaminen ei ollut väkivaltaista.

Jaa-a, vaikea sanoa mitä opettaja on sekoillut, mutta kyllä Mattia koulukiusattiin jo yläasteella. Siitä en tiedä onko ala-asteella kiusattu. Tunsin Matin n. 8-9 vuoden ajan. Yläasteella kouluaikana kiusattiin sekä myös koulun ulkopuolella. Tietääkseni missään vaiheessa kiusaaminen ei ollut väkivaltaista.

Hyvin harvoinhan opettajat ovat koulukiusaamisesta tietoisia, tai muustakaan. Tuollaistahan se on ollut aina, vain räikeimmät tapaukset näkyvät kaikille.

Mitä on hyvä kasvatus? Millainen on normaali koti?

Ja sekö vaikuttaa tekoon, kun vanhemmat asuvat eri osoitteissa?

Mun mielestä syyllisten etsimisen sijaan pitäisi miettiä, miten tuollaiset teot saataisiin ehkäistyä. Mitä voitaisiin tehdä, että tuollainen suunnaton ihmisviha jäisi syntymättä ja sitä myöten tuollainen teko tekemättä.

Kahteen ensimmäiseen kysymykseen ei voi kovin lyhyesti vastata. Tiedät varmaan hyvin itsekkin sen. Silti Auvisen ajatusmaaima oli kirjoitetun perusteella hyvin linkolalainen. No, ehkä tuo on sattumaa että äitikin perusti elämänkatsomuksensa siihen. Kolmanteen vastasin jo, ettei sillä ole välttämättä mitään merkitystä, mutta hajonnut perhe ei lapselle oli mikään optimaalisin vaihtoehto.

Mun mielestä ennaltaehkäisyä ihmisvihaa kohtaan olisi myös panostaa kasvatukseen ja vanhempien rooliin ja vastuuseen. Myös koulukiusaamisen karsimisessa. Tai mistä minä mitään tiedän. Vaihdetaan keskustelun suuntaa, syytetään taas pelkästään kaikesta aseita ja mielenterveysmäärärahojen vähyyttä. Lisäksi myös yhteiskuntaa, unohtamatta kouluja ja opettajia.

auttaisko seksiterapeutit näitä yksinäisiä poikia löytämään naisia tai miehiä? Miksei naisilla ole taipumuksia ampua miehiä kun miehet eivät hyväksy naista? Eikö se syö naisellisuutta yhtälailla kuin miehisyyttä?

Naiset ei pääsääntöisesti ole lähimainkaan niin agressiivisia ja väkivaltaisia kuin miehet, eikä naiset tee lähimainkaan niin paljoa väkivalta ja henkirikoksia kuin miehet. Eikä sellaisia naisia joita ei miehet kelpuuta ole lähimainkaan niin paljoa kuin miehiä. Jos on ollenkaan. Niin jäätävännäköisiä alkoholia montakertaa viikossa ihan helvetistikittaavia sotanorsuja tunnen muutaman ja niillä on vientiä enemmin ku mulla koskaan, ja sinänsä hassua, enemmin kuin varmaan yhelläkään miehellä mitä tunnen.

Sellasia naisia jotka ei tosiaakaan miehille kelpaa, ei vaan kertakaikkiaan juuri ole. Ei ainakaan kovin montaa.

:offtopic: opettajat eivät yleensäkkään huomaa koulukiusaamista/halua huomata. Tunnen aika muutamat kaverit jotka on koulukiusattuja, niitäki jotku pellet dissaaa niin vitusti eikä maika ''huomaa'' mitään. Vieläkään ne oo mitää sanonu :offtopic:
jooh, matti saari oli harvinaisen sairas (ettei mee oftopikiks kokonaa)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom