Kauhajoen koulussa ampumavälikohtaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Miksi pistoolilla pitää ampua ku voi ampua kiväärillä? Olen täysin samaa mieltä siitä, että ilmakivääri pitäisi riittää aika pitkälle ampumaharrastuksessa.
Tuhovoima ja meteli on varmasti osa tuon harrastuksen houkutusta ja mielekkyyttä - mitä sitä kiertelemään. Ampuma-asennon ja tekniikan haussa (eli aloittelijoilla) ilma-aseet on ihan hyvä, mutta itse ainakin kokisin pidemmän päälle jollain ilmakiväärillä/pistoolilla napsuttelun ihan turhana toimintana - vähän kuin pelkkiä koneita sisältävällä salilla käymisen. Mutta kuten sanoin, en ole koskaan ampunut ruutiaseella, joten tämä on ihan mutuun perustuvaa spekulaatiota.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toivon, ettei paska valu niin alas tässä, että asiaan liittyvä komisario saa kenkää tyyliin "sun vika." Vastuu pitää tulla ylempää jos siihen mennään.

kun taas pienoiskivääri pienikaliiberisin ruutiase, jolla todellakin saa metsästää vaikka sun sataa riistalajia.
Ei piekkarissa riitä tehot, joten ei sillä saa metsästää.

Vai onko kiväärit sitten jollain ampumaradoilla kielletty? 9mm:llä paukuttelu on Ramboilua katsoi sitä mistä suunnasta tahansa.

Vähän pragmatismia voisi tähänkin keskusteluun tuoda lisää. Mitä teidän mielestänne pitäisi oikeasti tehdä? Ei se auta vaikka kuinka taivastellaan kuinka huonoja kotiolot ovat ja kuinka välinpitämättömiä vanhemmat ja kaverit voivat olla joillekin. Jotain juttuja selkeästi pitää rajoittaa tai estää.

No vähän turha jälkikäteen on pelastaa tilannetta. Mutta syyhän näyttäisi olevan se, että poikaressukkaa on kiusattu joka paikassa mihin hän on mennyt. Ei lakimuutokset tommosta estä.

Nettiä enemmän valvonta sietäisi koskea paskajournalismia. Ylekin on lähtenyt tähän reposteluun mukaan, minuutin välein päivitetään kauhisteluja, kuvia ja videoita. Joka kerta, kun joku toitottaa lehdessä/televisiossa/radiossa, että "miten kukaan voi tehdä noin", joku tuleva ammuskelija saa lisää pontta. Joku saatanan Valjakkalakin on koko ajan lehdissä, lähes kuolematon. Ei ole mitään apua päivitellä, että "kuinka joku voi ihannoida tuollaista, onpa sairasta ja omituista", tuleva ammuskelija haluaa samaa sanottavan itsestään. "NORMAALI ihminen ei voi tehdä näin, MINÄ voin. Minä olen erilainen kuin muut. Minä ymmärrän sellaista, mitä muut eivät ymmärrä".
Täysin samoilla linjoilla. Asioilla ei pidä mässäillä, mutta niistä pitää kuitenkin puhua. Näistä pitäisi lähinnä nuorten mielenterveystyön yms. pystyä erottomaan osatekijät ja panostaa niihin. Lehtien mässäily todellakin vain tekee ampujasta kulttihenkilön. Verratkaapa nyt vaikka nopeaa esimerkkiä. Kaahari ajaa miehen yli tai mies hukkuu järveen ja toisena tämä koulusurma. Kenestä puhutaan? Jos ajetaan jalankulkijan yli autolla tai mies hukkuu, iltapäivälehdet pyrkii saamaan lukioiden myötätunnon tilanteeseen kuvaamalla menehtynyttä esim. "hän oli hyvä isä/erittäin ystävällinen" tai "6 lapsen perheen mökkimatka sai ikävän lopun". Kaikille tulee sellainen olo, että loppu oli traaginen uhrin kannalta ja tekijä (jos sitä on) jää monesti sivualalle.

Nyt taas kun kuvataan tällaista tragediaa, joissa on monta uhria, nostetaankin tekijä huomion keskipisteeksi. "Hän oli mukava/normaali" tai ihan mitä tahansa muuta. Syyllisen esiintuominen vain saa tekoa ihailevissa tappajan tuntumaan sankarina. Tietenkään tällaisessa ei voi ruveta setvimään jokaista menehtynyttä, mutta ei sitä syyllistäkään saa ruveta sankariksi nostamaan.

Jos jotain voisi toivoa, niin ensi viikolla saisi lukea jo lööppejä, joissa ei olisi mitään mässäilyä tästä surmasta. Erittäin suuri asia tää oli, mutta siitä huolimatta se ei kaipaa enää paisuttelua. Omaisilla on jo muutenkin aivan tarpeeks vaikeeta. Menehtyneitä ei voida enää auttaa, joten paisuttelu ei muuta kuin pahenna tilannetta.
Jos toista asiaa vois toivoa, niin lööppejä ei olis, mutta se taitaa olla jo liian suuri pyyntö.

No vähän turha jälkikäteen on pelastaa tilannetta. Mutta syyhän näyttäisi olevan se, että poikaressukkaa on kiusattu joka paikassa mihin hän on mennyt. Ei lakimuutokset tommosta estä.

Kyllä se olisi tämän estänyt jos poikaparalla ei olisi tota asetta ollut hallussaan.

Vähän pragmatismia voisi tähänkin keskusteluun tuoda lisää. Mitä teidän mielestänne pitäisi oikeasti tehdä? Ei se auta vaikka kuinka taivastellaan kuinka huonoja kotiolot ovat ja kuinka välinpitämättömiä vanhemmat ja kaverit voivat olla joillekin. Jotain juttuja selkeästi pitää rajoittaa tai estää.
Aseet on jo merkittävästi rajoitettuja. Pragmaattisia vaihtoehtoja kielloille ja sensuroinneille on tullut multa ja monelta muultakin, mutta ne nyt ovat hukkuneet tähän kollektiiviseen "kielletään kaikki!"-hälyyn.

Kaikille tykkejä mukaan kouluun niin loppuu tollasen sankarin lento lyhyeen??

Eivaa, aika mahoton systeemi joku metallinpaljastinkin, ja aseellisia vartijoita tarvittais ihan helvetisti.

Joku savusysteemi mis kaikki käytävät täyttyis savulla ja poistais näkyvyyden, ainakin sais vähän aikaa viranomaisille tulla paikalle...

Meen ens viikolla ammattikorkeakouluun käymään, pitäsköhän laittaa liivit...

No niin, tälläistä vähän ajattelinkin. Syrjääntyminen/koulukiusaus oli ihan oletettavaa, ja se että luonnehdintasi hänestä on ollut pikemminkin rauhallinen, hiljainen, ujo jne.

Tuollainen tausta/luonne huomioiden se juuri mielestäni kielii sitä ettei halua alistua kohtaloonsa, "hävitä", tyytyä hiljaisuudessa siihen mitä on elämältä saanut ja mitä on kokenut tai jäänyt kokematta. Tälläinen ihminen saattaa haluta tuoda itsensä esiin vaikka väkivaltaisesti repäisten. Vihaa on varmasti paljon ja vuosien saatossa katkeruuttakin kertynyt aikamoiset määrät

Sitä ehkä normaalin elämässä keskivertoisesti pärjänneen on koskaan mahdoton ymmärtää millaisia vihan ja katkeruuden tunteita esimerkiksi monet kiusatut tai jollain tapaa syrjääntyneet kokevat mutta kuvitella saattaa... Mitä itse on tullut luettua entisten koulukiusattujen/syrjääntyneiden mielipiteitä ja fiiliksiä [myös Pakkikselta] on monilla vielä vuosia jälkeenkinpäin mielettömät vihat joitain ihmisiä, koululaitosta, koko yhteiskuntaa tms kohtaan [enkä suinkaan sano että se olisi syyttä]

Tosiaan harva noita uskaltaa/kehtaa tunnustaa koska siinä tulee helposti leimatuksi. Toki on olemassa myös ihmisiä ketkä eivät koskaan mitään pahaa ajattele mutta varmasti harvassa ovat.

Elämä on helvetin kovaa ja todellisuus karua. Jokin aika sitten kun keskustelin äitini kanssa siitä kuinka nykypäivänä lapsia tehdään myöhemmällä iällä jos ollenkaan, niin äitini totesi että hänen mielestään maailma on hirveä paikka. Asiat ovat lyhyessä ajassa muuttuneet todella paljon, ja aina vaan pahempaan suuntaan,

Ketjun paras kommentti. Allekirjoitan. Oon nähnyt miten kaveri kiusattiin itsemurhayritysten kautta yli vuodeksi suljetulle ja loppuelämäksi lääkkeille, avohoitoon ja eläkkeelle. Ambientmusiikkia toi tekee porukoillaan asuen. Itsekin olen osaani saanut, pääasiassa samoilta tyypeiltä, jotka nykysin ovat suurimmaksi osaksi piriporukoissa, puukotuksia löytyy useamman rekisteristä ja ehdollinen on päällä useammalla niistä.

Ei niillä koviksillakaan kouluajoilta hyvin mene, varmasti huonommin kun kaikilla lopuilla joista suurin osa jotenkin joutui uhreiksi kouluaikoina. Kuka enemmin, kuka vähemmin, mä esimerkiksi aika joka päivä. En tosin ollut lähimainkaan ainoa, päinvastoin melkein kaikki jotka oli jotenkin normaali-ihmisiä joutu aika saman rääkin kohteeksi. Ei tosiaankaan ole helppoa olla tavallinen ihminen noin 10-15 nuorisorikollisen, häiriintyneen ja selkeästi sairaan uusnatsin hallitessa noin 40 pojan yhteisöä, missä on pakko joka päivä olla.

Se mitä on jäänyt kokematta on usein vaan paljon pahempaa kuin se mitä on kokenut. Monilla jotka joutuu jatkuvan vakavan kiusaamisen uhreiksi itsetunto ja luottamus muihin tuhoutuu aika täysin, ja esimerkiksi parisuhdepuoli ja muut seksuaaliset hommat jää puhumisen asteelle. Aika huonosti seuraa sellasille itsetunnottomille täysin muihin ihmisiin luottamuskyvyttömille heruu.

Se ettei naisseuraa heru saa helposti aikaan melkoista misogyniaa. Moni jonka tunnen jolla ei ole naisia koskaan ollu vihaa niitä aivan helvetisti. Ihan sille tasolle että kännissä ne avautuu, että mä haluaisin niin tappaa kaikki naiset jolle en kelpaa, ja baarissa fantasioi ääneen kavereilleen että kato, miten hyvännäkönen kissa, ton kun saisi raiskata ja hakata ihan paskaksi..

Itse onneksi olen tässä elämässä kuitenkin naistenkin kanssa ollut, etten mä paini samojen ongelmien kanssa, mutta mä ymmärrän kyllä tavallaan tuon naisviha-aspektin.. Kyllä ku pitempään painii sinkkuuden kanssa ja sen ettei tapaa ketään.. Kyllä siinä välillä käy pinnassa sellanen pieni naisvihakin. Mutta onneksi se ei ole hallitseva tunne silloinkaan, elämä oisi aika helvettiä. Monilla se sitä on, tahtoa saada nainen / naiselta ja samalla suunnaton viha, halveksunta ja katkeruus naisia kohtaan kollektiivisesti.

Kaikenkaikkiaan syitä tuollaisille väkivallanteoille ei pidä etsiä aselaeista, ei psykiatrian määrärahoista tai muista kukkahattusyistä. Syyt on syvemmällä. Koulukiusaus, syrjääntyminen, tunteet riittämättömyydestä jotka kanavoituvat helposti vihaksi.. Tää on niin monitahoinen ongelma että tähän on turha etsiä mitään helppoja ratkaisuja.

Elämä todellakin on helvetin kovaa ja hyvin usealle ihan täyttä paskaa syntymästä kuolemaan. Se että tarvitsisiko näin olla on toinen kysymys.. Ainahan elämä on ollut perin vaikeaa, mutta mitä voitaisiin tehdä ettei sen tulevaisuudessa tarvitsisi olla?

e: Siksi pohdin tuota naisviha-aspektia, kun uhreista valtaosa oli naisia ja kuinka tekijällä oli seuranhakuilmoitus ollut netissä..

Niinkö tosiaan luulet, Eiköhön kaveri mikä haluaa tehdä näin saa sen aseen hommattua ilman lupiakin.

edit muistatteko muutama vuosi sitten kun joku tyyppi oli laittanut pörssiin ilmoituksen myytävästä pistoolista, ja joku sekolanttu oli mennyt katsomaan ja ampunut tän myyjän omalla aseellaan?, vienyt aseen ja muutaman päivän päästä jäi kiinni.

Elämä todellakin on helvetin kovaa ja hyvin usealle ihan täyttä paskaa syntymästä kuolemaan. Se että tarvitsisiko näin olla on toinen kysymys.. Ainahan elämä on ollut perin vaikeaa, mutta mitä voitaisiin tehdä ettei sen tulevaisuudessa tarvitsisi olla?

Mistä johtuu että elämä on toisille niin kauhian kovaa ja ankeata? Onko vika asenteessa, yhteiskunnassa vai kapitalismissa? Clint Eastwood joskus haastattelussa sanoikin "monista päähänpotkituistakin tuli kunnon ihmisiä"

Youtube nyt ei sattumoisin vaan ole suomalainen palvelu. Sensurointi muutenkin on paljon vaivalloisempaa eikä läheskään niin tehokasta kuin perinteisissä medioissa.

Suomi on kuitenkin vielä itsenäinen valtio. Kyllähän täällä voidaan sensuroida nettiliikennettä vaikka samalla tavalla kuin kiinassa (tosin sitäpä ei varmaan kukaan halua). Kyllä mun mielestä valtion pitäisi pistää kampoihin firmoille ja kaupallisille toimijoille. Jos Suomessa säädetään laki, jolla vaaditaan suomessa esitettävät youtubematskun k-15 ja k-18 reittaamisesta ja valvonnasta, niin sitten ne reitataan tai palvelu kiinni..

Ongelmana varmaan lienee se, että kukaan ei halua ottaa vastuuta päätöksestä ja kansan vihaa päälle. Siinä varmaan jää poliitikolta uudelleenvalinta saavuttamatta, kun 99% kansasta vihaa kyseistä ihmistä. Mutta toisaalta on ihmisten turha itkeä netin väkivaltaa yms. jos ei asialle mitään tehdä. Vastuu ympäristöstä ja muista ihmisistä voi joskus vaatia uhrauksia meiltä kaikilta (siis suljetaan youtube! :whip:).

Kyllä saa metsästää piekkarilla elukoita. Lisäksi esim. joissain turkis- ja tuholaiseläinten metästysmuodoissa pistooli on käytännössä välttämätön väline.

Riittävän jykevä kassakaappi+muu hälytinlaitteisto, ja aktiivinen liikkuminen paikalla (=riittävästi kävijöitä radalla) takaa MUN mielestä aseiden pysymisen tallessa. Mutta kuten ed postissa sanoin, tämä on mutua.

MUN aseet ovat omassa helvetin painavassa ja varsin turvallisessa kaapissa kotonani (jonka poliisi on hyväksynyt aseiden säilytyspaikaksi). Miksi minun pitäisi viedä ne jonnekin muualle? Ne ovat täysin turvassa mun kotona, ehkä jopa enemmän turvassa kuin jossain yleisen ampumaradan tiloissa. :)

Ei sillä, joku ratkaisu pitäisi löytää siihen ettei aseet päädy vääriin käsiin. Luulisin että tarkempi seula lupa-myöntämisestä olisi ratkaisu. Aseiden kieltäminen ei.

Lopetusaseena saa ehkä käyttää, mutta saatko mennä piekkarin kanssa metsään ja oikeasti metsästää vai pitääkö ampua jostain 3m päästä.

Minusta tuntuu että moni aliarvioi pienoisaseen tehoa. Sillä ampuu melko kauaskin, ei se mikään lelu ole. Lintuja ja pien-riistaa (esim orava) voi hyvin pienoiskiväärillä metsästää. Eikä tarvitse ampua 3 m päästä. En itse metsästä, joten korjatakaa pliide jos olen täysin väärässä.

Lopetusaseena saa ehkä käyttää, mutta saatko mennä piekkarin kanssa metsään ja oikeasti metsästää vai pitääkö ampua jostain 3m päästä.

Suoraan Riista.fi:stä, löytyy myös metsästyslaista varsinainen pykälä:

"Pienoiskiväärin luodin osumaenergian tulee olla piipunsuusta mitattuna vähintään 150 joulea. Tällaisella aseella voi metsästää kanalinnuista pyytä, riekkoa, fasaania ja muista linnuista sepelkyyhkyä ja sorsalintuja, ei kuitenkaan hanhea."

Aseet on jo merkittävästi rajoitettuja. Pragmaattisia vaihtoehtoja kielloille ja sensuroinneille on tullut multa ja monelta muultakin, mutta ne nyt ovat hukkuneet tähän kollektiiviseen "kielletään kaikki!"-hälyyn.

Joo, niin varmaan ovat kiellettyjä. Terve mies saa ruutiaseeseen luvan liityttyään ampumaseuraan. Kauhajoella joka perheessä - ainakin silloin lapsuudessani - oli vähintään yksi ase ja pari venäläisiltä varastettua sotamuistoa (ehkä hieman liioittelen, mutta ymmärtänette, minkälainen eteläpohjalainen perinne aseiden osalta on). Ne roikkuivat autotallin seinällä, jossa niitä lapsena käytiin ihmettelemässä. Paukut olivat isän työpöydän laatikossa tai vaatehuoneen ylähyllyn lootassa. Ja isän kanssa mentiin ampumaradalle ampumaan pienoiskiväärillä kymmenvuotiaana. Kavereiden vanhemmat metsästivät.

Minusta aseiden saatavuutta voisi hyvin rajoittaa. Ei niitä tosiaankaan niin paljon tarvita, edes harrastuskäyttöön.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom