Nettiä enemmän valvonta sietäisi koskea paskajournalismia. Ylekin on lähtenyt tähän reposteluun mukaan, minuutin välein päivitetään kauhisteluja, kuvia ja videoita. Joka kerta, kun joku toitottaa lehdessä/televisiossa/radiossa, että "miten kukaan voi tehdä noin", joku tuleva ammuskelija saa lisää pontta. Joku saatanan Valjakkalakin on koko ajan lehdissä, lähes kuolematon. Ei ole mitään apua päivitellä, että "kuinka joku voi ihannoida tuollaista, onpa sairasta ja omituista", tuleva ammuskelija haluaa samaa sanottavan itsestään. "NORMAALI ihminen ei voi tehdä näin, MINÄ voin. Minä olen erilainen kuin muut. Minä ymmärrän sellaista, mitä muut eivät ymmärrä".
Olisi muuten mielenkiintoista tietää, kuinka suuri osa kouluammuskelijoista on suunnitellut jäävänsä eloon, legendaksi, mutta on tullut toisiin ajatuksiin kun kaverin aivot ovatkin oikeasti siinä jaloissa. Kuka tahansa voi katsoa verisiä videoita netistä tai leffoista, aitoja tai niin hyvin tehtyjä että kukaan ei erota feikkiä, ja kuvitella pystyvänsä kylmäverisesti samaan. Suomessa ei kuolemanrangaistusta ole, eikä tuollaisesta tyypistä tiedä haittaako sitä oikeasti olla kiven sisässä todella kauan, mahdollisesti lopun ikäänsä. Sielläkin voi olla legenda. Kirjoittaa kirjan, sanoa sanottavansa. Kyllä lukijoita riittää. Antaa haastatteluja johonkin Alibiin. Mutta suunnitelma ei pidäkään, kun kuolema ei ole koskaan ollut oikeasti lähellä, omissa käsissä. Ei sitä varmasti ole enää entisensä, kun sen teon on tehnyt. Ja ihmisiä kuitenkin kiinnostaa ihan helvetisti näiden juttujen yksityiskohdat. Minuutilleen mitä tapahtui, kartat lehdissä jne. jne.
Aivan sama uutisointimoka tehtiin Auvisen kanssa. Vanhanen on järkyttynyt, mutta ei sano oikeasti mitään. Kamalaa kamalaa, ei Suomessa voi tapahtua näin. Ja nyt sama on aloitettu, ei Suomessa voi tapahtua näin. Kyllä voi. Ihan koska tahansa. Miten mikään ennaltaehkäisevä toiminta voi onnistua, kun mediatunarointi aloitetaan alusta joka kerta? Pitäisi jo päästä pois siitä kehästä.