Kauhajoen koulussa ampumavälikohtaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Harvalla radalla on lukitut kaapit ja henkilökuntaa. Toiseksi on mielestäni aivan utopistinen ajatuskin kerätä Suomessa aseet viranomaisten huostaan. Ei mahda olla poliisilla resursseja sellaiseen ja aseenomistajatkin voivat olla toista mieltä luovutuksesta. Käsiaseiden lupaehtoja on kyllä syytä tarkistaa,mutta ei tiukempi asekontrolli ja lait esim. metsästysaseiden kanssa mitään tälläsiä estä(toisaalta voihan .22 pistooliakin käyttää metsästykseen, esim. loukkupyytäjät). Aina löytyy aseet ja materia joukkomurhan toteutukseen oli miten tiukat lait tahansa.

Miks ne pitäis olla poliisien selän takana? Ei ainakaan mun mielestä. Riittävän jykevä kassakaappi+muu hälytinlaitteisto, ja aktiivinen liikkuminen paikalla (=riittävästi kävijöitä radalla) takaa MUN mielestä aseiden pysymisen tallessa. Mutta kuten ed postissa sanoin, tämä on mutua.

Nettiä enemmän valvonta sietäisi koskea paskajournalismia. Ylekin on lähtenyt tähän reposteluun mukaan, minuutin välein päivitetään kauhisteluja, kuvia ja videoita. Joka kerta, kun joku toitottaa lehdessä/televisiossa/radiossa, että "miten kukaan voi tehdä noin", joku tuleva ammuskelija saa lisää pontta. Joku saatanan Valjakkalakin on koko ajan lehdissä, lähes kuolematon. Ei ole mitään apua päivitellä, että "kuinka joku voi ihannoida tuollaista, onpa sairasta ja omituista", tuleva ammuskelija haluaa samaa sanottavan itsestään. "NORMAALI ihminen ei voi tehdä näin, MINÄ voin. Minä olen erilainen kuin muut. Minä ymmärrän sellaista, mitä muut eivät ymmärrä".

Olisi muuten mielenkiintoista tietää, kuinka suuri osa kouluammuskelijoista on suunnitellut jäävänsä eloon, legendaksi, mutta on tullut toisiin ajatuksiin kun kaverin aivot ovatkin oikeasti siinä jaloissa. Kuka tahansa voi katsoa verisiä videoita netistä tai leffoista, aitoja tai niin hyvin tehtyjä että kukaan ei erota feikkiä, ja kuvitella pystyvänsä kylmäverisesti samaan. Suomessa ei kuolemanrangaistusta ole, eikä tuollaisesta tyypistä tiedä haittaako sitä oikeasti olla kiven sisässä todella kauan, mahdollisesti lopun ikäänsä. Sielläkin voi olla legenda. Kirjoittaa kirjan, sanoa sanottavansa. Kyllä lukijoita riittää. Antaa haastatteluja johonkin Alibiin. Mutta suunnitelma ei pidäkään, kun kuolema ei ole koskaan ollut oikeasti lähellä, omissa käsissä. Ei sitä varmasti ole enää entisensä, kun sen teon on tehnyt. Ja ihmisiä kuitenkin kiinnostaa ihan helvetisti näiden juttujen yksityiskohdat. Minuutilleen mitä tapahtui, kartat lehdissä jne. jne.

Aivan sama uutisointimoka tehtiin Auvisen kanssa. Vanhanen on järkyttynyt, mutta ei sano oikeasti mitään. Kamalaa kamalaa, ei Suomessa voi tapahtua näin. Ja nyt sama on aloitettu, ei Suomessa voi tapahtua näin. Kyllä voi. Ihan koska tahansa. Miten mikään ennaltaehkäisevä toiminta voi onnistua, kun mediatunarointi aloitetaan alusta joka kerta? Pitäisi jo päästä pois siitä kehästä.

Ymmärrän oikein hyvin, mitä tarkoitat. Ammattini on media ja politiikka. Tässä tapauksessa olisi keskustelun suunnan kyllä muututtava siitä mässäilystä pois - tiedän hyvän keinonkin, miten se muutos syntyy. Me itse lopetamme sen mässäilyn ja emme osta huonoa mediaa.

Voi tietysti olla puhdasta sattumaa, että Suomessa käy tuolla tavalla. Mutta ehkäpä kyse on muustakin kuin sattumasta. Sitä voi pohtia. Enemmän kuitenkin voisi pohtia, miten kelloa voisi vähän kääntää taaksepäin. Voisivatko perheet, koulut, terveysalan ammattilaiset ja yhteiskunnan päättäjät toimia hieman paremmin yhdessä. Ja ennen kaikkea, miten seuraavien viikkojen aikana kannattaa toimia niin, että perheiden pienimmille ei jää tästä mitään suurempaa traumaa.

Harrastetaanko tarkkuus- ja urheiluammuntaa tosiaan tällaisilla puoliautomaattiaseilla niinkuin tämäkin murha-ase oli?
http://www.ampumaurheiluliitto.fi/la...ympiapistooli/
http://www.ampumaurheiluliitto.fi/la...heilupistooli/
Kyllä harrastetaan. Varsinkin jos haluaa myöhemmin harrastaa esim. practicalia, jossa minimi on 9mm pistooli, niin on IMO ihan järkevää valita ase, joka muistuttaa rakenteeltaa enemmän sotilaspistooleita. Lisäksi nuo urheiluammuntaan tarkoitetut aseet on erittäin kalliita.

Ps. Käytetty pistooli on tyypiltään "itselataava kertatuli", eikä mikään "puoliautomaatti".

Ymmärrän oikein hyvin, mitä tarkoitat. Ammattini on media ja politiikka. Tässä tapauksessa olisi keskustelun suunnan kyllä muututtava siitä mässäilystä pois - tiedän hyvän keinonkin, miten se muutos syntyy. Me itse lopetamme sen mässäilyn ja emme osta huonoa mediaa.

Veikkaan et suomalaiset runkut jotka on äänestäny Halosen toistamiseen jo pressaks ei oo lopettamassa paskan median tukemista, päinvastoin.

Harrastetaanko tarkkuus- ja urheiluammuntaa tosiaan tällaisilla puoliautomaattiaseilla niinkuin tämäkin murha-ase oli?
Itse en (vielä) harrasta ampumista, mutta voisin hyvin kuvitella, että isollakin käsiaseella tauluun ampuminen ääritarkkuudesta hirveästi välittämättä on harrastuksena mukava rentoutumistapa. Ei harrastuksissa loppujen lopuksi ole mitään isompaa järkeä tai tarkoitusta eikä tarvitsekaan olla.

Kun saadaan aseet pois, niin sitten nämä kaikkia tasapäisesti vihaavat sekopäät tekevät massamurhan autolla. Ei muuta kuin nopea kiilaus treen Hämeenkadun jalkakäytävälle ruuhka-aikaan, kaasu pohjaan ja tulos on taattu.

Kun saadaan aseet pois, niin sitten nämä kaikkia tasapäisesti vihaavat sekopäät tekevät massamurhan autolla. Ei muuta kuin nopea kiilaus Hämeenkadun jalkakäytävälle ruuhka-aikaan, kaasu pohjaan ja tulos on taattu.

Auttoks alkoholin kieltolaki alkoholinkulutukseen? Onhan se tietysti kaunis idea, että aseita ei enää myy lainkuuliaiset kauppiaat vaan esim. venäjän mafia, joka tuskin .22:ia myy. Mut onhan se kivempi sit uutisis lukee et se AK-47 jol seuraava jannu tappaa koulus oli laiton ase. Laittomasta aseestahan rapsahtaa tuomioo, ni miettivät kahteen kertaan.

Auttoks alkoholin kieltolaki alkoholinkulutukseen? Onhan se tietysti kaunis idea, että aseita ei enää myy lainkuuliaiset kauppiaat vaan esim. venäjän mafia, joka tuskin .22:ia myy. Mut onhan se kivempi sit uutisis lukee et se AK-47 jol seuraava jannu tappaa koulus oli laiton ase. Laittomasta aseestahan rapsahtaa tuomioo, ni miettivät kahteen kertaan.
Mitenkähän tämä avautuminen liittyi tuohon mun viestiin? Olinko ajamassa aseiden kieltoa?

Mitenkähän tämä avautuminen liittyi tuohon mun viestiin? Olinko ajamassa aseiden kieltoa?

Et mut mainitsit asian. Totesin vaa, et pahempaa jälkee sillon tulee. Eikä autojen takia. Kalliimpihan auto on ku laiton ase.

:edit: modified: mitä itua on juosta pallon perässä? Ihmisiä vaan loukkaantuu siinä. Jalkapallo kieltoon.

Selventäisitkö, olen aina ollut siinä uskossa että suht samaa asiaa kummatkin termit tarkoittavat.

Joidenkin mielestä puoliautomaatti ei lataa uutta patruunaa, mutta poistaa hylsyn. En osaa sanoa onko tästä muuta kuin mielipiteitä olemassa.

Mitä itua ylipäänsä pistooliammunnassa on? Pistoolit voitaisiin kieltää kokonaan muuten kuin virkakäytössä.
Se on mukava harrastus. Ilman mukavia harrastuksia elämä on ankeaa ja kun elämä on ankeaa, niin silloin on vaarana että yksilö "napsahtaa". Kuten nyt nähtiin.

Kalliimpihan auto on ku laiton ase.

Eihän sen oma tarvitse olla.

Kun saadaan aseet pois, niin sitten nämä kaikkia tasapäisesti vihaavat sekopäät tekevät massamurhan autolla. Ei muuta kuin nopea kiilaus treen Hämeenkadun jalkakäytävälle ruuhka-aikaan, kaasu pohjaan ja tulos on taattu.
Itse olen miettinyt samaa. Ainut vaan etteivät ne mee sillon kouluammunnan tilastoille niin ei taida olla sen tapaiset joukkomurhat muodissa tänä päivänä.

Ps. Millon joku päättää kaapata bensa/räjähdysainerekan,sillä kun saa koko oppilaitoksen maantasalle. Menee homma tyyliin Irak tuolloin.

Se on mukava harrastus. Ilman mukavia harrastuksia elämä on ankeaa ja kun elämä on ankeaa, niin silloin on vaarana että yksilö "napsahtaa". Kuten nyt nähtiin.

Eihän sen oma tarvitse olla.

Miksi pistoolilla pitää ampua ku voi ampua kiväärillä? Olen täysin samaa mieltä siitä, että ilmakivääri pitäisi riittää aika pitkälle ampumaharrastuksessa.

Vähän sama juttu ku mitä on pienoiskiväärissä? Melkein sama asia kuin ampua ilmakiväärillä paitsi, että väärissä käsissä vaarallinen eikä sillä saa edes metsästää.

Tottakai sen massamurhan voi tehdä vaikka ydinpommilla, jonka valmistamisen voi oppia valtion maksamassa koulussa. Sen lisäksi että miettii mitä kaikkea voi tehdä kannattaisi miettiä myös mikä on todennäköistä. Tällaisia poikia joilla on ihmisten tappamiseen suunniteltuja pyssyjä juuri nyt hallussaan on suomessa varmasti kymmeniä. Joo, autoilijoita on kymmeniä tuhansia, mutta tilastollisesti ampumamurhia tapahtuu paljon enemmän kuin autolla tehtyjä murhia. Joojoo, puukolla voi tappaa, ja pommeilla, naruilla, pulloilla, nyrkellä, niin paljon ihmisiä kuin lystää mutta... silti, 20 ihmisen murhat vuoden sisään mielestäni asettaa tollasen aseen hieman kyseenalaiseen valoon.

Vähän pragmatismia voisi tähänkin keskusteluun tuoda lisää. Mitä teidän mielestänne pitäisi oikeasti tehdä? Ei se auta vaikka kuinka taivastellaan kuinka huonoja kotiolot ovat ja kuinka välinpitämättömiä vanhemmat ja kaverit voivat olla joillekin. Jotain juttuja selkeästi pitää rajoittaa tai estää.

Pitäisikö saman tien rajoittaa autojen tehoa koska lujempaa ajettaessa jarrutusmatkat pitenevät?
Bodauskin on vaarallinen harrastus, piriroinarit ovat äkkipikaisia ja vaarallisia..

Edit. Sori, oli huono argumentti. Vituttaa vaan taas tämä "syylllisen etsiminen". Suljetaan internet. Baarit kiinni. Kukkia ja näkkileipää kaikille!

Miksi pistoolilla pitää ampua ku voi ampua kiväärillä? Olen täysin samaa mieltä siitä, että ilmakivääri pitäisi riittää aika pitkälle ampumaharrastuksessa.

Vähän sama juttu ku mitä on pienoiskiväärissä? Melkein sama asia kuin ampua ilmakiväärillä paitsi, että väärissä käsissä vaarallinen eikä sillä saa edes metsästää.

Miksi ei voi pelata jalkapalloa, kun pitää pelata futsalia, rantajalista jne. jne.?

Ilmakivääri taas on jousella tai ilmanpaineella toimiva ase, kun taas pienoiskivääri pienikaliiberisin ruutiase, jolla todellakin saa metsästää vaikka sun sataa riistalajia. Ilmakivääri ja pienoiskivääri toimivat yleensä ponnahduslajeina tai harjoitteluvälineinä halvempien kustannustensa takia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom