Kauhajoen koulussa ampumavälikohtaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Kaikenlaisia rajoituksia voi kyllä pistää, mutta jos uutiset pitävät paikkaansa ja Saari oli tosiaan alkanut hautoa tekoaan jo vuodesta 2002, niin tuskimpa mikään rajoitus olisi voinut tätä estää. Yksinkertaisesti tietty prosentti tai pikemminkin promille ihmisistä on niin sekaisin, että he voivat tehdä tuollaisen teon ja tähän ei mikään porvarihallitus tai aselain rajoitukset tai päivystävät psykologit auta mitään. Aseen kyllä saa jos sellaisen aivan välttämättä tahtoo, aivan varmasti.

Toisaalta jokainen voi kyllä miettiä suhtautumistaan toisiin ihmisiin. En pidä hirveän fiksuina näitä "Toivottavasti se mulkku olis saanu paskahalvauksen kuollut hitaasti kituen."-kommentteja. Ehkä Saarikin ajatteli jotain samantapaista näistä, jotka tappoi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä, missä ? :wtf:
En sen tarkemmin asiasta tiedä, mutta Lyseossa tuo tapaus muistaakseni sattui. Oli kuulemma oppilaat ajettu sinä päivänä pois koulusta, ja poliisit saapuneet paikalle. Siitä oli pieni uutinen Etlarissakin seuraavana päivänä.

Edit. Jos oikein muistan, niin uhkauksen lähettäjä taisi opiskella peruskoulussa - ei ollut lukiolaisia.

Edit2. Löytyi uutinen, jos jotakuta kiinnostaa.

Koulupäivä loppu mulla lyhyeen, kun poliisit keskeytti päivänavauksen, kerto uhkauksesta ja pyyti kaikkia lähtemään kotiin. Tämä siis joroisten lukiossa ja yläasteella
Eiköhän näitä tule tulemaan taas parhaimmassa tapauksessa kymmeniä. Rangaistuksetkin on varmasti niin pieniä, ettei haittaaketään vaikka sais. Parhaassa tapauksessa on vielä alle 15, niin ei saa mitään.

En sen tarkemmin asiasta tiedä, mutta Lyseossa tuo tapaus muistaakseni sattui. Oli kuulemma oppilaat ajettu sinä päivänä pois koulusta, ja poliisit saapuneet paikalle. Siitä oli pieni uutinen Etlarissakin seuraavana päivänä.

Ok, olin missannut ton uutisen kokonaan... kauheeta! Kyllä noi asiat aina koskettaa vähän eri tavalla jos ne tapahtuu omalla paikkakunnalla tai lähikunnissa.

Ok, olin missannut ton uutisen kokonaan... kauheeta! Kyllä noi asiat aina koskettaa vähän eri tavalla jos ne tapahtuu omalla paikkakunnalla tai lähikunnissa.
Totta, vaikka eihän noita toivoisi kenellekään käyvän. Surkeita juttuja. :(

Niin kyllä, toki otti mallia, mutta ei se Auvisen syy ole kuten itse asian ilmaisit. Auvinenkin vain kopioi idean. Väittäisin että samanlaisia ajatuksia on monilla, hyvin pieni vähemmistö ne vain toteuttaa.

Kauhajoen ampuja tiesi saavansa kaipaamansa julkisuuden, Auvinen tiesi sen, kaikki näin tehneet sen tiesivät sen jo etukäteen. Siitä en osaa sanoa olisiko tapahtunut yhtä nopeasti uudelleen ilman Auvisen esimerkkiä, mutta ei hänkään tätä ideaa ole itse keksinyt, tätä tapaahan on toteutettu jo aikoja sitten, ei vaan Suomessa.

Sen kyllä tiesin että Auvisen tyyli oli vain Suomen lähtölaukaus. Kuten vuosi sitten ennustin, sama tyyli tulee jatkumaan.

Sori, että tulee vähän vanhaan juttuun, mutta enpä ole koneella ollut ja kovasti tekee vielä mieli vastata:rolleyes:.

Ilmaisin asian vähän huonosti. Tottakai se on kaverin oma syy, mutta uskon edelleen siihen, että ilman Auvista tätä ei olisi tapahtunut. Oli totta tai ei, ette sitä ainakaan voi kiistää valheeksi, kerta kuollut kaveri ei paljon tietoja jakele.

ja mitä aseiden rajottamiseen tulee, sehän ei sinänsä ole ratkaisu, mutta niinkuin suomen ampumaurheiluliiton puheenjohtaja juuri haastattelussa sanoi: ampumisharrastus pitäisi aloittaa aina ilma-aseista. sitten kun näiden käyttö on todistetusti hallittu ja henkilö osoittaa kiinnostusta nimenomaan siihen tarkkuusammuntaharrastukseen, niin sen jälkeen voidaan harkita luvan myöntämistä ruutiaseeseen.
mun mielestä hyvä idea.

Mä itse en oikein lämpeä tolle ajatukselle. En tiedä, mutta mun mutu on se, että suurin osa harrastajista ampuu aina sillä yhdellä ja samalla radalla. Jos radalla on lukitut kassakaapit ja henkilökuntaa suurimman osan ajasta paikalla, niin miksi ei voitaisi siirtää aseita säilytettäväksi radoille? Vähän niin kuin Englannissa.

Periaatteellisella tasolla netti ei eroa millään tavalla TV tai Lehti-mediasta. TV.tä ja lehtiä valvotaan ja sensuroidaan Suomessa kohtuullisella tasolla, saman voisi kyllä tehdä netissä. Tietenkään valvontaa ei voi ulottaa ulkomaille tai kaikkein uusimpiin palveluihin. Esim. Irc-galleria, youtube yms. suositut palvelut pitäisi kunnolla velvoittaa seulomaan matskuaan. Tällä voisi auttaa ainakin kaikkein nuorimpia, jotka eivät vielä osaa tai uskalla etsiä dataa netin syövereistä. Tietysti jossain murrosiän kohdilla alkaa poken ja väkivallan imutus.

Uskon kuitenkin että jos nuorille tarjottuja nettipalveluita valvottaisiin ja SENSUROITAISIIN paremmin, saattaisi ihmisille kehittyä jonkinasteinen ymmärrys kaikkea netin paskaa vastaan. Joskus 15-v eteenpäin suurin osa ihmisistä on kyllä menetettyjä tapauksia, tosin enemmistä meistä osaa pitää synkimmät sekoilumme kurissa.

Mä itse en oikein lämpeä tolle ajatukselle. En tiedä, mutta mun mutu on se, että suurin osa harrastajista ampuu aina sillä yhdellä ja samalla radalla. Jos radalla on lukitut kassakaapit ja henkilökuntaa suurimman osan ajasta paikalla, niin miksi ei voitaisi siirtää aseita säilytettäväksi radoille? Vähän niin kuin Englannissa.

Harvalla radalla on lukitut kaapit ja henkilökuntaa. Toiseksi on mielestäni aivan utopistinen ajatuskin kerätä Suomessa aseet viranomaisten huostaan. Ei mahda olla poliisilla resursseja sellaiseen ja aseenomistajatkin voivat olla toista mieltä luovutuksesta. Käsiaseiden lupaehtoja on kyllä syytä tarkistaa,mutta ei tiukempi asekontrolli ja lait esim. metsästysaseiden kanssa mitään tälläsiä estä(toisaalta voihan .22 pistooliakin käyttää metsästykseen, esim. loukkupyytäjät). Aina löytyy aseet ja materia joukkomurhan toteutukseen oli miten tiukat lait tahansa.

Youtube nyt ei sattumoisin vaan ole suomalainen palvelu. Sensurointi muutenkin on paljon vaivalloisempaa eikä läheskään niin tehokasta kuin perinteisissä medioissa.

no eipä muuten tunne. kaikkein vähiten tollanen syrjäytynyt soosipää nörtti.

ja mitä aseiden rajottamiseen tulee, sehän ei sinänsä ole ratkaisu, mutta niinkuin suomen ampumaurheiluliiton puheenjohtaja juuri haastattelussa sanoi: ampumisharrastus pitäisi aloittaa aina ilma-aseista. sitten kun näiden käyttö on todistetusti hallittu ja henkilö osoittaa kiinnostusta nimenomaan siihen tarkkuusammuntaharrastukseen, niin sen jälkeen voidaan harkita luvan myöntämistä ruutiaseeseen.
mun mielestä hyvä idea.

Harrastetaanko tarkkuus- ja urheiluammuntaa tosiaan tällaisilla puoliautomaattiaseilla niinkuin tämäkin murha-ase oli?

Jotenkin tuntuu siltä että tää ase jota käytettiiin oli kuin tehty juuri tällaista tekoa varten, kun pitää nopeasti saada mahdollisimman moneen ihmiseen osuma. Eihän siihen ole ampumaradalla tarvetta, vai onko?

Kyllä mä väitän että sillä miten ase toimii on suuri vaikutus siihen mitä lopputuloksia tällaisilla massamurha-aikeilla on. Jotenkin tollaisen aseen voi oikein kuulla huutavan että "juokse pitkin käytävää ja ammu mahdollisimman paljon ihmisiä".

Miksei muuten sarjatulta ampuvia rynnäkkökivääreitä saa yksityishenkilöt omistaa? Tai sinkoja?

Minusta on mielenkiintoista, että kaikki huomio on nyt ampujassa, joka sitä tai tätä... Olisikohan syytä pohtia vähän enemmän, miten kuolleiden omaiset, lapset ja koululaisten vanhemmat menevät tästä eteenpäin.

Entinen luokkakaverini jäi paikkakunnalle, meni naimisiin ja on nyt äiti. Jokelan surmien jälkeen hän oli sanonut, ettei Kauhajoella voi tällaista sattua, siellä on rauhallista, ja Jokela on kaukana... Nyt sitten 300 m päässä ala-asteelta kuolee 11 ihmistä.

Minusta on mielenkiintoista, että kaikki huomio on nyt ampujassa, joka sitä tai tätä... Olisikohan syytä pohtia vähän enemmän, miten kuolleiden omaiset, lapset ja koululaisten vanhemmat menevät tästä eteenpäin.

Nii. Pitäs kuvata itkevii äitejä ja isejä suoras lähetyksis ja kysellä et no mites nyt tästä eteepäi.

Tampereella oli myös noin pari viikkoa sitten annettu samanlainen uhkaus Tesoman koulussa...työkaverin tyttö on siellä koulussa. Koulu oli kiinni myös sen päivän. Näitä varmaan alkaa tulemaan yhä enemmän muutenkin...:rolleyes:

Tampereella oli myös noin pari viikkoa sitten annettu samanlainen uhkaus Tesoman koulussa...työkaverin tyttö on siellä koulussa. Koulu oli kiinni myös sen päivän. Näitä varmaan alkaa tulemaan yhä enemmän muutenkin...:rolleyes:

Toivottavasti sattuu koeviikoille.

Nii. Pitäs kuvata itkevii äitejä ja isejä suoras lähetyksis ja kysellä et no mites nyt tästä eteepäi.

Jos sinun empatiakykysi on tuota luokkaa, voit kirjoittaa seuraavan viestisi johonkin toiseen ketjuun. Miten sinä tuollaiseen johtopäätökseen vaihtoehtoisista aiheista olet päässyt?

Jos sinun empatiakykysi on tuota luokkaa, voit kirjoittaa seuraavan viestisi johonkin toiseen ketjuun. Miten sinä tuollaiseen johtopäätökseen vaihtoehtoisista aiheista olet päässyt?

Sähän halusit median keskittyvän yksityisten ihmisten suruun. Miks mua siitä nyt syytät?

Hmm... Pyhäsalmen Salmen kouluun tullut uhkaus, ja nyt on sitten lähikuntienkin koulujen ovet lukossa. Pitää suostutella joku avaamaan ovet

TipleH, opettele lukemaan. Sanoin tarkalleen: "Olisikohan syytä pohtia vähän enemmän, miten kuolleiden omaiset, lapset ja koululaisten vanhemmat menevät tästä eteenpäin."

Tämä ei tarkoita, ainakaan minun lukutaidollani, että omaisista tarvitsee tehdä juttua. Paremminkin voisi miettiä, miten ihmiset pitäisivät toisistaan paremmin huolta, miten lapsille asioista voisi kertoa parhaiten ja miten kouluja kehittää.

TipleH, opettele lukemaan. Sanoin tarkalleen: "Olisikohan syytä pohtia vähän enemmän, miten kuolleiden omaiset, lapset ja koululaisten vanhemmat menevät tästä eteenpäin."

Tämä ei tarkoita, ainakaan minun lukutaidollani, että omaisista tarvitsee tehdä juttua. Paremminkin voisi miettiä, miten ihmiset pitäisivät toisistaan paremmin huolta, miten lapsille asioista voisi kertoa parhaiten ja miten kouluja kehittää.

Ei media tai politiikka toimi noin. Asioilla mässäillään ja politiikassa kerätään irtopisteitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom