Kauhajoen koulussa ampumavälikohtaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ampuja saanut oman kuvansa painatetuksi t-paitaan... "No pity for the majority".

iha siisti paita oli. pitäisköhän tilata... vois varmaan aiheuttaa vähä hämminkiä ku tollanen päällä pullistelis kauhajoen krouvissa.

Jep jep. Vois olla paikallaan kiinnittää enempi huomiota tuohon aselupien myöntämiseen, ei ihan joka vatipäälle ois tarve antaa. Ja terveydenhuollon ja poliisin sois tehä yhteistyötä, että selkeesti varottaville psykiatrisille tapauksille ei ainakaan lupia annettas (en tosin tiedä onko jo tämmöstä..). Liian helppoo kaikki. Ja kaikkiin uhkauksiin pitäs suhtautua kovemmin, karsiutus samalla varmaan "leikki"uhkauksetkin pois jos tulis nakkia niistäkin jo sopivasti.

Eli ase saadaan kuitenkin?
Onko psyykkiset häiriöt sitten ainoita jolloin näillä aseilla tapetaan ihmisiä?
Ihminen voi toki olla normaali, mutta otetaan vaikka joku klassinen esimerkki että aletaan humalassa riehua sen kanssa tai löydetään puoliso pettämässä toista tai jotain muuta yhtä arkipäiväistä.
Ei tarvitse olla aina se "vatipää" että sillä aseella voi tappaa.

Sitä mä en ymmärrä, että jopa poliisin toimesta (TV1 just parhaillaan) ainakin sivuilauseessa kritisoidaan, että tuollaisia videoita voi nettiin laittaa.

Eikös se ole vain hyvä, että laitetaan, jos vaikka jatkossa saadaan joku potentiaalinen tapaus hoitoon ennenkuin tapahtuu. Hommaa vain on paha mitata, koska kukaan ei voi tietää, että olixiko joku ennaltaehkäisty tapaus koskaan mihinkään vakavaan johtanut.

Mutta jos missään ei ole kanavaa, missä itseään ilmaisee, niin miten asia voi tulla ajoissa ilmi?

Ehkä nyt kun toistamiseen taphtui tällainen ampumavälikohtaus, niin otetaan enemmän tosissaan noita "ennakkovaroituksia". Ja varmasti eri yhteisöiden ylläpitäjät voisivat tehdä vielä tiiviimmin yhteistyötä viranomaisten kanssa etenkin tällaisissa tapauksissa.

Parempi tutkia 100 videontekijää "turhaan" kuin jättää tutkimatta ja sitten paukkuu...

Näyttäkää mulle se poliisi joka peruspoliisin koulutuksella tekee psykologisen arvioinnin jonkun kaverin päänupista.
Kyllä tälläisessä tapauksessa jos videon perusteella otetaan haastatteluun niin tarvitsee myös psykologin tai jonkun muun sopivan henkilön tehdä se arvio kaverin henkisestä tilasta, eikä sen peruspoliisin joka päättää aseenkantoluvasta.

Kiinnitin huomiota tohon samaan asiaan aikasemmin päivällä. Saattaa kuvaajallaki pyöriä vaikka millasia ajatuksia tällä hetkellä.

Jos mulla olisi joku koulukaveri tms tuttava kenen kanssa jonkinlaisissa väleissä [ei tarkoita että tarvii olla ylimpiä ystäviä] niin miksipäs en kuvaisi jos ampuu aseella tai vaikka juoksee 100m tai uistelee järvellä. Ihan normaalia. Se että jos kyseinen ihminen sitten tappaa myöhemmin ihmisiä ei varmaankaan minulle syyllisyyttä tuo sen takia että olen jotain ampumaradalla videoitua pätkää ollut kuvaamassa. Toki se varmaan järkyttää mutta niinhän se on jokaiselle kenen tuttava/läheinen tekee jotain hirveää. Kaikilla tappajilla on isä ja äiti, isovanhemmat, ehkä sisaruksia, serkkuja. Heillä on ystäviä, kavereita, tuttuja, naapureita. Normaaleiltakin vaikuttavat ihmiset tekevät pahoja asioita, harvapa sitä omista läheisistään tietty uskoisi etukäteen.

^jep, mutta videon kuvaajalla voi pyöriä mielessä "mitä jos"...

Sanosin kyllä, että suurinta syyllisyyden tuskaa tuntee se poliisi, joka eilen oli harkinnut aseen takavarikoimista, muttei sitä tehnytkään.

Mä kiinnitin huomiota siihen, kun toi ampuja ei pidä mitään suojia (kuulo- ja silmä-) missään noissa videoissa tai en ainakaan huomannut. Onko kyse imagosta (näyttää "hyvältä" videossa) vai onko niin ettei 22 kaliiberin aseessa ole "tarpeeksi" kovaa ääntä vai pitääkö se vaan jotain tulppia? Itse en ole ikinä ampunut 22 kaliiberin aseella.

Toisaalta tällä pohdinnalla ei ole mitään merkitystä. Kunhan vain pohdin itsekseni.

mistähän muuten johtu että aamupäivällä kaikki puhu että ampujalla oli suurikaliiberinen ase? siis ilmeisestikin jossain iltasanomien sivuilla näin luki.

^jep, mutta videon kuvaajalla voi pyöriä mielessä "mitä jos"...

Mitä jos mitä? Jos ei olisi kuvannut niin kaveri ei olis ampunut ihmisiä? Jos ei olis kuvannut niin eiköhän ampuja olisi kuvannut sitten itse itseään. Ampumaradalla ammuskelulla ja sen kuvaamisella ei ole merkitystä siihen tappaako ihmisiä vai ei.

Sanosin kyllä, että suurinta syyllisyyden tuskaa tuntee se poliisi, joka eilen oli harkinnut aseen takavarikoimista, muttei sitä tehnytkään.

Jos olisi pyytänyt takavarikoitavaksi niin eihän ampuja välttämättä sitä olisi tuonut? Tappanut silti, tai hankkinut laittoman aseen tms.

Mä kiinnitin huomiota siihen, kun toi ampuja ei pidä mitään suojia (kuulo- ja silmä-) missään noissa videoissa tai en ainakaan huomannut. Onko kyse imagosta (näyttää "hyvältä" videossa) vai onko niin ettei 22 kaliiberin aseessa ole "tarpeeksi" kovaa ääntä vai pitääkö se vaan jotain tulppia? Itse en ole ikinä ampunut 22 kaliiberin aseella.

Toisaalta tällä pohdinnalla ei ole mitään merkitystä. Kunhan vain pohdin itsekseni.
Eipä se ääni, ainakaan tuossa "omassa" mitenkään mahdottoman kova ole. Ei tosin ole sama ase, mutta 22 kaliiberin kuitenkin.

Jos olisi pyytänyt takavarikoitavaksi niin eihän ampuja välttämättä sitä olisi tuonut? Tappanut silti, tai hankkinut laittoman aseen tms.

No ei siinä vaiheessa aseen kantajan mielipidettä kysytä, kun halutaan ase takavarikoida. Olihan poika jo kuulusteluunkin saatu. Toki olisi varmaan saanut laittoman aseen jotakin kautta, mutta olisi ollut varmaan vaikeampaa.

En mie ainakaan koskaan mitään kuulosuojaimia ole pitäny .22:sella ampuessa.. tosin en kyllä pijä haulikolla tai .308:llakaan ampuessa. ei siitä kovin kova ääni lähe. riippuu toki aseesta ja panoksista joilla ampuu :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom