Kauhajoen koulussa ampumavälikohtaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä jos mitä? Jos ei olisi kuvannut niin kaveri ei olis ampunut ihmisiä? Jos ei olis kuvannut niin eiköhän ampuja olisi kuvannut sitten itse itseään. Ampumaradalla ammuskelulla ja sen kuvaamisella ei ole merkitystä siihen tappaako ihmisiä vai ei.

Jos olisi pyytänyt takavarikoitavaksi niin eihän ampuja välttämättä sitä olisi tuonut? Tappanut silti, tai hankkinut laittoman aseen tms.

Pakko vetää quotet tosta MEE:n postauksesta. Karkeasti yleistäen - ei rattijuopolta kannata ottaa korttia, eihän se sillä kortilla aja? Jne. En kyllä voi väittää ymmärtäväni tätä ajatusmaailmaa, vaikka aiempien viestiesi perusteella oltaisiin oltu samalla aaltopituudella tässä asiassa. (Kyllä, luin koko ketjun alusta loppuun.)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo kyllähän se voi olla, ettei näille yksinkertaisesti voi mitään. Sekopäitä mitä sekopäitä.

Uusimmassa Tiede-lehdessä oli artikkeli nuorten tekemistä henkirikoksista. Siinä mainittiin myös, että jenkeissä tehdyssä tutkimuksissa koulusurmaajien yleistä profiilia on mahdotonta määrittää. Joillakin on kavereita, toisilla ei. Jotkut tulevat hankalista oloista, toiset hyvistä perheistä. Artikkelin mukaan ainoa löyhästi yhdistävä tekijä oli se, että koulusurmaajien joukossa on hieman tavallista enemmän koulukiusattuja.

Mikään tsykologi en ole, mutta toi kameran ampuminen oli kyllä jo niin älyttömän oloista hommaa, että jos tuon olisin poliisina nähnyt (ja ylipäätään noin ampumaradalla holtittomasti ammuskelut) niin aseen olisin takavarikoinut samoin tein.

Niin mistä se viha yhteiskuntaa kohtaan sitten kumpusi tälläkin kaverilla. Oli kuitenkin opiskelija eikä mitään pohjasakkaa.

Kaikki noi naurettavat selitykset mitä noilla kouluampujilla on, on ihan toissijaista paskanjauhantaa. Oikea syy on varmasti turhautuminen ja katkeroituminen yhteiskuntaan ja omaan paikkaansa siinä.
Ku kaikki pitäis saada nyt ja heti. Minkään eteen ei viitsitä tehdä tosissaan töitä vaan kaikki pitäisi kantaa sun eteen. Sit aattellaan, että itellään menee kaikki nyt iha päin persettä ja muilla menee niin helvetin hyvin. Vaikka todellisuudessa sitä samaa paskaa se muillakin on, mutta ei sitä tarvii kaikille purkaa tuolla tavalla.

Kyllä, kuten sanoin ase pitää palauttaa mutta se ei tapahdu sillä sekunnilla ja kotoa lähdetä sitä asetta hakemaan poliisien kanssa [en ainakaan ole tälläisestä kuullut

Eikö muka? Mä taas oon käsittäny, että ase lähtis välittömästi. (Eihän tätä asiaa uutisissa spekuloitais ja poliisia syyllistettäis jos näin ei ois?) On tuo kyllä aika raukkamaista syyttää poliisia, koska jokainen meistä tekee virheitä.

Pakko vetää quotet tosta MEE:n postauksesta. Karkeasti yleistäen - ei rattijuopolta kannata ottaa korttia, eihän se sillä kortilla aja? Jne. En kyllä voi väittää ymmärtäväni tätä ajatusmaailmaa, vaikka aiempien viestiesi perusteella oltaisiin oltu samalla aaltopituudella tässä asiassa. (Kyllä, luin koko ketjun alusta loppuun.)

En ollut sitä mieltä etteikö aseenkantolupaa olisi kannattanut peruuttaa [vrt. ajokortin ottaminen pois], vaan sitä etten näe mitään sellaista tässä että kyseinen päätös säilyttää aseenkantolupa, tai perua se, olisi muuttanut tämän päivän tapahtumia. Kuulustelut noista ammuskeluvideoista olivat maanantaina eli eilen, tuo koulussa ammuskelu tehtiin tänään. Vaikkakin päätös olisi ollut että hänen tulee luopua aseenkantoluvasta ja aseesta, niin en usko että sitä vielä eilen maanantaina olisi häneltä lähdetty pois hakemaan. En usko siis että se olisi muuttanut lopputulosta mitenkään. Se oli se pointtini, vastauksena ainoastaan ladybirdin ajatukseen että häntä kuulustelleella poliisilla on nyt paskimmat fiilikset [eivät poliisitkaan mitään psykiatreja ole].

Eikö muka? Mä taas oon käsittäny, että ase lähtis välittömästi. (Eihän tätä asiaa uutisissa spekuloitais ja poliisia syyllistettäis jos näin ei ois?) On tuo kyllä aika raukkamaista syyttää poliisia, koska jokainen meistä tekee virheitä.

En tiedä. Oletan näin. Joku viisaampi voisi kertoa. Mitä itse tiedän luvattomista aseista, aseenkantolupien perumisista jne, niin nämä ihmiset ovat saaneet käskyn palauttaa aseen poliisilaitokselle. Kukaan ei ole hakenut mistään sillä samaisella sekunnilla.

Joo kyllähän se voi olla, ettei näille yksinkertaisesti voi mitään. Sekopäitä mitä sekopäitä.

Uusimmassa Tiede-lehdessä oli artikkeli nuorten tekemistä henkirikoksista. Siinä mainittiin myös, että jenkeissä tehdyssä tutkimuksissa koulusurmaajien yleistä profiilia on mahdotonta määrittää. Joillakin on kavereita, toisilla ei. Jotkut tulevat hankalista oloista, toiset hyvistä perheistä. Artikkelin mukaan ainoa löyhästi yhdistävä tekijä oli se, että koulusurmaajien joukossa on hieman tavallista enemmän koulukiusattuja.

Luulen tietäväni mikä tossa on ongelmana. Siinä otetaan ne jengiwannabeghettopumppuhaulikkopellet ja nää auviset samaan seuraan. Luulenpa että näissä tän tyyppisissä koulu(massa)murhissa on juuri se syrjäytyminen yms isossa osassa.

Jos mulla olisi joku koulukaveri tms tuttava kenen kanssa jonkinlaisissa väleissä [ei tarkoita että tarvii olla ylimpiä ystäviä] niin miksipäs en kuvaisi jos ampuu aseella tai vaikka juoksee 100m tai uistelee järvellä. Ihan normaalia. Se että jos kyseinen ihminen sitten tappaa myöhemmin ihmisiä ei varmaankaan minulle syyllisyyttä tuo sen takia että olen jotain ampumaradalla videoitua pätkää ollut kuvaamassa. Toki se varmaan järkyttää mutta niinhän se on jokaiselle kenen tuttava/läheinen tekee jotain hirveää. Kaikilla tappajilla on isä ja äiti, isovanhemmat, ehkä sisaruksia, serkkuja. Heillä on ystäviä, kavereita, tuttuja, naapureita. Normaaleiltakin vaikuttavat ihmiset tekevät pahoja asioita, harvapa sitä omista läheisistään tietty uskoisi etukäteen.
Tuon kuvaamisen pohjalta voisi esim. heittää retorisen kysymyksen, että onko vielä toinen samanlaisella ajatusmaailmalla ja kenties aseella varustettu tuolla ulkosalla? Tuo tapaus on hieman eri kategoriassa, kuin jokin luisteluvideo.

Tuon kuvaamisen pohjalta voisi esim. heittää retorisen kysymyksen, että onko vielä toinen samanlaisella ajatusmaailmalla ja kenties aseella varustettu tuolla ulkosalla? Tuo tapaus on hieman eri kategoriassa, kuin jokin luisteluvideo.

Edelleen korostan sitä kysymystä, että miten yksittäinen peruspoliisi on valmis tai omaa valmiudet analysoida jonkun ihmisen henkinen tasapaino tai hänen ajatusmaailmansa.

Aseluvan saamiseksi tulevaisuudessa psykologin lausunto?

Mä kiinnitin huomiota siihen, kun toi ampuja ei pidä mitään suojia (kuulo- ja silmä-) missään noissa videoissa tai en ainakaan huomannut. Onko kyse imagosta (näyttää "hyvältä" videossa) vai onko niin ettei 22 kaliiberin aseessa ole "tarpeeksi" kovaa ääntä vai pitääkö se vaan jotain tulppia? Itse en ole ikinä ampunut 22 kaliiberin aseella.

Toisaalta tällä pohdinnalla ei ole mitään merkitystä. Kunhan vain pohdin itsekseni.
Ei varmaan ihmistä joka on valmis kuolemaan, ja tappamaan muita melko liudan mukaansa ole päällimmäisenä huolena kuulovauriot.

Muille jotka ammutte: ihan täysin idioottimaista riskeerata kuuloa sillä ettei ampuessaan pidä eareita.

Toinen juttu: Aseen takavarikointi estäisi ison osan tälläisistä, ei sen laittoman aseen hankkiminen ihan joka pojalta onnistu. En ainakaan saisi yhtään mistään. Toki tiiän yhen jolla on konepistooli.

Ööö... Siis hetkonen...

Jos mä kuvaan jotain tuttavaani/kaveriani/sukulaistani ampumaradalla ampumassa aseella, joko videoiden tai ottaen valokuvia, niin jos ks. hlö tappaa ihmisiä, on mahdollista että myös minä kuvaajana muutun samanlaisen ajatusmaailman omaavaksi?

Luistelusta en puhunut mitään vaan uistelusta. Ja satasen juoksemisesta. Ne olivat vain esimerkkejä sille ettei minkään harrasteen videoiminen tai valokuvaaminen tee kuvaajasta edes osasyyllistä siihen jos kuvauksen kohde paljastuu esim. joukkomurhan tekijäksi.

Ööö... Siis hetkonen...

Jos mä kuvaan jotain tuttavaani/kaveriani/sukulaistani ampumaradalla ampumassa aseella, joko videoiden tai ottaen valokuvia, niin jos ks. hlö tappaa ihmisiä, on mahdollista että myös minä kuvaajana muutun samanlaisen ajatusmaailman omaavaksi?

Luistelusta en puhunut mitään vaan uistelusta. Ja satasen juoksemisesta. Ne olivat vain esimerkkejä sille ettei minkään harrasteen videoiminen tai valokuvaaminen tee kuvaajasta edes osasyyllistä siihen jos kuvauksen kohde paljastuu esim. joukkomurhan tekijäksi.

Niimpä, vaikka tekijän tuntisi kuinka hyvin ei se syylliseksi tee. Vaikka mun sisko menisi ja tappaisi 50 ihmistä mulla ei olisi sen asian kanssa niin mitään tekemistä.

Luulen tietäväni mikä tossa on ongelmana. Siinä otetaan ne jengiwannabeghettopumppuhaulikkopellet ja nää auviset samaan seuraan. Luulenpa että näissä tän tyyppisissä koulu(massa)murhissa on juuri se syrjäytyminen yms isossa osassa.

Totta, jenkeissä on ampujia joka lähtöön.

Tosin se koulukiusaamisjuttu saatta melko suurella todennäköisyydellä aiheuttaa melkoisia traumoja ja patoumia. Tästä Saaren Matista ei vissiin ainakaan vielä oo semmoista tietoa tullut?

Sellaisista keisseistä on ainakin ollut juttua medioissa, joissa poliisi on oma-aloitteisesti hakenut aseet pois kotoa itsetuhoisiksi epäillyiltä tai rähinöihin sotkeentuneilta, vaikka asiaan ei olisi liittyneet pyssyt mitenkään tai varsinaista rikosta ei olisi (vielä) tapahtunut.
Mutta riittääkö pelkkä video, jossa ammutaan kiltisti pilkkaa perusteeksi? En usko, koska siinä lähtisi monelta urheiluampujaltakin pyssyt, jotka kuvaavat tai joutuvat kuvaan suorituksineen.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin kyseessä on retorinen kysymys sen suhteen, että onko mahdollisesti näitä saman aatteen ihmisiä ollut alunperin kaksi.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin kyseessä on retorinen kysymys sen suhteen, että onko mahdollisesti näitä saman aatteen ihmisiä ollut alunperin kaksi.

Ok. No, halusin vastata pitemmän kaavan kautta kun tuntuu ettei ole ihan selvää miksi harrasteiden kuvaamisesta kirjoitin [aiemmin oli puhetta kuvaajan omatunnosta ym].

No varmasti on ollut kaksi ja enemmänkin ja kohta kun tämäkin tapaus nostetaan historian kirjoihin niitä on parikymmentä nolifeä lisää... blows my mind minkä takia noi tekijät pitää julkistaa. miettikää nyt tommosta itsetuhosta kaveria joka meinaa ittesä kuitenki tappaa nii miksei siinä samalla ottas paria muuta mukaan ja pääsis mailmantason julkkikseksi samalla... vitun media...

Sitten kun näitä kouluammuskeluja on tullut tarpeeks ja tää trendi alkaa olla wanha niin ei ampujia jakseta enää huomioda. Joku pikku-uutinen paikallisissa sanomalehdissä and that's it. Sitten hörhöjen täytyy keksiä jotain uutta saadakseen huomiota.

Ei siihen tarvita mitään mediaa. Tekijä oli nörttien tiedossa alle tunnissa. JA sitä kautta homma lähtee leviämään sitä vauhtia, ettei sitä mikään pysäytä. Kun itse menin klo 11 jälkeen kotoa sivistyksen pariin, niin ihmiset soitteli koko ajan toisilleen kertoen "uutisia" eri keskustelupalstoilta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom