Katumaasturit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Aivan, auton vois vaikka ostaa erikseen eri tableteilla, jotka tehdas olis sitten upottanut. Auton datan saa vielä komeesti kiinni tablettiin eri softilla. Pioneerilla on esim AppRadio, jonka kautta saa 50 eskon dataohjelman, joka näyttää livenä hevosvoimat, väännön, kulutuksen jne jne. Se lukee ne suoraan auton dataportista. Oon katsonut tässä viime päivinä paljon semmoista ohjelmaa kuin Car tech tubesta ja kannattaa katsoa sieltä. Arvostelevat joka reviewissä navin samalla ja kun niitä katsoo, niin alkaa tajuamaan lopullisesti miten vitun vammaisia noi navit oikeesti on. Ja oikeesti noi tunkee noihin vielä tänäkin päivänä CD/DVD-asemaa, SD-korttia ja kovalevyä.

No aivan perseestä nuo tabletitkin siinä autossa on. Tai siis yleensäkin koko kosketusnäytöt ja yhtälailla ne saatanan 'älynupeilla' käytettävät näytöt. Helvetin hienoa jäisillä sormilla kahlailla jotakin menuviidakkoa sieltä näytöstä, jotta saat edes perseenlämmittimen päälle.

Mitä vittua sillä näytöllä yleensäkään autossa tekee? Ei mun tarvi nähdä yhtäaikaa jokaista mahdollista radiokanavaa. Ei mun myöskään tarvi nähdä Jari Sillanpään naamaa näytöllä silloin kun Kaduilla tuulee kajahtaa kajareista. Eikä mua kiinnosta onko ohjaustehostin asetuksissa sport vai sport eco.
 
No aivan perseestä nuo tabletitkin siinä autossa on. Tai siis yleensäkin koko kosketusnäytöt ja yhtälailla ne saatanan 'älynupeilla' käytettävät näytöt. Helvetin hienoa jäisillä sormilla kahlailla jotakin menuviidakkoa sieltä näytöstä, jotta saat edes perseenlämmittimen päälle.

Mitä vittua sillä näytöllä yleensäkään autossa tekee? Ei mun tarvi nähdä yhtäaikaa jokaista mahdollista radiokanavaa. Ei mun myöskään tarvi nähdä Jari Sillanpään naamaa näytöllä silloin kun Kaduilla tuulee kajahtaa kajareista. Eikä mua kiinnosta onko ohjaustehostin asetuksissa sport vai sport eco.

Sulla ei taida olla edes kosketusnäyttöistä puhelinta kun et näytä tajuavan yhtään mitään koko asiasta. Jos koittaa nyt kuitenkin selittää sulle, niin tabletit on netissä kokoajan, niihin saa kaiken softan mitä nyt voi vain keksiä. Navit on niissä miljoona kertaa parempia, kaikki Spotifyt jne saa isolla näytöllä ja selkeellä käyttöliittymällä. Niissä on parempi kosketusherkkyys, niissä on parempi näyttö, isompi näyttö, tarkempi näyttö. Ne on nopeampia kuin yksikään autoissa oleva vakionavi. Niissä on täydelliset mediatoistimet, jos vaikka matkustaja pidemmällä matkalla haluaa katsoa leffaa, niin Netflixi vain rullamaaan. Sullon siellä samalla nettiradiot, ei pelkästään se sun suosima Suomi-iskelmä kanava, jota kuuntelet autossa, jossa ei ole vittu edes lämmitintä kun kerran kylmässä oot kokoajan. Varmaan ihan turhaa selittää ihmiselle, joka ei ko. laitetta ole koskaan käyttänyt. Mulla nyt muutaman vuoden ollut ja paras keksintö ikinä autoon, on heittää sinne just tabletti.

Niin ja noi tabletit on JÄRJETTÖMÄSTI halvempia mitä autovalmistajien tuhansien eurojen paskanavit.

play-ipad-car-player.jpg
 
No on mulla kosketusnäyttövehkeitä niin iOS-, android-, WP- kuin Symbian-käyttiksilläkin. Ihan mainioita vehkeitä, mutta ei niillä autossa mitään virkaa ole. Perseenlämmitin nyt vaan on kätevämpi laittaa päälle napista kuin jostakin kosketusnäytöltä kuuden painalluksen takaa, oli siinä sitten kuinka saatanan hieno softa tai millaiset ikonit tahansa. Puhumattakaan niistä kerroista kun se hieno iOS-appsi päättää kuudennen kerran jumittaa saman päivän aikana.

Navi nyt on ainoa jollakin tavalla järjellinen käyttökohde autossa. Suomen oloissa siinäkin riittäísi aina pelkkä nuoli+äänikomento tyyliin 'seuraavasta vasemmalle'. Mitä vittua se hyödyttää, että näyttö on niin suuri että näet kerralla kolme viereistäkin korttelia? Isossa maailmassa toki sitten myös ruuhkatiedotteet..

Ja juu, näin suomessa autossa on toisinaan saatanan kylmä, webastoista ja sisätilalämmittimistä huolimatta.
 
Faktahan on se, että mitä enemmän noita viihdekeskuksia tulee autoon ja mitä enemmän niissä on ominaisuuksia, niin sitä vähemmän se huomio keskittyy siihen ajamiseen ja liikenteeseen.
 
No on mulla kosketusnäyttövehkeitä niin iOS-, android-, WP- kuin Symbian-käyttiksilläkin. Ihan mainioita vehkeitä, mutta ei niillä autossa mitään virkaa ole. Perseenlämmitin nyt vaan on kätevämpi laittaa päälle napista kuin jostakin kosketusnäytöltä kuuden painalluksen takaa, oli siinä sitten kuinka saatanan hieno softa tai millaiset ikonit tahansa. Puhumattakaan niistä kerroista kun se hieno iOS-appsi päättää kuudennen kerran jumittaa saman päivän aikana.

Navi nyt on ainoa jollakin tavalla järjellinen käyttökohde autossa. Suomen oloissa siinäkin riittäísi aina pelkkä nuoli+äänikomento tyyliin 'seuraavasta vasemmalle'. Mitä vittua se hyödyttää, että näyttö on niin suuri että näet kerralla kolme viereistäkin korttelia? Isossa maailmassa toki sitten myös ruuhkatiedotteet..

Ja juu, näin suomessa autossa on toisinaan saatanan kylmä, webastoista ja sisätilalämmittimistä huolimatta.

Sulle on varmaan täysin tuntematonta, että porukka kuuntelee esimerkiksi musiikkia autossa, tabletilla on varsin vitusti paremmat käyttikset musiikkia varten. Voi striimaa kaiken, eikä tartte latailla millekään homolle kortille tai kovalevylle. Ja vaikka kytket iPodin siihen naviin, niin silti se paska käyttis on hidas ja askeettinen verrattuna tabletin vastaavaan sovellukseen. Naveissa myös on katsos ilmoitukset nopeuskameroista, saapumisaika jne, ei pelkästään hikinen nuoli. Spotify autossa iPadilla on aivan törkeen kätevä ja nopea käyttää.
 
etenkin farkku tuntunut jotenkin "setämäiseltä" ratkaisulta

Aiemmat autoni ovat olleet Volvo S80 D5, w211 E-Mersu 270CDI-koneella

Jotenkin tässä sun postissa ei ole päätä ei häntää. Setämäisyys häiritsee ja silti ajelet S80 volvolla ja e-mersulla? :confused:
Eikö noi molemmat ole aika ihanteellisia perheautoja kuitenkin, sen bemarin ohella? Mihin sä enemmän tilaa tarvit jos vaan yksi toukka on? Seuraava steppi on joku Ford Galaxy, Espace, Chevy van luokan kaappi. Mun miälest.

Tabletti autossa on ihan kätevä, sen matkustajan kädessä. En mäkään ymmärrä mitä kuski sillä tekee. Navina toki toimii, tietty jos on niitä tyyppejä joilla pitää päivittäisellä työmatkallakin olla navi päällä että tietää missä menee... Mutta mieluummin räpistelen radiota/musaa/ilmastointia jne fyysisistä namiskoista autossa.

Toki joku standardi sais yleistyä millä puhelimen/tabin musat saisi autoon kuulumaan. Ei ole oikein noista autojen bluetootheista havaintoa, miten toimii a2dp nykyään niissä? Joku wlan tukiasema pitäis olla autossa ja avoimet rajapinnat millä saa hommat skulaamaan. Jos mulla olis iPhone niin laittaisin varmaan apple TV:n autoon.
 
Jotenkin tässä sun postissa ei ole päätä ei häntää. Setämäisyys häiritsee ja silti ajelet S80 volvolla ja e-mersulla? :confused:
Eikö noi molemmat ole aika ihanteellisia perheautoja kuitenkin, sen bemarin ohella? Mihin sä enemmän tilaa tarvit jos vaan yksi toukka on? Seuraava steppi on joku Ford Galaxy, Espace, Chevy van luokan kaappi. Mun miälest.

Ko. autot ei ole enää setämäisiä, vaan suorastaan pappamaisia :D ...älä ota tota läppää niin tarkasti... ja oot oikeassa, että facelift-E61-farkku ja facelift-s211 farkku on ihan hyviä vaihtoehtoja... Tiguan toki ihan jees mutta loppujen lopuksi ko. Volkkarissa on vähemmän tilaa, kuin edellä mainituissa takavetofarmareissa. Kyseessähän on pienempi SUV.
 
Fyysiset namiskat versus Spotifyn liittymä, ei jumalauta, NYT OIKEESTI! Varmaan todella nopeaa ja kätevää etsiä musiikkia kiinteillä napeilla :D Toi Volvon tuleva Android-käyttis näyttää jo oikeeta suuntaa. Ja kuskihan silla tabletilla just jotain tekee, esim just soittaa sitä musiikkia ja navigoi. Ja edelleen, iPad on ihan törkeesti edullisempi ja monipuolisempi vaihtoehto tonnien hintaisille off-line "sd-kortti tähän, niin voit soittaa musaa" ratkaisuille.
 
Sulle on varmaan täysin tuntematonta, että porukka kuuntelee esimerkiksi musiikkia autossa, tabletilla on varsin vitusti paremmat käyttikset musiikkia varten. Voi striimaa kaiken, eikä tartte latailla millekään homolle kortille tai kovalevylle. Ja vaikka kytket iPodin siihen naviin, niin silti se paska käyttis on hidas ja askeettinen verrattuna tabletin vastaavaan sovellukseen. Naveissa myös on katsos ilmoitukset nopeuskameroista, saapumisaika jne, ei pelkästään hikinen nuoli. Spotify autossa iPadilla on aivan törkeen kätevä ja nopea käyttää.

On joo, erityisesti hanskat kädessä -25C pakkasessa on helvetin kätevää uudelleenkäynnistellä sitä jumiintunutta spotify-appsia ;)

Älyluurissa on kuitenkin jo nyt kaikki ne navigointi-/musatoiminnot mitä tuossa haluat. Eli siis toimivaa kommunikaatiota laitteiden välillä sekä kunnollista puheohjausta noihin laitteisiin/autoihin tarvittaisiin, eikä mitään tabletteja kosketusnäyttöineen. Onhan se nyt saatana melko vammaista, että musiikin kuuntelua varten tarvisit 10" näytön konsoliin.
 
Fyysiset namiskat versus Spotifyn liittymä, ei jumalauta, NYT OIKEESTI! Varmaan todella nopeaa ja kätevää etsiä musiikkia kiinteillä napeilla :D Toi Volvon tuleva Android-käyttis näyttää jo oikeeta suuntaa. Ja kuskihan silla tabletilla just jotain tekee, esim just soittaa sitä musiikkia ja navigoi. Ja edelleen, iPad on ihan törkeesti edullisempi ja monipuolisempi vaihtoehto tonnien hintaisille off-line "sd-kortti tähän, niin voit soittaa musaa" ratkaisuille.

Onkos tuossa iPadissa mitään ominaisuuksia käytössä ilman verkkoyhteyttä? Esim. navi ja kartat?
 
joissain tapauksis luulis et fyysiset namiskat helpompia ku yrittää tökkii oikeeta kohtaa lasilevystä.. (vertaa tekstarinkirjotus vanhalla kunnon qwertyllä vs kosketusnäyttö)?!?
Mut joo, kyl sais alkaa tulla suoria kytkentäpaikkoja noille tableteille/pädeille.. tai integrointeja autoihin!

edit: käyttää esim. Mike spotifyn striimii autos vai offlinesta soittelet?
Tuli vaan mieleen et miten noi toimii ku jo junassa keskusta - tiksi välil on katvealueita..
 
joissain tapauksis luulis et fyysiset namiskat helpompia ku yrittää tökkii oikeeta kohtaa lasilevystä.. (vertaa tekstarinkirjotus vanhalla kunnon qwertyllä vs kosketusnäyttö)?!?
Mut joo, kyl sais alkaa tulla suoria kytkentäpaikkoja noille tableteille/pädeille.. tai integrointeja autoihin!

edit: käyttää esim. Mike spotifyn striimii autos vai offlinesta soittelet?
Tuli vaan mieleen et miten noi toimii ku jo junassa keskusta - tiksi välil on katvealueita..

Meillä ainakin iphone ja ipad on käytössä kaikki matkat. Täysin pätkimättä toiminut välillä Helsinki-Kuusamo (Ruka). Kakarat kattoo leffoja Netflixillä ja itse kuuntelen musaa Spotifyllä. Elisan ja Saunalahden simmit.
 
On joo, erityisesti hanskat kädessä -25C pakkasessa on helvetin kätevää uudelleenkäynnistellä sitä jumiintunutta spotify-appsia ;)

Älyluurissa on kuitenkin jo nyt kaikki ne navigointi-/musatoiminnot mitä tuossa haluat. Eli siis toimivaa kommunikaatiota laitteiden välillä sekä kunnollista puheohjausta noihin laitteisiin/autoihin tarvittaisiin, eikä mitään tabletteja kosketusnäyttöineen. Onhan se nyt saatana melko vammaista, että musiikin kuuntelua varten tarvisit 10" näytön konsoliin.

Mulla on autossa lämmintä. Ja ihan samoin sä tökit pakkasessa niitä nappuloita ja sitä auton omaa navia ja kaivat nenää. Ja sitten toi sun toinen typerä argumentti, älyluuri. Sä joudut senkin kuitenkin mounttaamaan johonkin, vai kaivatko taskusta aina kun pitäis katsoo mihin mennään tai vaihdat biisiä? Bluetooth streemaus on paskaa, piuhalla pitää olla kiinni kuitenkin. Musta tuntuu, että trollaat, koska jos sun mielestä älyluuri on ihan fine tökkiä pakkasessa autossa ja sillä saa tosi hyvin navigoitua, niin kerro ihan omin sanoin miten vitussa isompi vastaavampi kosketusnäyttö voi olla mitenkään huonompi? Sun jutuista päätellen sulla AINA on autossa vitun kylmää ja AINA silloin sulla jumittaa iPadissa juuri Spotify, mut älyluuri kun on mukana, niin autossa onkin AINA lämmintä ja Spotify ei hirtä koskaan kiinni. Herää jo. Tommoisen hönöjen takia autoissa nimenomaan on edelleen vammaista tekniikkaa.
 
Oishan se hyvä että noihin sais vaikka lisävarusteina noita padeja tai integroituja vastaavanlaisia. Toisaalta harmittaa kun kaikki muut haluaa aina lisää varusteita ja mun mielestä niitä tarttis. Jonkun valmistajan pitäis suunnitella nimenomaan mahdollisimman vähillä elektroniikkahärpäkkeillä varustettu kokonainen mallisarja, niin ettei edes lisävarusteina sais mitään turhaa. Silloin niitä padeja ja podeja tai mitään turhia iDrivejä ei tarvitsis ottaa huomioon missään tuotantovaiheessa ja valmistus olis yksinkertaisempaa - eli halvempi hinta!

Kuitenkin tästä mallista markkinoitaisiin senioriauto tyyliin autojen DORO ja siitä muotoiltais helvetin ruma. Kannattaa siis pysytellä vanhoissa autoissa, niissä on muutenkin enemmän tyyliä.
 
Mulla on autossa lämmintä. Ja ihan samoin sä tökit pakkasessa niitä nappuloita ja sitä auton omaa navia ja kaivat nenää. Ja sitten toi sun toinen typerä argumentti, älyluuri. Sä joudut senkin kuitenkin mounttaamaan johonkin, vai kaivatko taskusta aina kun pitäis katsoo mihin mennään tai vaihdat biisiä? Bluetooth streemaus on paskaa, piuhalla pitää olla kiinni kuitenkin. Musta tuntuu, että trollaat, koska jos sun mielestä älyluuri on ihan fine tökkiä pakkasessa autossa ja sillä saa tosi hyvin navigoitua, niin kerro ihan omin sanoin miten vitussa isompi vastaavampi kosketusnäyttö voi olla mitenkään huonompi? Sun jutuista päätellen sulla AINA on autossa vitun kylmää ja AINA silloin sulla jumittaa iPadissa juuri Spotify, mut älyluuri kun on mukana, niin autossa onkin AINA lämmintä ja Spotify ei hirtä koskaan kiinni. Herää jo. Tommoisen hönöjen takia autoissa nimenomaan on edelleen vammaista tekniikkaa.

No väännetään nyt saatana rautalangasta. Sitä fyysistä nappia voi:

a) painaa/vääntää vaikka hanskat kädessä
b) käyttää irroittamatta katsetta tiestä

Kumpikaan ylläoleva ei toteudu niillä sinun ipad-virityksillä, joten ratkaisu on autoon yksinkertaisesti huono. Lisäksi väite 'mulla on autossa lämmintä' on typerä. Onhan se toki sitä talvellakin silloin kun auto on ollut lämpimässä tallissa tai muuten sisältä lämmitetty. Mutta useimmilla niitä kylmällä autolla lähtöjäkin vaan tahtoo tulla.

Autoissa on vammaista tekniikkaa, kyllä. Ei sitä silti kannata väkisin korvata toisella vähintäänkin yhtä vammaisella tekniikalla. Älyluuri on toistaiseksi paska vaihtoehto juuri siksi kun niissä ei ole toimivaa ääniohjausta eivätkä ne keskustele kunnolla auton järjestelmän kanssa. Tuo on se tekniikka, mitä pitäisi kehittää. Sen sijaan se, että työnnetään jokainen toiminto kosketusnäytölle pahimmassa tapauksessa valikoiden taakse on typerää.
 
Meillä ainakin iphone ja ipad on käytössä kaikki matkat. Täysin pätkimättä toiminut välillä Helsinki-Kuusamo (Ruka). Kakarat kattoo leffoja Netflixillä ja itse kuuntelen musaa Spotifyllä. Elisan ja Saunalahden simmit.
Miten noi liittymät?
Lähinnä, että onko niissä jokin kk maksu ja ilmeisestin tarvii olla myös jokin datapaketti?
Lähinnä olen kanssa miettinyt muksuille lomamatkoille tuota Netflixiä, mutta yhtään liittymää en viitsisi enään ottaa(nyt niitä on 6)
 
No väännetään nyt saatana rautalangasta. Sitä fyysistä nappia voi:

a) painaa/vääntää vaikka hanskat kädessä
b) käyttää irroittamatta katsetta tiestä

Kumpikaan ylläoleva ei toteudu niillä sinun ipad-virityksillä, joten ratkaisu on autoon yksinkertaisesti huono. Lisäksi väite 'mulla on autossa lämmintä' on typerä. Onhan se toki sitä talvellakin silloin kun auto on ollut lämpimässä tallissa tai muuten sisältä lämmitetty. Mutta useimmilla niitä kylmällä autolla lähtöjäkin vaan tahtoo tulla.

Autoissa on vammaista tekniikkaa, kyllä. Ei sitä silti kannata väkisin korvata toisella vähintäänkin yhtä vammaisella tekniikalla. Älyluuri on toistaiseksi paska vaihtoehto juuri siksi kun niissä ei ole toimivaa ääniohjausta eivätkä ne keskustele kunnolla auton järjestelmän kanssa. Tuo on se tekniikka, mitä pitäisi kehittää. Sen sijaan se, että työnnetään jokainen toiminto kosketusnäytölle pahimmassa tapauksessa valikoiden taakse on typerää.
Jeesus mikä neiti, ei muutamaa minuuttia kestä olla kylmässä. Jätkä lässyttää pelkkää paskaa, ei voi olla noin jumalattoman ylitsepääsemätön ongelma naputella se osoite siihen iPadin naviin kun se kestää noin 10 sekuntia, sitten vain hanskat takas käteen kun kerran sun autossa on niin vitun kylmä kesät talvet. Toi on typerin argumentti ikinä missään. Sulla on ilmeisesti ihan järjetön tarve naputella just kylmässä sitä iPadia ja et toki kestä sekuntiakaan ilman hanskoja. Mikäs sun tekosyy kesälle on? Liian kuuma? Oikeesti, ole hiljaa.
 
Aiheet vaihtuu, mutta keskustelun taso pysyy ennallaan. Onko tässä väittelyssä fyysiset napit vastine katumaasturille, ja kosketusnäyttö sille 6s GT-coupelle? :D
 
Back
Ylös Bottom