Katumaasturit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuosta on silti aika vaikea saada ketään vastuuseen, kun ei tiedetä kuinka kauan auto seisoo ja onko rengas kelvottomassa kunnossa.
Kyllä sen huomaa heti jos renkaasta runko on pettänyt. Toisaalta vaikkei pettäisikään, niin kyllähän tollaset renkaan tyhjentäjät kiinni pitäisi ottaa ja antaa tunti turpaan. Ensinnäkin vararenkaan vaihto saattaa hiukan vituttaa aamulla kun pitäisi töihin lähteä. Vielä jos on kaikki kumit tyhjänä niin ei vararengas paljoa mieltä lämmitä. Niillä tyhjillä kumeilla kun ei parane paria metriä enempää ajaa, tai ne on kohta romut. Vanne kun syö tyhjän renkaan aika äkkiä paskaksi. Se on sitten hauskaa kun on tubeleskalvo muruina renkaan sisällä ja uudet renkaat paskana. No, kai sitä on tollasilla ökymaasturilla ajavilla varaa laittaa reilu 500 uusiin kumeihin vaikka joka viikko.

- törmäystilanteissa tai jalankulkijoita jyrätessä voivat korkeamman nokkansa, isomman painonsa takia olla normiautoa tuhoisampia
Taitaa muuten tollanen korkeanokkainen olla pienemmissä nopeuksissa jalankulkijaystävällisempi. Perusteluina se, että puskuri ei osuessaan murra heti polvea, koska on korkeammalla eikä pää osu kovaan konepellin takareunaan niin kuin yleensä tuppaa käymään. Kovemmassa vauhdissa sitten onkin jo toinen juttu. Mikä se vauhti sitten on, on varmaan aika tapauskohtaista.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei siinä paljon polvilla ole väliä kun isku osuu suoraan tärkeisiin elimiin. Elikkäs siis keskivartaloon. Ei ole mitään tietoa tosin mulla. Mutuilen niinkun aina :D
 
Ei siinä paljon polvilla ole väliä kun isku osuu suoraan tärkeisiin elimiin. Elikkäs siis keskivartaloon. Ei ole mitään tietoa tosin mulla. Mutuilen niinkun aina :D
Keskivartalo nyt kestää aika paljon enemmän kuin polvet. Tietysti jos vauhti on tarpeeksi kova, niin ihan sama mihin osuu.

Edit: Niin ja tärkeämpänä pidän tota päätä. Korkea keula kun on, niin pää ei pääse osumaan sinne tuulilasin ja konepellin raunan paikkeille missä on aika kovaa tavaraa. Isku jakaantuu muutenkin isommalle alalle.
 
Jännää kaikenkaikkiaan tämä kehitys.
Ensin vittuiltiin farkkukuskeille: kartanovolvot hyihyi ei kaupunkilainen tartte karjakuljetuslavettia
Sitten tuli tila-autot: kuka vittu tarvii pikkubussia ei niitä tartte ku lestat
sitten päästiin citymaastureihin: jälleen jupit asialla kukaan ei tartte nelaria tai maavaraa
Mitä seuraavaksi? crossoverit kuten x6?

Jokatapauksessa suomessa saa ostaa sedan corollan käytettynä. Se on perusteltua. Ylipäätään auton pitäisi näyttää perseeltä, jotta se olisi perustelavissa järkisyillä... ja silloinkin sen ongelma on se, että se näyttää perseeltä. :D
 
Kävin tuossa aamulla Vehossa navia huollattamassa, tai ei siinä sitten mitään vikaa ollutkaan, levy on vain naarmuinen. No siellä oli muutamia maastureita. Uusi Mitsun Outlander, jossa varsin mukavat tilat takana. Myös uusi Fordin Kuga vai mikäs se nyt on, hieman skidi perä, mutta muuten aika näpsäkän oloinen cittari.

Joo, mulla tosiaankin nyt kolme viikkoa vanha Outlander alla 2 litran dieselillä, uudenkarheuttaankin kuluttaa mun pätkäajossa (jossa tuskin ehtii lämmetä), 6,7 ja 7,5 litran välillä keskimäärin.
En tiedä mistä porukka on keksinyt tuon ettei katumaastureissa ole tavaratilaa: toki niitäkin on, mutta esim tuossa Mitsussa se on 589-1691 litraa mikä on minun ymmärtääkseni ja nähdäkseni melko suuri.

Muutenkin auto on tilava eikä ulkomitoiltaan yhtään sen kummempi kuin perussuomalainen iso perheauto (esim minun edellinen oli Vectra joka nyt on joka toisella suomalaisella, ihan saman pituinen). Eli tosiaan tuo kokoargumentti on usein aika kaukaa haettu, sitäpaitsi kaikki eivät voi tosiaan sillä Toyota Aygolla kaikkia ajojaan hoitaa.

Mukava vehje ja hauska katsella korkeammalta liikennettä - ei ainakaan kannusta hurjastelemaan tuollainen auto. Itsekin olen ollut suorituskyvyn jne perään (ja edelleenkin suuri intohimo urheiluautoihin jne) mutta tuollaisen ratissa koko ajamisen asenne muuttuu. Ei ole kiire minnekään.

Eikä tuo ollut yhtään sen kalliimpi kun aiemmatkaan 2 autoa mitä tässä on alla ollut - yllättävän lähellä noiden hinnat liikkuu isoja perusfarkkuja.

Kuten täällä todettiinkin, tuo haihattelu on lähtenyt tuosta jenkkien Escalade-Hummer-touhusta liikkeelle eikä keskivertoympäristöaktivisti useinkaan valitettavasti osaa tehdä eroa niiden ja vaikkapa Honda CRV:n välille. Saati sitten että osaisi katsoa sen merkinnän siellä Toyota Land Cruiserin perseessä. Tai käsittää jonkun 450hv viritetyn Imprezan kulutusta.
 
Taitaa muuten tollanen korkeanokkainen olla pienemmissä nopeuksissa jalankulkijaystävällisempi.
Taitaa merkittävin ero olla turvallisuudessa siinä, jääkö auton alle vai lentääkö nokkapellille. Tämä myös pienissä nopeuksissa. (esim. superb jäi pisteittä tuosta syystä joskus EuroNCAP testissä). Noita autokohtaisia testejä voi selata tuolta: http://www.euroncap.com/testresults.aspx Eivät nuo citymaasturit nyt kovin huonosti muihin verrattuna pärjää. Todella moni pikkuauto on pahempi noiden testejen mukaan.
 
Taitaa merkittävin ero olla turvallisuudessa siinä, jääkö auton alle vai lentääkö nokkapellille. Tämä myös pienissä nopeuksissa. (esim. superb jäi pisteittä tuosta syystä joskus EuroNCAP testissä). Noita autokohtaisia testejä voi selata tuolta: http://www.euroncap.com/testresults.aspx Eivät nuo citymaasturit nyt kovin huonosti muihin verrattuna pärjää. Todella moni pikkuauto on pahempi noiden testejen mukaan.

Heikoimmin näyttää menestyneen isot maasturit, isot tila-autoa ja isot perheautot. Citroen C6 on parhaiten menestynyt auto. Isoin merkitys on sillä, kuinka pehmeäksi keula on rakennettu.
 
Heikoimmin näyttää menestyneen isot maasturit, isot tila-autoa ja isot perheautot. Citroen C6 on parhaiten menestynyt auto. Isoin merkitys on sillä, kuinka pehmeäksi keula on rakennettu.

Juu eli hummerilla kun täräyttää niin ei muuta kuin läsähdys käy.:dance2::dance:
 
Mitä tarkoitat tarkalleen ajo-ominaisuuksilla? Sitä että menee lujaa kaarteissa? Kulkee lujaa eteenpäin? Jarruttaa lujaa? Näkee hyvin ulos? Kääntyy näppärästi ahtaassakin tilassa? Automaatti? Manuaali? Kerro vähän mitä haet tuolla sanayhdistelmällä.

Ajodynamiikkaanhan tämä luonnollisesti liittyy. Autolehdissä on monesti listattu monia osia tällaisten alle. Alla muutama esimerkki.

Käytös ääritilanteissa
Ohjaustuntuma
Käsiteltävyys
Vetopito
Pidon rajat, eli tuo mainitsemasi "menee lujaa kaarteissa/väistössä"
Suuntavakaus
Ketteryys
 
Juu eli hummerilla kun täräyttää niin ei muuta kuin läsähdys käy.:dance2::dance:

Hummer on kyllä erittäin pehmeä keulastaan:
hummer-crash-small.jpg
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jännää kaikenkaikkiaan tämä kehitys.
Ensin vittuiltiin farkkukuskeille: kartanovolvot hyihyi ei kaupunkilainen tartte karjakuljetuslavettia
Sitten tuli tila-autot: kuka vittu tarvii pikkubussia ei niitä tartte ku lestat
sitten päästiin citymaastureihin: jälleen jupit asialla kukaan ei tartte nelaria tai maavaraa
Mitä seuraavaksi? crossoverit kuten x6?

Jokatapauksessa suomessa saa ostaa sedan corollan käytettynä. Se on perusteltua. Ylipäätään auton pitäisi näyttää perseeltä, jotta se olisi perustelavissa järkisyillä... ja silloinkin sen ongelma on se, että se näyttää perseeltä. :D

Mun mielestä taas jotkut perhefarmarit ja pienet citymaasturit on nimenomaan juntin näkösiä (ei kaikki mutta suurin osa), ihan sama vaikka ne onkin tavaratiloineen kätevämpiä kuin sedanit. Tila-autot vasta karseita onkin vaikka sellaisen ostaisikin perustellusti, varsinkin kun niissä on niitä lasten jotain hauskoja kissan näköisiä aurinkosuojia ikkunat täys.
Vaikka sedani onkin perinteinen korimalli ni ei se tee siitä jotenki enemmän junttia ku jostain uudesta keksinnöstä.
Yksi näistä uusista keksinnöistä onkin juuri BMW X6 joka on varmaan yks järkyttävimmän näkösistä tekeleistä vähään aikaan. :lol2:
 
Zone-sarja -42%
Oma mielikuva on, että tämä SUV-viha juontaa juurensa jenkeistä ja juurikin X5, Escalade, Hummer V2 -kokoluokan autoista. Ei niinkään näistä pienemmistä, joihin se on sitten luonnollisena jatkumona siirtynyt aika pitkälti aiheettomasti.

Näinhän se minunkin mielestä on. Euroopassa suosituilla SUV:eilla kuten RAV4, CR-V, Quashai yms. on vähän tekemistä jenkkien suosikkien kuten Tahoe/Suburban, Durango tai Explorer. Euroopassa maasturit kulkevat yleensä pienehköllä diesel moottorilla kun taas jenkeissä käytetään V8 moottoreita.

omat MUTUT myös aiheesta:
- katumaastureilla ei ole oikein selkeää käyttötarkoitusta, siksi ne koetaan turhakkeina
- sisätilat ja kuljetuskapasiteetti voivat olla ulkomittoihin ja "möhkömäisyyteen" nähden aika pienet
- törmäystilanteissa tai jalankulkijoita jyrätessä voivat korkeamman nokkansa, isomman painonsa takia olla normiautoa tuhoisampia
- noita ajaa suomessakin useasti NAISET, jotka eivät hahmota möhkönsä ulkomittoja ja ovat täysin kusessa noiden kanssa parkkihalleissa yms. Tosin näille muutamille tapauksille sallisi antaa ainoastaan polkuauton tai skootterin...
Mutuillaan lisää:
-Katumaasturin käyttöä perustellaan yleensä sillä että se on korkeampi. No korkeampana siihen on toisaalta helpompi kulkea mutta myöskin sisään nostettavat tavarat tulee nostaa korkeammalle. Korkeus myös lisää ilmanvastusta ja täten kulutusta.
-Sisätilojen osalta jos vertaillaan maasturia saman hintaiseen farmariin esim. RAV/Avensis, CR-V/Accord olen sitä mieltä että kyllä paremmat tilat löytyvät farkuista.
-Normaaleissa sedaneissa/farmareissa sivutörmäyssuojat on suunniteltu ottamaan vastaan isku joka tulee suurinpiirtein toisen sedanin/farmarin nokan korkeudella. Jos cittarilla osuu kylkeen tulee isku korkeammalla eikä sivutörmäyssuoja suojaa yhtä tehokkaasti.
-Lapseen osuessa korkeampi nokka osuu todennäköisesti päähän ja varmistaa sen että lapsi ei jää kitumaan.
-Neliveto ei kaikissa cittareissa ole sillä tasolla että maavarasta olisi huonossa kelissä maksimaalinen hyöty.
-Täysin alytöntä on joihinkin maastureihin asennetut karjapuskurit, ne jos mitkä ovat mielestäni vaarallisia.
-Korkeammalta näkee paremmin ja mielestäni pieni cittari automaattilaatikolla on oikein mukava peli kaupunkiajoon. Tosin pienissä tila-autoista kuten Scenic tai Zafira istutaan myös vähän korkeammalla.
 
...Sisätilojen osalta jos vertaillaan maasturia saman hintaiseen farmariin esim. RAV/Avensis, CR-V/Accord olen sitä mieltä että kyllä paremmat tilat löytyvät farkuista...

Toi on niin totta, ihan tarpeeks tullu istuskeltua "isoissa" citymaastureissa jotka on oikeasti ahtaampia kun farmarit, vaikka auto on korkeampi niin matkustamo on silti usein turhan matala koska istuma-asento on pysty, usein tila ei riitä myöskään pituussuunnassa.
Eniten ongelma vaivaa juuri CR-V, RAV-4 -kokoluokan autoja mutta yllättäen myös Cadillac Escaladen takaistuimilla polvet olivat kiinni etupenkissä ja pää katossa.
 
Itse en katumaatureista tai vastaavista tykkää pätkääkään, ne on rumia, hirveitä ajaa, korkeita jne. Ymmärrän, etä joillekin ne on ns. unelma-autoja, mutta itse en niiden ominaisuuksia tartte missään, en ikinä. Monet nykyaikaiset farkut sen sijaan on hienoja. Ja olen ajanut monellakin tilaihmeellä, koppeja ne on kaikki(riippuu tietenkin mihin verrataan, mut nyt kyseessä mun maku)
 
oikeastaan on ihan turha väitellä tästä asiasta sellaisten ihmisten kanssa joilla ei ole itsellä kokemusta useamman viikon elämästä katumaasturin kanssa. muutaman kilometrin ajo ei tuo niitä kaikkia hyviä puolia esiin, vaan vasta kaikki kivat käytännönjutut osoittaa auton ominaisuudet.

itse ajelin tällä viikolla lusissa sänkipellolla qashqailla, eikä tehnyt ees pahaa. ja tykkään niin paljon siitä että näen joka suuntaan paremmin, ei tartte pelätä kiviä ja kuoppia, autoon on helppo nousta kyytiin ja laskeutua pois myös hame päällä, selkä ei väsy koska istuma-asento on suora ja pysty, jalat lepää jalkapohjien varassa (eikä takareiden varassa) jne jne. puhumattakaan turvallisuuden tunteesta ja objetiivisesta turvallisuudesta.

itsellä on kokemusta erilaisista sedaneista, useista satoja tuhansia kilometrejä. mutta nyt jo tiedän, että paluuta istumaan perse maata viistäen ei ole. sorry guys.
 
oikeastaan on ihan turha väitellä tästä asiasta sellaisten ihmisten kanssa joilla ei ole itsellä kokemusta useamman viikon elämästä katumaasturin kanssa. muutaman kilometrin ajo ei tuo niitä kaikkia hyviä puolia esiin, vaan vasta kaikki kivat käytännönjutut osoittaa auton ominaisuudet.

itse ajelin tällä viikolla lusissa sänkipellolla qashqailla, eikä tehnyt ees pahaa. ja tykkään niin paljon siitä että näen joka suuntaan paremmin, ei tartte pelätä kiviä ja kuoppia, autoon on helppo nousta kyytiin ja laskeutua pois myös hame päällä, selkä ei väsy koska istuma-asento on suora ja pysty, jalat lepää jalkapohjien varassa (eikä takareiden varassa) jne jne. puhumattakaan turvallisuuden tunteesta ja objetiivisesta turvallisuudesta.

itsellä on kokemusta erilaisista sedaneista, useista satoja tuhansia kilometrejä. mutta nyt jo tiedän, että paluuta istumaan perse maata viistäen ei ole. sorry guys.

Kai saan kysyä että mistä muista autoista on kokemusta? Saahan sitä tietty tykätä Qashqaista mutta ajattelin silti kysyä.
 
Kai saan kysyä että mistä muista autoista on kokemusta? Saahan sitä tietty tykätä Qashqaista mutta ajattelin silti kysyä.


juu saa kysyä.

eka oma autoni oli toyota carina xli, ajoin sillä 120 000 km.

toka oli opel astra, 1.8 bensa. automaatti. ajoin 90 000 km

kolmas ja neljäs oli molemmat nissan primera sportdeck 1.8 bensa, manuaali. ekalla niistä ajoin 50 000 km ja tokalla 80 000 km. molemmat ihan paskoja.

ja sitten olen käyttänyt satunnaisesti fiat bravaa, exän porukoiden autoa.

eli kaikki samanlaisia alemman keskiluokan autoja, kuin mihin qashqaikin voidaan kai laskea. ja koska olen nainen eikä mulla ole liian pientä pippeliä, niin en kaipaa bemaria tai mersua tai jotain fakin corvetteja.
 
Vaikka sedani onkin perinteinen korimalli ni ei se tee siitä jotenki enemmän junttia ku jostain uudesta keksinnöstä.
Yksi näistä uusista keksinnöistä onkin juuri BMW X6 joka on varmaan yks järkyttävimmän näkösistä tekeleistä vähään aikaan. :lol2:

Itsekin kyllä pidän ulkoisesti sedaneista. Sellaisen auton se penskakin piirtää. A8 on Ronin leffan jälkeen ollut yksi suosikkeja. VW phaeton siinä perässä. Kliinisiä vehkeitä. :piis: Kovin ekologisia ne ei toki ole edes dieselinä tai käytännöllisiä.

X6 on mielestäni myös hyvännäköinen. Mielenkiintoinen tilaratkaisuiltaa sikäli, että harvaan yhtä isoon autoon on loihdittu niin pienet tilat.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom