Mua alkaa aina vituttaan tämä "citymaasturi on paska maastossa" -hokema. Kuka idiootti ostaa citymaasturin ja olettaa että saa täysverisen maastoauton?
Niin no..
Tää on vähän sama kun polkupyörämarkkinoille tuli hybridit joilla ei ole mitään asiaa maastoon eikä maantiellä kilpaile millään maantiepyörän kanssa. Eli onko ne citypyöriä joilla voi ajaa hyväkuntoisia metsäpolkuja tai hiekkateitä kaupungin lisäksi?
Eli auto käyttötarkoituksen mukaan.
Sama kuin tuolla apple vs pc-ketjussa on todettu moneen kertaan, että kone käyttötarkoituksien mukaan.
Pistätkö hieman vielä listaa, mikä tekee edellisistä autoista typeriä? Tee vielä toinen lista siitä, miksi sittarit on typeriä. Uskoisin, että saadaan sellainen lista kasaan, mihin voi sitten niputtaa kaikki ajoneuvot fillarista rekkaan. Yleensä näin käy. Pelkällä hinnalla ja käyttökustannuksilla saadaan blokattua suurin osa autoista sakkiin "typerät". Disclaimerina kuitenkin toteat, että raha sallii astetta ihmiselle suuremman "typeryyden" autovalinnassa, joten ehkä ne käyttökulut voi sitten listan ulkopuolelle jättää.
Esimerkiksi urheiluautosta tekee typerän korkea kulutus, pienet tilat ja älyttömät tehot verrattuna sallittuihin nopeuksiin ja liikennesääntöihin suomessa.
Esimerkki Lamborghinissa on nämä kaikki. Kaikenlisäksi maavara on turhan matala.
Pystyykö tällaisen ostamista perustelemaan millään järkisyyllä?
Sellainen on typerää.
Eli sallin tosiaan rikkaiden ostaa tällaisen jos on jotenkin ylimääräistä rahaa, mutta järkisyyllä sitä on vaikea koittaa perustella. Tunneasiat tai harrastus ym. syyt erikseen.
Ja tuohon hintaan liittyen tosiaan, että auto omien käyttötarpeiden ja varallisuuden mukaan. Eli "typeryyden" raja, jos sitä siksi voidaan kutsua on jossain määrin joustava. Jokainen määritelkööt sen itse.
Minä en kyllä ymmärrä tätä suomalaista SUV-antipatiaa, en sitten millään. Itselläni on juurikin ko. autoluokan edustaja käytössä ja vielä (hui!) Jenkeistä tuotuna.
Kuluttaa 10l/100km mutta mitä sitten?
Kulutukseen liittyen ihmisillä on siellä jenkkilässäkin vihdoin silmät auennut ja hybridit ja dieselit nostaa päätään kokoajan.
Jos kulutus ei merkkaa mitään, niin se on oma valinta.
Itse köyhänä työläisenä joudun hieman katsomaan kulutusmittariinkin. Ajoin viime vuoden aikana 48000kilometriä suurimmaksi osaksi työmatkaa joka tarkoittaa sitä, että on tullut laitettua euro poikineen tankista alas.
Mutta jos on rahaa niin eihän sellasta tarvi miettiä.
Jep, suomessahan kaikkien mielestä paskoja on ne autot joihin itsellä ei ole varaa tai jollaista ei itse omista.
Mun mielestä on paljonkin autoja jotka on tosi hyviä vaikka en kaikkia niitä omistakkaan, eikä kaikkiin olisi varaakaan.
Mutta yleistyksesi oli ilmeisesti yleisluontoinen koskien kaikkia suomalaisia.