Katumaasturit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Edelleenkin painotan tarpeeksi pitkän vaihteluvälin tarkastelua, jolloin huomaamme, että tällainen pikku lämpeneminen ei ole mitenkään poikkeavaa ja luulempa, että melko suurella todennäköisyydellä lämpötila kääntyy jossain vaiheessa laskuun ihmisten toimista, oli ne ympäristöä säästäviä tai ei, huolimatta.


Tiedäpä,vaikka kääntyisi huomattavaankin laskuun.(Pitkällä aikavälillä jääkausikin on mahdollinen) Minun mielestäni taas ilmastonmuutos on tosiasia. Mutta suomalaisten/eurooppalaisten yksityisautoilu on kuin itikan pissa itämeressä. Tärkeämpää olisi saada aasialaiset ymmärtämään ympäristöasioita ja jenkit luopumaan isolohkon autuudesta.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
miulla on tuo uusi qashqai, 1.5l dieselillä ja pelaa kuin unelma.

päästöjä en oo kyllä ees kattonut, ostohetkellä tärkeämpää oli auton ulkonäkö ja punainen väri kuin nämä muut speksit :) mutta kulutus on tosi pieni. 5.1 l / 100 km yhdistetty kulutus autossa olevan mittarin mukaan. automyyjä lupasi 5.5 l / 100 km maantielle. aika hyvin.

tehoja löytyy, hienosti kulkee ylämäet ja kiihtyy ihan riittävästi suomalaisille maanteille. kaupungissa näppärä, ei tartte kaikkia katukiviä niin varoa. taskuparkki kuitenkin helppo, koska on suht sirpakka kooltaan.

entinen mulla oli primera, vei 8.9 l bensaa yhdistetyssä ajossa auton oman mittarin mukaan. meikällä kun tulee erittäin paljon ajoa (puhutaan useista tuhansista kilometreistä joka kuukausi) niin alkaa olla merkittävät taloudelliset asiatkin kuvioissa.

veikkaisin, että on myös ympäristöystävällisempi kuin primera?
 
Zone-sarja -42%
Siis jos jonnekkin sopii katumaasturit ja oikeat maasturit, niin juuri tänne Suomeen tuhansien metsien ja lumiräntäpaskakelien luvattuun maahan. Täällä edes ole kuin pari kaupunkia ja mettää sitten loppu maa.

Itse posottelen muutaman vuotta vanhalla sedanilla, mutta kyllä välillä aina tulee noita katumaastureita katseltua. Veneen repimisessä ja etenkin talvikeleillä neliveto olisi mukava. Kaupungissakin näkee monesti aurauksen jäljiltä korkeat lumikinokset, jolloin korkeampi maavara voi tulla hyödylliseksi. Sitten vielä jos jossain mökkiteillä ja vastaavilla pitää ajella, niin ihan varmasti katumaasturi kepittää siellä henkilöauton kuus-nolla. Itse kyllä ajelin sellaisiin paikkoihin vanhalla mitsulla ettei moni viitsisi sinne edes maasturia viedä, mutta se on toki eri juttu kun ei ollut paljoa kiinni kulkupelissä.

Monissa nykyajan katumaastureissa on myös aerodynamiikkaan kiinnitetty huomiota, eikä kulutus päätä huimaa. Jos joku oikea turhake pitää löytää, niin perkeleen mönkijät sais kyllä kieltää lailla.:D
 
Jatketaan ekohippilinjaa... vaikken sellainen ole mutta tappelu tästä väännettiin jo alkuun.

Aerodynamiikkaa voi parantaa mutta silti maasturi on otsa-alaltaan iso. Tuo kääntyy suoraan suurempaan polttoaineen kulutukseen. Ja noista kahdesta aerodynamiikalla on pieni vaikutus lopputulokseen.

Se joka täällä kirjoittaa että maasturi vie vähän polttoainetta, niin vastaavasti samalla koneella varustettu pienempi auto veisi vielä vähemmän. Iso auto, aina enenmmän kulutusta, vaikka kuluttaisikin vähän.

Itse en ole vielä kaupungissa asuessani tavannut tilannetta että olisi etuvedolla jäänyt jumiin.

Mike tuolla on jo ottanut octavia scoutin mukaan, ihan perus henkilöauto se on, niin kooltaan kuin muutenkin.. vain korotettu alusta.

Qashqai taas on suoraan henkilöauton pohjalle rakenettu eikä muutenkaan mitoiltaan oikeastaan eroa perusautoista.

XC70 ja allroad audi ovat myös korotetulla alustalla olevia henkilöautoja.

Oli näköjään eksynyt G-sarjalainen mersukin tuonne, se sentään on Oikea maastoauto. Mersu myös halusi jo lopettaa tuon valmistamisen mutta ökyporvarit vaativat sen säilyttämistä mallistossa. Tuossa myös syy miksi erikoisempaa muotoilua ei ole luvassa.

Jos taas haetaan henkilökohtaisi ajatuksia niin ymmärrän kyllä citimaasturit, isopalkkaisen miehen pitää näyttää että korkealla pallilla istutaan. Ja ei se pursi sieltä rannasta kyllä oman maasturin voimin nouse vaan kyllä se nosturilla haetaan.

Jos itselläni taas olisi rahaa niin en tahtoisi maasturia koska ne ovat a)rumia b)isoja c)korkeita d)heiluvia koppeja.

Se että tungetaan 500hp maasturiin on taas aika älyvapaata touhua, suoralla kulkee mutta mutkan lähestyessä pitää hiljentää niin että naapurin Eila menee eslallaan ohitse...

Kaikkea kohtuudella, ajakaa rauhassa maastoautoillanne, en tule tyhjentämään kumejanne.

Antakaa tulla, olen valmis :curs:
 
Moni maasturista painajaisia näkevä varmaan luulee niiden kaikkien olevan tämmöisiä.

112_06cas_02z_2007_cadillac_escalade_front_passenger_side.jpg


Hummer_H3_Automobile.jpg


audi_Q7je14.jpg


bmw_x6_concept_rear.jpg


2538528452_10b32f6ed8_m.jpg


Nuo olikin tuota bemaria lukuunottamatta niitä CITYMAASTUREITA eikä niitä maavaraltaan 5 senttiä korkeampia sedaneita joita tykätään kutsua citymaastureiksi.
 
Pikkusportti ja nämä, no go.

* 3kpl Ranger RX generaattori
* 4kpl Ranger speed valopää
* 1kpl Elinchrom Ring flash
* 4kpl radiovastaanotin (yksi ylimääräinen, vastaanottimet menevät geniksiin kiinni)
* 1kpl radiolähetin
* 2kpl 70cm softbox
* 3kpl perusheijastin
* 1kpl 100cm softbox
* 2kpl läpiampuva varjo
* 4kpl jalustoja
* 5kpl kennoja eri asteisena
* 1kpl 80cm Beauty dish

Tuosta setistä 2 genistä ja 4 valoa ei mahtunut Audi Sportpackin perään. Toki olisi tuntenut itsensä mieheksi kerrankin kun alla olisi ollut 3.2 litrainen turbo.

Nämä siis eivät mahtuneet Audiin ja vielä olisi noi kaikki muutkin pitänyt tunkea.

http://www.youtube.com/watch?v=3oYv2jOqMMY&feature=related
Tuossa tulee mielestäni asia melko hyvin selväksi hinta luokka tosin vähän korkeampi kuin näissä täällä puiduissa vehkeissä mutta perjaate sama.
 
miulla on tuo uusi qashqai, 1.5l dieselillä ja pelaa kuin unelma.

päästöjä en oo kyllä ees kattonut, ostohetkellä tärkeämpää oli auton ulkonäkö ja punainen väri kuin nämä muut speksit :) mutta kulutus on tosi pieni. 5.1 l / 100 km yhdistetty kulutus autossa olevan mittarin mukaan. automyyjä lupasi 5.5 l / 100 km maantielle. aika hyvin.

tehoja löytyy, hienosti kulkee ylämäet ja kiihtyy ihan riittävästi suomalaisille maanteille. kaupungissa näppärä, ei tartte kaikkia katukiviä niin varoa. taskuparkki kuitenkin helppo, koska on suht sirpakka kooltaan.

entinen mulla oli primera, vei 8.9 l bensaa yhdistetyssä ajossa auton oman mittarin mukaan. meikällä kun tulee erittäin paljon ajoa (puhutaan useista tuhansista kilometreistä joka kuukausi) niin alkaa olla merkittävät taloudelliset asiatkin kuvioissa.

veikkaisin, että on myös ympäristöystävällisempi kuin primera?

Periaatteessahan auto pitäisi ajaa aivan loppuun asti, niin se olisi kaikkein ympäristöystävällisintä. Uusien ("turhien") autojen valmistaminen vie niin paljon energiaa, ettei vanhan rottelon vaihtamista uuteen vähäkulutuksisempaan voi perustella ympäristötekona.

Mutta tämä nyt alkaa karata aiheesta.
 
Periaatteessahan auto pitäisi ajaa aivan loppuun asti, niin se olisi kaikkein ympäristöystävällisintä. Uusien ("turhien") autojen valmistaminen vie niin paljon energiaa, ettei vanhan rottelon vaihtamista uuteen vähäkulutuksisempaan voi perustella ympäristötekona.

Mutta tämä nyt alkaa karata aiheesta.

Se ei mene ihan noin, loppupeleissä auton valmistamisen osuus polttoaineen kulutuksesta on melko pientä. Tuossa suurin ero tulee juuri siitä millainen ero polttoaineen kulutuksessa on vanha vs. uusi.

Kun autolla ajetaan noin 200tkm elinkaarensa aikana niin valmistuksen osuus kokonaisenergiankulutuksesta on 10-20%.

Ja täysin aiheessa ollaan, ihan ytimessä.

ps. vaaditaan katumaastureiden kierrättämistä! :)
 
Periaatteessahan auto pitäisi ajaa aivan loppuun asti, niin se olisi kaikkein ympäristöystävällisintä. Uusien ("turhien") autojen valmistaminen vie niin paljon energiaa, ettei vanhan rottelon vaihtamista uuteen vähäkulutuksisempaan voi perustella ympäristötekona.

Mutta tämä nyt alkaa karata aiheesta.


tuosta aiheesta haastateltiin radio suomessa torstaina illalla jotain ympäristöasiantuntijaa ja se sanoi, että asia ei ole noin. autojen saastuttavuus on nimenomaan se määrä joka tulee ajaessa, se on moninkertainen verrattuna valmistamisen aiheuttamaan ympäristökuormaan. tehokkaasti löi lyttyyn tuon esittämäsi teorian, jota itsekin pidin ennen tuota ohjelmaa totena.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
.... Jos taas haetaan henkilökohtaisi ajatuksia niin ymmärrän kyllä citimaasturit, isopalkkaisen miehen pitää näyttää että korkealla pallilla istutaan. Ja ei se pursi sieltä rannasta kyllä oman maasturin voimin nouse vaan kyllä se nosturilla haetaan....

Miten se citymaasturin ostamisen vaatii isomman palkkapussin ku vastaavan muun auton esim Toyota RAV4 2.2D4-D136 hinta perusvarusteilla 35470e ja Avensis 2.2D4-D150 hinta 34000e, enpä näe tossa mitn eroa isopalkkaisuuden suhteen:rolleyes:
 
Jos taas haetaan henkilökohtaisi ajatuksia niin ymmärrän kyllä citimaasturit, isopalkkaisen miehen pitää näyttää että korkealla pallilla istutaan.
:
Ai tää olikin sun itsetunnosta kiinni. Tunnet jostain ihmeen syystä itsesi mitättömäksi kun näät maasturin, joka on hieman naiivin hassua. Nyt ymmärrän ainakin osan maasturien saamasta antipatiasta. Homma on siis osalla vastustajista kiinni ihan omasta heikosta itsetunnosta. Kerrassaan omituista.
 
Täältä löytyy CR-V ja ajoa on tullut viimeisen kolmen vuoden aikana 150 000km. Voin rehellisesti sanoa, että ainakin kolmanneksella kilometreistä on auto ollut täynnä tavaraa ja ukkoja kyydissä kolmesta viiteen.

Hyötyä edelliseen autoon(tila-auto) on ollut mm. se, ettei mökkitietä(toistakymmentä kilometriä päällystetyltä tieltä) tartte ajella kävelyvauhtia, kun muuten vararengas ottaa kiinni maaperään. Pääsee Lapissa ajelemaan teitä, mihin ei normaalimaavaralla varustetulla autolla ole asiaa(löytyy pohjapanssarit, joten on turha kenenkään naputtaa suojaamattomasta pohjasta). Parempi näkyvyys, neliveto* (etenkin talvella hyödyllinen) sekä passelit tavaratilat.

Miinuksina se, että tuo kone hörppää sitä noin kymmentä litraa satasella(uudempi CR-V alkaa olla jo paljon parempi, varsinkin diesel) ja se, että korkeutta on hiukan liian vähän :P Nyt pääsee silmäilemään about henkilöautojen katon korkeudelta, muutama sentti lisää niin pääsis kattelemaan niiden yläpuolelta ja näkyvyys muuttuisi täysin.

*CR-V:n neliveto on mitä on, mutta ei siitä sen enempätä tähän ketjuun.
 
Nuo olikin tuota bemaria lukuunottamatta niitä CITYMAASTUREITA eikä niitä maavaraltaan 5 senttiä korkeampia sedaneita joita tykätään kutsua citymaastureiksi.
No kerrotko, mistä sitten johtuu se oman itsetunnon aleneminen ja pohjaton viha näitä maavaraltaan 5 senttiä korkeampia sedaneita kohtaan joita tykätään kutsua citymaastureiksi? Siis tilanne on täysin absurdi. Samaan aikaan kun huudetaan kovaan ääneen, että citymaasturit ovat sitä ja tätä, niin toisessa lauseessa sanotaan, ettei ne olekaan citymaastureita, vaan 5 senttiä korkeampia sedaneita, mutta toistaalta taas sitten huudetaan, että ne ovat ökymaastureita ja perään, ettei ne ole maastureita kun niillä ei voi ajaa saharassa.

Eli kyllä se nyt vain näyttää olevan niin, että ne jotka jostain syystä inhoavat noita autoja, ovat keskinkertaista yksinkertaisempaa porukkaa.
 
tehokkaasti löi lyttyyn tuon esittämäsi teorian, jota itsekin pidin ennen tuota ohjelmaa totena.
Ja paskat. Kaikissa noissa "auto kannattaa vaihtaa uuteen x vuoden välein" laskelmissa on oletuksena että vanha keskimääräinen auto vaihdetaan uuteen pienipäästöisimpään markkinoilta löytyvään. Mikä ei toki ole mitenkään realistinen laskutapa. Jos vaihdat kymmenvuotiaan 7 litraa satasella syövän corollaan uuteen 7 litraa sadalla syövään corollaan, ei voi juuri ympäristöteosta puhua.
 
kannattaisi vilkaista myös käsitettä "tila-autot"?

ominaisuudet bout ne mitä täällä on citymaastureiden hyviksi puoliksi kehuttu. istutaan korkealla, paljon tilaa, jne jne jne.

ford s-max
02-17-06-01-Ford-S-Max.jpg


citroen picasso
citroen_c4_picasso_3.jpg


avensis verso
FH02MRX1.jpg


corolla verso
corolla-2-big.jpg


jne jne


erot ainakin rahamieheen (käshkai) aika lailla +-0. ainoastaan "citymaasturi" - sana otetaan pois.

tuossa vielä nettiauton listausta tila-autoista:
http://www.nettiauto.com/listCategory.php?id=12
 
Itse en hiffaa monissa teksteissä olevaa "ökyily" juttua. Oikeasti maastureita parempia lesotteluautoja on vaikka kuin komeista coupeista lähtien. Edes helvetin kalliit maasturit eivät näytä välttämättä mitenkään älyttömän hintaisilta.

Mersun 2008 malli tästä laatikosta maksaa jotain 140 tonnia.

2230534490_8a8db2ff82.jpg


Tässä 145 tonnin Toyota Land Cruiser, hinnan näkee perästä V8 merkinnästä.

ToyotaLandCruiser.jpg

Juu, kyseisissä G-sarjan mersussa ja Land Cruiserissa tosin maksaa se, että ne ovat tehty ihan oikeiksi MAASTOautoiksi ja perkeleen näppäriä ovatkin MAASTOSSA ja mettäteillä. Vaikkakaan näissä mainoskuvissa nyt ei alla olekaan käytännöllisimpiä maastonakkeja.

Ideanahan tossa vaatimattomassa laatikkomaisessa ulkonäössä lienee myös se, että lommot ja naarmut joita maastokäytössä peltiin tulee, ei näytä tollasessa rumalta kuten pling pling citymaasturissa, vaan pelkiltä oikeenlaisen "käytön jäljiltä":)
 
No kerrotko, mistä sitten johtuu se oman itsetunnon aleneminen ja pohjaton viha näitä maavaraltaan 5 senttiä korkeampia sedaneita kohtaan joita tykätään kutsua citymaastureiksi? Siis tilanne on täysin absurdi. Samaan aikaan kun huudetaan kovaan ääneen, että citymaasturit ovat sitä ja tätä, niin toisessa lauseessa sanotaan, ettei ne olekaan citymaastureita, vaan 5 senttiä korkeampia sedaneita, mutta toistaalta taas sitten huudetaan, että ne ovat ökymaastureita ja perään, ettei ne ole maastureita kun niillä ei voi ajaa saharassa.

Eli kyllä se nyt vain näyttää olevan niin, että ne jotka jostain syystä inhoavat noita autoja, ovat keskinkertaista yksinkertaisempaa porukkaa.


Siis???
Itse olen escaladea ja muita citymaastureita käyttänyt melko paljon vaikken yhtäkään (ainakaan vielä) omista. Tarkoitin vain tuntumaa, ei tunnu henkilöautoa ihmeellisemmältä istua tuollaisessa 5 senttiä korotetussa sedanissa kuin siinä virallisesti kutsutussa sedanissa.
Itse olen citymaastureiden fani, niitä on mahtava ajaa, varsinkin escaladea, kuluttaa sitä ja kuluttaa tätä. Nininananunu, köyhillä ei ole vara vai miten se oli.

Citymaastureiden huonoista puolista (varsinkin keksityistä sellaisista) narisee vaan ihmiset joilla ei oo niihin vara, tai ei riitä muna sellaista ostaa. Ihan sama asia jos ostan vaikka Porchen tuohon pihaan, heti on joku pallinaama vinkumassa jostain niin turhan taivaallisesta syystä.
Henkilökohtaisesti ei tuollainen marmatus häiritse.
Jos joku haluaisi esittää tai tuoda esille omaa taloudellista statustaan citymaasturilla niin antaa tulla sitten.
Saadaanpahan eriteltyä ihmiset jotka EIVÄT ole näistä asioista marmattamassa.
Kateus on hieno asia.

Be rich or die trying.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom