- Liittynyt
- 25.4.2002
- Viestejä
- 2 128
- Ikä
- 48
Oikeassa elämässä hinnoittelu pitää huolen siitä että "suomi-audit" ovat ja pysyvät karvalakkeina.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tässä vielä linkit juttuihin.. IS Audi Q5 on rahamiesten peli
Tässä vähän teknisiä tietoja, VW Touareg pesee tämän kyllä konehuoneen puolella..
Audi Q5 2.0 TFSI Quattro S-tronic
Mikä: Kalliimman pään keskikokoinen katumaasturi....
Venäläiset tuntuu pitävän noista isoista katumaastureista. Täällä Joensuussa päin näkynyt nyt uudenvuoden tienoilla ihan pirusti just Land-Cruisereita, Pajeroita, Range-Rovereita, Lexuksen maastureita yms. Yleensä kaikki on vielä kunnon kasipannu bensakoneella :D
Voihan se toki niinkin olla, että kevyempi auto pitää paremmin lähdössä ja sen renkaiden ja liukkaan alustan välillä on enemmän kitkaa. Luulisi kuitenkin, että painava auto liikahtaa vähemmän sutimatta kun se puree paremmin kiinni. Kuiva keli taas on vähän eri asia.
Eli onko massasta haittaa pidossa liukkaalla kelillä vai ei? Kyse ei siis ole absoluuttisesta kiihtyvyydestä nollasta sataan, vaan liukkaan kelin liikkeellelähdöstä.
Itse veikkaisin että kitkoilla/kesärenkailla massasta on hyötyä mikäli tehoa riittää niin paljon että pystyy menemään koko ajan siinä ihan pidon rajamailla, tai ainakin intissä tuntui maastokuorma-auto (jossa sai kaikki renkaat vetämään eli kuorma ei tuonut lisää painoa ainoastaan vetäville takarenkaille ja näin lisännyt etenemiskykyä) kesärenkailla etenevän liukkaalla kelillä paremmin kunnon kuormalla kuin ilman kuormaa, kun taas nastoilla mekaaninen pito ei juuri kasva painoa lisäämällä jolloin kevyempi kottero liikahta paremmin.
Pätemisesi jäi pahasti puolitiehen. Kitkavoima toki kasvaa painon kasvaessa, mutta sen vaikutus nollautuu. Raskaammaan auton kiihdyttäminen kun tarvitsee enemmän voimaa. Newtonin toinen sanoo, että F = ma.Jos lähdetään fysikaalisista faktoista, niin massasta on etua pidossa liukkaalla kelillä.
Auton ja pinnan välinen kitkavoima määräytyy massa*maan vetovoima*kitkakerroin, ja näinollen painavamman auton pito on parempi kuin kevyen kun ajetaan samalla tiellä (olettaen että renkaat ovat samanlaiset). Asia on sama olipa keli märkä tai kuiva, koska kitkakerroin on vakiomuuttuja.
Lisäksi Miken kysymykseen auttaako se liikkeellelähdössä, kun usein mielletään kitka liikettä vastustavaksi voimaksi, liikkellelähdössä nimenomaan kitkavoima on se jonka avulla se auto siitä tieltä lähtee, kuvitelkaa ihan maalaisjärjellä, ei se jäältä niin hyvin lähde.
Eli tiivistettynä, massa auttaa asiaa. Eriasia onkin sitten suhteutettu teho, sitä pitää olla samanverran suhteessa massaan jotta voidaan puhua pelkästään massan vaikutuksesta.
Oli pakko päästä pätemään, sorry :P
Pätemisesi jäi pahasti puolitiehen. Kitkavoima toki kasvaa painon kasvaessa, mutta sen vaikutus nollautuu. Raskaammaan auton kiihdyttäminen kun tarvitsee enemmän voimaa. Newtonin toinen sanoo, että F = ma.
En kyllä saa päähän että miten se tuossa nollautuu, työtä täytyy toki tehdä enemmän että se auto saadaan liikkeelle niinkuin sanoin jo aiemmassa postissa. Noh, turhaan tästä mitään kinaamaan, hyvin kyllä saatan olla väärässä tuossa mutta en ymmärrä.
Kun tuo F=ma on sama kuin äffä kuin F=kitkakerroin*paino niin massalla ei ole mitään väliä silloin perjaatteessa. mutta talvella kun pitää työntää uraa siihen hankeen ja ohut jää kerros sulaa nopeammin pois painavan pelin alta ja kaikenlaista tuollaista hankalasti laskettavissa olevaa niin kitka/kesärenkailla saattaa olla painosta etua.
Lievästi OT, mutta Suzuki Vitara cabriona olisi kyllä makia kesäautoksi! Ei taija mennä katumaasturina kyllä, konekin aika vaatimattoman kokoinen :D