Katumaasturit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tässä vielä linkit juttuihin.. IS Audi Q5 on rahamiesten peli

Tässä vähän teknisiä tietoja, VW Touareg pesee tämän kyllä konehuoneen puolella..

Audi Q5 2.0 TFSI Quattro S-tronic

Mikä: Kalliimman pään keskikokoinen katumaasturi....

Touaregin verrokki Audilta = Q7. Eri luokan autoja Q5 vs Touareg. Tiguan on Q5:n kanssa "saman kokoluokan" auto.

Ja tosiaan, törkeän hintainen vehje jota varustekikkailu pahentaa sairaasti - sanottava, vaikka Audeista tykkään.
 
Käsittääkseni audin varustehinnat ovat saksassa MB:n ja BMW:n tasolla. Joten autozeitung tuskin niitä moittii.

Audin navi on kyllä varsinkin Suomessa edukas:

Q5: 4530 + 220 (2840 Saksassa)
Mersun GLK:n halvin navi Suomessa 2250.

A6: 6100 (3100 Saksassa)
Verrokkina BMW 5-sarja Business navi 2500 (Saksassa 1840)

No se hyvä puolihan naveissa on että jälleenmyyntiarvo on noin 5 euroa, ettei ihan hukkaan mene. :D
 
Hyvinkäällä bongasin tänään tuommoisen V8 Toyotan ryssäkilvillä. Oli aivan vitun iso, vieressä on kuitenkin CR-V. Makea kiesi oli kyllä.

http://www.toyota.com/Sequoia/

Toyota-Sequoia-Limited-V8-4WD.jpeg
 

Liitteet

  • photo-13.webp
    photo-13.webp
    37,5 KB · Katsottu: 501
Venäläiset tuntuu pitävän noista isoista katumaastureista. Täällä Joensuussa päin näkynyt nyt uudenvuoden tienoilla ihan pirusti just Land-Cruisereita, Pajeroita, Range-Rovereita, Lexuksen maastureita yms. Yleensä kaikki on vielä kunnon kasipannu bensakoneella :D
 
Kävin tänään testaamassa Flamingon Finnbodyn ja jumakauta siellä parkkihallissa oli BMW:n X5:sta ryssäkilvissä. No mikäs siinä, hyvä että tuovat rahaa tänne.
 
Venäläiset tuntuu pitävän noista isoista katumaastureista. Täällä Joensuussa päin näkynyt nyt uudenvuoden tienoilla ihan pirusti just Land-Cruisereita, Pajeroita, Range-Rovereita, Lexuksen maastureita yms. Yleensä kaikki on vielä kunnon kasipannu bensakoneella :D

Muuten hyvä, mutta noista ainoastaan Lexusta voinee pitää katumaasturina. Ryssiltä tuon maasturihingun ymmärtää kun joutuvat kaiken maailman perunapelloissa ajamaan (suomessa käydessään :D ).
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voihan se toki niinkin olla, että kevyempi auto pitää paremmin lähdössä ja sen renkaiden ja liukkaan alustan välillä on enemmän kitkaa. Luulisi kuitenkin, että painava auto liikahtaa vähemmän sutimatta kun se puree paremmin kiinni. Kuiva keli taas on vähän eri asia.

Eli onko massasta haittaa pidossa liukkaalla kelillä vai ei? Kyse ei siis ole absoluuttisesta kiihtyvyydestä nollasta sataan, vaan liukkaan kelin liikkeellelähdöstä.


Itse veikkaisin että kitkoilla/kesärenkailla massasta on hyötyä mikäli tehoa riittää niin paljon että pystyy menemään koko ajan siinä ihan pidon rajamailla, tai ainakin intissä tuntui maastokuorma-auto (jossa sai kaikki renkaat vetämään eli kuorma ei tuonut lisää painoa ainoastaan vetäville takarenkaille ja näin lisännyt etenemiskykyä) kesärenkailla etenevän liukkaalla kelillä paremmin kunnon kuormalla kuin ilman kuormaa, kun taas nastoilla mekaaninen pito ei juuri kasva painoa lisäämällä jolloin kevyempi kottero liikahta paremmin.
 
Itse veikkaisin että kitkoilla/kesärenkailla massasta on hyötyä mikäli tehoa riittää niin paljon että pystyy menemään koko ajan siinä ihan pidon rajamailla, tai ainakin intissä tuntui maastokuorma-auto (jossa sai kaikki renkaat vetämään eli kuorma ei tuonut lisää painoa ainoastaan vetäville takarenkaille ja näin lisännyt etenemiskykyä) kesärenkailla etenevän liukkaalla kelillä paremmin kunnon kuormalla kuin ilman kuormaa, kun taas nastoilla mekaaninen pito ei juuri kasva painoa lisäämällä jolloin kevyempi kottero liikahta paremmin.

Jos lähdetään fysikaalisista faktoista, niin massasta on etua pidossa liukkaalla kelillä.
Auton ja pinnan välinen kitkavoima määräytyy massa*maan vetovoima*kitkakerroin, ja näinollen painavamman auton pito on parempi kuin kevyen kun ajetaan samalla tiellä (olettaen että renkaat ovat samanlaiset). Asia on sama olipa keli märkä tai kuiva, koska kitkakerroin on vakiomuuttuja.
Lisäksi Miken kysymykseen auttaako se liikkeellelähdössä, kun usein mielletään kitka liikettä vastustavaksi voimaksi, liikkellelähdössä nimenomaan kitkavoima on se jonka avulla se auto siitä tieltä lähtee, kuvitelkaa ihan maalaisjärjellä, ei se jäältä niin hyvin lähde.
Eli tiivistettynä, massa auttaa asiaa. Eriasia onkin sitten suhteutettu teho, sitä pitää olla samanverran suhteessa massaan jotta voidaan puhua pelkästään massan vaikutuksesta.

Oli pakko päästä pätemään, sorry :P
 
Jos lähdetään fysikaalisista faktoista, niin massasta on etua pidossa liukkaalla kelillä.
Auton ja pinnan välinen kitkavoima määräytyy massa*maan vetovoima*kitkakerroin, ja näinollen painavamman auton pito on parempi kuin kevyen kun ajetaan samalla tiellä (olettaen että renkaat ovat samanlaiset). Asia on sama olipa keli märkä tai kuiva, koska kitkakerroin on vakiomuuttuja.
Lisäksi Miken kysymykseen auttaako se liikkeellelähdössä, kun usein mielletään kitka liikettä vastustavaksi voimaksi, liikkellelähdössä nimenomaan kitkavoima on se jonka avulla se auto siitä tieltä lähtee, kuvitelkaa ihan maalaisjärjellä, ei se jäältä niin hyvin lähde.
Eli tiivistettynä, massa auttaa asiaa. Eriasia onkin sitten suhteutettu teho, sitä pitää olla samanverran suhteessa massaan jotta voidaan puhua pelkästään massan vaikutuksesta.

Oli pakko päästä pätemään, sorry :P
Pätemisesi jäi pahasti puolitiehen. Kitkavoima toki kasvaa painon kasvaessa, mutta sen vaikutus nollautuu. Raskaammaan auton kiihdyttäminen kun tarvitsee enemmän voimaa. Newtonin toinen sanoo, että F = ma.
 
Pätemisesi jäi pahasti puolitiehen. Kitkavoima toki kasvaa painon kasvaessa, mutta sen vaikutus nollautuu. Raskaammaan auton kiihdyttäminen kun tarvitsee enemmän voimaa. Newtonin toinen sanoo, että F = ma.

En kyllä saa päähän että miten se tuossa nollautuu, työtä täytyy toki tehdä enemmän että se auto saadaan liikkeelle niinkuin sanoin jo aiemmassa postissa. Noh, turhaan tästä mitään kinaamaan, hyvin kyllä saatan olla väärässä tuossa mutta en ymmärrä.
 
En kyllä saa päähän että miten se tuossa nollautuu, työtä täytyy toki tehdä enemmän että se auto saadaan liikkeelle niinkuin sanoin jo aiemmassa postissa. Noh, turhaan tästä mitään kinaamaan, hyvin kyllä saatan olla väärässä tuossa mutta en ymmärrä.

Kun tuo F=ma on sama kuin äffä kuin F=kitkakerroin*paino niin massalla ei ole mitään väliä silloin perjaatteessa. mutta talvella kun pitää työntää uraa siihen hankeen ja ohut jää kerros sulaa nopeammin pois painavan pelin alta ja kaikenlaista tuollaista hankalasti laskettavissa olevaa niin kitka/kesärenkailla saattaa olla painosta etua.
 
Zone-sarja -42%
Kun tuo F=ma on sama kuin äffä kuin F=kitkakerroin*paino niin massalla ei ole mitään väliä silloin perjaatteessa. mutta talvella kun pitää työntää uraa siihen hankeen ja ohut jää kerros sulaa nopeammin pois painavan pelin alta ja kaikenlaista tuollaista hankalasti laskettavissa olevaa niin kitka/kesärenkailla saattaa olla painosta etua.

Heh joo nyt tajusin, m supistuu pois kun noi kirjoittaa yhtälömuotoon. Mutta tosihan se on että terävällä luistimella liukuu jäällä paremmin kuin tylsällä kun paine sulattaa jäätä, mutta en tiedä voiko tuota soveltaa autoihin.
 
Itse tuli tähän massan vaikutukseen vastattua jo postissa 248 ja esitin oman teoriani miksi painavammalla voi teoriassa olla hieman enemmän pitoa. Mutta loppupeleissä ero on kovin olematon, suuremat erot tulee jo renkaista mitkä sattuu olemaan eri autojen alla.

Ja jos tohon jään sulamisleikkiin lähdetään niin painosta on haittaa, koska ei se jää renkaan alta ehdi sulaa pois kokonaan, todennäköisempi tilanne on jossa jään päälle muodostuu vesikerros jolloin pito huononee entisestään.

Summarum, paljon painoa märällä asfaltilla ja kevyt jäällä on avaimet onneen :)
 
Lievästi OT, mutta Suzuki Vitara cabriona olisi kyllä makia kesäautoksi! Ei taija mennä katumaasturina kyllä, konekin aika vaatimattoman kokoinen :D

suzuki_vitara.jpg
 
Lievästi OT, mutta Suzuki Vitara cabriona olisi kyllä makia kesäautoksi! Ei taija mennä katumaasturina kyllä, konekin aika vaatimattoman kokoinen :D

suzuki_vitara.jpg

Tuolla melkein pitäisi pysyä kaivopuistossa tai alle 30km/h vauhdeissa. Se on hirvee pulkka. Kerran ollut onni saada tuollainen vuokraamosta.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom