Kateuskortti

Toi kateusjuttu ihmetyttää muakin. Itse koen oikeasti olevani kateudelle immuuni. Jossain tilanteessa kateudettomuus omalla kohdalla on itsekkyyttäkin. Jos mun varakas kaveri ostaa mageen kärryn, niin se on hiton hienoa. Pääsen tällöin testimään autoa (tai ainakin kyyttiin), joka on hienompi mihin mulla itselläni olisi rahaa.

Joskus sitä oikein havahtuu huomaamaan kuinka aasiksi kateus voi tehdä fiksunkin ihmisen. Esimerkiksi kun selittää jotain omaa onnistumistaan tai onnen potkua niin saa välillä jotain aivan ääliömäisiä kommentteja. Sitten vasta hetken ihmettelyn jälkeen tajuaa, että tota tyyppiä oikeesti ottaa pannuun, kun mun mulla on asiat putkessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minua tuo kateellisuuskortin vetäminen ärsyttää yleensä eniten politiikasta puhuessa. "Vasemmistolaisuus on kateellisuutta"
Haloo?

Et kai sentään tosissasi ollut? Kenelläkään tuskin on syytä kadehtia sitä, että joku ajaa jollain väsyneellä escaladella.

Tai sitten en vaan ymmärrä. En vaan ole koskaan osannut olla kateellinen siitä, että jollakin on hienompi auto tai parempi työpaikka tai mitä vaan. Enkä muuten ole edes ikinä ajatellut, että kukaan olisi mulle kateellinen. Ehkä olen niin tavallinen ettei kenelläkään ole mitään kadehdittavaa.

Vai onko sitten niin, että ihmiset vain kuvittelee toisten olevan kateellisia, vaikka mitään kadehdittavaa ei oikeasti olisikaan? Kaikki pistetään aina kateuden piikkiin vaikka mitään kateutta ei edes olisi. Ihmiset kuvittelee, että muut on vain kateellisia, niin siitähän tällainenkin soppa syntyy.
Samaa itsekkin kummastelen, itselleni kateus on kyllä aikas vieras käsite, enkä sitä mielestäni paljoa ole havainnut elämässäni.

Kateus tulee varmaan jostain riittämättömyyden ja vajavaisuuden tunteesta pohjimmiltaan.
Siitä ettei ole kontrollissa ja ehkä saavuttanut tai ollut riittävän rohkea vaikuttaakseen asioihin omassa elämässään.
Harvoissa ihmisten välisissä suhteissa on kateutta varjostamassa loppupeleissä.

Kaippa kateus lähtee tyytymättömyydestä. Jos itse ajaa jollain 20v vanhalla toyotalla, vaikka haluaisi ajaa uudella bemarilla niin silloin sitä kadehtii. Ei kaikki halua ajaa uudella autolla, niin miksi kaikki sitä kadehtisivat? Kadehtiiko kaikki mukamas noita Hummerikuskeja?

Tietenkin joku älyttömän hyvä tuuri toisella harmittaa, mutta onko se kateutta?

Kateus tulee varmaan jostain riittämättömyyden ja vajavaisuuden tunteesta pohjimmiltaan.
Siitä ettei ole kontrollissa ja ehkä saavuttanut tai ollut riittävän rohkea vaikuttaakseen asioihin omassa elämässään.
Harvoissa ihmisten välisissä suhteissa on kateutta varjostamassa loppupeleissä.

ei juma :wtf: tajunnu sanaakaan :lol2:

Nyt pitäisi tehdä ero kateuden ja haluamisen välillä. Ero on iso. Jos naapurilla on mua parempi liksa, niin ei se ole kateutta, jos silloin tulee mieleen, että olisipa oma palkka parempi. Saahan sitä itselleen parempaa toivoa. Tuossa tilanteessahan tunne ei ole mitenkään negatiivissävytteinen, koska silloin voi rehellisesti onnitella naapuria esim. palkankorotutksesta.

Kaippa kateus lähtee tyytymättömyydestä. Jos itse ajaa jollain 20v vanhalla toyotalla, vaikka haluaisi ajaa uudella bemarilla niin silloin sitä kadehtii. Ei kaikki halua ajaa uudella autolla, niin miksi kaikki sitä kadehtisivat? Kadehtiiko kaikki mukamas noita Hummerikuskeja?
Alkoi mietityttämään vielä hiukan enemmän tää käänteinen kateus, eli kuvitellaan toisten olevan kateellisia. Mistä sellainen kumpuaa?

Miksi joku tuntee ylemmyyden tunnetta siitä, että ajaa (omasta mielestään) hienolla autolla, ja luulee muiden olevan kateellisia? Ovatko nämä henkilöt itse pohjimmiltaan kateellisia ja pönkittävät itsetuntoaan tällaisella ajattelutavalla, vai tuntevatko vain olevansa muita parempia ihan muuten vaan?

En tosiaan ymmärrä, koska kateus on mulle tosiaan aika vierasta missään muodossa.

Mun mielestä tuo "kateus" vaan lisääntyy jossaan määrin iän mukaan.
Lapsosten kateus on ehkä vähän erilaista mitä tää aikuisten maailmaan kuuluva toisten asioiden urkkiminen sun muut jutut.

Oon huomannut että "kateellisilla" on myös tarve kehuskella niitä omia asioitaan.Kun taas aika passiivisesti ja tympeesti suhtaudutaan toisten asioihin.
Aika usein kuulee maininnan perussuomalaisesta kateudesta.En oo ehkä paras asiantuntija siinä suhteessa,mut kyllä sitä kateutta löytyy muualtakin.

Vähän on vaikeeta mun mielest edes tulkita et mikä on just sitä kuuluisaa kateutta? Onk se sitä et haluais itellä olevan joku asia tai tavara just niin kuin toisella,vaiko pelkkä vitutus toisen henkilön asioista?

Itse en ole mielestäni kateellista sorttia,muita huonoja puolia (jos kateellisuutta voi semmoseksi sanoa?) sit varmaan löytyy senkin edestä.

Vai onko sitten niin, että ihmiset vain kuvittelee toisten olevan kateellisia, vaikka mitään kadehdittavaa ei oikeasti olisikaan? Kaikki pistetään aina kateuden piikkiin vaikka mitään kateutta ei edes olisi. Ihmiset kuvittelee, että muut on vain kateellisia, niin siitähän tällainenkin soppa syntyy.

Niimpä. Mustakin tuntuu et suurin osa tilanteista lähtee siitä kun joku kuvittelee, että hänelle ollaan kateellisia. Itse en ole ainakaan kennellekkään kateellinen mistään, minusta se on vaan hieno juttu jos joku on omalla työllään saavuttanut paljon.

Ja se että jotkut kattelee pahasti tai sanoo jotain tyhmää sulle siitä kun sulla menee niin hyvin ei välttämättä tarkota sitä, että ihmiset on kateellisia vaan susta on tullut mulkku ja leija. Tulet paikalle "ootex katteellisia häh" asenteella.

Esim. Yks päivä kun menin salille niin joku ääliö oli vetänyt Volvon citymaasturin salin eteen kahelle parkkipaikalle puoliksi poikittain. En ollut kateellinen autosta vaan kävi vituttamaan se kun muutenkin ahtaalla ja aina täynnä olevalle parkkipaikalle auto ajetaan päin vittua. Päässäni laskin, että kuskin täytyy olla täysin mulkku ja senkin vaan parkeeraamistaidon perusteella. Ihan sama vaikka auto olisi ollut kämenen farmari, tosin silloin olisin pitänyt kuskia mustalaisena.

Ei aina tiedä onko joku kateellinen vai onko se vaan muuten pahantahtonen luonne vaiko kenties molempia...no ei kaikilla kusipäillä kannata päätään vaivata :)

Kateuskortin käyttäminen keskustelussa on henkistä laiskuutta. Sillä voi mukavasti kyseenalaistaa toisen sanomiset ilman että pitää vaivautua kunnon argumentaatioon. Se ihan on verrattavissa natsi/kommari/femakko/jne.-heittoihin: kun ei keksi kunnon vastaväitteitä voi aina käydä toisen henkilöön käsiksi. Sitten voi vaikka hihitellä itsekseen kun luulee voittaneensa väittelyn.

Alkoi mietityttämään vielä hiukan enemmän tää käänteinen kateus, eli kuvitellaan toisten olevan kateellisia. Mistä sellainen kumpuaa?

Miksi joku tuntee ylemmyyden tunnetta siitä, että ajaa (omasta mielestään) hienolla autolla, ja luulee muiden olevan kateellisia? Ovatko nämä henkilöt itse pohjimmiltaan kateellisia ja pönkittävät itsetuntoaan tällaisella ajattelutavalla, vai tuntevatko vain olevansa muita parempia ihan muuten vaan?

En tosiaan ymmärrä, koska kateus on mulle tosiaan aika vierasta missään muodossa.
Noinhan se juurikin menee. Joillakin on tarve tehostaa itseään mitä ihmeellisemmillä asioilla.

Jostain materiasta on ihan naurettavaa olla kateellinen. Sitä saa kaupasta. Siksi varsinkin jostain autosta kateuskortin heittäminen on ihan naurettavaa.

Mitä jos joku on esim niin fiksu, että pärjää kaikessa vaikka panostaa siihen 20%? Jos joku on niin hyvä ettei ikinä siihen itse kykene vaikka tekisi mitä? Jos kateus tarkoittaa sitä, että toivoo toisen olevan tyhmä kuin saapas, niin ei kai nyt tuolla tavalla ajatella?

Samaa olen osittain mietiskellyt,et mikä on oikein sitä "kateutta".Se on kuitenkin aikast vahva sana, et ei oikeen voi kaikenlaista käytöstä semmoiseksi tuomita.

Edit: Monella ihmisellä on varmaan myös pikkuinen pelko kateutta kohtaan.Jos vaikka nyt esimerkiks hommaa uuden komeen auton,ni pelkää et mitähän negatiivista käytöstä saa sen takia osakseen.Sit kun naapuri kyttää naama norsunvitulla ni leimataan heti et se on kateellinen.Vaik saattaakin olla niinpäin et se meinaa sun nyt olevan leuhka siitä uudesta koslastas.

kateellisyys esintyy myös ihmisillä, sen tietyn asian välittömällä lynkkaamisella ja haukkumisella.

Esimerkkinä: Ostan uuden mutta kallliin herkullisen tikkarin, mainitsen ohimennen että ostimpas tikkarin. Kuluu 2 sekunttia ja loppumaton haukkuvirta suljuu päälleni, niin että haukkuja varmistaa sisäistäneeni kuinka surkean tikkarin ostin.

Noh mutta tälläiseen olen yleensä todennut 'PTHYI kateellisten panettelua, samalla kun käskytän kultaiset robottini kantamaan minut pois''

Kuka tunnustaa olevansa kateellinen?

Kyllä mä oon kateellinen monestakin asiasta. Mulle se kateus antaa lisää "voimaa" tai motivaatiota esim. parantaa itseänsä jollain saralla.

Kaveri tekee 20 leukaa -> Tulen kateelliseksi ja treenaan niin kauan, että menee 25 leukaa..

Tollasia esimerkkejä on miljoonia. Joko ymmärsin modifiedin pointin väärin tai kaikki selittyy sillä, että olen vain 16-vuotias?

Kyllä mä oon kateellinen monestakin asiasta. Mulle se kateus antaa lisää "voimaa" tai motivaatiota esim. parantaa itseänsä jollain saralla.

Kaveri tekee 20 leukaa -> Tulen kateelliseksi ja treenaan niin kauan, että menee 25 leukaa..

Tollasia esimerkkejä on miljoonia. Joko ymmärsin modifiedin pointin väärin tai kaikki selittyy sillä, että olen vain 16-vuotias?

No jos tuo on kateellisuutta ni sit kuulun minäkin siihen porukkaan.Mut mitään kateellista käytöstä ei tuo 20 leuan vetäjä tule multa saamaan.Ennemmin positiivista kehua,tai sit voisin kysästä treenivinkkiä.

Joku toinen saattaisi mulkoilla kiukkuisena tuota leuan vetäjää,motkottaa seläntakana väärästä suoritustekniikasta.Vihjaista sille leuhkaan ääneen et serkkupoika tekee 30 leukaa ja itse pumppaa jalkaprässistä enempi mitä tämä selvästi jalkalihaksiltaan alikehittynyt lauanvetäjä.Jättää vielä ensikerralla salille tultaessa morjestamatta......mut olisko tämäkään sitä kateutta.Vaiko pelkkiä sanoja?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom